نقطه قوت مهارت های رهبری شما چیست و چگونه می توانید به رهبر بهتری تبدیل شوید؟ برخی نکات کاربردی به شما کمک می کنند در مدتی کوتاه، پیشرفت بیشتری داشته باشید.
شاید استراتژی هایی که در این مطلب با شما به اشتراک می گذاریم، راه حل همه جانبه ای برای پایان دادن به همه چالش های رهبری شما نباشد، ولی این توصیه ها به شما کمک می کند در شرایط خاص، سریع تر پیشرفت کنید.
مارسل شوانتز، بنیان گذار موسسه آموزش رهبری Leadership From the Core، مهم ترین نکات بسیاری از کتاب های رهبری را در مجموعه ای متشکل از ۳۰ راهنمایی کاربردی جمع آوری کرده و معتقد است که رهبران می توانند در یک دوره ۳۰ روزه، همه این توصیه ها را عملی کنند:
۳۰ راهکار برای بهبود رهبری در ۳۰ روز
۱- به صحبت های همه اعضای سازمان گوش دهید و راه هایی برای صحبت کردن با آن ها، ارائه اطلاعات و به اشتراک گذاری یا بحث در مورد ایده ها بیابید.
۲- به یاد داشته باشید که نزدیک ترین افراد سازمان به مشتریان، کارمندانی هستند که می دانند در حال حاضر چه اتفاقی در حال روی دادن است. با تلاش تمام بفهمید که آنها چه می دانند.
۳- مشتاقانه با همه تیم ها کار کنید و حمایت دیگران را به دست آورید. این بدان معنی است که با افرادی که خارج از شبکه ارتباطات ضروری شما هستند نیز رابطه برقرار کنید.
۴- مطمئن شوید که اعمال و گفتار شما با یکدیگر مطابقت دارد.
۵- هرگز بعضی از کارمندان را به عده دیگری از آنها ترجیح ندهید. اگر به عده ای توجه کنید و عده دیگری را نادیده بگیرید، مسبب اختلافات درون تیمی خواهید بود. در عوض از توانایی های همه کارمندان درراه رسیدن به اهداف تیم استفاده کنید.
۶- هنگامی که با رفتار یا ایده های یکی از اعضای تیم مخالف هستید، مخالفت خود را به صورت خصوصی ابراز کنید نه در معرض عموم. به علاوه، بهتر است هرچه سریع تر این کار را انجام دهید و آن را به دست زمان نسپارید.
۷- کنترل دائمی اعضای تیم را متوقف کنید. به آنها آزادی عمل بدهید. اجازه دهید همان طور که در طول راه رشد می کنند، خودشان مسئولیت نتایج اقدامات و تصمیمات شان را به عهده بگیرند.
۸- هر اطلاعاتی را که می توانید، با اعضای تیم به اشتراک بگذارید. آنها هرچه بیشتر بدانند، شرایط، اهداف و وظایف را بهتر درک می کنند. هرچه بهتر درک کنند، احساس تعهد بیشتری خواهند داشت و زمانی که خود را متعهد بدانند، از تلاش دست برنمی دارند.
۹- برای کارمندان یادداشت های تشکر شخصی ارسال کنید. رهبرانی که از تلاش و کار کارمندان قدردانی می کنند، به آنها انرژی بیشتری می بخشند.
۱۰- بهترین افراد را برای اداره شرکت بیابید و به آنها آزادی عمل زیادی بدهید، حتی اگر مرتکب اشتباه شوند. هرگز آنها را قضاوت و سرزنش نکنید.
۱۱- اعضای تیم را در سطح شخصی بشناسید. بگذارید همه افراد بدانند که شما برای زندگی آنها اهمیت قائلید.
۱۲- این جمله را به خاطر بسپارید: «بازخورد، صبحانه قهرمانان است» کارمندان می خواهند بدانند که چگونه کار می کنند. رهبران خوب همیشه و به طور منظم به اعضای تیم خود بازخورد می دهند.
۱۳- روابط مثبت و روحیه همکاری را توسعه دهید. هنگامی که اعضای تیم احساس اتحاد دارند، از بیان نظرات و ایده های متفاوت خود نمی ترسند و همین امر زمینه های نوآوری را فراهم می کند.
۱۴- به دیگران کمک کنید موفق شوند، رشد کنند و مهارت های جدیدی یاد بگیرند. هر رهبری که می خواهد ماکزیمم پتانسیل کارمندان را به کار بگیرد، باید این جمله را شعار همیشگی خود بداند.
۱۵- رهبران خوب از نیازهای افراد خود مطلع هستند. پس با کارمندان در مورد نیازهای آنها صحبت کنید.
۱۶- اطمینان حاصل کنید که کارمندان اهداف خود را می شناسند. هر کاری که می توانید انجام دهید تا آنها را پشتیبانی و تشویق کنید و هرگاه به راهنمایی شما نیاز داشتند، مربی خوبی باشید.
۱۷- مالکیت پروژه ها و وظایف را به کارمندان بسپارید و اجازه دهید به روش خودشان کارها را پیش ببرند.
۱۸- انواع مختلف اطلاعات را در دسترس کارمندان قرار دهید.
۱۹- به جای بررسی عملکرد ماهانه، به صورت غیررسمی و دوستانه به کارمندان بازخورد ارائه کنید.
۲۰- در مورد شیوه های تشویق کردن کارمندان، دقت عمل داشته باشید. کافی نیست که به کارمندی بگویید «کارت خوب بود» و سپس دور شوید. به جای عملکردهای معمول کارمندان، منتظر یک دستاورد خاص باشید و آن را تحسین کنید.
۲۱- اگر قول یا وعده ای داده اید، حتما با اقدامات خود آن را دنبال کنید. حتی اگر اقدامات شما به نقطه ای منتهی شود که توضیح بدهید که چرا آن برنامه یا وعده، فعلا قابل اجرا نیست.
۲۲- از صحبت کردن در مورد شکست ها، چالش ها و تصمیمات سختی که اتخاذ کرده اید، نترسید. صادق باشید و همان طور که اخبار خوب را اعلام می کنید، اخبار بد را نیز اطلاع رسانی کنید. نکته مهم این است که در هر شرایطی صادق باشید.
۲۳- یک شنونده فعال باشید. ذهن تان را به روی ایده های دیگران باز نگه دارید. در دسترس باشید و خودخواهی را کنار بگذارید.
۲۴- اطمینان حاصل کنید که همه افراد، به خوبی متوجه اند چرا به جلسات کاری فراخوانده می شوند. قوانینی تنظیم کنید که جلسات را به محیطی امن برای گفت وگوها تبدیل کند.
۲۵- به جای واکنش نشان دادن، پاسخگو باشید.
۲۶- تیم خود را به روز نگه دارید. اجازه دهید کارکنان بدانند که کار آن ها، چگونه به پیشرفت یک پروژه مهم و نزدیک شدن به اهداف نهایی کمک می کند.
۲۷- روی چیزهایی که مهم تر هستند تمرکز کنید و اولویت بندی های خود را بر همین اساس تنظیم کنید. همان طور که استیو جابز می گفت: «تصمیم گیری در مورد کارهایی که نباید انجام بدهی، به اندازه تصمیم گیری در مورد کارهایی که باید انجام بدهی مهم است. این موضوع در مورد شرکت ها صدق می کند، همان طور که در مورد محصولات نیز صادق است.»
۲۸- پیش از اینکه سریعا نتیجه گیری (و قضاوت) کنید، این فرض را در نظر بگیرید که دیگران با بهترین نیت کاری را انجام داده اند و ممکن است شما از همه ماجرا باخبر نباشید.
۲۹- متقابلا بازخورد دریافت کنید. همیشه به کارهایی که انجام داده اید و اینکه چگونه می توانید بهتر باشید، فکر کنید.
۳۰- در نهایت کارمندان خود را دوست داشته باشید. همان طور که وینس لومباردی، مربی افسانه ای فوتبال آمریکایی زمانی گفته بود:
عشق، وفاداری است. عشق، کار تیمی است. عشق یعنی به شأنیت افراد احترام می گذارید. این قدرت هر سازمانی است.