اگر به دنبال ایجاد وب سایت تجارت الکترونیکی(eCommerce) جدیدی هستید، اولین تصمیمی که باید بگیرید انتخاب میان راهکارهای آماده (Premade Solution) یا سفارشی (Custom Solution) است.
راهکارهای آماده مانند شاپیفای (Shopify) و ووکامرس (WooCommerce) مزیت های خود را دارند، اما برای نیازهای همه شرکت ها مناسب نیستند.
درست است که وب سایت های تجارت الکترونیک سفارشی نیاز به صرف وقت بیشتری دارند، اما بازدهی آنها در ارائه کنترل، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالاتر است.
باید ببینید مزایای قابل ملاحظه سفارشی کردن وب سایت تجارت الکترونیک به سهولت استفاده از محصولات آماده می چربد یا خیر و بعد تصمیم خود را بگیرید. به کمک این 13 معیار، تصمیم آگاهانه تری بگیرید.
1- محصولات شما ماژولار هستند یا قابلیت سفارشی سازی دارند
اگر می خواهید گزینه های زیادی برای سفارشی کردن محصولات در اختیار خریداران قرار دهید، بهتر است با استفاده از وب سایت های سفارشی این تنوع را ایجاد کنید. نمونه بارز آن فروشگاه های تیشرت هستند که قابلیت سفارشی کردن اندازه، رنگ، قلم نوشته و المان های گرافیکی روی تیشرت ها را دارند.
وقتی این همه متغیرهای مختلف دخیل هستند که هر کدام هزینه ای اضافی به بار می آورد، منطقی است که برای هر تیشرتی قیمت متمایزی نیز درج شود.
سیستم های آماده تجارت الکترونیک قادر نیستند حتی برای یک محصول هم این همه گزینه های متنوع مهیا کنند، چه برسد به تک تک محصولات.
برای پیاده سازی و مدیریت سفارشات پیچیده اینچنینی نیازمند راهکارهای سفارشی پیشرفته هستید.
مطلب مرتبط:چرا باید در حوزه تجارت الکترونیک سرمایهگذاری کرد؟
2- گزینه های تخصصی یا منحصری برای ارسال کالا دارید
اگر محصولاتی عرضه می کنید که دارای اندازه و وزن ثابت و مشخصی هستند و نیاز به ملاحظات خاصی هم ندارند، با دردسر خاصی مواجه نخواهید شد، اما هرچه تنوع محصولات شما بالاتر باشد، دغدغه های ارسال کالا بیشتر خواهد بود.
راهکارهای سفارشی برای این گونه محصولات بهتر جواب می دهد.
مثلا شاید مشتریان شما خدمات شرکت پستی خاصی را ترجیح می دهند.
یا اگر کالاهای خود را به کشورهای دیگر هم ارسال می کنید، باید هزینه های گمرکی را هم مدنظر قرار دهید.
یا اگر محصولاتی عرضه می کنید که نیازمند نگهداری در دمای مشخص هستند (مانند داروها، تنباکو، آثار هنری و محصولات آرایشی بهداشتی)، ممکن است برای جلوگیری از فساد و حفظ تازگی نیاز باشد این محصولات در سردخانه نگهداری شوند.
3- صنعت شما قوانین خاصی دارد
همه صنعت ها یک جور نیستند. احتمالا صنعت شما هم قوانین و مقررات مختص خود را دارد.
مثلا شاید همین مشکل سردخانه که پیش تر ذکر شد در مورد شما صدق کند. کالاهای فاسدشدنی مانند میوه، سبزیجات، گوشت، محصولات لبنی یا مایعات نیاز به مراقبت های ویژه دارند.
همچنین باربری ها قوانین خاص خود را در خصوص کالاهای ممنوعه دارند. مثلا شرکت خدمات پستی ایالات متحده (USPS) ارسال داخلی کالاهایی نظیر کیسه هوا و بنزین و ارسال بین المللی مواد هواپخش و یخ خشک را ممنوع می داند.
اگر شما هم در صنعت خود با کالاهایی اینچنیی سروکار دارید، باید راهکارهای سفارشی تجارت الکترونیک را امتحان کنید.
به کمک این راهکارها می توانید ترتیبی بدهید که استانداردهای ارسال کالا خاص صنعت شما و باربری های مختلف در وب سایت شما لحاظ شود.
4- با تأمین کنندگان مختلفی همکاری دارید
اگر کالاهای خود را از تأمین کنندگان (Vendor) مختلف تهیه می کنید، برای ارسال کالا بهتر است از سیستم های سفارشی تجارت الکترونیک استفاده کنید.
هرچه تأمین کنندگان شما بیشتر باشند، نیاز شما هم به استفاده از باربری های مختلف و تأمین ملاحظات خاص کالاها بیشتر می شود.
مثلا شاید تأمین کننده ای که در منزل خود زیورآلات تولید می کند، خدمات باربری خاصی را ترجیح بدهد، مثلا USPS چون به منزلش نزدیک تر است و تأمین کننده دیگری به خاطر اشتراکی که با باربری خاصی دارد (مثلا فدکس) فقط از خدمات آن باربری استفاده کند.
لذا شاید در نتیجه این تعدد گزینه های ارسال مجبور باشید بستر تجارت الکترونیک خود را طوری شخصی سازی کنید که محدودیت هایی بر اختیارات خریداران اعمال کند.
مثلا برخی باربری های خاص کالاها را به صندوق های پستی هم ارسال می کنند، یا قبل از تحویل مرسوله از گیرنده امضا می گیرند، ولی برخی دیگر این خدمات را ارائه نمی کنند.
5- کدهای تبلیغاتی (Promo Code) یا کوپن های تخفیف سفارشی قبول می کنید (یا قوانینی برای استفاده از آنها دارید).
شاید سیستم های تجارت الکترونیک آماده هم قابلیت دریافت کوپن را داشته باشند، اما معمولا محدود و ابتدایی هستند.
مثلا شاید بخواهید تعداد محصولاتی را که خریداران قادر به استفاده از کوپن برای آنها هستند محدود کنید، یا شاید تأمین کننده خاصی روی محصولات مشخصی تخفیف قایل نمی شود و مجبور باشید کالاها یا برندهای خاصی را از اعمال کوپن مستثنی کنید.
متأسفانه هر راهکار آماده ای قابلیت برآورده کردن این قوانین خاص را ندارد.
اما با استفاده از وب سایت های سفارشی می توانید هر تعداد قوانینی با هر درجه از جزییات که می خواهید روی کدهای تبلیغاتی و کوپن ها اعمال کنید.
6- نیاز به ادغام با نرم افزار پستویی (Back-End Software) دارید
در وب سایت های تجارت الکترونیک همیشه نیاز است با سیستم ها و نرم افزارهای دیگر ادغام صورت بگیرد.
مثلا شاید در لایه پستویی از یک سیستم ثبت سفارش برای ردگیری سفارشات از لحظه تأیید تا مرحله نهایی و ارسال کالا استفاده کنید. همزمان لازم است سفارشات را صورت بزنید و در سیستم حسابداری خود ثبت کنید.
ادغام نرم افزار پستویی مورد استفاده با وب سایت تجارت الکترونیک شما بسته به نوع نرم افزار امکان دارد به سادگی قابل انجام باشد یا اینکه فرآیند پیچیده ای در کار باشد. برای فرآیندهای پیچیده باید از وب سایت های سفارشی استفاده کنید.
7- مشتریان شما نیازهای خاصی دارند
برای مشتریان برخی کسب وکارها زمان از اهمیت بالایی برخوردار است و سرعت خرید در اولویت قرار دارد، لذا باید فرآیند خرید به سریع ترین و آسان ترین شکل ممکن صورت بگیرد. برخی کسب و کارها هم ترجیح می دهند فضایی دوستانه، شخصی سازی شده و آشنا برای مشتری تعبیه کنند. برای ساخت تجربه خرید خاص مورد پسند مشتریان خود بهتر است از وب سایت های سفارشی استفاده کنید.
8- نیاز به صدور فاکتور دارید
شاید مشتریان شما به دلایل قانونی بخواهند فاکتور تمامی سفارشات شان از وب سایت شما را در طول یک بازه مشخص مشاهده کنند. هر راهکار آماده ای این قابلیت را ندارد که چنین فاکتوری برای بازه زمانی خاصی صادر کند.
9- می خواهید از درگاه پرداخت خاصی استفاده کنید
معمولا راهکارهای آماده تجارت الکترونیک از تمامی درگاه های پرداخت پشتیبانی نمی کنند. با اینکه بیشتر کسب و کارهای کوچک از خدمات درگاه پرداخت بانک خود استفاده می کنند، اما شاید به دلایلی همچون کارمزد کمتر یا واریز سریع تر وجوه، شرکت دیگری را ترجیح دهید.
10- دغدغه های امنیتی دارید
بارزترین دغدغه امنیتی در مدیریت یک وب سایت تجارت الکترونیک، حفاظت از اطلاعات شخصی مشتریان، مشخصا اطلاعات حساب بانکی آنها است. وب سایت شما هم به عنوان بخشی از کسب و کارتان باید از 12 پیش نیاز PCI DSS (استانداردهای امنیت داده اطلاعات کارت های پرداخت) برخوردار باشد.
اگر شرکت شما از پشتیبانی شخص ثالث به وسیله بسترهای سفارشی تجارت الکترونیک برخوردار نباشد، تضمینی نیست که امنیت تجارت الکترونیکی شما به شیوه صحیح برقرار شده باشد. شکی نیست که شما بلدید کسب وکار خود را بگردانید، اما آیا می توانید با ضمانت کنید که تراکنش های شما از بالاترین امنیت لازم برخوردار هستند؟ با استفاده از وب سایت های سفارشی از تخصص برنامه نویسان و متخصصان امنیت بهره مند خواهید شد که به شیوه های امن حفاظت از اطلاعات مشتریان واقف هستند.
11- می خواهید برای خریداران سنگ تمام بگذارید
اگر کسب وکار شما خاص است، وب سایت تجارت الکترونیک شما هم باید با خاص باشد و ویژگی های منحصر به فردی در اختیار کاربران قرار دهد. وقتی کسب وکار الکترونیک شما روی غلتک افتاد، می توانید دستی به سر و روی وب سایت خود بکشید و مجموعه ای از ویژگی های تجملی به آن اضافه کنید. مثلا می توانید تجربه خرید را با ظاهری سفارشی برای تک تک مشتریان شخصی سازی کنید.
متأسفانه بیشتر راهکارهای آماده چون هدف شان ساخت وب سایت های استاندارد و با کارایی های معین است، توجهی به شخصی سازی نمی کنند. در نتیجه اگر قصد دارید تجربه خاص و منحصر به فردی برای مشتریان تان تدارک ببینید، باید خودتان وارد عمل شده و وب سایت را به صورت سفارشی بسازید.
12- دیگر راهکار آماده تجارت الکترونیکی فعلی پاسخگوی نیازهای شما نیست
هر کسب و کاری بالاخره به این نقطه می رسد. کم کم می بینید نرم افزار دیگر از پس نیازهای شما بر نمی آید و توقعات شما را برآورده نمی کند. معمولا هم همین حول و حوش است که می خواهید آمار و ارقام مواردی چون میانگین درآمد به ازای هر مشتری، تعداد خریداران مجدد یا درصد سبدهای خرید متروک را بهبود دهید.
کسب و کار های بسیاری بعد از اینکه بسترهای سفارشی را تجربه می کنند دیگر مایل به استفاده از راهکارهای آماده نیستند. راحتی و سهولت استفاده نرم افزاری که دقیقا مطابق ویژگی های مدنظر شما طراحی شده باشد، با راهکارهای آماده قابل قیاس نیست.
13- می خواهید موجودی اجناس خود را به تأمین کنندگان متصل کنید
یکی دیگر از دغدغه هایی که با رشد کسب وکارتان به وجود می آید این است که دائم موجودی مشخصی از محصولات را در انبار داشته باشید. به این منظور باید با تأمین کنندگان در تماس باشید تا هر وقت موجودی رو به اتمام بود بار جدید سفارش دهید.
وب سایت های سفارشی تجارت الکترونیک قابلیت اتصال به سیستم مدیریت موجودی و شبکه تأمین کنندگان شما را دارند و به طور خودکار موجودی شما را مدیریت می کنند. لذا وقتی موجودی یک محصول رو به اتمام باشد، سیستم می تواند سفارشی تهیه و برای تأمین کننده ارسال کند و دیگر موجودی محصولات محبوب به صورت غیرمنتظره تمام نخواهد شد.
مطلب مرتبط: تجارت الکترونیک سهل یا دشوار؟
مخلص کلام
معمولا شرکت ها برای شروع تجارت الکترونیک خود از راهکارهای آماده استفاده می کنند، مگر اینکه شرکتی بزرگ با نیازهای تخصصی باشند. اما رفته رفته با افزایش درآمد و مشتریان نیاز به وب سایتی با امکانات سفارشی بیشتر دارند. اگر نیازهای شما نیز از جنس مواردی است که در بالا ذکر شد، مانند مقررات متنوع ارسال کالا یا کدهای تبلیغاتی، تقریبا هیچ راهکار آماده ای به درد شما نخواهد خورد.
مهم ترین سؤالی که باید در ارزیابی یک بستر تجارت الکترونیک لحاظ کرد این است که: آیا این قابلیت را دارد که همگام با رشد نیازهای شما پیش بیاید؟ آیا وب سایت شما از پس کارهایی همچون حراج اجناس، موجود کردن کالاها و عودت سفارشات بر می آید؟ باید دید کدام راهکار می تواند همزمان که شما محصولات و تأمین کنندگان خود را افزایش می دهید و شعبه های بیشتری باز می کنید، همپای شما پیش آمده و از پس حجم کاری افزوده بر بیاید. وب سایت های سفارشی گزینه انتخابی بسیاری از افراد و سازمان ها هستند.