به قلم: ماریسا سانفیلیپو
بی تردید در دنیای کسب و کار مخاطب هدف هر برند شامل تمام افراد نیست. فرقی ندارد دامنه مخاطب های ما چقدر زیاد است، خوشبختانه همیشه راهکاری برای تقسیم آنها به گروه های کوچک تر وجود دارد. دسته بندی مخاطب ها به گروه های کوچک از آنجا اهمیت دارد که به شرکت ها در زمینه تعامل با مشتریان شان کمک می کند. به این ترتیب با تقسیم مخاطب ها به سه تا پنج گروه فرصت بهتری برای ارائه محتوای بازاریابی و تبلیغاتی بهینه به آنها خواهیم داشت. واکنش مخاطب ها به برنامه ریزی دقیق یک برند در راستای ارائه اطلاعات مناسب معمولا اعتماد متقابل است. البته این فرآیند بی شک به فروش بیشتر نیز منتهی می شود.
گروه بندی مخاطب های هدف: آنها چه کسانی هستند؟
به منظور شناخت مخاطب هدف در هر کسب وکاری بهترین راه پاسخ دادن به پرسش های دقیق و راهبردی است. برهمین اساس به پرسش های زیر به طور دقیق پاسخ دهید.
1- شرکت ما چه سرویسی در راستای تامین خواسته ها و نیازهای مخاطب ارائه می کند؟ حتی اگر برند شما محصولات زیادی به فروش می رساند، بازهم در مورد بهترین فروشندگان تان فکر کنید. توجه به نحوه شناسایی مخاطب هدف از سوی بهترین فروشندگان شرکت همیشه راهکاری مناسب برای بهبود شرایط در سایر بخش های مانند بازاریابی و تبلیغات است. با اندکی جست وجو در اینترنت و مرور تاریخچه برندهای بزرگ به راحتی نمونه های فراوانی از این فرآیند را پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: چرا و چگونه مشتری هایمان را بشناسیم؟
2- کالا و خدمات ما چه مشکلی را حل می کند؟ بی تردید هر کسب وکاری در ابتدای امر به منظور رفع یک مشکل خاص یا ارائه امکانی جدید پا به عرصه رقابت گذاشته است. بر این اساس تعیین حوزه تاثیرگذاری اصلی کسب وکارمان به شناخت مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.
3- چه کسی اکنون در حال خرید از ماست؟ آنها چند ساله اند و کجا ساکن هستند؟ تقسیم بندی مخاطب های هدف براساس موقعیت مکانی یکی از ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین شیوه های شناخت بهتر مشتریان بالقوه شرکت هاست. همچنین گروه بندی مخاطب های هدف براساس سن و سال نیز در زمینه بازاریابی و تبلیغات به ارائه ایده های بهینه تر کمک می کند. به این ترتیب با توجه به محل سکونت و سن مخاطب ها نوع خاصی از پیام تبلیغاتی برای شان ارسال خواهد شد.
4- بزرگ ترین کسب وکار رقیب ما کدام است و چرا؟ تهیه لیستی از حداقل سه رقیب مستقیم شرکت مان و نوع محصولاتی که به بازار ارائه می کنند نقش مهمی در شناخت بهتر اوضاع بازار رقابتی موجود برند ما دارد. در کنار تهیه این فهرست نیم نگاهی هم به نقطه قوت رقبای تان داشته باشید. به عنوان مثال اگر یکی از رقبای تان در زمینه روابط عمومی و امور خدمات مشتریان موفق عمل می کند، سعی کنید الگوی موفقیت آن برند را کشف کنید. یکی از راهکارهای جذب مخاطب الگوبرداری درست از شیوه موفقیت آمیز فعالیت رقباست. البته در این زمینه نباید به طور کامل و بدون هیچ تغییری شیوه طرف مقابل را اعمال کنید.
5- کسب وکار ما چه کاری را بهتر از سایر رقبا انجام می دهد؟ حال که نقاط قوت رقبا را مشاهده کرده ایم ، باید به مزیت های کسب وکار خودمان نیز نیم نگاهی بیندازیم. براین اساس همان طور که رقبای تان را مورد بررسی قرار دادید، وضعیت برندتان را نیز تجزیه و تحلیل کنید. در این مرحله هدف اصلی شناخت کارهایی است که بهتر از رقبا انجام می دهید.
6- کدام دسته از مردم در مورد کالا و خدمات ارائه شده از سوی شرکت ما صحبت می کنند؟ امروزه شبکه های اجتماعی یکی از برترین منابع برای اطلاع از نظر مردم به عنوان مخاطب هدف برندها به صورت مستقیم هستند. براین اساس به منظور اطلاع از نظر مردم به صورت مستقیم بررسی دقیق شبکه های اجتماعی ضروری است. به یاد داشته باشید که این نکته باید همراه با ضرورت فعالیت رسمی برندهای مان در شبکه های اجتماعی گوناگون در نظر گرفته شود.
7- شرکت ما با کدام نوع از مخاطب ها بیشترین سازگاری را دارد؟ سرمایه گذاری روی مخاطب هایی که بیشتری هماهنگی و علاقه را به برندمان دارند، همیشه جزو پرسودترین سرمایه گذاری ها به حساب می آید. به گفته کارشناس های پلتفرم بازاریابی HubSpot باتوجه به سن، محل سکونت، سلایق، سابقه خرید و سطح ارتباط مخاطب با برندمان به راحتی امکان شناسایی مخاطب هایی با سطح تعامل بیشتر با شرکت مان وجود دارد. براین اساس در عین تلاش برای جلب نظر سایر مخاطب ها باید توجه ویژه ای به مخاطب های هماهنگ با برند خود داشته باشیم.
فهم مخاطب هدف: شخصیت و زاویه دید خریدار
کارشناس های پلتفرم بازاریابی Hubspot شخصیت و زاویه دید خریدار را این گونه تعریف می کنند: «یک طرح واقع گرایانه از مشتری ایده آل شرکت براساس تحقیقات بازار و اطلاعات معتبر پیرامون مشتریان فعلی یک برند». بی تردید شناخت زوایه دید مشتریان در پیشبرد طرح های هر شرکت اهمیت بالایی دارد. براین اساس یکی از بهترین راهکارهای به منظور آگاهی از زاویه دید مشتریان برگزاری نظرسنجی است.
مطلب مرتبط: چرا و چگونه مشتری هایمان را بشناسیم؟
در فرآیند طراحی نظرسنجی می توانید با اندکی تغییر و تحول از همان پرسش هایی که در بخش قبل ارائه شد، استفاده کنید. توجه داشته باشید که شاید در برخی موارد نیاز به برگزاری دو یا سه نظرسنجی به منظور آگاهی از وجوه مختلف شخصیت خریداران باشد. بی تردید شروع فرآیند نظرسنجی با جامعه آماری چند هزار نفری بیش از اندازه پیچیده است. براین اساس با جامعه آماری بین 100 تا 250 نفر شروع کنید تا راه و چاه آن را به دست آورید.
در زمینه طراحی پرسش ها هدف اصلی استفاده از متنی روان و دقیق به منظور فهم راحت مخاطب و دریافت پاسخ مناسب است. همچنین طرح بیش از 10 سوال در یک برگه نظرسنجی به احتمال فراوان موجب دلسردی و عدم پاسخگویی دقیق مخاطب خواهد شد. خوشبختانه ابزارهایی نظیر AYTM و SurveyMonkey کار طراحی نظرسنجی و تحلیل پاسخ های افراد را بسیار ساده کرده اند، بنابراین با استفاده از این ابزارها داده های تان را بسیار سریع تر از حد معمول به اطلاعات کاربردی تبدیل کنید.