صرف انتخاب چند تاکتیک دیجیتال به تنهایی تضمینی برای موفقیت بازاریابی در این حوزه نیست، بلکه باید این تاکتیک ها را در قالب راهبردی منسجم با یکدیگر ادغام کرد. همچنین این راهبرد نیاز به مراقبت و اصلاح روزانه دارد.
تاکتیک های موفقیت در بازاریابی دیجیتال
اینفوگرافیک ابتدای این مطلب 13 تاکتیک برای موفقیت بازاریابی دیجیتال را نشان می دهد. مطمئنا به کارگیری این تاکتیک ها کمک شایانی به موفقیت در این حوزه می کند. جهت سهولت کار این تاکتیک ها را براساس تشابهات و نقاط اشتراک شان به دسته های کلی تر تقسیم می کنیم. مبنای دسته بندی خود را مهارت های مورد نیاز می گیریم.
1- طراحی
طراحی شالوده موفقیت بازاریابی دیجیتال است، بنابراین مهارت های طراحی در همه زمینه های این حوزه لازم است، چه طراحی وب سایت یا صفحه فرود باشد، چه طراحی تصاویر مورد استفاده در وب سایت یا آگهی یا اینفوگرافیک ها. از طرفی همه ما از این مهارت ها برخوردار نیستیم. اینجاست که ابزارهایی مخصوص این کار به دادمان می رسد.
کنوا (Canva) - ابزاری کاربردی برای ساخت تصاویر است که می توان در پروفایل یا صفحات شبکه های اجتماعی استفاده کرد. یکی از قابلیت های خوب کنوا قالب های آماده آن است. حتی اگر هیچ چیزی از طرح بندی یا ترکیب فونت ها سرتان نمی شود هم می توانید به کمک این قالب ها تصاویر زیبا خلق کنید. روز به روز هم تصاویر و ابزارهای جدیدی همچون قالب های اینفوگرافیک به آن افزوده می شود.
فوتوشاپ - در عین گرانی، ابزاری قدرتمند برای طراحی است. خوشبختانه دانش آموزان می توانند با پرداخت ماهیانه 29 دلار اشتراک بسته کامل کریتیو کلود (Creative Cloud) را خریداری کنند. قیمت اشتراک تجاری کمی بالاتر است. امروزه به لطف ویدئو های آموزشی فراوانی که در یوتیوب وجود دارد دیگر یاد گرفتن و کار کردن با فوتوشاپ مثل قدیم سخت نیست. همچنین قابلیتی به خود برنامه فوتوشاپ اضافه شده که با حرکت نشانگر موس بر روی ابزارهای مختلف، آموزش های مختصری در خصوص آن ابزار نمایش داده می شود.
کولر (Kuler) - این برنامه به درد افرادی می خورد که در ترکیب رنگ ها مشکل دارند. کولر محصولی دیگر از شرکت ادوبی است که رنگ های مورد استفاده در تصاویر را تشخیص می دهد. همچنین می توان با انتخاب رنگی خاص، رنگ های مکمل آن را دریافت کرد.
2- تحلیل
در بخش تحلیل با موضوعاتی کاملا متفاوت نسبت به بخش خلاقیت سروکار داریم، اما برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال باید ترکیبی از این دو بخش را در کنار هم داشته باشیم. ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) گزینه بسیار مناسبی برای شناسایی عناصر مهم وب سایت و شیوه ناوبری بازدیدکنندگان است. می توانید با استفاده از گوگل دیتا استودیو (Google Data Stdio) و داده های سایت تجارت الکترونیک گوگل این ابزار تحلیلی را امتحان کنید و با شیوه کار آن آشنا شوید.
برای تحلیل هایی که در گوگل آنالیتیکس قابل انجام نیستند هم ابزارهای تحلیلی خوبی در دسترس هست. مثلا اکثر شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و پینترست خودشان ابزار تحلیلی دارند. همچنین می توانید با استفاده از برنامه های داشبورد نظیر کاگنوس (Cognos) از شرکت IBM تمامی این تحلیل ها را در یک جا مشاهده کنید. اگر هم نیاز به تحلیل های جزئی تر دارید، می توانید از ابزارهای پولی قدرتمندتری چون کیسمتریکس (Kissmetrics) استفاده کنید.
3- بازاریابی محتوایی
قبلا سئو (SEO) از طریق کدنویسی انجام می شد. امروزه بیشتر سنجه های الگوریتم گوگل مربوط به محتوا و درگیری مخاطب با محتوای باکیفیت می شود. از طرفی تنوع محتوا (بصری، متنی، ویدئویی، اینفوگرافیک، صوتی و . . . ) به جای انتشار محتوای یکنواخت اثربخشی بالاتری به همراه دارد.
همچنین طبق داده های هاب اسپات (Hubspot) برای بازگشت سرمایه باید هفته ای حداقل یک بار محتوا منتشر کنید. با کاهش بسامد انتشار، بازگشت سرمایه نیز متحمل کاهش ناگهانی خواهد شد، اما انتشار وقتی به بازگشت سرمایه می انجامد که کیفیت محتوا بالا باشد.
محتوای ارزشمند - محتوایی سرگرم کننده یا آموزنده که حس خاصی را به مخاطب القا می کند. چنین محتوایی مخاطب را ترغیب می کند به اشتراک ایمیل شما درآید، مطالب شما را بازنشر دهد، نظر بگذارد و یا اقداماتی از این دست که منجر به بازگشت سرمایه می شوند.
محتوای درخور - محتوای تولیدی شما باید متناسب با مراحل مختلف فرآیند تبدیل مخاطب باشد و هر محتوایی که تولید می کنید باید سنجه های متناسب با هدف آن محتوا را در نظر بگیرد. اینفوگرافیک زیر این مساله را به خوبی به تصویر کشیده است.
شاید به سادگی نتوان موقعیت یا جایگاه بازدیدکننده را در فرآیند تبدیل شناسایی کرد، اما با کدگذاری دقیق محتوا (اعمال کدهای ردگیری به منظور شناسایی محتوای هدایت کننده مخاطب به وب سایت) و استفاده از ابزارهایی که سابقه گردش بازدیدکننده را در اختیار شما قرار می دهند، می توان تخمین درستی درخصوص محتوای مورد نیاز مخاطب زد. تناسب محتوا و زمان ارائه آن با مخاطب احتمال تبدیل بازدیدکنندگان را بالا می برد.
برد و رسایش مهم است. هرچه بازدیدکنندگان بیشتری جذب وب سایت شما بشوند، در شرایط برابر بازگشت سرمایه بالاتری خواهید داشت، لذا باید در چندین شبکه اجتماعی فعالیت داشت و برای سهولت بازنشر محتوا لینک هایی در آنها تعبیه کرد. محتوای خود را پس از انتشار در وب سایت، در شبکه های اجتماعی بازنشر دهید. در تصویر زیر زمانبندی پیشنهادی کیسمتریکس برای این منظور را مشاهده می کنید:
همچنین باید علاوه بر محتوای تولیدی خودتان، محتوای سایر شرکت ها و متخصصان مطرح را هم بازنشر دهید. بنا به توصیه متخصصان بسیاری در این زمینه، بهتر است 20درصد بازنشرها را به محتوای تبلیغاتی خود اختصاص داد و 80درصد دیگر را به محتواهای باارزش سایرین. یکی از بسترهای خوب برای یافتن محتوای درخور، بافر (Buffer) است.
4.- تبلیغات دیجیتال پولی
تبلیغات دیجیتال پولی شامل کمپین های PPC (پرداخت به ازای کلیک) نظیر گوگل ادوردز (Google Adwords)، تبلیغات در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر و تبلیغات موبایلی گزینه های خوبی برای موفقیت بازاریابی دیجیتال هستند.
ادغام جهت موفقیت بازاریابی دیجیتال
ادغام این تاکتیک ها با چالش هایی همراه است، به خصوص در شرکت های بزرگ تر که مدیریت هر بستر به عهده یک تیم جداگانه است و یا بازاریابی بین چندین موسسه تبلیغاتی تقسیم کار می شود و هر موسسه مسئول یک جنبه از تبلیغات است، مثلا بازاریابی محتوایی را یک موسسه انجام می دهد، تبلیغات پولی یا شبکه های اجتماعی را موسسه هایی دیگر. در هر حال برای موفقیت بازاریابی دیجیتال چاره ای جز ادغام نیست.
بسامد از جمله عوامل مهم در تبدیل به شمار می آید و تنها در صورتی این بسامد مطلوب تضمین می شود که تمامی اقدامات شما هماهنگ باشند.
در ادامه درخصوص نحوه ادغام تاکتیک های مختلف برای موفقیت بازاریابی دیجیتال صحبت می کنیم.
برنامه ریزی راهبردی
اولین گام در مسیر ادغام، تدوین برنامه راهبردی است.
عناصر راهبردی همچون پیام رسانی در ایجاد هماهنگی دخیل هستند، اما عناصری نظیر ماموریت و اهداف نیز همانند چتری عمل می کنند که اقدامات مختلف در سایه آن هماهنگ و ادغام می شوند و تیم ها بر همین اساس پست ها و اینفوگرافیک های خود را تولید و تحلیل می کنند.
جلسات خلاق
باید اعضای تیم شما از کار یکدیگر آگاه باشند. به همه اعضا زمان بدهید کار خود را با گروه در میان بگذارند و از سایرین بازخورد بگیرند. هر کس روی هر عنصری که کار می کند، می تواند نظرات سایرین را در خصوص راه های توسعه و پیشبرد اقدامات خود در بسترهای مختلف و به شیوه های خلاق جویا شود.
حتما یک راهنمای سبک داشته باشید. در این راهنما طیف رنگ ها، فونت ها و ترکیب های مورد تایید را مشخص کنید تا یکپارچگی در تمامی اقدامات بازاریابی شما حفظ شود. می توانید نسخه هایی از انواع آرم ها در اندازه های مختلف، عکس های اعضای تیم رهبری و سایر عناصر گرافیکی را در راهنمای سبک خود بیاورید.
طرح جامع
باید یک نفر مسئول موفقیت بازاریابی دیجیتال گماشته شود. این فرد رابط و هماهنگ کننده اقدامات تیم های مختلف خواهد بود. در برخی سازمان ها هر چیزی که منتشر می شود باید ابتدا به تایید مقام مسئول برسد. به شخصه این رویکرد را نمی پسندم چرا که باعث کند شدن کارها می شود. رسانه دیجیتال برخلاف اشکال سنتی تبلیغات، به رودخانه ای خروشان می ماند. سد زدن در مسیر این رودخانه از شدت و سرعت جریان می کاهد و باعث می شود بستر آن لجن ببندد.
در عوض بهتر است از تقویم های جامع دیجیتال یا برنامه های مشابه استفاده کرد. به این طریق همه می توانند کارهای خود را به همراه منابع مورد استفاده به اشتراک بگذارند و زمان انتشار محتوای خود را نیز مشخص کنند. البته صرف به اشتراک گذاری برنامه ها کافی نیست. باید همگی را ملزم کنید هر روز این تقویم جامع را بررسی کرده و با مقایسه برنامه خودشان با برنامه های در دست انجام، ارتباط میان آنها را مد نظر قرار دهند.
برای نمونه وقتی از گرافیک تولیدشده توسط تیمی دیگر استفاده شود، ضمن صرفه جویی در وقت، تصویری آشنا به مخاطب (مشتریان کنونی و بالقوه) عرضه کرده ایم که به کمک آن می تواند محتواهای مختلف را به یکدیگر ربط دهد و در عین حال بسامد نیز بالاتر می رود.
به طور خلاصه:
• موفقیت بازاریابی دیجیتال به 4 عنصر اساسی وابسته است:
o طراحی
o تحلیل
o بازاریابی محتوایی
o تبلیغات پولی
• گام هایی که برای ادغام این 4 عنصر باید برداشت:
o برنامه ریزی راهبردی
o جلسات خلاق
o طرح جامع