به قلم: آماندا زانتال وینر
اگر کسب و کار شما در حوزه تکنولوژی است و هنوز اپ Blind را بر روی گوشی هوشمندتان نصب نکرده اید، ظاهرا چندان به اخبار حوزه تکنولوژی توجهی ندارید. اپ Blind خو را "فضایی ناشناس برای تعامل افراد در محل کار" معرفی می کند. کارکرد اصلی این نرم افزار حضور ناشناس طیف وسیعی از فعالین حوزه تکنولوژی و تبادل اطلاعات میان آنها بدون احراز هویت شان است.
باتوجه به رسوایی های اخیر شرکت فیس بوک کوچ بسیاری از کاربران به شبکه های اجتماعی دیگر امری محتمل به نظر می رسد. در این میان مدیران Blind اقدام به نظرخواهی از کاربرانش به منظور آگاهی از میزان حذف اکانت فیس بوک از سوی آنها کرد. اگرچه این نظرخواهی بسیار دقیق صورت پذیرفت، اما از قبل نیز ترک فیس بوک از سوی شمار قابل توجهی از کاربران قابل پیش بینی بود.
هشتگ حذف فیس بوک چیست؟
تمام ماجراهای پیرامون فیس بوک از زمان انتشار اخباری مبنی بر استفاده موسسه تحلیلی و پژوهشی مرتبط با دانشگاه کمبریج از اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک شروع شد. تبعات این حادثه برای فیس بوک به قدری بود که حتی مارک زاکربرگ مجبور به حضور در کنگره آمریکا و پاسخگویی به پرسش های نمایندگان شد.
درکنار سایر واکنش های نسبت به درز اطلاعات شخصی کاربران مانند انتقاد و ثبت شکایت اشخاص خصوصی، استفاده از هشتگ حذف فیس بوک (#deletefacebook) در میان کاربران توییتر تبدیل به ترند برتر شد. حجم بالای واکنش ها نسبت به رسوایی اخیر فیس بوک دست اندرکاران اپ Blind را بر آن داشت تا پژوهشی در مورد میزان صحت و تاثیرگذاری هشتگ حذف فیس بوک انجام دهند. براین اساس از 20 تا 24 مارس اطلاعات حدود 2600 کاربر این شبکه اجتماعی جمع آوری شد.
مطلب مرتبط:فیس بوک جلوی یک رسوایی دیگر را گرفت
نتایج بررسی
به طور کلی 31درصد کاربران عزم راسخ مبنی بر حذف اکانت شان از فیس بوک دارند. در طرف مقابل نیز 69درصد کاربران همچنان مایل به ادامه حضور در فیس بوک هستند. شاید در نگاه نخست تمایل کاربران به ادامه حضور در فیس بوک اندکی عجیب به نظر برسد. در این میان نگاهی به نظر افراد فعال در پنج شرکت برتر دنیای تکنولوژی خالی از فایده نخواهد بود. براین اساس کارمندان مایکروسافت 50، اسنپ 46، اوبر 40، گوگل 38، آمازون 34 و فیس بوک 2 درصد تمایل به حذف اکانت های شان در فیس بوک دارند.
در میان آمارهای موجود علاقه کارمندان شرکت اسنپ به خروج از فیس بوک به هیچ وجه تعجب آور نیست. در حقیقت باتوجه به اینکه شرکت اسنپ به عنوان توسعه دهنده شبکه اجتماعی اسنپ چت رقابت تنگاتنگی با فیس بوک دارد، تمایل بالای کارمندانش به خروج از فیس بوک کاملا منطقی و قابل درک خواهد بود.
در مورد علاقه کارمندان اوبر می توان به شباهت بحران موجود با ترند حذف اوبر در سال 2017 اشاره کرد. در آن سال به دلیل شکایت های وسیع مشتریان از نحوه سرویس دهی این سرویس حمل ونقل آنلاین محدودیت فعالیت در بسیاری از شهرهای بزرگ برای این برند اعمال شد. در آن بازه زمانی حجم انتقادها از اوبر در آمریکا به نسبت سایر کشورها در بسیار بیشتر بود.
نکته جالب در مورد رأی 38درصدی کارمندان گوگل به ترک فیس بوک مواجهه این شرکت با اتهاماتی مشابه شرکت مادر اینستاگرام است. در حقیقت همین چند وقت پیش مدیرعامل گوگل برای پاسخگویی به پرسش هایی پیرامون درز اطلاعاتی و سرقت اطلاعات کاربران به مانند زاکربرگ در کنگره حضور پیدا کرد.
با نگاهی به آمار ارائه شده از سوی Blind متوجه غیبت توییتر در میان پنج شرکت برتر می شویم. در حقیقت میزان ارائه اطلاعات از سوی کارمندان این غول اینترنتی به اندازه ای نبود تا در فهرست فعلی قرار داده شود.
باتوجه به گزارش تیم فنی Blind میزان مشارکت کارمندان آمازون بسیار بیشتر از بقیه شرکت های مشابه بوده است. براین اساس 11درصد کل جامعه آماری نظرخواهی Blind را کارمندان آمازون تشکیل داده اند. براین اساس 34درصد کارمندان این شرکت تصمیم خود مبنی بر حذف اکانت شان در فیس بوک را به اطلاع دست اندرکاران نظرخواهی رسانده اند.
معنای نتایج این بررسی چیست؟
پس از بررسی آمارهای دقیق پیرامون وضع کارمندان پنج شرکت برتر دنیای تکنولوژی طرح یک پرسش ضروری به نظر می رسد: برای کسانی که با دنیای تکنولوژی سروکار چندانی ندارند، این آمارها چه اهمیتی خواد داشت؟
پاسخ مارکوس اندروز، مدیر بازاریابی محصولات Hubspot حاکی از اهمیت نه چندان زیاد این نظرات برای افراد عادی است:«سابقه چنین رسوایی هایی در دنیای شبکه های اجتماعی نسبتا طولانی است. به احتمال فراوان فیس بوک در آینده ای نزدیک اقداماتی چند را به منظور جلوگیری از تکرار درز اطلاعاتی مشابه انجام خواهد داد. به علاوه احتمال رونمایی از الگوریتم امنیتی جدید نیز وجود دارد». اندروز در ادامه افزود:«من اکانت خود در فیس بوک را حذف نخواهم کرد. به نظر من آنها در زمینه تکنولوژی اینترنتی پیشرو هستند و اتفاقات اخیر تنها مشکلاتی موقت محسوب می شوند.»
هنری فرانکو، همکار بخش استراتژی کمپین های اجتماعی Hubspot نیز به مانند اندروز مشکلات پیش آمده را چندان جدی تلقی نمی کند. در حقیقت هنری معتقد است در تحلیل این آمارها باتوجه به شروع نظرخواهی دقیقا پس از افشای درز اطلاعاتی فیس بوک تا حدی زیادی اغراق شده است: «این نظرسنجی در فضایی ناشناس صورت پذیرفته است. برهمین اساس دست اندرکاران آن تلاش چندانی برای نظرخواهی از افراد بی طرف نکرده اند. به عنوان مثال احتمال خصومت شخصی برخی کاربران با برند فیس بوک وجود دارد. بالطبع چنین متغیرهای تاثیرگذاری به هنگام انجام نظرخواهی مدنظر قرار نگرفته است. همچنین باید توجه داشت که افراد متخصص در حوزه تکنولوژی در مقایسه با مردم عادی تمایل بیشتری به حذف اکانت های خود در فیس بوک دارند.»
من به عنوان یک کارشناس حوزه بازاریابی اکانت فیس بوکم را مدت ها پیش از رسوایی کمبریج غیرفعال کرده ام. می توانید من را پیشگو بنامید، اما هرگز به شبکه های اجتماعی اعتماد چندانی ندارم. البته نظر من در مورد شبکه های اجتماعی به هیچ وجه در میان همکارانم وجه غالب را ندارد.
مطلب مرتبط: زاکربرگ / مسئولیت شخصی خود را در مساله افشای اطلاعات این شبکه اجتماعی پذیرفت
در مورد نظرسنجی صورت گرفته از سوی مدیران Blind من با اندرو هم عقیده هستم. وی علاوه بر صحبت هایی که در سطرهای بالا از وی نقل کردم، معتقد است پاسخ مثبت به حذف اکانت فیس بوک در نظرسنحی مذکور به هیچ وجه ضامن اجرای قطعی آن عمل از سوی فرد مدنظر نخواهد بود:«به همین دلیل برای من برداشت جدی از نظر مردم مبنی بر حذف اکانت شان در فیس بوک بسیار سخت است.»
اگر به صحبت های فرانکو توجه کنیم، تا پیش از انتشار آمارهای رسمی از سوی فیس بوک هیچگونه معیار قطعی در مورد داوری وضعیت این برند در دست کارشناس ها نخواهد بود. در این مورد تجربه حاکی از اقدام به موقع مدیران فیس بوک برای کاهش نارضایتی ها به هنگام اعلام آمارهای رسمی است. برهمین اساس برای تحلیل های اساسی تر باید تا زمان انتشار اخبار رسمی از سوی فیس بوک با احتیاط عمل کرد.
کارآ