بازاریابی محتوا در تئوری ساده است، اما در عمل بسیار پیچیده می شود. سردرگم شدن با جزئیات و درگیر شدن با استراتژی های حرفه ای که چندان اهمیت ندارند، بسیار آسان است.
معمولا افرادی را می بینم که به شکلی وسواسیی استراتژی های بازاریابی را به صورت تصادفی امتحان کرده و از نتیجه بخش نبودن آنها احساس شکست می کنند. وقتی به وب سایت آنها سر می زنم و نگاهی به کارشان می اندازم، متوجه می شوم که خیلی از اصول اولیه را هم اجرا نکرده اند.
شاید وقت آن رسیده است که متقاعد شوید از به روزترین و بهترین استراتژی های بازاریابی جامانده اید و تمام وقت خود را به استراتژی های اختصاص داده اید که تاریخ انقضای شان گذشته است.
در اینجا برخی از تاثیرگذارترین استراتژی ها در زمینه بازاریابی داخلی ارائه شده است:
از محتوای بصری به نحو احسن استفاده کنید
هرگز قدرت جلوه های بصری را دست کم نگیرید. جلوه های بصری به گونه ای محتوای شما را انتقال می دهند که کلمات هرگز قادر به انجام آن نخواهند بود، اما استفاده از عکس های قدیمی و عام نمی تواند تاثیر لازم را بر مخاطبان تان داشته باشد.
انواع محتواهای بصری که میزان ترافیک وب سایت تان را افزایش می دهد
برای مثال، عکس هایی که برای مقالات وبلاگ یا سایت خود انتخاب می کنید، باید همواره باکیفیت بوده و با موضوع کارتان در ارتباط باشد. در حقیقت، محتوایی که تصاویر مرتبط داشته باشد، در مقایسه با محتوایی که فاقد تصاویر مرتبط باشد، 94درصد بیشتر مخاطبان را به خود جذب می کند.
قرار دادن محتواهای بصری در پست ها توجهات بیشتری را به خود جلب کرده و همچنین موجب تقویت سئو می شود و محتوا را از لحاظ زیبایی شناسی نیز بهبود می بخشد.
اینفوگرافی
هرچند که تازگی اینفوگرافی ها از بین رفته است، اما تاثیرشان پابرجا است. به جای آنکه به شما بگویم چرا اینفوگرافی ها خوب هستند، نشان تان می دهم. در واقع اینفوگرافی ها راهی برای نمایش دادن داده های آماری و مطالب خسته کننده هستند که به شکلی مطلوب و همه پسند طراحی شده و به شدت قابلیت اشتراک گذاری دارند. آنها سه برابر بیشتر از سایر انواع محتواهای موجود در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند.
توانایی اشتراک پذیری چندان تاثیری در سئو ندارد، اما با این حال میزان آگاهی از برندتان را افزایش داده و به شما کمک می کند تا صدای خود را به گوش مخاطبان تان برسانید.
اسلایدشو
اسلایدها راه موثری برای به اشتراک گذاری ارائه ها در وبلاگ یا وب سایت تان هستند. این ابزار نه تنها موجب جلب توجه مخاطبان می شود، بلکه به خاطر داشتن تصاویر و نمودارها محتوای تان را در نظر مخاطبان جذاب تر می کند.
محتوای «همیشه سبز» ایجاد کنید
محتوای همیشه سبز محتوایی است که مدت ها باقی بماند. این محتواها راهنمای افراد تازه کار برای افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت شان است. محتوای همیشه سبز زمان و انقضا ندارد و مخاطبی که سال ها بعد با آن روبه رو شود امکان استفاده از آن را خواهد داشت. این دست محتواها برای افزایش اعتبار سایت تان ضروری بوده و موجب افزایش بازدید وب سایت در موتورهای جست وجو می شود. متاسفانه بسیاری از شرکت ها هیچگونه محتوای همیشه سبزی تولید نمی کنند.
من شرکت های بسیاری را دیده ام که محتواهای مختصر و مفید خود طبق برنامه زمانی مشخص منتشر می کنند، این کار عالی است. وقتی می خواهید طبق برنامه ای مشخص برای مخاطبان خود محتوا فراهم کنید، نباید انتظار داشته باشید که آنها روزانه متن هایی بیش از 2000 کلمه بخوانند. احتیاجی نیست که تمام محتوای تولیدی تان از نوع همیشه سبز باشد. اما وجود این نوع محتوا یک نوع مزیت رقابتی محسوب می شود. بگذارید صادقانه بگویم، ساختن محتوای همیشه سبز نیازمند کار بسیار زیاد است.
باید بیشتر تحقیق کنید و برای چارچوب بندی ساختار محتوای تان بسیار فکر کنید و بخش نوشتاری محتوا هم بیشترین زمان ممکن را به خود اختصاص می دهد. (محتوای همیشه سبز معمولا بین 2000 تا 10000 کلمه دارد).
ایجاد تنوع در فرمت محتواهای تان
آیا تمام تخم مرغ ها را در یک سبد قرار می دهید؟
ما اغلب محتوا را با پست های وبلاگی برابر می دانیم، وبلاگ یا وب سایت شامل قطعات دیگری هم می شوند، اما محتوا به اشکال و فرمت های مختلفی ارائه می شود. وبلاگ نویسی تنها یکی از راه های بازاریابی داخلی است. همان طور که پیش از این اشاره کردیم، انواع مختلفی از فرمت های بصری و برهم کنشی وجود دارد که بسته به نوع و سلیقه مخاطب تان می توانید از آنها استفاده کنید. من به شما توصیه می کنم که مقداری از هرکدام را امتحان کرده تا ببینید مخاطبان تان کدام یک را بیشتر می پسندند. سپس می توانید برای رسیدن به اهداف تان، تمرکز خود را بر آن دسته از محتواها معطوف کنید.
محتوای مشتری محور بسازید
هدف از بازاریابی داخلی افزایش میزان فروش به واسطه فراهم کردن ارزش افزونه برای خریداران است. کمک کردن به دیگران در عین تلاش برای موقعیت یابی زیرکانه خودمان در جایگاه راه حل پروسه، عملی متعادل کننده است. یکی از بزرگ ترین مشکلات کسب و کارها این است که محتوای شان بیش از برخوردشان متمرکز است. اما نکته مهم این است که باید این مسئله را به شکل راه چاره بیان کنید. پیام ها را به شکلی چارچوب بندی کنید که دربردارنده ارزشی که برای خواننده فراهم می کنند، باشد. با چنین راه کارهای زیرکانه در عین حال قدرتمندی می توانید به شکلی موثر میزان فروش تان را بدون تکرار مداوم «از ما بخرید» افزایش دهید. بر عکس سعی بر سرگرم کردن مخاطب داشته و جلوه های بصری جذابی ارائه کنید و پیوسته ربط فرهنگی محتوا با مخاطب را به یاد داشته باشید. با این روش استراتژی بازاریابی داخلی تان تاثیرگذاری بیشتر و موثرتری خواهد داشت.
همواره جایگاه و زمانی برای ارتقای استراتژی بازاریابی داخلی تان وجود دارد، اما عمده محتوای تان باید بر افزایش ارزش مخاطبان خود متمرکز باشد. حتما دلیلی وجود دارد که ایمیل های زاید را بدون آنکه بخوانیم پاک کرده، اما در عین حال پست های وبلاگی را هرروز دنبال می کنیم. نگذارید که محتوای تان شبیه به ایمیل های زاید باشد.
همان حرفه ای باشید که همه به او مراجعه می کنند
آخرین استراتژی ای که به نظر من مورد توجه کسب و کارها قرار نمی گیرد همان استراتژی ای است که عموما مورد توجه نیست. برای بهترین شدن در بازار خود هدف گذاری کنید.
منظور من این است که تا جایی که می توانید برای افزایش ارزش خریداران خود تلاش کنید، حتی اگر این کار، ارجاع دادن آنها به وب سایت رقبای تان باشد. همان طور که می بینید ما در مقاله های مان در مورد بسیاری از منابع خارجی صحبت می کنیم. حتی اگر رقبای ما محتوایی داشته باشند که بتواند برای شما مفید باشد، ما آنها را به شما معرفی می کنیم.
چرا این کار را می کنیم؟ می خواهیم همیشه به ما به چشم منبع و مرجع بازاریابی داخلی نگاه کنید!
چند بار تا به حال برای تان اتفاق افتاده است که در یک مقاله، روی یک لینک کلیک کنید و دیگر به سایت مادر برنگردید؟ بارها، اینطور نیست؟
پس چرا با اشتراک گذاری محتوای سودمند سایر برندها، باید نگران از دست دادن مشتریان خود بود؟
مادامی که به مخاطبان و مشتریان خود کمک می کنید، آنها شما را به خاطر خواهند داشت و هربار که به کمک نیاز داشته باشند، به سراغ تان خواهند آمد.
و در نهایت در صنعت خود به عنوان شرکتی که به عمده مردم کمک می کند، معروف می شوید.