به قلم: رونالد دود
مدیرعامل شرکت ویزیچر
موتورهای جست وجو به شما کمک می کنند که خوانندگان و شنوندگان جدیدی برای محتوای تان پیدا کنید. بنابراین باید محتوای سئو شده تولید کنید. اما در اغلب موارد، خود شما با سئوی غلط مانع از این می شوید که محتوای تولیدی در صفحات اول نتایج موتورهای جست وجو دیده شود.
اما یک محتوای سئو شده چیست؟موتورهای جست وجو می خواهند محتوای تولیدی شما را به جهان نشان دهند، اما اگر مرتکب اشتباهاتی شده اید و تجارب بازدیدکنندگان و دستورالعمل های راهنمای موتورهای جست وجو را نادیده گرفته اید، محتوای شما از گردونه رقابت خارج می شود. پس با اجتناب از این اشتباهات رایج، به موتورهای جست وجو این امکان را بدهید که محتوای تولیدی شما را نمایش دهند.
1- محتوای کوتاه
موتور جست وجوی گوگل به محتوای طولانی اولویت می دهد، چرا که محتواهای طولانی اغلب اطلاعات لازم را به خواننده ارائه می دهند. به طور کلی، هر قدر یک محتوا عمیق تر باشد، احتمال اینکه پاسخگوی نیاز یا سؤال خواننده باشد، بیشتر است، و این دقیقا همان چیزی است که گوگل می خواهد.
مؤسسه سرپیکیو (SerpIQ) در یک تحقیق به این نتیجه رسید که محتواهایی که در نتایج اول تا سوم جست وجوی گوگل نمایش داده می شوند، به طور میانگین 2400 کلمه هستند. به طور خلاصه می توان گفت که محتواهای طولانی به رتبه بندی بهتری در جست وجوی گوگل دست پیدا می کنند.
آیا این بدان معناست که باید فقط برای طولانی کردن محتوا، محتوای طولانی بنویسید؟ نه، اما بهتر است اطمینان حاصل کنید که محتوای تولیدی به اندازه کافی جامع است و نیاز یا سؤال مخاطب را پاسخ می دهد.
یکی از روش های خوب این است که برای هر بخش از محتوایی که می خواهید تولید کنید، کلیدواژه های اصلی را تعیین کنید. سپس آن عبارات و کلیدواژه ها را در گوگل جست وجو کنید تا ببینید سه نتیجه اول مربوط به آن کلیدواژه ها چه مقدار طولانی هستند. سپس محتوایی بنویسید که از آنها طولانی تر، دقیق تر، عمیق تر و منسجم تر باشد. اگر این کار را بکنید، خوانندگان و همینطور گوگل، محتوای شما را در اولویت مطالعه و جست وجو قرار خواهند داد.
2- محتوای بدون تصویر یا بدون طراحی
هیچکس وب سایت های قدیمی با طراحی متعلق به دهه 90 را دوست ندارد. وب سایت های مدرن با طراحی جدید، بازخورد بهتری دارند. محتوا همان است: اگر شما صفحات متعددی از نوشته بدون تصویر یا طراحی داشته باشید، خواننده ها - و متعاقبا گوگل - مطلب شما را در اولویت انتخاب شان قرار نمی دهند.
عناصر بصری که متن را به بخش های متعددی تقسیم می کنند، باعث می شوند که خوانندگان مدت طولانی تری به مطالعه یک صفحه وب سایت بپردازند. هر قدر که خواننده مدت طولانی تری را به مطالعه یک صفحه اختصاص دهد، احتمال ارتقای رتبه آن صفحه در رده بندی گوگل افزایش می یابد.
اصولا فرض بر این است که هر قدر خواننده مدت بیشتری را در یک صفحه وقت سپری کند، احتمال پاسخ دهی به نیاز یا سؤال او بیشتر شده و این به معنای شانس بیشتر محتوا برای به اشتراک گذاشته شدن در شبکه های اجتماعی، ارسال پیوند محتوا یا بازدید مجدد محتوا توسط همان خواننده است.
3- غلط های املایی / اشتباهات محتوایی
اشتباهات املایی و سایر اشتباهات محتوایی از لحاظ فی در سئو تأثیری ندارد اما اعتبار محتوا را کاهش و شانس ارسال لینک محتوا توسط خواننده را کاهش می دهد. به اشتراک گذاشته شدن پیوند (لینک) محتوا در سایر وب سایت ها یا بسترهای آنلاین یکی از بهترین راه های ارتقای رده بندی محتوا در موتورهای جست وجوست.
4- متن تقسیم بندی نشده
متوسط مدت توجه خواننده به متن بسیار کوتاه است - حتی کوتاه تر از حافظه ماهی. بنابراین بسیار مهم است که بتوان توجه مخاطب را به صورت مداوم به متن جلب کرد.
برای انجام این کار، باید متن را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید. استفاده از عنوان بندی، شماره گذاری و تصاویر متنوع، خواننده را به مطالعه ادامه متن تشویق می کند و همچنین باعث می شود که محتوا در موتورهای جست وجو هم بهتر دیده شود.
5- استفاده از بندهای طولانی
استفاده از بندهای طولانی باعث می شود که خواننده بلافاصله صفحه را ببندد. هر قدر بندهای یک نوشته کوتاه تر باشند، بهتر می توان توجه مخاطب را جلب و حفظ و آنها را به مطالعه ادامه متن تشویق کرد.
6- عدم استفاده از پیوندهای خروجی
خوانندگان به دنبال محتوای معتبر هستند. اگر در محتوای ارائه شده تنها صدای «شما» شنیده می شود و هیچ پیوندی به سایر منابع وجود ندارد (مثلا نقل قول از منابع معتبر)، خواننده چطور می تواند به اعتبار و اصالت متن شما پی برده یا به چه دلیل باید محتوای شما را به اشتراک بگذارد؟
گوگل هم به اهمیت این موضوع پی برده و تحقیقات در زمینه سئو نشان می دهد که پیوند به سایر منابع می تواند شانس دیده شدن مطلب در موتورهای جست وجو را بیشتر کند. دلیل این موضوع هم این است که اصولا پیوند به سایر منابع معمولا به منابعی بهتر و معتبرتر از محتوای اصلی ارجاع می دهد.
مؤسسه ریبوت آنلاین (Reboot Online) آزمایشی انجام داد تا بفهمد آیا پیوندهای خروجی باعث ارتقای رده بندی مطلب در نتایج موتورهای جست وجوی می شوند یا خیر؟ جواب این آزمایش مثبت بود اما این آزمایش نتوانست میزان تأثیر این عامل را تعیین کند.
7- عدم ترویج متن
تولید محتوای با کیفیت لزوما به این معنا نیست که بلافاصله به نفر اول این رقابت تبدیل می شوید. بهینه سازی محتوا برای موتورهای جست وجو (سئو) یک روند زمانبر است. باید منتظر بمانید تا خوانندگان از محتوای ارائه شده توسط شما بازدید کنند و بازخوردهای مثبت آنها از طریق ایجاد پیوند به محتوای شما یا به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی در رده بندی موتورهای جست وجو اثر بگذارد.
اثربخشی این عوامل رده بندی می تواند ساعت ها، روزها، ماه ها یا حتی سال ها زمان ببرد. البته اگر خودتان به ترویج و انتشار محتوا بپردازید می توانید این زمان را کاهش داده و محتوا را زودتر به دست خواننده ها برسانید و تأثیر بازخورد مثبت آنها در موتورهای جست وجو را تسریع کنید.
8- عدم درج چکیده محتوای متن (Meta Discription) و پیام های تبلیغاتی (CTA)
یکی دیگر از اشتباهات رایج، به حال خود رها کردن بخش های مربوط به چکیده محتوای متن، عناوین و توضیحات است. این نکته با اینکه در آخر این فهرست عنوان شده اما بسیار مهم است؛ شما می توانید - و باید - عنوان متن و چکیده توضیحات مربوط به متن را بهینه سازی کنید، در غیر این صورت گوگل به طور خودکار از عنوان و دو جمله اول متن برای تکمیل این بخش استفاده خواهد کرد.
به جای رها کردن این بخش، توضیحی کوتاه و منحصر به فرد برای هر یک از صفحات وب سایت بنویسید. برای مثال، در قالب وردپرس (WordPress) می توانید با خرید افزایه (Plug-In) یوست سئو (Yoast SEO) یا سایر ابزارهای مشابه و رایگان این کار را به راحتی انجام دهید.
همچنین می توانید با استفاده از پیوندها و پیام های تبلیغاتی (CTA) در بخش چکیده متن، توجه مخاطب را جلب کنید. با نوشتن یک چکیده محتوای جذاب، می توانید باعث شوید که محتوای شما در بین سایر نتایج جست وجوی مخاطب، توجه بیشتری را به خود جلب کند و به این ترتیب شانس کلیک شدن محتوا را افزایش دهید.
طبق گزارش سال 2015 مؤسسه سرچ متریکز (Search Metrics) درباره معیارهای رده بندی محتوا، میزان کلیک خوردن محتوا هم یکی از مهم ترین عوامل رده بندی محتوا در موتورهای جست وجوست.
نتیجه
اگر به این هشت اشتباه رایج به دقت توجه کرده و از انجام آنها اجتناب کنید، در جلب توجه بازدیدکنندگان و ارتقا در رده بندی موتورهای جست وجو بسیار موفق تر خواهید بود. همچنین محتوای شما هم باکیفیت تر شده و دریافت بازخورد مثبت بیشتر و به اشتراک گذاشته شدن بیشتر متن، باعث می شود که از طریق انواع کانال های ارتباطی، مخاطب بیشتری را جذب کنید.