اگر هنوز یک برند شخصی قدرتمند و قابل رویت ندارید، از همه جهات در دنیای کسب و کار و زندگی شخصی عقب افتاده اید. در واقع امروزه برندسازی شخصی برای هرکس که به دنبال توسعه کسب وکار، کسب جایگاه شغلی مناسب، جلب توجه رسانه ها، ارتقای جایگاه در شرکت و حتی یافتن دوستان بهتر است، به ضرورتی اجتناب ناپذیر بدل شده است.
در تعریفی ساده، برندسازی شخصی تمرینی برای بازاریابی برای خودمان و کارنامه شغلی مان به عنوان برندی مستقل است. در این فرآیند تصویری واضح و معنا دار از فرد در ذهن دیگران، به عنوان مخاطب برند، شکل می گیرد. با این تفاوت که در اینجا به جای یک مجموعه با فرد طرف هستیم. نکته جالب اینکه همه افراد برندی شخصی دارند. در این میان بسیاری از ما نسبت به برند شخصی مان بی توجه یا حتی ناآگاه هستیم. آنچه همه باید به دنبالش باشند، برندی قوی و تأثیرگذار است. من نام این فرآیند را تأثیرگذاری و اقناع دیگران نسبت به کار و فعالیت های شخصی مان می گذارم.
هنگامی که در یک جلسه پیرامون شیوه استفاده از شبکه های اجتماعی در راستای ایجاد و توسعه برند شخصی صحبت می کردم، یکی از شرکت کنندگان پرسش عمیقی را مطرح کرد: «در کل، ما چرا به برند شخصی نیاز داریم؟». به نظرم این پرسش اهمیت پرداختن به صورت اختصاصی را دارد. در هر صورت تمام تلاش های ما در راستای ایجاد تصویری از خود در ذهن مخاطب باید توجیه منطقی داشته باشد. در این مقاله به بررسی هشت دلیل تأثیرگذاری برند شخصی روی کسب وکارهای مختلف خواهم پرداخت. اجازه دهید این موارد را با یکدیگر بررسی کنیم.
1- فرصت ها شما را می یابند
هنگامی که برند شخصی شما جذاب باشد، مشتریان، خریدارها، فروشندگان، مطبوعات و حتی شرکت های در جست وجوی نیروی کار به شما توجه خواهند کرد. در ادامه نیز برخی از مخاطب های مذکور برای همکاری به سراغ تان می آیند. شاید این فرآیند برای بسیاری از ما عجیب باشد. با این حال من به عنوان مدیرعامل یک پلتفرم تحت شبکه های اجتماعی از سوی شرکت انتخاب شدم. در واقع من شغل فعلی ام را مدیون برند شخصی خود هستم. درست به همین دلیل من در طول سال های اخیر علاوه بر حضور در رسانه های مختلف به نگارش مقاله به صورت مهمان سایت های مختلف و سخنرانی های عمومی پرداخته ام. در واقع به این ترتیب من فرصت جلب توجه مخاطب های خاصی نظیر شرکت ها و شرکای تجاری احتمالی را خواهم داشت.
مطلب مرتبط: انواع برند شخصی در دنیای کسب و کار
2- نیروی بازاریابی آنلاین
هنگامی که شما برند شخصی قابل توجه و جذابی دارید، مردم جذب تان خواهند شد. به طور طبیعی وقتی ما جذب فرد یا مؤسسه ای می شویم، در جهت برقراری ارتباط با آنها می کوشیم. من هر روز چند ارتباط جدید از طریق توییتر و لینکدین دریافت می کنم. اگرچه برخی از این پیام ها صرفا ابراز علاقه به کسب وکارم است، اما در میان آنها پیشنهاد همکاری نیز یافت می شود. فرآیند جاری در شبکه های اجتماعی بسیار ساده است. کاربران پروفایل من را مشاهده می کنند. سپس با مطالعه بیوگرافی و پست های من، در صورت تمایل، با من ارتباط برقرار خواهند کرد.
3- قدرت بازاریابی فردمحور
وقتی من در جلسه بازاریابی هستم و با دیگران تعامل سازنده دارم، بسیاری از وجوه برند شخصی ام را با دیگران به اشتراک می گذارم. بی شک شیوه بازاریابی من بسیار حرفه ای و تأثیرگذارتر از فردی است که از خواب بیدار شده و چنین جمله تکراری را به همه تحویل می دهد: «سلام، من جو هستم. در زمینه فروش بیمه می توانم کمک تان کنم.»
مزیت اصلی برند شخصی امکان ترکیب نکات حرفه ای با زندگی شخصی است. به این ترتیب علاوه بر محیط کاری در زمینه زندگی روزمره نیز همیشه حرفی برای گفتن خواهیم داشت. به عبارت دیگر، این یعنی توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران. در بسیاری از مواقع بازاریابی نیازمند توانایی صحبت پیرامون موضوعات مختلف است. وقتی برند شخصی دارید، موضوعات مختلف ناخودآگاه با برندتان در تعامل خواهند بود. به این ترتیب توانایی صحبت روان و جذاب را نیز پیدا می کنید. در واقع در چنین شرایطی شما سخنگوی اصلی و واحد برندتان هستید. تجربه شخصی من به خوبی گویای اهمیت برند شخصی در زمینه جذب مخاطب است. در واقع من بنا به نیاز برندم در زمینه های گوناگون به جمع آوری اطلاعات و ارائه آنها در طول بحث با مخاطب ها می پردازم.
4- بنای کسب و کار شخصی
هنگامی که من در سال 2007 مجبور به بازسازی و راه اندازی مجدد کسب وکارم در زمینه عکاسی بودم، برند شخصی ام بسیار مفید ظاهر شد. ماجرای این اتفاق مربوط به شکست من در زمینه عکاسی به دلیل کاهش شدید تقاضای ضبط فیلم و عکس بود. اجازه دهید نتیجه را خلاصه به شما منتقل کنم: شرکت ها و افراد تمایل بیشتری به همکاری با شرکت هایی دارند که رهبرشان دارای برند شخصی قدرتمندی باشد. مثال های خوبی هم در این زمینه وجود دارد. کسانی مانند سر ریچارد برانسون، ایلان ماسک، مارک کوبان، مارک زاکربرگ، بیل گیتس، فرد اسمیت، وارن بافت و حتی دونالد ترامپ. در مورد ترامپ بی تردید برند شخصی وی حتی از کسب وکارش نیز بزرگ تر است. به راستی شرکت های این کارآفرینان موفق بدون برند شخصی شان در کجای دنیای کسب وکار جای داشت؟
5- یافتن شغل مناسب
به گزارش سایت SHRM امروزه 84درصد مدیران بخش جذب نیروی انسانی از شبکه های اجتماعی برای استخدام کارمندان استفاده می کنند. در واقع بسیاری از شرکت ها آگهی استخدام شان را پیش از هرجایی در توییتر قرار می دهند. با این حال نکته خارق العاده استفاده 66درصد از مدیران بخش استخدام از فیس بوک است. دلیل اصلی این کار تمایل شرکت ها به اطلاع دقیق تر از وضعیت داوطلب های استخدام است. در حقیقت امروزه دیگر کسی به رزومه افراد توجه چندانی ندارد، بلکه معیارهای غیرمحسوس دیگری نیز در امر استخدام دخیل است.
بدون تردید استخدام کارمندان از طریق شبکه های اجتماعی گزینه ای منطقی محسوب می شود. فرض کنید داوطلب شماره یک دارای رزومه فوق العاده ای است. داوطلب دوم اما رزومه ای ساده دارد. در این میان کارمند دوم از برند شخصی قدرتمندی برخوردار است. بی تردید هر شرکتی در زمینه استخدام نخست به سراغ داوطلب شماره 2 خواهد رفت.
6- یافتن دوستان تازه
یک برند شخصی قدرتمند فقط شما را بهره مند نخواهد کرد. در حقیقت هنگامی که شما نمای جذابی را برای دیگران به نمایش می گذارید، آنها تمایل بیشتری به ارتقای سطح ارتباط با شما در زندگی شخصی پیدا می کنند. من بسیاری از دوستان خود را به همین شیوه پیدا کرده ام. در حقیقت ابتدا آنها نسبت به مقالات من واکنش نشان دادند، سپس ارتباط ما اندک اندک گسترش یافت و به سطح مشخصی رسید. به این ترتیب برند شخصی ام در زمینه زندگی خصوص نیز تحولی جالب به ارمغان آورد.
7- تجربه موفقیت غیرمترقبه
وقتی در دنیای کسب وکار با برند شخصی مان حضور داریم، اتفاق های جالبی رخ می دهد. گاهی اوقات اتفاق های خوب با چاشنی شانس روی خواهد داد. در این صورت شما یکی دیگر از مزایای ساماندهی برند شخصی قدرتمند را تجربه خواهید کرد.
به عنوان مثال در زمینه روابط عمومی شناخت مردم از برندتان تأثیر بسیار زیادی روی روابط تان می گذارد. همچنین هنگام نیاز به سرویسی خاص شانس شما در یافتن مؤسسه موردنظر بیشتر از دیگران است. تجربه شخصی من پر از چنین اتفاق های غیرمترقبه ای است. به عنوان مثال چند وقت پیش یک پزشک در مورد یکی از مقاله های من کامنت تحلیل جالبی گذاشت. چند ماه بعد هر دو ما در حال ضبط ویدئوهای مربوط به بهداشت و سلامت آقایان بودیم. در واقع یک پست ظاهرا ساده سرآغاز همکاری نسبتا سودآوری شد.
مطلب مرتبط: راه های ساخت یک برند شخصی
8- افزایش اعتماد به نفس
یکی از مراحل مهم در فرآیند ایجاد برند شخصی یافتن صدای ویژه برندمان است. به طور عادی برندها در این مرحله به دنبال فردی با صدای گیرا هستند. با این حال در زمینه برندسازی شخصی ماجرا کاملا متفاوت است. در اینجا ما شخصا صدای برندمان محسوب می شویم. براین اساس شاید تمرین گویندگی و بهبود شیوه سخنرانی مان ضروری به نظر برسد. پس با بهبود شیوه صحبت مان بی تردید اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت. در واقع در این مرحله ما توانایی گفت وگوی استاندارد و پایدار را خواهیم یافت. بی تردید هیچکس از شنیدن صحبت های فردی که به صورت حرفه ای حرف می زند، ناراضی نخواهد بود.
در دنیای کسب وکار با توسعه برند شخصی امکان دستیابی به اهداف بسیار راحت تر خواهد شد. در این زمینه نیازی به اختصاص هزینه اضافی نیست. تنها کار شما در اینجا توجه به شیوه رفتارتان و طراحی برندتان براساس این ویژگی هاست. همچنین باید ویژگی خاص خود را نیز پیدا کنید. در حقیقت همین ویژگی های خاص افراد و برندهای شخصی را از هم متمایز می کند.