به قلم: شارلوت وودلی
از هر وسیله ای که برای ارتباط با بازار استفاده می کنید، این روزها تولید محتوای هرفمند به نحو فزاینده ای به رمز موفقیت شما تبدیل شده است. تولید محتوا بدون مخاطب فایده ای ندارد.
در قدم بعدی باید به این فکر کرد که محتوای تولید شده به مخاطبِ درست و به بازار هدف برسد و محتوا چگونه باید پیام درستی در بر داشته باشد و اولین مخاطبان را جذب کند؟
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
راه های زیادی برای استفاده از محتوا در جهت رشد کسب و کار وجود دارد و در این مقاله به بررسی هفت مورد ازین روش ها پرداخته ایم.
1- بگذارید مشتریان گفت وگو را در دست بگیرند
محتوایی که توسط مخاطب تولید شده باشد نه تنها مخاطبان دیگر را به تعامل تشویق می کند، بلکه محتوای شما را بسیار قابل اعتمادتر می کند.
تحقیقی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که 66 درصد مردم به نظراتی که سایر مصرف کنندگان یک کالا یا خدمات در فضای مجازی منتشر می کنند، اعتماد دارند، درحالی که تنها 29درصد مردم به محتوای تولید شده توسط رسانه های رسمی یک شرکت اعتماد دارند.
مطلب مرتبط: 5 معیار ارزیابی بازاریابی محتوا که به آنها توجه نداشته اید
2- با مخاطبان در فضای خود آنها (بدون ایجاد مزاحمت) ارتباط برقرار کنید
شبکه های اجتماعی، پدیده های ارتباطی رو به تکاملی هستند و گزارش جامع وب سایت هاب اسپات درباره وضعیت بازاریابی سال 2016 نشان می دهد که مردم به محتویات شبکه های اجتماعی بیش از وبلاگ ها و مقالات خبری توجه نشان می دهند. انتشار محتوای جالب و معتبر در شبکه های اجتماعی باعث می شود که بتوان با ارجاع به مشتریان فعلی، مشتریان جدید را جذب کرد.
در یک نظرسنجی انجام شده توسط نیلسن، 83 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که آنها به توصیه های دوستان و خانواده شان اعتماد دارند، بنابراین به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما در صفحات اجتماعی مشتریان و از طریق شبکه های ارتباطی آنها، تأثیر بی نظیری در کار شما خواهد داشت.
3- متفاوت فکر کنید
چه چیزی پیشنهاد شما را متفاوت می کند؟
اگر بتوانید به این سؤال جواب دهید، می توانید به دنیایی از ایده های تازه برای تولید محتوای نو، آگاهی بخش و جذاب وارد کنید. به اشتراک گذاشتن تخصصی منحصربه فرد و ویژه که مربوط به کسب وکار شماست، باعث می شود که بیشترین تعداد مخاطب به سمت شما جذب شوند و شرکت شما را به عنوان متخصصی با بینش منحصر به فرد، از سایر رقبا متمایز کند.
4- سؤالات درستی بپرسید
همیشه از نقطه نظر مخاطب مورد نظرتان به محتوا نگاه کنید و به جای تولید محتوای بی هدف و مبهم برای انبوهی از مخاطبان، برای گروه هدف تان به تولید محتوا پرداخته و هر محتوایی را قبل از انتشار، نقد و بررسی کنید.
این محتوا از چه جهت برای مخاطب من مفید است؟
بعد از مطالعه این مطلب، مخاطب چه تصمیمی خواهد گرفت و من چگونه می توانم او را در ادامه مسیرش راهنمایی کنم؟
من می خواهم مخاطب بعد از بازدید از این محتوا چه کاری انجام دهد و چطور می توانم وی را به انجام این کار تشویق کنم؟
طبق یک نظرسنجی انجام شده توسط گروه فناوری بازاریابی لینکدین سه معیاری که می توانند تأثیرگذاری محتوای شما را بیشتر کنند عبارتند از مفید بودن محتوا برای مخاطب (58 درصد)، داستان پردازی جذاب و گیرا (57 درصد) و محتوایی که مخاطب را وارد گفت وگو/عمل کند (54 درصد).
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینهبازاریابی محتواییرا ببینید
5- در دسترس باشید
یک مطلب وبلاگی هر قدر هم مفید باشد، وقتی به دست مخاطبش نرسد فایده ای ندارد.
برای حصول اطمینان از دیده شدن و در دسترس بودن محتوا، باید از روش های بهینه سازی موتور جست وجو (سئو) استفاده کنید تا مخاطبان مناسب را به اطلاعاتی که در جست وجوی آن هستند، متصل کند. طبق آماره نشریه موتور جست وجو، 14.6درصد بازدیدکنندگانی که از طریق سئو و مطالعه یک مطلب جذب شده اند، به مشتری تبدیل می شوند، درحالی که تنها 1.7درصد بازدیدکنندگان سایر کانال های تبلیغاتی به مشتری تبدیل می شوند.
6- در زمان مناسب در مکان مناسب باشید
شرکت گوگل در یکی از تحقیقاتش متوجه شد که 91 درصد استفاده کنندگان از تلفن هوشمند در حال انجام کارهای روزمره شان، برای یافتن ایده های جدید از تلفن هوشمندشان استفاده می کنند.
این نکته باعث خلق فرصت بازاریابی می شود. سعی کنید خودتان را به جای مخاطب و در شرایط او تصور کنید تا بفهمید چه چیزی برای ارائه به مشتری دارید و محتوا را به نحوی تهیه کنید که مخاطب حس کند محتوا برای شخص او تهیه شده است.
برای مثال اگر شرکت شما محصولات آشپزخانه می فروشد، یک وبلاگ مفید و آگاهی بخش در مورد رایج ترین مشکلات آشپزخانه و نحوه حل این مشکلات می تواند حلقه اتصال مفیدی بین کسب وکار و مشتریان باشد.
در یک مثال دیگر از اهمیت مکان و زمان، رستوران دارها می توانند با پر رنگ تر کردن نقطه نظرات مثبت، مسیرها و منوهای مربوط به بازه زمانی و مکانی خاص، افراد را به صرف غذا در رستوران شان تشویق کنند. این تأثیر مثبت باعث می شود که میزان اشتراک خبرنامه رستوران یا رزرو میز هم افزایش پیدا کند و ارتباطی قوی با مشتری ایجاد شود.
7- یک جریان ارتباطی باارزش ایجاد کنید
چه برای کسب وکار و چه برای مشتریان، جذب مخاطب از طریق محتوای مفید و مناسب به شما کمک می کند که درکی از سلیقه مشتریان به دست آورید و شیوه های ارتباطی خود را با نیازهای آنها منطبق کنید تا بتوانید شانس جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری را افزایش دهید.
حلقه ارتباط با مشتری می تواند توسط محتوایی که انتشار می دهید قوی تر شده یا از بین برود. بنابراین شناخت مخاطبان و راهنمایی آنان به سمت هدف مشترک شما و مشتری، کلید موفقیت کسب و کار است. تولید محتوای منسجم (و با کیفیت) می تواند مشتریان را راضی نگه دارد و مشتریان جدیدی را جذب کند، بنابراین بهتر است برای تولید محتوا زمان بگذارید.