همه دوست دارند در محیطی کار کنند که خواسته ها و نیازهایشان پشتیبانی شود. با این حال برخی شرکت ها، مزیت هایی را ارائه می کنند که محیط کار بیشتر شبیه به کلوپ می شود. برخی از این مزیت ها می توانند به عامل حواس پرتی مبدل شوند، خصوصاً اگر مورد استفاده نداشته باشند.
برای فهمیدن اینکه کدام یک از مزیت ها اضافی هستند، ما سؤالات زیر را از انجمن کارآفرینان جوان پرسیدیم:
سؤال: مزیت های شغلی برای جذب نیروهای مستعد و قوی کارآمد هستند، اما هر مزیتی ارزش سرمایه گذاری ندارد. کدام یک از مزیت ها را باید ملغی کرد و چرا ارائه آنها موجب هدررفتن منابع و زمان می شود؟
1- ساعت شادی
احتمالا یکی از مزیت های بی فایده، نوشیدنی رایگان است. وقتی به آخر هفته نزدیک می شویم، من به هر کس که بخواهد از در بیرون رفته و تعطیلاتش را جشن بگیرد، حق می دهم. گذشته از تمام اینها، ممکن است تعدادی از کارکنان با خود بگویند: «من در خانه نوشیدنی دارم». یا نظراتی از این قبیل. پول تان را پس انداز کنید و در محل کار ساعت شادی را به کل فراموش کنید. - زف هرمان، از شرکت Superior Lighting
2- مزیت های ناخواسته
وقتی که قصد دارید مزیت هایی را برای کارکنانتان ارائه کنید، قدم اصلی مشورت کردن با تیم تان است. باید از میزان ورودی، قیمت دقیق و تحلیل کیفی آن مطلع باشید. اگر عمده افراد رانندگی نمی کنند، نگران پارکینگ نباشید؛ اگر تیم تان علاقه ای به نوشیدنی ندارند، غذای خانگی سفارش دهید. اهمیت ندهید که چه چیز مُد است، برای تیم تان چیزهایی را فراهم کنید که واقعاً نیاز دارند. - رایان ویلسون، از شرکت FiveFifty
مطلب مرتبط:نشانه های یک محیط کار ناسالم و راهکار هایی برای مقابله با آن
3- غذای رایگان
غذای مجانی مزیت مناسبی نیست، چراکه هزینه بر و فاسدشدنی است و پس از مدتی، تبدیل به وظیفه می شود. علاوه بر این، به جای جمع کردن افراد ممکن است باعث پراکنده کردن آنها شود. به این فکر کنید که افراد علایق و سلایق مختلفی دارند و برخی هم دچار آلرژی هستند. پس بهتر است کاری انجام دهید که هدفی در پی داشته باشد، مثلاً یک ناهار دسته جمعی به مناسبت تولد یکی از افراد یا ورود شخص جدیدی به تیم. این مسئله باعث تغییر نقطه تمرکز از غذا به تیم می شود. این کار بهتر از تدارک دیدن همیشگی غذا است. - باروک لابونسکی، از شرکت Rank Secure
4- اسباب بازی های دفتری
داشتن دفتر کار جذاب خوب است، اما تازگی از بین می رود و پولی که صرف اسباب بازی ها شده، در واقع به هدر رفته است. اگر یکی از افراد تیمم به استراحت نیاز داشته باشد، من او را به پیاده روی دعوت می کنم. هوای پاک ذهن را پالایش کرده و هیچ هزینه ای ندارد. - کولبی فوند، از شرکت LFNT
5- تعطیلات نامحدود
به کارکنان خود تعطیلات نامحدود ندهید، چراکه هرکسی می داند چنین چیزی در واقعیت وجود خارجی ندارد. با دادن قول های مبهم تیم تان را سردرگم می کنید و حتی به خاطر ندانستن زمان دقیق تعطیلات، دچار استرس می شوند. به جای این کارها، انعطاف زمانی تعطیلات را با ذکر اعداد و ارقام، افزایش دهید. تورگی بیراند - از شرکت EditionGuard
6- اتاق چُرت
اگر کارکنان تان آنقدر خسته اند که اغلب اوقات از اتاق چُرت استفاده می کنند، انعطاف برنامه ریزی هایشان بهم می خورد. اگر ماهیت شغلی اجازه می دهد، به جای تعیین ساعت کاری از 9 صبح تا 5 عصر، به آنها اجازه دهید هر ساعتی که می خواهند کار کنند. این کار موجب افزایش کارایی آنها و درنهایت ارزش افزونه می شود. - کریس کریستوف، از شرکت MonsterInsights
7- فعالیت های تیم سازی و اجتماعی بیش از حد
داشتن مهمانی ها و مناسبت هایی خاص به منظور تیم سازی خوب است، اما برخی شرکت ها زیاده روی می کنند. اگر کارکنان تان دوست ندارند در این رویدادها شرکت کنند، یا این برنامه ها فشار مضاعفی بر دوش آنها می گذارد، نیت شما، تأثیری معکوس خواهد داشت. اگر تیم تان زیاد کار می کند، پس نیاز به زمانی برای استراحت دارد، که این به معنی دور بودن از دفتر کار است. نباید یک مدیر امور اجتماعی باشید، اکثر مردم دوست دارند خودشان برای وقت آزادشان برنامه ریزی کنند. - کالین کاسابوف، از شرکت ProTexting
8- هرچیزی که به مدت زیادی فراهم شده است
این روزها، مزیت های شغلی تنها هنگامی جذابیت دارند که مرتب دستخوش تغییراتی شوند. وقتی که همیشه مزیت های مشابه و یکسانی فراهم می شود، کارکنان به جای اینکه چنین مزیت هایی را پاداش بدانند، داشتن آنها را حق خودشان فرض می کنند. ما مزیت های شغلی شرکت مان را تغییر می دهیم و ایده «به مدت محدود» به آنها انگیزه می دهد که این مزیت ها را به دست آورند.