به قلم: میشل سیکا
انتشار چندباره محتوا در شبکه های اجتماعی به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک نوع پست در یک یا چند پلتفرم مختلف به صورت تکراری بارگذاری می شود. درست مانند هر عادت بد دیگری چنین فعالیتی نیز وسوسه انگیز است. در هر صورت شما در زمینه تهیه محتوا، صرفه جویی در زمان و سهولت بارگذاری مطالب گام بلندی را بر خواهید داشت. با این حال منافع ظاهری این شیوه در کوتاه مدت به هنگام مقایسه با ضررهای بلندمدتش به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
در این مقاله میشل سیکا به بررسی ضرورت های توقف انتشار همزمان یک محتوا در شبکه های اجتماعی متعدد پرداخته است. اگر برای هویت و شهرت برندتان ارزش قایل هستید، مطالعه ادامه مقاله به شما کمک شایانی در راستای پرهیز از این شیوه بازاریابی خواهد کرد.
چرا نباید یک محتوا را در شبکه های اجتماعی مختلف منتشر کنیم؟
انتشار گسترده یک پست در پلتفرم های مخلف درست مانند استفاده از سرویس ترجمه گوگل است. ریسک اصلی در اینجا دریافت نتیجه عجیب وغریب خواهد بود. در حقیقت با توسعه شبکه های اجتماعی پست های شما در هرکدام از پلتفرم ها باید با زبان مرسوم آن هماهنگی داشته باشد، در غیر این صورت هرگز شانس جذب مخاطب و برقراری مکالمه با کاربران را نخواهید داشت.
المان هایی نظیر طول کپشن، فرمت عکس و کاربرد واژگان برای هر پلتفرم متفاوت است. برهمین اساس انتشار پست های یکسان تنها با چاشنی شانس و اقبال بسیار بلند شما را به سوی اهداف تان خواهد برد. به علاوه بسیاری از شبکه های اجتماعی نیازمند ویرایش ویژه پست ها هستند. به این ترتیب از نظر نرم افزاری نیز انتشار پستی واحد به قیمت کاهش شدید کیفیت کار تمام می شود.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینهبازاریابی محتواییرا ببینید
به عنوان مثال اینستاگرام امکان همگام سازی اکانت های مختلف کاربران در شبکه های اجتماعی گوناگون را می دهد. به این ترتیب می توانیم به صورت خودکار پست اینستاگرامی مان را در پلتفرم های دیگر نیز بارگذاری کنیم. با این حال هیچگاه جلوه پست های مان در سایر پلتفرم ها شبیه به محتوای اصلی در اینستاگرام نخواهد بود. در این زمینه بارگذاری لینک به جای عکس در پلتفرم های دیگر تنها بخشی از مشکلات سیستم خودکار اینستاگرام به حساب می آید. به این ترتیب فرصت جذب مخاطب از طریق جلوه های بصری برای برند ما از بین می رود. همانطور که مشاهده می شود، استفاده از الگوی «یک پست برای همه پلتفرم ها» قمار بزرگی است.
اگر خود را جای کاربران قرار دهیم، آنها در همه شبکه های اجتماعی یک نوع سلیقه و عادت یکسان ندارند. در حقیقت کاربران یک پلتفرم نیز در بسیاری از موارد دارای تفاوت دیدگاه هستند. به عنوان نمونه لینکدین به طرز چشمگیری کاربران مرد بیشتری دارد. همچنین میانگین سنی کاربران این شبکه نیز بالای 30سال است. در نتیجه به احتمال زیاد فالوورهای شما در فیس بوک تفاوت آشکاری با فالوورهای توییتر یا اینستاگرام تان خواهند داشت.
تفاوت کاربران در شبکه های اجتماعی مختلف نقایص کار برندها را به سرعت آشکار خواهد کرد. به این ترتیب کاربران توییتر در صورت مشاهده کپشن های ناقص و لینک تصاویر به خوبی از بازنشر پست های شرکت از اینستاگرام مطلع خواهند شد. نتیجه این امر بی تردید دلسردی مخاطب ها و کاهش شمارشان است.
تردیدی نیست که ذخیره زمان با انتشار چندباره پست ها ارزش بی اعتمادی و کاهش توجه مخاطب های مان را ندارد. در هر صورت، مخاطب احساس بی توجهی ما به فرآیند بازاریابی و ارتباط با مشتری را خواهد کرد. در بازاریابی چنین وضعیتی به شکست کامل وجهه عمومی برند تعبیر می شود.
چرا نباید یک پیام را پلتفرمی واحد بازنشر کرد؟
درست همانطور که نباید یک پست را در چند شبکه اجتماعی منتشر کنیم، پرهیز از بازنشر چندباره یک محتوا در پلتفرمی واحد نیز دارای اهمیت است. همه ما افرادی را می شناسیم که در مهمانی های مختلف داستانی تکراری را دوباره و دوباره نقل می کنند. نتیجه کار برخاستن و بی توجهی حاضران به محض شروع داستان فرد موردنظر است. اگر یک نوع محتوا را چندین بار در توییتر یا لینکدین منتشر کنید، سرنوشتی بهتر از فرد مذکور در مهمانی ها انتظارتان را نخواهد کشید.
علاوه بر اطلاع کاربران از بازنشر محتوا، پلتفرم های مختلف نیز سیستم هایی در راستای جلوگیری از انتشار پیام های تکراری راه اندازی کرده اند. بی تردید موفق ترین شبکه اجتماعی در این زمینه توییتر است. این غول اینترنتی به منظور جلوگیری از رواج تولید پیام های اسپم اجازه بازنشر بیش از دوبار یک توییت را به برندها و صفحات پرمخاطب نمی دهد. هدف از این اقدام نیز کاملا واضح است: جلوگیری از نارضایتی کاربران در طولانی مدت.
در مقام نتیجه گیری بازنشر محتوای یکسان در شبکه ای واحد علاوه بر خطر کاهش مخاطب ها ما را با تیم فنی آن پلتفرم نیز روبه رو خواهد کرد. به منظور پیشگیری از چنین رسوایی رعایت قوانین ضد اسپم ضروری به نظر می رسد. بازیابی اقدامی پسندیده در خصوص زباله ها، جیب سرپرست خانوار و حتی کره زمین است. با این حال در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی چنین عادتی بسیار خطرناک خواهد بود.
به جای بازنشر محتوا چه باید کرد؟
راهکار جایگزین ساده است: ایجاد محتوای ویژه برای هر پلتفرم و بارگذاری آنها.
تهیه محتوای ویژه برای هر پلتفرم نباید باعث کاهش روند عادی ما در شبکه های اجتماعی شود. در واقع در کنار خلق محتوای اختصاصی باید سرعت بارگذاری پست ها را نیز به شیوه سابق حفظ کرد. بی تردید ایجاد پست های جدید برای هر پلتفرم دشوار به نظر می رسد. با این حال نیازی به ایجاد تغییرات بنیادین برای خلق محتوای جدید در شبکه های اجتماعی مختلف نیست. ایجاد تغییرات ظاهری محدود به همراه تغییر متناسب ماهیت پیام به اندازه کافی تأثیرگذار خواهد بود.
برند Warby Parker به عنوان یکی از بزرگ ترین خرده فروشی ها در زمینه عینک به خوبی محتوای خود در شبکه های اجتماعی را با شرایط پلتفرم ها گوناگون سازگار می کند. به عنوان مثال خبر تغییر دکوراسیون شعبه تگزاس این برند در توییتر در قالب یک عکس منتشر شد. با این حال اکانت اینستاگرام Warby Parker با استفاده هوشمندانه از قابلیت بارگذاری چندعکس و فیلم در یک پست 10 تصویر زیبا را در اختیار کاربران قرار داد. براین اساس تیم بازاریابی شرکت به جای بارگذاری تصویر دکوراسیون جدید تمام مراحل فرآیند تغییر و تحول را برای کاربران به نمایش درآورد.
همه مطالب سایت درباره بازاریابی محتوا
گاهی اوقات حتی نیازی به تغییر شگرف محتوا برای بارگذری در پلتفرم های مختلف نیست. در حقیقت برخی ویرایش های جزئی، یک پست کاملا فاجعه بار را تبدیل به موفقیتی بزرگ برای صاحب اکانت خواهد کرد. نکته مهم آشنایی با فضای خاص هر شبکه اجتماعی است.
هشت توصیه کاربردی برای خلق پیام های بی نظیر
1- بهینه سازی محتوا برای هرکدام از شبکه اجتماعی
محتوا و فرم پست ما باید مطابق با ساختار و ویژگی های هر پلتفرم باشد. گام نخست در این زمینه بازبینی کپشن پست به منظور اطمینان از کاربرد واژگان مناسب هر شبکه اجتماعی است. به علاوه انتخاب فرمت تصویری مناسب برای هر پلتفرم نیز اهمیت بالایی دارد.
مطلب مرتبط: 7 روش هوشمندانه استفاده از محتوا
هر شبکه اجتماعی هشتگ های خاص خود را دارد. براین اساس باید به فهرست ترندهای هر کدام از آنها توجه ویژه ای داشت. انتخاب هشتگی کم کاربرد به هیچ وجه موفقیتی برای کمپین بازاریابی شرکت محسوب نخواهد شد. شاید در ابتدا چنین حساسیت هایی وسواس گونه به نظر برسد. با این حال همین نکات کوچک در نهایت موفقیت پست های محبوب را تضمین می کند.
2- نگارش کپشن یا تیتر مناسب
محدودیت کاراکترها در هر پلتفرمی متفاوت است. برهمین اساس از اندازه مناسب کپشن تان در هرکدام از شبکه های اجتماعی اطمینان یابید.
باتوجه به اهمیت کپشن ها در جلب نظر مخاطب به هنگام نگارش شان اصلا عجله نکنید. ابتدا در خصوص پیام اصلی تان به مخاطب فکر کنید. سپس نوبت به خلق ساختار مناسب برای انتقال پیام اصلی مان است. در ابتدای راه اندازی اکانت تان امتحان سبک های نگارشی متفاوت در بخش کپشن بهترین انتخاب محسوب می شود. براین اساس از همان ابتدا سلیقه مخاطب را شناسایی و بعد ار آن فقط بر روی الگوی مناسب تأکید خواهید کرد. به این ترتیب علاوه بر یافتن بهترین شیوه نگارش کپشن، سطح ارتباط تان با مخاطب نیز بهبود می یابد.
3- ویرایش را فراموش نکنید
همیشه پیش از فشردن قسمت «بارگذاری» نگاهی دوباره به پست تان بیندازید. بی تردید نگاه مجدد به محتوای تان نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. اگر در این بخش از فرد دیگری کمک بگیرید، نتیجه نهایی به مراتب بهتر می شود. در حقیقت ارزیابی متنی واحد از دیدگاه فردی متفاوت ایرادهای کار را به بهترین شکل نمایان می سازد.
بی شک استفاده شرکت های بزرگ از ویراستاران مجرب در تیم بازاریابی شان بی دلیل نیست. با این حال اگر بودجه کافی برای همکاری با یک ویراستار حرفه ای را ندارید، ارائه آموزش های مقدماتی به کارمندان تان می تواند از آنها ویراستارانی مناسب بسازد.
4- بارگذاری مطالب در زمان مناسب
مدیریت مناسب زمان نقش مؤثری در موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی ایفا می کند. مشکل اصلی در اینجا تفاوت ساعت های مناسب هر پلتفرم است. براین اساس باید فعالیت مان را براساس برنامه ای دقیق پیگیری کنیم.
یک توصیه جالب در زمینه مدیریت زمان بارگذاری پست ها در طول روز به جای انتشار یکجای شان است. به این ترتیب کاربران فرصت کافی برای مشاهده هرکدام از مطالب مان را خواهند داشت. پس از مدتی کاربران به زمان های انتشار مطالب از سوی ما عادت خواهند کرد. بدین ترتیب در زمان های خاصی در طول روز به صورت ناخودآگاه منتظر محتوای جدید برندمان خواهند بود. این الگو علاوه بر جذب کاربران در زمینه افزایش وفاداری آنها به برندمان نیز مؤثر است.
5- انتشار پست بیش از حد ممنوع
انتشار مطالب به صورت مداوم اهمیت بالایی دارد. با این حال بارگذاری پست های بیش از اندازه به هیچ وجه توصیه نمی شود. به طور معمول هر پلتفرمی توصیه ای مشخص در زمینه تعداد پست های مطلوب در طول یک روز به کاربرانش ارائه می کند. بی شک رعایت این توصیه ها کلید موفقیت ما در کسب رضایت کاربران مان خواهد بود.
به منظور آشنایی با تفاوت شگرف میان شبکه های اجتماعی مختلف در اینجا به روال عادی توییتر و تفاوت آن با فیس بوک و لینکدین اشاره خواهم کرد. توییتر به دلیل متن محوری اش توان پذیرایی از توییت های بسیار زیاد کاربران در طول روز را دارد. با این حال ارسال بیش از یک یا دو پست در فیس بوک و لینکدین ظرف 24 ساعت دلسردی و اعتراض کاربران را در پی خواهد داشت.
به طور خلاصه هنگام ارسال پست ها باید کیفیت را بر کمیت ترجیح داد، اگرچه بی تردید چنین تصمیمی اصلا راحت نیست.
6- به اشتراک گذاری محتوا در مکان های مناسب
خلق پست هایی باکیفیت بالا تنها محدود به رعایت اختصار در تعداد کاراکترها نیست. در واقع کلمات ما باید با محتوای کلی پست هماهنگ باشد. براین اساس شاید برخی ترکیب ها در همه پلتفرم ها معنای یکسانی را منتقل نکنند. از این بدتر گاهی اوقات یک متن واحد در پلتفرمی خاص کاملا بی معنی است.
شاید یک Meme (میم) یا هشتگ پرطرفدار در قالب یک توییت کاربرد مطلوبی داشته باشد. با این حال همین پست در فیس بوک واکنش های کاملا متفاوتی را برمی انگیزد. ماجرا در خصوص معرفی محصولات نیز به همین ترتیب است. در این مورد پینترست گزینه کاملا منطقی برای معرفی محصولات جدید است. با این حال معرفی محصول جدید شرکت در لینکدین به احتمال فراوان به فاجعه ای تمام عیار تبدیل خواهد شد.
7- اهمیت استفاده از ابزارهای برنامه ریزی
استفاده از ابزارهای برنامه ریزی فرصت مناسبی برای انتشار پست ها به صورت خودکار است. بدین ترتیب مدیریت صفحات مان در شبکه های مجازی کمترین زمان ممکن را نیاز خواهد داشت. خوشبختانه امروزه با جست وجویی ساده در مارکت های مختلف طیف وسیعی از ابزارهای برنامه ریزی رایگان در دسترس قرار می گیرد.
به عنوان کارشناس مسائل بازاریابی و نویسنده پلتفرم آنلاین Hootsuite استفاده از ابزار برنامه ریزی آن مؤسسه را به شما توصیه می کنم. مزیت اصلی این ابزار ارائه آمارهای دقیق از میزان بازدید کاربران از مطالب به همراه آمارهای جانبی فراوان است. با این حال حتی اگر قصد استفاده از این ابزار را ندارید، حتما به دنبال گزینه مناسب تان باشید.
مطلب مرتبط: ۵ مرحله توسعه استراتژی بازاریابی محتوا
8- ضرورت طراحی برنامه اجرایی دقیق
پست های شما باید کارویژه ای فراتر از به اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشند. در حقیقت، هدف اصلی از فعالیت در شبکه های اجتماعی ترغیب کاربران به خرید یا تعامل بیشتر با برندمان است. براین اساس پست های شما باید حاوی پیشنهادتان به صورت واضح، دلیل ارزشمندی آن و همچنین علت پذیرش اش از سوی مخاطب باشد.
اگرچه تلاش برای خلق پست های ویژه به منظور بارگذاری در پلتفرم های متفاوت نیازمند زمان نسبتا زیادی است، با این حال نتیجه کار کاملا ارزش این هزینه را دارد. در هر صورت با پذیرش این هزینه ها ارزش اعتماد مخاطب های تان را به آنها نشان خواهید داد. امیدوارم این مقاله به شما کمکی هرچند کوچک در راستای دستیابی به این هدف کرده باشد.