پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رنگ فقط بخش قدرتمندی از یک وب سایت نیست، بلکه نقش بسزایی در تعریف نمودن تجربه ی کاربری دارد. استفاده از رنگ ها به شما توانایی تحریک احساساتی خاص و جلب توجه را می دهد و برای مخاطبان تان در حکم تابلوی راهنمایی است که نحوه برهم کنش آنها با وب سایت تان را مشخص می کند.

بسته به نوع استفاده تان از رنگ ها، می توانید برند خود را ساخته و یا نابود کنید. استفاده از قالب بندی اشتباه موجب سردرگمی مخاطبان می شود و طرز فکر آنها در مورد شرکت تان دستخوش خطا می شود.

علاوه بر این، رنگ ها حامل پیام روانی ای در خصوص برند و محصولات تان هستند، پس از همین رو در صنعت تان شناخته می شوند. نکته قابل توجه این است که استفاده از رنگ های باب طبع خودتان، شاید نتواند آن طور که باید معرف کالاهایتان باشد و در ذهن مخاطبان تان طنین انداز شود.

برای درک نظریه رنگ ها و تاثیرات آنها باید نگاهی به طیف های رنگ انداخته و با چگونگی استفاده آنها برای برندسازی وب سایت تان و رساندن پیام های بصری استفاده نمایید.

مخاطبان هدف خود را شناسایی و درک کنید

قاعدتا رنگ ها و الگوهایی که استفاده می کنید با هدف تاثیرگذاری احساسی بر روی مخاطبان و آشنا نمودن آنها با هویت وب سایت تان انتخاب شده اند.

وقتی که در حوزه تجربه کاربری از رنگ ها استفاده می کنید، در واقع هدف ایجاد واکنشی خاص را دارید، حال این واکنش می تواند خواندن یک محتوای مشخص، یا ارتباطی خاص با وب سایت تان باشد.

مطلب مرتبط:10 روش بهبود تجربه کاربری برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی

به منظور دستیابی به این هدف، پیش از هرچیز باید با مخاطبان هدف خود آشنا بوده و نیازهای آنان را درک نمایید. این مساله زمانی اهمیت می یابد که می بینیم این رنگ ها بر اساس سن، فرهنگ و موقعیت اجتماعی آنها تاثیرات متفاوتی خواهند داشت.

پیش از آن که طیف رنگ خود را انتخاب کنید، درک چهار نکته زیر به شدت ضروری است:

•محصول و صنعتی را که تجربه کاربری برای آن طراحی می شود، به خوبی درک کنید

•آمارهای اولیه محصول/صنعت را تعریف نمایید

•نحوه ادراک و تاثیر رنگ ها بر روی این داده های آماری را درک نمایید

•نحوه پیاده سازی رنگ ها بر تجربه کاربری وب سایت تان را شناسایی کنید

باید از انتخاب رنگ هایی که بر تیپ شخصیتی مخاطبان شرکت تان موثر هستند، اطمینان حاصل کنید. حتما تا به حال متوجه شده اید که هر شاخه صنعتی از طیف رنگ خاصی استفاده می کند، «آبی برای غول های تکنولوژی، سبز برای شرکت های غذایی». صنایع مذکور براحتی با این رنگ ها شناسایی می شوند، چرا که این رنگ ها احساسات ایده آل مشتریان را بیدار می کند. ممکن است شما از اینکه توییتر از رنگ آبی استفاده می کند ایده بگیرید و بخواهید از همین رنگ استفاده کنید، اما ممکن است که کار تاثیر عکس داشته باشد. انتخاب رنگی که مناسب کاربران تان باشد، اولین و مهمترین گام در فرآیند خلق شخصیت منحصربفرد صنعت و برندتان است.

تحقیق بر روی اطلاعات آماری و الگوهای رنگ صنعت تان به ساخت برندی استوار برای صنعت تان کمک نموده و افزون بر آن حس اعتبار و اعتماد ایجاد می کند.

طراحی پالت ها

در حافظه و خاطرات خود سفر کنید و به کلاس نقاشی دوره دبستان بازگردید. مطمئنم که حداقل یکبار معلم تان در مورد دایره رنگ ها توضیح داده است. در این دایره رنگ های اصلی «قرمز، زرد و آبی» وجود دارند که می توان آنها را با هم ترکیب نمود و تا رنگ های ثانویه «نارنجی، سبز، و ارغوانی» ساخته شود. اضافه کردن سفید رنگ ها را ملایم تر نموده و با اضافه کردن سیاه، سایه ها ساخته می شوند.

همچنین شاید به خاطر داشته باشید که رنگ ها وقتی در پی هم هستند، حالت متممی دارند. کنتراست حاصل از این رنگ ها موجب جلب توجه مخاطب به بخش های خاصی از وب سایت تان می شود. Work Ninja با استفاده از این تکنیک و سایر المان های گرافیکی دیگر، توجه ها را به سمت دکمه «شروع کنید» جلب می کند.

اگر می خواهید از این روش در وب سایت تان استفاده کنید، بخاطر داشته باشید که این رنگ های متممی را بیش از حد به کار نبرید. چرا که این کار باعث جلب توجه مخاطب به نقاطی از سایت می شود که ارزش چندانی ندارند.

علاوه بر این، گفتنی است که رنگ های کنارهم، مشابه هستند. این تشابه که کنتراست پایینی دارد و احساسات آرامی را بیدار می کند، باعث می شود که انتخابی ایمن داشته باشید. Lloyds Bank در تمام وب سایت خود از این تم رنگ استفاده نموده و کلیت برندینگ خود را متحد ساخته است. نکته قابل عرض این است که باید از انتخاب رنگ های بسیار مشابهی که فاقد کنتراست هستند بپرهیزید، چرا که این رنگ ها باعث می شود خواندن مطالب برای مخاطبان و کاربران دشوار شود.

با وجود تمام این راهنمایی ها، همچنان انتخاب پالت و پیاده سازی آن دشوار است. یک ابزاری که به هنگام انتخاب رنگ همیشه به کمک من آمده است، Adobe Color می باشد، این ابزار به شما این امکان را می دهد تا میان طیف های رنگی مختلف جستجو کنید و انتخابی مناسب داشته باشید.

استفاده و پیاده سازی Adobe Color راه شگفت انگیزی برای ویژوالیزاسیون دسته بندی های مختلف نظریه رنگ بوده و برندینگ سایت تان را جذاب می کند. با این ابزار کار کنید تا ببینید کدام یک از ترکیب های رنگی مناسب با محصول و برندتان است.

ارتقای تجربه کاربری

بعد از پیدا کردن پالت مناسب با برندتان، زمان آن است که نحوه پیاده سازی آن را بر روی وب سایت خود بیابید. قبل از هرچیز دیگر باید توجه داشته باشید که انتخاب رنگ و ثابت ماندن روی این انتخاب موجب می شود صفحات وب سایت تان پیوسته و متحد به نظر برسد. اما مقوله دیگری که باید به آن توجه کنید این است که رنگ های انتخابی تان از اهمّ امور کاربران حمایت نموده و آنان را راضی نگاه دارد.

بیایید به مثال ها و نمونه هایی که از طریق آنها می توانید از رنگ ها برای انتقال پیام ها و نشانه ها استفاده کنید، نگاهی بیندازیم.

صفحات و وب سایت های مرتبط و خاص را شناسایی کنید

شما می توانید برای شناسایی صفحات وبی که در یک گروه هستند و با هدفی مشترکی طراحی شده اند، از طیف های رنگ مشخص و خاصی استفاده نمایید. این کار به کاربران کمک می کند تا از نحوه دسته بندی اطلاعات سایت آگاه شوند و در نهایت متوجه نمایه و کارکرد هر رنگ و استایل خاص می شوند.

ایجاد تفاوت در صفحات مختلف به کاربران این امکان را می دهد تا صفحاتی که به نظرشان مفید و کارکردی است را جدا کنند. برای مثال اگر می خواهید برروی صفحه اصلی وب سایت تان نمایه یک وبینار را قرار دهید، باید از تفاوت رنگ و فرم آن مطمئن باشید. چرا که این کار غریزه تفاوت طلبی مخاطبان را بیدار نموده و توجه ایشان را به این بخش جلب می کند.

Wrike با استفاده از این تکنیک صفحات فروش کالای خود را متحد می سازد. تمامی این صفحات الگو بسیار مشابهی دارند که شامل تصاویر بزرگ و نوشتار مشکی رنگ در ذیل آنها می شود. علاوه بر این در تمامی صفحات زبانه هایی وجود دارد که با کمک آنها متوجه می شوید در کدام یک از صفحات کالا قرار دارید.

المان های بصری را به هم مرتبط کنید

شما باید برای المان های بصری تان سبک و سیاق مشخصی داشته باشید تا هدف از طراحی آنها برای کاربران تان مشخص باشد و دیگر مجبور به حدس زدن شان نباشند. زبانه هایی که اطلاعات وب سایت را دسته بندی می کنند، بایستی برای کاربران قابل درک باشد.

می توان برای تعریف و مشخص نمودن لینک هایتان، از رنگ های مشابه و سایه دار استفاده نمود. این کار نیز به المان هایتان عمق می بخشد و وقتی برروی آنها کلیک می کنید انگار واقعا فشرده می شوند.

اطلاعات مرتبط با مسائل و امور مهم را مشخص کنید

استفاده از رنگ هایی با کنتراست بالا، راهی موثر برای جلب توجه مخاطبان به المان هایی است که نیازمند توجه ایشان و یا کار خاصی هستند.

برای مثال اگر فرمی دارید که باید پر شود، برای اعلام خطا از رنگ قرمز استفاده کنید تا به بهترین نحو ممکن توجه کاربر را به خود جلب نماید. گوگل به هنگام پرکردن فرم حساب کاربری اش از این تکنیک استفاده می کند. این تکنیک برای اعلام اتمام پروژه ها نیز کارکردی است. استفاده کردن از رنگ های ملایم، این نشانه را به کاربر می دهد که کار به اتمام رسیده است. Gmail با استفاده از یک سبک مینیمال همراه با رنگ آبی، مرحله اتمام ثبت نام را به اطلاع کاربر می رساند.

مطلب مرتبط:استفاده تجربه کاربری از روانشناسی / چگونه میزان جلب توجه مردم و فروش را افزایش دهیم

اطلاعات سلسله مراتبی را ارائه نمایید

یکی از مهمترین نقش های رنگ، ایجاد سلسله مراتب اطلاعات در صفحات مختلف است. اگر این کار به درستی انجام شود، کاربر می تواند در صفحات مختلف جستجو کرده و موضوعیت هر صفحه را براحتی درک کند. برای دستیابی به این هدف نیاز نیست که حتما از رنگ های صورتی جیغ استفاده کنید و توجه ها را جلب کنید. استفاده کردن از یک پالت متشکل از رنگ های روشن و تیره این کار را برایتان انجام می دهد.

Vimeo این تکنیک را در صفحه اصلی خود پیاده کرده است. در این صفحه، کادری مشکی فرم سفید رنگ را در بر گرفته و با تصویر پس زمینه هم کنتراست دارد. بعد از دیدن لوگو و شعار شرکت، اولین چیزی که توجه کاربر را به خود جلب می کند، فرم ثبت نام است. این کار بسیار حائز اهمیت است، چرا که این کار دقیقا همان چیزی است که از کاربر انتظار می رود.

منبع : impactbnd
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1uFN2c37
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه