بازاریابی محتوا چیست؟ این پرسش بسیاری از صاحبان کسب و کار است. در این متن بطور دقیق برای شما توضیح داده خواهد شد که بازاریابی محتوا چیست و به چه کار می آید. فهرست مطالب این مقاله به شرح زیر است:
بازاریابی محتوا چیست؟
چرا بازاریابی محتوا؟
تاریخچه بازاریابی محتوا
15 مهارت ضروری برای بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا عبارت است از خلق و توزیع محتوای آنلاینی که به منظور جذب و جلب توجه مشتری طراحی می شود.
برخلاف شیوه های سنتی بازاریابی، هدف از بازاریابی محتوا، صرفا جذب مشتری یا تبلیغ و فروش مستقیم یک برند، محصول و یا خدمات ویژه نیست. درعوض، هدف از این نوع بازاریابی، تغییر ذهنیت افراد بااستفاده از اطلاعات ارزشمند و مرتبطی ا ست که آموزشی، سرگرم کننده یا از نظر احساسی رضایت بخش است. بدین طریق بازاریابی محتوا در ایجاد علاقه و آگاهی نسبت به برند و دستاوردهای آن موفقیت کسب می کند.
کارآمدترین نوع بازاریابی محتوا به آرامی مخاطب را در مسیر تبدیل علاقه خود به نمونه ای از اقدامات آنلاین در قالب کلیک بر لینک وب سایت، دانلود اوراق سفید یا بروشور، درخواست نمونه یا برقراری ارتباط با نماینده فروش هدایت می کند.
چرا بازاریابی محتوا؟
در سال های اخیر، بازاریابی محتوا روند فوق العاده رو به رشدی داشته است؛ به گونه ای که 89درصدی از بازاریابان B2B (تجارت به تجارت) امروزه به کرات بازاریابی محتوا را به کار می گیرند. دلیل این امر وجود اینترنت است. تمرکز افراد بر رسانه های آنلاین و اخیرا موبایل، به مفهوم آن است که مخاطبان امروزه محتوا را به شیوه های جدید و هوشمندانه به کار می گیرند. این مسئله سبب شده است برندهای بزرگ و کوچک با به کارگیری بودجه های بازاریابی تخصیص یافته خود، استراتژی های محتوایی جامعی را تدوین کنند.
دلیل دیگر این است که افراد آن قدرها هم به تبلیغات علاقه مند نیستند. براساس گزارش نیلسن (Nielsen) با عنوان اعتماد جهانی به تبلیغات، اعتماد افراد به تبلیغات متنی به ویژه تبلیغات روی موبایل کمتر از هرگونه رسانه محتوایی دیگر است. از سوی دیگر، در فهرست رسانه های مورد اعتماد، مطالب مهم بر تبلیغات موجود در تمامی کانال های سنتی، از جمله تلویزیون، رادیو، بیلبوردها، روزنامه ها و مجلات برتری یافته اند.
اصل مهم: محتوای اصلی، خبری و سرگرم کننده بیشترین کارکرد را دارد.
تاریخچه بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا مفهومی نوظهور محسوب نمی شود. برندها و کسب و کارهای گوناگون پیشتر، یعنی صدها سال پیش نیز مطالب گوناگونی را در نخستین مجلات و روزنامه ها به چاپ می رساندند. بنابراین، در آن زمان نیز مانند شرایط کنونی هدف از این کار، افزایش مشارکت مشتریان، جذب مشتری و اطلاع رسانی درباره برند از طریق فراهم آوردن اطلاعات کارآمد و جالب بود.
رونق عصر دیجیتال، افزایش توجه بازاریابان به قابلیت ها و جذابیت بازاریابی محتوایی را در پی داشت. در ابتدا، بازاریابی محتوایی رویکردی جدید و جالب در حوزه بازاریابی درون گرا و شیوه ای کارآمد برای کنترل ترافیک آنلاین محسوب می شد.
درحال حاضر و باتوجه به اتوماسیون پیچیده بازاریابی و ابزارهای تحلیلی، بازاریابان عملکردی، از بازاریابی محتوایی به عنوان روشی پیشرفته برای جذب علاقه مندان به محصولات، افزایش مشارکت آنها و نهایتا تبدیل شان به مشتری استفاده می کنند.
15 مهارت ضروری برای بازاریابی محتوا
مهارت های لازم برای بازاریابی محتوا را دارید؟ امیدوارم که همین طور باشد. چرا که کارکردن در زمینه بازاریابی محتوا نیازمند تمامی این مهارت هاست و شاید چند مورد از این مهارت ها را نداشته باشید. هر مهارتی را که اکنون نداشته باشید، در طول زمان می توانید به دست بیاورید.
مهارت هایی که باید هر بازاریاب محتوا داشته باشد، عبارتند از:
1- توانایی یادگیری
بازاریابی محتوا، پویایی بسیار بالایی دارد. اگر علاقه ای به تغییر ندارید و نمی توانید به سرعت خود را با تغییرات وفق دهید، به عنوان یک بازاریاب محتوا، چندان شاد نخواهید بود. از سوی دیگر، اگر یادگیری چیزهای جدید را دوست داشته باشید، کنجکاوی تان به مزیت رقابتی قدرتمندی تبدیل می شود. یادگیری مهارت های تازه، نرم افزاری جدید یا تاکتیک هایی نو برای بازاریابی محتوا ایده های فوق العاده ای هستند. بازاریابان باهوش پیوسته در حال پیشرفت اند.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا به روش حرفه ای ها / ۵ کاری که بازاریابان محتوایی موفق انجام می دهند
2- مهارت های نگارشی
اگر برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا تنها به یک توانایی نیاز داشته باشید، آن توانایی مهارت های نگارشی است. حتی اگر بتوانید نویسنده ای برای تولید محتوای مدنظرتان استخدام کنید، باز هم به مهارت های ویراستاری و نگارش استراتژی و طرح های کسب و کار نیاز دارید. علاوه بر اینها، به نگارش ایمیل و توضیحات نیز نیاز دارید.
3- مهارت های مدیریت پروژه
بازاریابی محتوا چرخ دنده های محرک بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به تحلیل ها، خلق محتوا، ارتقای محتوا، ویرایش محتوا و هماهنگ سازی آن با سایر دپارتمان ها، هماهنگ سازی آن با افراد حرفه ای و تاثیرگذار خارج از شرکت، اشاره کرد.
4- مهارت های فردی
تا به حال شنیده اید که می گویند: «این روزها همه چیز با رایانه کار می کند.» اینطور نیست، هنوز هم افراد اول و آخر هر کسب وکاری هستند. توانایی برقراری ارتباط با افراد، توانایی مهمی است و اگر افراد را مدیریت می کنید، قراردادن آنها در نقش های مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است. در زمینه بازاریابی محتوا هم به این مهم نیاز پیدا می کنید.
5- مهارت های تحلیلی
برای راه اندازی و پیش بردن دپارتمان تولید محتوا، لازم نیست که متخصص تحلیل داده باشید، اما باید بتوانید ریز گزارشات را بررسی نموده و اهمیت اعداد و ارقام را درک کنید. اگر تیم کوچکی کار می کنید، احتمالا شما کسی هستید که بررسی های نهایی را روی گزارشات انجام می دهد. بر طبق گزارشات واصله از مرکز تحقیقات Parse. ly و Ceros، «افراد حرفه ای در زمینه رسانه های دیجیتال، باید در حوزه داده و اطلاعات خبره باشند.»
6- بهینه سازی موتورهای جست وجو
بسیاری از بازاریابان محتوا با مهارت های بهینه سازی ابزارها و موتورهای جست وجو کشمکش دارند. آنها می دانند که به چنین مهارت هایی نیاز دارند، اما جنبه فنی SEO موجب می شود افراد آن را سخت تر از چیزی که در واقعیت است، بپندارند.
7- مهارت های گفت وگو و مذاکره
الزاما به مهارت های گفت وگو و مذاکره نیاز ندارید، اما خوب صحبت کردن در مصاحبه ها بسیار مهم است. خصوصا اگر در حوزه B2B فعالیت می کنید. توانایی گفتن «من به شدت به وبینار علاقه دارم» بسیار بااهمیت است. پس با این اوصاف اگر شرکت تان درصدد برگزاری وبینار باشد، شما میزبانی آن را برعهده خواهید گرفت. مگر اینکه با بازار محتوای گسترده ای طرف باشید و نیاز به استخدام افراد جدیدی برای مدیریت وبینار باشد.
8- طراحی
بله، ممکن است بدون داشتن این مهارت هم قادر به تولید محتوا باشید، زیرا منابع بسیاری وجود دارند که در ازای 15 دلار در ساعت، کارهای گرافیکی بسیاری را در اختیارتان قرار می دهند. اما توانایی طراحی و ساخت سرتیترهای گرافیکی برای وبلاگ و صفحات مجازی شرکت تان بسیار ارزشمند است.
یکی دیگر از مهارت های قابل توجه و مهم، تجسم داده است. این توانایی در انجام فعالیت های تحلیلی و طراحی به کمک تان می آید.
9- داستان سرایی
توانایی داستان سرایی در رسیدن به ایده های ناب تولید محتوا و ارتقای محتوای فعلی کمک حال تان است. توانایی داستان سرایی به شما این امکان را می دهد که پروژه های مختلفی را به همدیگر مرتبط و از ساخت محتوای کلیشه ای جلوگیری کنید.
10- تحقیق
اگر می خواهید محتوای خلاقانه ای تولید کنید، به ابزارهای پژوهشی نیاز دارید. این توانایی شامل جست وجوی اطلاعات و محتوا در فضای اینترنت و پژوهش در مورد نحوه تفکر و تقاضای مخاطبان تان است. اگر توانایی پژوهشی خوبی نداشته باشید، محتوای ضعیفی تولید می کنید که با مخاطبان تان ارتباط برقرار نخواهد کرد.
11- شبکه های اجتماعی
تا به حال صفحه ای در فیس بوک ایجاد کرده اید؟ یا 1000 دنبال کننده یا بیشتر، در توییتر دارید؟ این موارد نقطه های شروع در عرصه مهارت های شبکه های اجتماعی هستند. مدیریت برنامه بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی مقوله متفاوتی است. ابتدا باید در شبکه های اجتماعی مهارت های اولیه را کسب کنید تا بتوانید بازاریابی محتوای تان را به ثمر بنشانید.
12- WordPress
تقریبا هر برنامه بازاریابی محتوا یک وبلاگ مختص خود را دارد و عمده این وبلاگ ها در WordPress اجرا می شوند. این بدان معناست که داشتن مهارت های WordPress بسیار ضروری است. حتی اگر توانایی کافی را در کارکردن با WordPress ندارید، داشتن دانش لازم در زمینه فرمت سازی، دسته بندی و پست کردن مطالب بسیار مهم است و اگر همچنان به کمک نیاز دارید می توانید از خدماتی همچون WP Curve کمک بخواهید.
13- بازاریابی با ایمیل
ایمیل یکی از ابزارهای پرکاربرد در زمینه بازاریابی است. در تحقیق کسب و کارهای کوچک WASP این طور نتیجه گیری شد که نیمی از کسب و کارهای کوچک از این ابزار استفاده می کنند. این مسئله دلیلی دارد و آن هم این است که ایمیل کارایی دارد. در بین تمامی تاکتیک های بازاریابی، ایمیل بیشترین سهم بازگشت سرمایه را دارد و البته مقرون به صرفه است. می توانید یک عمر این مهارت را مورد مطالعه قرار دهید، اما بهتر است چند هفته از وقت خود را به آن اختصاص دهید و در زمینه حرفه ای خود به کار ببندید.
14- توزیع و ارتقای محتوا
اکثر بازاریابان محتوا در این زمینه نیاز به کمک دارند! فرقی نمی کند که به چه دلیل محتوای شان را ارتقا نمی دهند، به هرحال عمده محتواهایی که منتشر می شوند کیفیت مطلوبی نداشته و نیاز به اصلاح و ارتقا دارند.
پس چگونه باید این مهارت را فرابگیرید؟ تازه کاران باید در زمینه رسانه های اجتماعی تجربه کسب کنند. سپس زیر و بم مربوط به توزیع و ارتقای محتوا را فرا بگیرند و در نهایت میزان سودمندی و کارکرد مطالب فراگرفته شده خود را بررسی کنند.
مطلب مرتبط: 5 معیار ارزیابی بازاریابی محتوا که به آنها توجه نداشته اید
15- استراتژی
من مهم ترین مهارت را در آخر ذکر می کنم. اما شاید واژه «استراتژی» این مهارت را به درستی توصیف نکند. مطمئنا استراتژی مهم است، اما صرفا بیان چیزهایی که نیاز دارید و نوشتن آنها، یک مهارت به حساب نمی آید، بلکه یک تمرین فوق العاده است.
مهارت، برخاسته از توانایی در استفاده از داده های تحلیلی، آگاهی از مخاطب، آگاهی از صنعت و اهداف کسب و کار است که همه این موارد در کنار هم به استراتژی کنش پذیری تبدیل می شوند. این نقطه، محل زایش تمام مهارت های دیگر است.