به قلم: نینا زیپکین
کارمند کارآفرینی
در سال جدید، همگی به فکر ایجاد تغییر در زندگی خود هستیم، اما یافتن مناسب ترین شیوه برای شروع این تغییرات دشوار به نظر می رسد. همه افراد علاقه دارند شروع خوبی داشته باشند، اما از انجام کارهای سخت و طاقت فرسا نیز سر باز می زنند. از آن گذشته، تنظیم هدفی برای دنبال کردن دشوار به نظر می رسد. با این حال نگران نباشید، ما به شما کمک می کنیم. درواقع، فهرستی از 50 هدف را تهیه کرده ایم که بر ارتقای جنبه های گوناگون زندگی، ازجمله استراتژی های مدیریت مالی و ایجاد توازن میان زندگی کاری و زندگی شخصی متمرکز شده است.
وضعیت مالی
1- بودجه خود را درحد انتظار نگاه دارید. بودجه ماهانه خود را تعیین کنید و نسبت به هزینه های اضافی تان آگاهی داشته باشید.
2- موجودی حساب بانکی خود را افزایش دهید. از موجودی حساب شخصی و شرکت خود آگاهی داشته باشید. پرداختن به این موضوع شروع مناسبی را برای شما رقم می زند و هنگام رویارویی با فروشندگان یا دریافت وام، چهره معتبری از شما به نمایش می گذارد.
3- در زمینه حوزه های سرمایه گذاری خود به دقت تحقیق کنید. هنگامی که برای سرمایه گذاری در زمینه ای خاص، اعم از معاملات ریسک پذیر، املاک و مستغلات یا عرضه اولیه سهام عزم خود را جزم می کنید، از اینکه سرمایه شما دقیقا صرف چه چیزی می شود، آگاهی کسب کنید.
4- درآمد بیشتری داشته باشید. دارای چه قابلیت هایی هستید؟ فروش محصولات، تبلیغات، جست وجو در وب سایت ها یا مشارکت در برنامه وام دهی شخص به شخص؟ به شیو های کسب درآمد مطابق با اهداف خود بیندیشید.
5- هزینه ها را کاهش دهید. روی مدل کسب و کار و فرآیندهای روزمره آن کار کنید. آیا از طریق این شیوه ها می توانید هزینه های خود را کاهش یا تغییر دهید؟
6- آینده امن تری را برای خود رقم بزنید. در برنامه بازنشستگی 401K شرکت کنید (حساب 401K به عبارتی یک حساب پس انداز بازنشستگی است که در آن کارگر از جانب کارفرما حمایت می شود تا بتواند مقداری از درآمدش را پس انداز و سرمایه گذاری کند). نیازی نیست مبلغ زیادی را برای این کار کنار بگذارید، اما توجه داشته باشید که هیچ گاه برای پس انداز خیلی زود نیست.
7- کمتر درباره مشکلات مالی دغدغه داشته باشید. حسابی را برای مخارج پیش بینی نشده باز کنید. علاوه بر حساب پس انداز و حساب جاری خود که مرتبا برای خریدهای روزمره و یا دیگر مخارج تان از آنها برداشت می کنید، یک حساب ذخیره نیز داشته باشید که تنها هنگامی که در مخمصه قرار می گیرید از آن استفاده کنید.
8- گزینه های مالی متفاوتی را به کارمندان خود ارائه دهید. شیوه های منعطفی را برای مخارج کارمندان خود درنظر بگیرید. هزینه های درمانی و حمل ونقل نمونه هایی از این موارد هستند. کارمندان می توانند مبلغی را برای کسر از چک حقوق ماهیانه خود درنظر بگیرند که در عوض معاف از مالیات است.
مطلب مرتبط:5 نکته برای ساده تر کردن هدف گذاری
استخدام
9- تقویت روحیه کارمندان. سال جدید را با برگزاری نظرسنجی درباره میزان شاد بودن کارکنان خود آغاز و در زمینه موارد کارآمد و آنهایی که باید ارتقا یابند، تحقیق کنید.
10- از مدیران بیشتر حمایت کنید. جلساتی را با کارمندان ارشد و رؤسای واحدهای مختلف برگزار کنید. از آنها بپرسید به چه نوع کمکی نیاز دارند.
11- شیوه های مصاحبه خود را ارتقا دهید. از خود بپرسید چگونه می توان به منظور یافتن بهترین کاندیدا، این شیوه ها را تغییر یا بسط داد.
12- کارمندان درجه یک را جذب کنید. اطمینان کسب کنید که بسته های حقوق و مزایای مدنظر شما به روز و رقابتی هستند. درباره دیگر شرکت های منطقه تحقیق و تفاوت های خود را با آنها بررسی و در صورت امکان، براساس این اطلاعات تغییراتی را ایجاد کنید.
13- بودجه استخدامی خود را اصلاح کنید. در زمینه میزان سرمایه ای که می توانید صرف استخدام نیروهای جدید کنید، تدابیر شفافی در ذهن داشته باشید.
14- نوعی بیانیه مأموریت را برای خود تعریف کنید. با همراهی همکاران خود شرح مشخصی از ارزش های شرکت تهیه کنید. با درنظر داشتن چنین مواردی و در راستای یافتن کارمندانی که با چشم انداز مدنظر شما هم سو هستند، موفق تر خواهید بود.
15- کاندیداهای مجربی را برای استخدام در شرکت خود درنظر بگیرید. شیوه های استخدامی خود را بازبینی کنید. در چه حوزه هایی به دنبال متقاضیان هستید؟ آیا این افراد با ملاک های شما هم خوانی دارند؟ آیا مناسب شرکت شما هستند؟ درمورد کارآمد بودن چنین خط مشی هایی با خود روراست باشید.
16- هزینه های کارمندان را کاهش دهید. نوعی سیاست کاری از راه دور و منعطف را در دستور کار خود قرار دهید. از کارمندان ارشد و دیگر کارکنان شرکت در زمینه میزان کارایی سیستم کنونی برای آنها و تغییر برخی موارد احتمالی سؤال کنید و سپس، این سیستم را به شکلی که بیشتر با اهداف شرکت مطابقت داشته باشد تغییر دهید.
ایجاد تعادل میان زندگی کاری و زندگی شخصی
17- زمانی را به استراحت و تمدد اعصاب اختصاص دهید. از اوقات فراغت خود استفاده کنید. در صورتی که فشار کاری زیادی را تحمل کرده باشید، ذهن شما آمادگی یافتن ایده های جدید را ندارد، بنابراین تقویم سال جدید را بررسی و ذهن خود را آزاد کنید و در نهایت زمانی را برای دوری از کار و استراحت درنظر بگیرید.
18- سطح استرس خود را کاهش دهید. اگر به تازگی داد و ستدی را آغاز کرده اید و امکان رفتن به تعطیلات برای شما وجود ندارد، برنامه خود را طوری تنظیم کنید که از محیط کار خود کمی دور شوید، حتی اگر این دوری به شکل قدم زدن در محیط اطراف باشد.
19- تمرکز بیشتری داشته باشید. اعلان های تلفن همراه خود را خاموش کنید. اگر توئیتر یا ایمیل خود را به محض دریافت پیام چک نکنید، دنیا به آخر نمی رسد، ما این را به شما قول می دهیم.
20- از سرگرمی های مورد علاقه خود استقبال کنید. آیا فعالیتی وجود دارد که مورد علاقه شما باشد، اما تاکنون زمان کافی برای انجام آن را نداشته باشید؟ گذشته را جبران کنید، حتی اگر زمانی که به این کار اختصاص می دهید 30 دقیقه قبل یا بعد از زمان کاری باشد.
21- بیشتر از کلمه «خیر» استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نه گفتن یا تغییر برنامه ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. هیچ چیز همیشگی نیست و اگر نمی توانید شرایطی را تغییر دهید آن را شکست شخصی تلقی نکنید.
22- بیشتر به سلامت خود بیندیشید. آگاه بودن از وضعیت سلامتی خود بسیار مهم است. هیچ کس علاقه ندارد سلامتی اش به خطر بیفتد، اما در صورت مواجهه با چنین مشکلی، تمرکز بر دستیابی به اهداف بسیار دشوار خواهد شد.
23- روابط شخصی خود را حفظ کنید. اگر سرتان خیلی شلوغ است و در حال راه اندازی شرکتی جدید هستید، دوستان و خانواده شما این مسئله را درک می کنند. اما درک شدن از جانب آنها به این مفهوم نیست که باید از این روابط صرف نظر کنید. درحال رفتن به قرار ملاقات، زمان کوتاهی را صرف نوشیدن قهوه با دوست خود کنید یا با مادر خود به خرید موادغذایی بروید. حتی همین لحظات کوتاه برای یادآوری این که تنها نیستید، قدمی بزرگ محسوب می شوند.
24- بیشتر بخوابید. تمامی ابزار و وسایل کاری خود را به خارج از اتاق خواب خود منتقل کنید و در تختخواب کار نکنید؛ اتاق خواب را صرفا به مکانی برای استراحت و تجدید نیرو تبدیل کنید.
25- فعالیت فیزیکی داشته باشید. یک فعالیت ورزشی را که به آن علاقه دارید، انتخاب و به آرامی آن را شروع کنید و به شکل منظم ادامه اش دهید.
26- از منطقه امن خود خارج شوید. اگر همیشه یک فعالیت خاص را انجام دهید، احساس رخوت بر شما مستولی می شود. آخر هفته ها به مکانی جدید هم چون موزه یا رستوران بروید که به شما حس جدیدی بدهد. نیازی نیست به بانجی جامپینگ بروید (مگر این که واقعا به آن علاقه داشته باشید)، اما فراموش نکنید که از خود قدیمی تان فاصله بگیرید. هیچ گاه نخواهید دانست ایده های جدید کجا در انتظار شما هستند.
مطلب مرتبط:چگونه می توانید در شغل تان، هدف بیابید
رشد و اصلاح شخصی
27- یک دفتر یادداشت روزانه تهیه کنید. مهم نیست چه مطالبی را –ترس ها، رؤیاها، اهداف، فهرستی از انواع سگ هایی که در محله خود می بینید– در این دفتر یادداشت می کنید، مهم آن است که این مطالب را روی کاغذ بیاورید. این کار دستاوردهای شگفت انگیزی برای شما خواهد داشت.
28- در زمینه شغلی خود مهارت بیشتری بیابید. مهارت جدیدی بیاموزید که در زمینه شغلی شما کاربرد دارد. به این شیوه با افراد جدید ملاقات می کنید و دانش فردی خود را افزایش می دهید.
29- با افراد مهم ارتباط برقرار کنید. چه افرادی در حوزه کاری مورد ستایش شما هستند؟ سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کنید.
30- نقش معلم را بازی کنید. مهارت خود را به دیگران نیز بیاموزید و به آنها در راستای دستیابی به اهداف شان کمک کنید.
31- فعالیت داوطلبانه داشته باشید. انگیزه ای مهم برای خود پیدا کنید و زمان خود را صرف تحقق آن کنید.
32- از منطقه امن خود خارج شوید. در حوزه کاری خود، از انجام اقداماتی که برای تان هراس آور است، اجتناب نکنید. از رویدادهای مرتبط با شبکه هراس دارید؟ از سخنرانی در مجامع عمومی پرهیز نکنید. توانایی های خود را دست کم نگیرید.
33- شبکه ارتباطات خود را گسترش دهید. با افراد حوزه های مختلف گفت وگو کنید. ممکن است با این کار مطالبی درباره حوزه شغلی خود یاد بگیرید که انتظار آن را نداشته اید.
34- یک ایده جدید کسب و کار پیدا کنید. مطالعه کنید، به تماشای فیلم بروید، از موزه محلی دیدن کنید و یا از کارهای دیگران ایده بگیرید.
بازاریابی و فروش
35- مشتریان بیشتری جذب کنید. گفت وگوی گسترده ای درباره ویژگی های مشتریان خود داشته باشید. آیا از گروه خاصی از افراد غافل شده اید؟ درباره شیوه های دسترسی به آنها تحقیق کنید.
36- بودجه بازاریابی و فروش خود را مورد بازبینی قرار دهید. چه مواردی سال گذشته کارآمد و چه مواردی ناکارآمد بوده اند؟ بر همین اساس بودجه مدنظر خود را تخصیص دهید.
37- تقویم بازاریابی خود را تنظیم کنید. نگاهی به تقویم کمپین بازاریابی سال گذشته بیندازید. آیا مواقعی از سال تأثیرگذارتر بوده اند؟ در این صورت، بررسی کنید که چگونه می توان از آنها بهره جست؟
38- مشارکت مشتریان را افزایش دهید. کانال هایی را که مشتریان شما بیشتر در آنها ظاهر می شوند بیابید و استراتژی هایی جهت برقراری ارتباط با آنها، از طریق همین کانال ها تدوین کنید.
39- مشتریان مشهور را جذب کنید. فهرستی از مشتریان مطلوب خود تهیه کنید و از این که امسال به دنبال این افراد باشید، هراسی به خود راه ندهید.
40- در زمینه اهداف بازاریابی خود شفاف تر عمل کنید. برنامه های مربوط به بازاریابی و فروش خود را با کلیه کارکنان در میان بگذارید. حتی اگر برخی افراد در اداره حضور ندارند نیز باید از این اهداف مطلع باشند.
41- در شیوه اصلی جذب مشتری خود بازنگری کنید. همچنان که شرکت شما توسعه می یابد، آنچه عرضه می کنید نیز تغییر می کند. اطمینان کسب کنید که شیوه جذب مشتری شما نمایانگر چنین تغییراتی است.
42- شیوه های دیگری را برای جذب مشتری درنظر بگیرید. نظر کارکنان خود را درباره ویژگی های اصلی محصولات شرکت بپرسید. ممکن است آنها نکاتی را مدنظر داشته باشند که شما از آنها غافل بوده اید.
برند شخصی
43- صاحب برند آنلاین خود باشید. برای شروع، نام دامنه آنلاین مختص خود را مشخص کنید.
44- با یک دست چند هندوانه برندارید! کانال هایی را که در آنها راحت تر هستید بیابید و تمامی انرژی خود را بر گسترش مخاطبان خود در آن حوزه متمرکز کنید.
45- قدرت های حال حاضر را مغلوب کنید. آیا می توانید با میانه روی در میزگردها صحبت و خود را به عنوان یک قدرت جدید معرفی کنید؟
46- قدرت شبکه خود را افزایش دهید. به افراد مورد ستایش خود دسترسی پیدا کنید. می توانید یک رابطه جدید و ارزشمند را شکل دهید و از آنچه در حوزه کاری آنها توجه شما را به خود جلب کرده است سخن بگویید؛ به این ترتیب، اهدافی که تمایل دارید به آنها دست یابید برای تان آشکار می شوند.
47- با مشتریان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید. دائما پست بگذارید، اما مشتریان خود را غرق در مطالب نکنید. در زمینه مطالبی که به اشتراک می گذارید، محتاط باشید.
48- تصاویر آنلاین خود را بهبود بخشید. تصاویر باکیفیتی از خود و فعالیت شغلی تان تهیه کنید و در وب سایت خود به اشتراک بگذارید.
49- در محیط جامعه خود حاضر شوید. در رویدادهای شبکه اطراف خود حضور به هم رسانید.
50- قدردانی و سپاس خود را ابراز کنید. از افرادی که مطالب شما را به اشتراک می گذارند، قدردانی کنید. از تشکر کردن دریغ نکنید، چرا که این نوع قدردانی، از ذهن افراد پاک نمی شود.