من تا چهارم دبستان نمی توانستم دوچرخه سواری کنم. خب من با دو برادر قلدر بزرگ تر از خودم رشد کردم و هرچه تلاش می کردم با آنها آبم در یک جوی نمی رفت. کمی بعد پدرم پلاکی را مختص من به دوچرخه اش نصب کرد. من انواع دوچرخه ها را سوار شدم، اما همیشه عقب می افتادم. هرگز نتوانستم از بقیه جلو بزنم. اینها برای یک بچه 9 ساله واقعیات بزرگی بودند. پس تصمیم گرفتم پای کوچکم را روی زمین بگذارم، چرخ های کمکی را باز کرده و تنهایی دوچرخه سواری کنم.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
اگر در پیاده سازی استراتژی های بازاریابی محتوای خود دچار مشکل هستید، مسلم می دانم که می توانید کلیت مشکل تان را به احساس ناشی از «عقب افتادن» ربط دهید.
این قضیه درست شبیه به برخورد با یک مانع است. استراتژی های رقبای تان هرروز بهتر از روز قبل می شود و شما احساس می کنید راکد مانده اید و توانایی مقابله با محدودیت ها را ندارید.
من برایتان خبری دارم! وقت آن رسیده که شما هم پای تان را زمین بگذارید.
در اینجا هفت نمونه از موانع متداول بازاریابی محتوا به همراه راهکارهای عملی شان ارائه شده است که به کمک آنها می توانید از سد این موانع بگذرید.
1- زایش ایده های جدید
برخلاف باور عموم مردم، ایده ها از طرف موجودات فضایی به مغز کسی وارد نمی شود، حداقل برای من که اینطور نبوده است. این چیزی بود که پیش تر هم می دانستم، اما هفته پیش که در حال نمایش روش های تازه بازاریابی بودم، بدان وقوف کامل پیدا کردم.
ما روی ایجاد محتوای وبلاگ متمرکز بودیم و یکی از کاربران کامنت منصفانه ای نوشت و مرا متوقف کرد:
«چگونه می توانید هرروز موضوع جدیدی را به وبلاگ خود اضافه کنید؟».
صادقانه بگویم، اینطور نیست. من هرروز موضوع جدیدی ارائه نمی کنم.
مسئله این است که نقطه تمایز پست های من، موضوع آنها نیست بلکه موقعیت یابی آنهاست که موجب ایجاد این وجه تمایز می شود.
برای مثال، مقاله های وبلاگی زیر، همگی در حوزه وبلاگ نویسی برای کسب و کار هستند، اما با هم تفاوت دارند:
چرا وبلاگ نویسی کسب و کار موثر واقع می شود
35 نکته برای وبلاگ نویسی به شکلی که خوانندگان را جذب کنید و در کسب و کار موفق شوید
5 نکته برای وبلاگ نویسی کسب و کار مخصوص افرادی که از نوشتن متنفر هستند
آیا باید محتوای وبلاگ تان را در وب سایت های دیگر بازنشر دهید؟ (یک پاسخ داده محور)
2- متعادل سازی کیفیت و کمیّت
احتمالا از انتشار پیوسته مطلب با هدف پایدار ماندن در بازار صنعت، احساس تحت فشار بودن می کنید.
نکته اینجاست که مجبور نیستید پیوسته مطالبی را انتشار دهید. هرچند داشتن برنامه و منظم بودن روند بسیار مهم است. هرچند تداوم باعث تاثیرگذاری مثبت در روند نمایش پست های شما در موتورهای جست وجو می شود، اما انتشار هزاران پست و محتوای بی ربط و بی کیفیت هیچ نتیجه ای دربر نخواهد داشت.
برای مبارزه با عدم پیوستگی و استمرار، ما از نرم افزارهای مدیریت پروژه ای همچون Trello استفاده کرده تا تقویم ویرایشی وبلاگ مان را تحت کنترل درآوریم.
داشتن یک داشبورد بصری از ایده ها و خطوط ارتباطی وبلاگ، حذف چیزهای غیرضروری و بی فایده را راحت تر کرده و به تقویت چیزهایی که کارکردی هستند، کمک می کند. شایان ذکر است که ما تقویم خود را بر حسب شناسه خریداران مرتب کرده ایم. هرگاه قصد اضافه کردن ایده ای را داریم، مجبوریم کاربری را انتخاب کنیم که مقاله با آن مرتبط باشد. این کار بیش از هرچیز دیگری به ارتقای کیفی محتواها کمک کرده است.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینهبازاریابی محتواییرا ببینید
3- روبه روشدن با مخاطبان
چند بار تابه حال اتفاق افتاده که یکی از مطالب یک وبلاگ را بخوانید و واکنش تان «اه» باشد. مسلما نمی خواهید که خوانندگان وبلاگ خودتان چنین واکنشی نشان دهند، درست است؟ در اینجا بهترین راهنمایی ممکن برای غلبه بر محتوای گریزپذیر ارائه شده است:
میخکوب شان کنید
جمله بندی پست های وبلاگ باید به گونه ای باشد که خواننده را به خواندن جملات بعدی مجاب کند. اگر با مقدمه ای عادی شروع کنید، خطر دیده نشدن تهدیدتان می کند.
برای جلوگیری از این اتفاق همه چیز را جذاب و گیرا آغاز کنید. یک سوال. یک نقل قول. یک روایت.
به مطالب تان شکل و شمایل تعاملی بدهید
گاهی اوقات برای افزایش تاثیرگذاری محتوای تان بر خوانندگان باید قدری آنها را به جلو هل دهید. داشتن متن هایی که قابلیت توییت شدن داشته باشند، راه موثری برای مجاب کردن افراد به عمل کردن است.
به آنها تکلیف بدهید
می توانید به درک چرایی پیاده سازی استراتژی ها ادامه دهید، اما چیزی که واقعا برای مردم اهمیت دارد، چرایی این مقوله نیست، بلکه چگونگی آن است.
اگر می خواهید مردم را علاقه مند نگاه دارید، برای آنها روش های عمل پذیری ارائه کنید. این روش ها عبارتند از چیزهایی که خودشان می توانند در طی خواندن مطالب وبلاگ پیاده کنند. اگر این کارها نتیجه بخش باشند، باز هم آنها را تکرار خواهند کرد.
4- رنج بردن از یکنواختی
مردم حس کنجکاوی ارضاناپذیری دارند.
آنها به سوءاستفاده از اطلاعاتی که چیزی از آن یاد می گیرند، جذب می شوند. محتوایی که هدفش اکتشاف دریاهای ناشناخته باشد.
نیازی به گفتن ندارد که اگر به طور پیوسته محتوای یکسانی را ایجاد و منتشر کنید، دیری نمی گذارد که مخاطبان و حوزه تاثیر خود را از دست می دهید. با این کار خوانندگان تان اشتیاق خود را از دست می دهند و هنگامی که یک مطلب را ببینند، فکر می کنند تمام مطالب را دیده اند. برای جلوگیری از تاثیر محتواهایی از این دست، باید محتوای خود را با فرمت های گوناگونی ترکیب کنید:
فرمت «چگونه»
پستی که با این فرمت نگاشته شود تنها جنبه آموزشی ندارد، بلکه به خاطر نشان دادن چگونگی پیاده سازی و اجرای رویه ای خاص حائز اهمیت است. به بیان ساده تر، این دست محتواها، سازوکاری عملی دارند. مردم عاشق قابلیت عمل پذیری هستند.
مقالات فهرستی
خوانندگان به پست های فهرست وار جذب می شوند، چرا که از پیش انتظارات مشخصی خواهند داشت. در واقع چیزی که در ادامه دریافت می کنند همان چیزی است که می توانند روی آن حساب کنند.
نمونه
پست های نمونه (یا الگویی) نه تنها به خوانندگان توصیه هایی را ارائه می کنند، بلکه نمایه ای تصویری از چیزی هستند که به تقویت نگرش و بینش آنها در دستیابی به اهداف شان کمک می کند.
5- ترکیب کردن محتوا
می دانید که از تلاش های وبلاگ نویسی تان نتایج بیشتری حاصل می شود، اما نمی دانید که این مطالب، چه وقت و کجا برای استراتژی تان مناسب هستند.
بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را به شکلی نامطمئن آغاز می کنند و چیزی که برایشان باقی می ماند، کوهی از محتواهای بی استفاده است. غم انگیز به نظر می آید؟ اما واقعیت دارد. اما بخت یار است، چرا که این پست های وبلاگی قابلیت استفاده دوباره را دارند.
در اینجا روش هایی برای حیات بخشی دوباره به محتواهای وبلاگ ارائه شده است:
یک خبرنامه ایجاد کنید
با داشتن این حجم از مقالات و محتوا، ما خبرنامه ماهانه ای ایجاد کرده ایم که به عنوان کلکسیونی از محبوب ترین محتواهای آن ماه عمل می کند.
آخرین نسخه از خبرنامه «بهترین های ایمپکت» باعث شد تا در سایت اصلی مان 508 کلیک داشته باشیم. تکرار می کنم، 508 کلیک!
از محتوای خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید
برای افزایش میزان جذابیت محتواهای تان، دنبال راه های جذابی برای اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی باشید.
ما برای ارتقای پست های وبلاگی خود، سه تا پنج توییت مختلف منتشر می کنیم. این رویکرد باعث شد تا فقط ماه پیش، 5499 کلیک در سایت مان صورت بگیرد.
یک پیشنهاد ایجاد کنید
آیا به تازگی پیشنهادی ارائه کرده اید؟ برخی از پست های قبلی خود را مرور و در صورت مرتبط بودن، آنها را با این پیشنهادتان الصاق کنید.
6- از تصاویر قابل استفاده پرده برداری کنید
وقتی نوبت به انتخاب تصاویر می رسد، انتخاب ها محدود می شوند. ما پیش تر از ابزارهای دیگری استفاده می کردیم و کیفیت پایین تصاویر موجب بازتاب های منفی ای از جانب محتوا می شد. بودجه شرکت تان اجازه گرفتن اشتراک عکاسی و تصاویر را نمی دهد؟ مشکلی نیست.
منابع زیر تصاویر باکیفیتی را به صورت رایگان ارائه می کنند:
Unsplash
HubSpot
Jay Mantri
Life of Pix
picjumbo
7- مدیریت نویسندگان
فرقی نمی کند که با نویسندگان محتوای داخلی شرکت تان کار می کنید یا اینکه منابع موردنیازتان را از خارج شرکت تهیه می کنید، در هرصورت ارتباط، رمز موفقیت است.
برای اینکه رویه ای پربازده داشته باشید، موارد زیر را امتحان کنید:
یک سبک راهنما ایجاد کنید
برای جلوگیری از هدررفتن زمان و بررسی های چندباره سوالات و دسته بندی ها، داشتن یک سبک راهنما بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
بیان ملاحظات و جزئیات ریز موجب می شود تا از زمان جلو بیفتید، استمرار را ارتقا بخشید و وقت کمتری را هدر دهید.
نمونه هایی را ارائه کنید
تامین منابع برای نویسندگان به ارتقای کیفی کار کمک می کند و باعث می شود تا محصول نهایی انتظارتان را برآورده کند. این مسئله در مورد محتواهای خارجی اهمیت دوچندانی می یابد، چراکه ممکن است این نویسندگان به اندازه شما به صنعت تان احاطه نداشته باشند.
به آنها مجال نوشتن دهید
قید و بندهای بیش از حد می توانند حتی بهترین نویسندگان را هم عاصی کنند. مدیریت و هدایت آنها زمان و مکان خاص خود را دارد، پس فراموش نکنید که آزادی لازم را به آنها بدهید.
با دادن زمان کافی و مکان مناسب از ایجاد خفقان خلاقیت جلوگیری کنید و بگذارید کارشان را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانند. به یاد داشته باشید محتوایی که باعجله نوشته شود، ضعف های خود را فریاد می زند.