مسدودکننده های تبلیغات، ویدئوی پخش زنده و هوش مصنوعی، فرصت ها و چالش هایی را ارائه می دهند.
بازاریابی دیجیتال، مدتی است که تغییر عمده ای نکرده است. البته ما مجبور بودیم وب سایت خود را برای امتحان کاربران گوشی همراه بهینه سازی کنیم؛ یعنی همان طورکه خالقان الگوریتم نیاز دارند، بهینه سازی موتور جست وجو را کمی ارتقا و چند تغییر کوچک دیگر را نیز انجام دهیم. رسانه های اجتماعی نیز به سرعت درحال ترقی هستند، اما نتیجه خیلی جالبی تا حال به دست نیامده است.
امسال احتمالا داستان متفاوت است و ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و به تماشا بنشینیم. ببینید که هم اکنون چه اتفاقاتی درحال رخداد هستند: رسانه های اجتماعی و قانون در حال تغییر هستند و شایعاتی درباره تاثیر بی طرفی (یا تبعیض) خدمات ارائه دهنده اینترنت بر تبلیغات دیجیتالی وجود دارد. راحت می توان پیش بینی کرد که این صنعت در سال 2018، با تغییرات عمده ای مواجه خواهد شد. در اینجا به چهار جنبه ای اشاره شده است که چشم انداز جدید را شکل می دهند.
1. حریم خصوصی
شخص می تواند با موفقیت استدلال کند که اینترنت عمدتا از طریق تبلیغات، تامین مالی می شود. استفاده وب سایت ها از کوکی ها، به شرکت ها اجازه می دهد تا مشتریان خود را براساس آن چیزی انتخاب کنند که این مشتریان در جست وجوگرهای خود از نظر می گذرانند. اما کاربران همواره درحال تعویض ابزار الکترونیکی خود هستند و همین سبب ایجاد مشکل در ردیابی تمامی نقاط تماس کاربر می شود. حتی بازاریابان نیز سخت در تلاش هستند تا کانال هایی با بیشترین میزان تاثیر را تعیین و روش های خود را برای مشتریان توجیه کنند.
به هرحال، می توان گفت که این کار امکان پذیر است. ابزار بازاریابی قوی می تواند برای انتخاب افراد، داده های کاربر را ردیابی کند و به هم مرتبط سازد.
مسدودکننده های تبلیغات، تنها یکی از چالش ها به حساب می آیند. طبق گزارش پیج فر که در ژانویه منتشر شد، 11درصد کاربران اینترنت از نوعی مسدودکننده تبلیغات استفاده می کنند که افزایشی 30درصدی را از پارسال نشان می دهد. مصرف کنندگان می خواهند حریم خصوصی، امنیت و وقت خود را از مزاحمت های تبلیغات حفظ کنند. برخی وب سایت ها برای ممانعت از این کار، از دیوارهایی استفاده می کنند که به جست وجوگرهای دارای مسدودکننده تبلیغات، اجازه مشاهده محتوای خود را نمی دهند. این سایت ها از کاربران می خواهند به صورت دستی این مسدودکننده را از کار بیندازند، اما 74درصد از مردم در گزارش پیج فر، صرفا سایت مورد نظر را ترک کرده اند.
2. ویدئوی پخش زنده
محتوای تصویری در اینترنت محبوب تر شده است و بسیاری از کشورها آماده اند تا آن را به ابزار اصلی ارتباطات خود در سال 2018 تبدیل کنند. این کار به معنای ایجاد رسانه های پربارتر، ویدئوهای خلاقانه، گیف ها و مِم ها است. احتمالا موارد بیشتری نیز در سال جدید باب می شوند. دلیل خوبی برای این اتفاق وجود دارد: کاربران بهتر با تصاویر تعامل برقرار می کنند.
مطلب مرتبط: بازاریابی و تبلیغات در سال 2018 تا چه حد ملزم به تغییر است
باتوجه به تمامی این موارد، باید گوش به زنگ شیوع ویدئوی پخش زنده بود. تحقیق سازمان بافر در سال 2016 نشان داد که بیش از 80درصد بازاریابان، درصدد خلق ویدئوهای بیشتری هستند. در آن زمان، تعداد چشمگیر 42درصد از بازاریابان می خواستند ویدئوی پخش زنده را انتخاب کنند. در همان سال، فیس بوک گزارش داد که ویدئوهای پخش زنده تا سه برابر ویدئوهای سنتی تماشا می شدند و کاربران 10 برابر بیشتر درمورد آنها نظر می دادند. دلیل موثر بودن ویدئوی پخش زنده، واقعی، انسانی و پر از خطا بودن آن است.
موضوع فقط ویدئوی پخش زنده در برابر ویدئوی از پیش ضبط شده نیست. موضوع، ویدئوی پخش زنده در برابر همه چیز است. طبق گزارش لایواستریم، 82 درصد کاربران ترجیح می دهند ویدئوی پخش زنده یک برند را تماشا کنند تا اینکه پیام های رسانه های اجتماعی همان برند را بخوانند و تقریبا 80درصد ترجیح می دهند یک ویدئوی پخش زنده را تماشا کنند تا اینکه پیام های یک وبلاگ را بخوانند.
3. هوش مصنوعی
فکر می کنید زود است که درباره تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی و تبلیغات صحبت شود؟ هوش مصنوعی همین حالا هم وارد زندگی روزمره ما شده است و به سرعت در حال تبدیل به پشتوانه بازاریابی می شود. 58درصد مدیران ارشد بازاریابی در سرتاسر جهان، باور دارند که شرکت ها مجبور خواهند بود برای کسب موفقیت در پنج سال آینده، به کمک هوش مصنوعی با یکدیگر به رقابت بپردازند.
بازاریابی از طریق هوش مصنوعی را شروع کنید، چراکه روشی برای مرتبط ساختن علم داده ها و بازاریابی محسوب می شود. فناوری، به بازاریابان امکان می دهد حجم اطلاعاتی را وارسی کنند که به طور چشمگیری در حال تکثیر است و به بصیرتی دست یابند که به آنها کمک کند هم زمان با برگشت سرمایه خود، محصولات ارزشمندی را به مشتریان انتخابی ارائه دهند. شایان ذکر است که حتی لازم نیست تمام وقت فرد، صرف این نوع از بازاریابی شود. بازاریابان می توانند عملیات را به صورت خودکار در پیش زمینه اجرا کنند. با وجود تمامی این مزایا، چرا هوش مصنوعی نباید در راهکار های بازاریابی جایی داشته باشد؟
بستگی به شما دارد
این که سال 2018 سال خوب یا بدی برای صنعت تبلیغات است یا خیر، کاملا به دارندگان سهام در این هرج ومرج بازاریابی بستگی دارد. متخصصان باید مطالعه گرایشات باب روز را (اگر تا به حال این کار را نکرده اند) شروع کنند و راهکارهای کنونی خود را با آنها وفق دهند. آنچه بازاریابان اکنون در اختیار دارند، ممکن است برای زمانی فراتر از سه ماه اول این سال بسیار رقابتی، کافی نباشد.
http://forsatnet.ir/school-business/sales-marketing-manager.html |