امروزه یکی از تاکتیک های بازاریابی داخلی که به غایت دچار سوتفاهم و بدفهمی شده است، مقوله شبکه های مجازی است، اما بخاطر مخاطبان زیاد و متنوع و همچنین هزینه های پایین، یکی از سودمندترین ابزارها است.
شبکه اجتماعی از هر نوعی که باشد، فیس بوک، توییتر، لینکداین و یا حتی اینستاگرام، امکانی بی دلیل برای دسترسی و ارتباط با خریداران محصولات و خدمات تان را در سطحی شخصی فراهم می کند. شبکه اجتماعی به شما این شانس را می دهد تا مستقیما با افراد ارتباط برقرار کرده و بُعد انسانی بیشتری را از برندتان به نمایش بگذارید.
در این بخش، ما قوانینی که در پیاده سازی و حفظ استراتژی شبکه مجازی به کمک تان می آیند را چارچوب بندی کرده و به تیم فروش تان کمک می کنیم تا راندمان کاری بهتری داشته باشد:
1. برندینگ پیوسته ای داشته باشید
2. مرتبا مطلب و محتوا منتشر کنید
3. در مباحثات و گفتگوها شرکت کنید
قانون شماره 1: برندینگ پیوسته ای داشته باشید
پروفایل شما در شبکه های اجتماعی، نمایه ای از کسب و کارتان، تیم تان، و پیشنهادهایتان است. پس در آنجا نیز رفتار و عملی مشابه و متناسب داشته باشید.
باید مطمئن باشید وقتی کسی به پروفایل تان سر می زند، همه چیز مطابق با مواردی باشد که مخاطب تان در مورد برندتان می دانند. نباید چیزی را به نمایش بگذارید که نماینده شرکت های دیگر باشد.
برای اینکه در پروفایل شبکه های اجتماعی برندینگ پیوسته ای داشته باشید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:
•از سبک و سیاق بصری برندتان تبعیت کنید. در شبکه های مجازی نیز از همان فونت ها، رنگ ها، و نمادهایی که در وب سایت خودتان و یا سایر ابزارهای بازاریابی استفاده می کنید، بهره ببرید.
•صدای تان را شناخته و آن را تغییر ندهید. قبل از اینکه چیزی را پست کنید و یا به اشتراک بگذارید، از خودتان بپرسید که چرا باید برندتان چنین چیزی بگوید؟ آیا این موضوع با مخاطبان من هم خوانی دارد؟
دور شدن از برندتان، موجب ورود به ریسک ارسال پیام های درهم می شود. که این به نوبه خود باعث سردرگمی شده و در این شرایط مخاطبان تان نمی دانند که دقیقا چه انتظاری از شما داشته باشند و در نهایت با شما و برندتان غریبه می شوند.
قانون شماره 2: مرتبا مطلب و محتوا منتشر کنید
انتشار گاه و بی گاه مطالب در شبکه های اجتماعی شاید بتواند به پرکردن تایم لاین تان کمک کند، اما به جذب مخاطبان جدید و ایجاد ارتباطی موثر با مخاطبان جدیدتان کمکی نمی کند.
با تیم خود همفکری کرده و یک برنامه منسجم برای انتشار مطلب در هر یک کانال های موجود در شبکه های اجتماعی بچینید.
پیوستگی در انتشار مطالب، همچون استمرار و پیوستگی در امر برندینگ، موجب ایجاد حس اعتماد در مخاطبان تان می شود. « اگر مخاطب شما یک شرکت دیگر باشد اهمیت این مساله دوچندان می شود.»
اگر در یکی از شبکه های اجتماعی تازه وارد هستید، می توانید با استفاده از این تمرین ها فعالیت خود را شروع کرده و به برنامه ریزی خوب و مناسبی دست پیدا کنید. برای مثال:
•توییتر: 3 تا 5 توییت در روز «صبح، عصر، غروب و شب»
•فیسبوک: یک پست در روز «محتوای اصلی و یا اشتراکی»
•لینکداین: 1 یا 2 پست در هفته «محتوای اصلی و یا اشتراکی»
بعد از گذشت 3 ماه خواهید فهمید که مخاطبان تان چه موقع فعالیت بیشتری داشته و با چه مسائل و محتواهایی درگیر هستند. و بنا بر این ایده، با گذشت زمان و استمرار بر برنامه ای منسجم می توانید به درستی بفهمید که چه وقت، چه چیزی و چگونه مطالب و محتواهای مدنظرتان را در پلت فرم های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
قانون شماره 3: در مباحثات و گفتگوها شرکت کنید
در پایان باید گفت که هدف نهایی از ورود به شبکه های اجتماعی و پلت فرم های مجازی نباید بالا بردن امار فروش باشد«هرچند که اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوب است.» در واقع هدف از ورود به شبکه های اجتماعی باید اجتماعی شدن باشد.
عظیم ترین فرصت هایی که شبکه های اجتماعی در اختیار کسب و کارها قرار می دهند، بیشتر در جذب و سرگرم نمودن کاربران نهفته است، یا به بیان دیگر، معرفی کردن افرادی جدید به برندتان، و حفظ رابطه ای سالم با دنبال کنندگان ، طرفداران و مشتریان فعلی.
اما این قضیه تنها با منتشر کردن مطلب و محتوا اتفاق نمی افتد. شما باید به شکلی فعال با افرادی که در پروفایل تان حضور دارند وارد گفتگو شوید و به چیزهایی که آنها می گویند توجه کنید.
طرفداران و دنبال کنندگان شما در مورد چه مسائلی صحبت می کنند؟ شکایت های آنان در رابطه با چه مواردی است؟ کدام جنبه از کالاها و خدمات تان را دوست دارند؟ دقیقا چه انتظاراتی دارند؟
به این نظرات و کامنت ها خوب گوش دهید. به آنها پاسخ دهید. از ایشان سوال بپرسید و راه حل هایی ارائه کنید.
شبکه های اجتماعی برخلاف روندهای پرهزینه تحقیقات بازار و سنجش کاربر، یکی از شانس های محدود هر کسب و کار برای دریافت مستقیم نظرات مشتریان و مخاطبان اش است.
چگونه می توان در شبکه های مجازی گفتگویی را به راه انداخت؟
•یک سوال بپرسید
•اخبار مرتبطی را از منابع خارجی به اشتراک بگذارید «و به همراه آن نقطه نظر خود را هم بیان کنید»
•به نظرات دیگران پاسخ دهید
•موضوعات داغ و به روز را بررسی کنید و محتوای خود را با آن منطبق نمایید
•یک مسابقه با هدف انقیاد حساب کاربری خود راه اندازی کنید
ادامه دهید!