برندسازی یکی از پایه های اصلی موفقیت در بازاریابی کسب وکار است، اما قطعا کارآفرینان نوپا و استارتاپ های کوچک نمی توانند هزینه بالایی برای این بخش داشته باشند.
کارشناسان کسب و کار معتقدند بازاریابی مانند نخستین قرار ملاقات با یک فرد جدید است. در این ملاقات باید سعی کنید بهترین رفتار را از خود نشان دهید تا تاثیری عمیق روی مخاطب بگذارید. پس از آن مراحل آسان تر شده و قرارهای بعدی به ترتیب پیش می آیند.
اصل برندسازی نیز به همین گونه است. شما با برندسازی تجربه ای کلی از کسب وکار خود را به فرد مقابل ارائه می کنید. او در نتیجه دیدی شفاف نسبت به آنچه انجام می دهید خواهد داشت و در نهایت به اندازه کافی برای خرید محصول یا خدمات شما ترغیب خواهد شد.
بسیاری از کارآفرینان به خاطر بودجه کم یا انتظار برای رسیدن به زمان مناسب، برندسازی را به تعویق می اندازند. واقعیت این است که هرچه برای برندسازی تعلل کنید، بازار هدف استقبال مناسبی از شما نخواهد داشت. در نتیجه بهتر است کارآفرینان تازه کار با مفاهیم اساسی شروع و تا آنجا که می توانند با به کارگیری ابزارهای ارزان یا رایگان، برندسازی را هرچه سریع تر اجرا کنند. در ادامه این مقاله به بررسی پنج راهکار ارزان یا رایگان برای شروع برندسازی می پردازیم.
مطلب مرتبط: فرآیند برندسازی در کسبوکارهای کوچک
سبک برند
راهنمای سبک برند تعاریفی از برند شما و نحوه معرفی آن به بازار خواهد داشت. این راهنمای سبک، یک حضور استوار از کسب وکار شما را با استفاده از هر ابزار موجود ایجاد خواهد کرد، به گونه ای که برند برای تمامی مشتریان حاضر و مشتریان جدید قابل شناسایی و درک باشد. این راهنما می تواند بسته به تصمیم شما ساده یا پیچیده باشد. موارد کلی که باید در این راهنما ذکر شوند عبارتند از:
- ماموریت و چشم انداز
- آنالیز رقابتی
- مخاطبان هدف
- راهنماهای خلاقانه
- صدای برند
آماده سازی سبک برند نیاز به زمان و تلاش دارد و قطعا هزینه پولی نخواهد داشت، مگر اینکه به فکر استخدام مشاور در این زمینه باشید.
طراحی لوگو
لوگوی خود را با توجه به سبک طراحی شده در بخش قبل آماده کنید. لوگو در همه بخش های بصری کسب وکار از کارت ویزیت تا وب سایت حضور خواهد داشت، پس باید تمامی شاخصه های شرکت شما را به صورت بصری به نمایش بگذارد. برای شروع می توانید به وب سایت های طراحی رایگان یا ارزان لوگو سر بزنید. علاوه بر آن، طراحان فریلنسر نیز در سرویس های مختلف آماده طراحی لوگوی شما با قیمت مناسب هستند. البته پیش از همه این مراحل، لوگوی رقبا و همچنین کسب و کارهای الهام بخش خود را بررسی کنید. المان های مورد علاقه خود را کشف و در نهایت لوگویی طراحی کنید که به خوبی برند شما را به نمایش بگذارد و مشتریان هدف را جذب کند.
راه اندازی وب سایت
امروزه نیاز به وب سایت اینترنتی بر هیچ کس پوشیده نیست. تحقیقات نشان می دهد شرکت های دارای وب سایت بیش از رقبای سنتی خود درآمد خواهند داشت. وب سایت ها فروش را افزایش می دهند، اعتماد مشتریان را جلب و حضور بازاریابی شما را شبانه روزی می کنند. در نتیجه همه این اتفاقات رشد شرکت تضمین شده خواهد بود.
چالش اصلی اینکه توسعه وب سایت احتمالا هزینه زیادی دارد، اما فراموش نکنید که دنیای امروزی فناوری ابزارهای رایگان یا ارزان متنوعی را در اختیار کسب وکارهای کوچک قرار داده تا در مراحل اولیه بازاریابی کمترین هزینه را برای این بخش داشته باشند. این سرویس ها با رشد شرکت ها و توانایی برای هزینه بیشتر، خدمات جدیدتری را در اختیار آنها قرار می دهند. در نهایت اگر هزینه ای هرچند کم را برای بازاریابی کنار گذاشته اید، این بخش بهترین موقعیت برای خرج کردن آن است.
رسانه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی رایگان بوده و ابزاری مفید برای ساختن برند هستند. البته این وب سایت ها خدمات پولی برای تبلیغات یا آنالیز حرفه ای مخاطبان را ارائه می دهند که قطعا برای یک کسب وکار نوپا الزامی نیست. فراموش نکنید که قدرت گرفتن در شبکه های اجتماعی نیازمند حضور ثابت و حرفه ای در آنها است. قدم اول در این بخش نیز تحقیقات است. در نتیجه تحقیقات می توانید شبکه های مناسب برای کسب وکار خود را پیدا کنید تا از طریق آنها به مخاطبان بالقوه و افراد تاثیرگذار در صنعت دسترسی داشته باشید.
امروزه ابزارهای رایگانی برای مدیریت شبکه های اجتماعی و حتی طراحی پست ها مخصوص هریک از آنها در دسترس کاربران است. با جست وجویی ساده می توانید انواع داخلی و خارجی این ابزارها را بیابید و بدون هزینه زیاد، حضور خود را در دنیای مجازی پررنگ تر کنید. در نهایت نظم انتشار محتوا را فراموش نکنید. با تدوین یک تقویم منظم برای به روزرسانی صفحات شرکت در این وب سایت ها، اطلاعات مفید در مورد ماموریت و چشم انداز خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشته و شخصیت خود را نیز به خوبی نشان دهید.
وبلاگ نویسی
وبلاگ نویسی یکی دیگر از راهکارهای تاسیس برند و ترغیب مخاطبان است. در این بخش برندسازی لحن و صدای شرکت اهمیت بالایی دارد. لحن خود را عامدانه در ارتباطات متنی رعایت و با ثبات، آن را حفظ کنید. در وبلاگ شرکت تخصص خود در صنعت را شرح دهید و در مورد اتفاقات جاری یا هر اطلاعات مرتبط با مخاطبان هدف، محتوا منتشر کنید. داستان گویی در مورد اتفاقات و پیشرفت های شرکت نیز برای مخاطبان جذاب خواهد بود. این اطلاعات کم کم ارتباط شما را با مشتریان شخصی تر خواهد کرد.
به علاوه وبلاگ نویسی فرصتی است که دیگر فعالان صنعت یا تاثیرگذاران آن را به همکاری در تولید محتوا دعوت کنید. می توانید از آنها به عنوان نویسنده های مهمان وبلاگ استفاده کنید. کلید برندسازی در این بخش، ارائه محتوای تازه و منظم است که مخاطبان را به رجوع مجدد به وبلاگ شما تشویق کند. در این مورد نیز قطعا سرویس های رایگان متعدد را می شناسید. البته می توانید وبلاگ خود را به عنوان بخشی از وب سایت اصلی راه اندازی و با این کار از ترافیک جذب شده برای افزایش اعتبار وب سایت نیز استفاده کنید.
مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند
در نهایت به یاد داشته باشید که برند، پایه کسب وکار شما است. البته نیازی نیست که در ابتدای کار میلیون ها تومان برای شکل دهی این بخش هزینه کنید. قدم اصلی طراحی سبک برند است و پس از آن باید در تمامی بخش ها از لوگو تا وبلاگ آن را حفظ کرد. یک برند عالی قطعا بازدهی مالی بالایی خواهد داشت. پس بدون اتلاف وقت از همین امروز برای ساختن آن اقدام کنید.