به قلم: کارولینا فورسی
هنگامی که در یک کسب و کار کوچک با بودجه ای محدود مشغول کار هستید، صرف هزینه 340 هزار دلاری برای یک تبلیغ تلویزیونی 30 ثانیه ای به هیچ وجه امکان پذیر نیست. همچنین گزینه های کم خرج تری مانند اختصاص 10 هزار دلار برای بازاریابی ایمیل محور نیز دور از ذهن خواهد بود.
بی تردید در عصری که اغلب اقدامات تبلیغاتی نیازمند هزینه است، مواجهه با بودجه ای اندک تردیدهای زیادی پیرامون نحوه تعامل تان با مخاطب ها و فرآیند جذب مخاطب پدید می آورد. خوشبختانه امروزه راهکارهای زیادی برای دریافت خدمات تبلیغاتی بدون صرف هزینه فراهم شده است. به این ترتیب با افزودن تکنیک های تبلیغات رایگان به استراتژی بازاریابی خود امکان پرهیز از صرف هزینه های اضافی برای شما وجود خواهد داشت. در حقیقت، این مقاله به قلم کارولینا فورسی به بیان برخی از این راهکارهای مفید پرداخته است.
در ادامه هرکدام از این موارد را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1- استفاده از بخش کسب وکار گوگل
یکی از بهترین راه های ارائه تبلیغات رایگان برای هر کسب وکاری استفاده از سرویس My Business گوگل است. این سرویس با ارائه خدماتی نظیر تنظیم موقعیت جغرافیایی محل کسب وکار روی نقشه و همچنین سازماندهی دسته بندی موتور جست وجوی گوگل از طریق اعلام زیرشاخه های کسب وکارها نقش مؤثری در افزایش جذب مخاطب برای برندها دارد. به این ترتیب با بهره گیری از بخش My Business به راحتی در جست وجوهای محلی رتبه بهتری کسب خواهید کرد. با این حال توجه داشته باشید که رتبه شما در جست وجوها به هیچ وجه ثابت نخواهد ماند. کسب رتبه مطلوب مبتنی بر فعالیت مناسب در اینترنت و شبکه های اجتماعی است.
به عنوان مثال اگر یک پیتزا فروشی دارید و شش ماه گذشته هیچ فعالیتی در بازاریابی اینترنتی نداشته اید، به هیچ وجه رتبه یک رستوران های نزدیک برای کاربران نخواهید بود. در دنیای پرسرعت و رقابتی امروز اگر از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی قادر به جلب توجه ها نباشید، هیچ ابزار رایگانی به کمک تان نخواهد آمد.
2- بهبود شرایط با استفاده از Yext
به طور معمول هرقدر برندتان بیشتر در لیست کسب وکارهای آنلاین قرار بگیرد، شانس شما برای کسب جایگاه بهتر در موتورهای جست وجو افزایش خواهد یافت. به این ترتیب مشتریان بیشتری هم قادر به برقراری ارتباط با شما خواهند بود. در مقیاس محلی برای اطمینان از دسترسی راحت کاربران اینترنتی به برندمان به هنگام جست وجو در اینترنت کوچک ترین اطلاعات نیز دارای اهمیت هستند. به عنوان مثال حتی تیتر اصلی سایت شما و اکانت های رسمی تان در شبکه های اجتماعی نیز نقشی مهم در الگوریتم های جدید موتورهای جست وجو دارند.
بی تردید آگاهی از وضعیت برندمان در اینترنت اقدام برای بهبود شرایط را آسان تر خواهد کرد. براین اساس بازار کمکی Yext با جست وجوی دقیق فضای اینترنت هر فهرستی را که نام برندتان در آن ذکر شده باشد برای شما به نمایش در می آورد. به این ترتیب شما قادر به تماس با تهیه کنندگان فهرست هایی که در آنها حضور ندارید به منظور افزودن نام برندتان خواهید بود.
3- حضور به عنوان نویسنده میهمان در وبلاگ ها
حضور به عنوان نویسنده میهمان در وبلاگ های مشهور اگرچه درآمدی را برای ما به همراه نخواهد داشت، اما مزایای قابل توجه دیگری به ارمغان می آورد. شما می توانید با استفاده از این شیوه با مخاطب های این وبلاگ ارتباط برقرار کنید. همچنین به تدریج با حضور مداوم در وبلاگ های مشهور علاوه بر برندتان خود شما نیز به یک برند مهم در زمینه کارشناسی امور کسب وکار تبدیل خواهید شد.
به دلیل حضور خیل عظیمی از مخاطب ها در وبلاگ های مشهور فعالیت به عنوان نویسنده میهمان در آنها بسیار منطقی تر از حضور در سایت شخصی مان است. به علاوه به هنگام نگارش مقاله در وبلاگ های بزرگ امکان ارجاع داخلی به وب سایت شخصی تان نیز وجود دارد. به این ترتیب شما نوعی اقدام بازاریابی در راستای افزایش ترافیک سایت خود و شرکت تان نیز انجام داده اید.
طلب مرتبط: 10راه تبلیغ محصول که همچنان مؤثرند
4- پاسخ به پرسش های سایت Quora
سایت Quora یکی از بزرگ ترین موسسات آنلاین در زمینه پاسخگویی به طیف متنوع پرسش های کاربران است. به این ترتیب نگارش مطلب برای این سایت به برندمان امکان دستیابی به حجم وسیعی از مخاطب ها را خواهد داد. براساس گزارش TechChurch برخی از مطالب Quora بیش از 30 هزار بازدید ماهانه دریافت می کنند. این رقم بالا بی تردید برای هر برندی هدفی جذاب و وسوسه کننده محسوب می شود. علاوه بر این به هنگام پاسخگویی به سؤالات امکان گفت وگوی مستقیم کاربران با بخش پشتیبانی شرکت تان نیز فراهم می شود.
به این ترتیب با پاسخگویی به پرسش های موجود در این سایت امکان دستیابی به مخاطب های علاقه مند را به دست خواهید آورد. با این حال توجه کنید که تنها به پرسش هایی پاسخ دهید که در زمینه کسب وکارتان است. ورود به مسائلی که با ماهیت برندتان در تضاد است، وجهه تان را نزد مخاطب خدشه دار می کند.
5- انتشار مطالب در لینکدین
لینکدین فضایی برای برقراری ارتباط با افراد متخصص است. به همین دلیل اغلب مطالب مرتبط با کسب وکار در این پلتفرم منتشر می شود. استفاده از سرویس وبلاگ نویسی لینکدین به شما امکان به اشتراک گذاری تجربیات تان با دیگران را می دهد. به این ترتیب سطح تعامل و ارتباط شما با دیگر کاربران در این پلتفرم افزایش خواهد یافت. در بسیاری از مواقع کاربران مطالب موردعلاقه شان را بازنشر کرده و به نوعی بازاریابی مجانی برای دیگران انجام می دهند. به این ترتیب با اختصاص زمان کافی برای نگارش مطلب می توانید از جذب مخاطب بالا به شیوه مستقیم یا با کمک دیگر کاربران مطمئن باشید.
شاید آمار کاربران لینکدین در مقایسه با فیس بوک یا توییتر شما را از فعالیت در این پلتفرم ناامید کند. در اینجا باید به چند نکته مهم توجه داشت. نخست اینکه شمار محدودتر کاربران لینکدین، باتوجه به تخصص شان در حوزه کسب وکار، پتانسیل بیشتری برای جذب از سوی برندها دارند.
در این راستا براساس گزارش های رسمی نیمی از ترافیک انتقالی کاربران شبکه های اجتماعی به وب سایت شرکت ها از طریق لینکدین صورت می گیرد. براین اساس در مورد لینکدین نباید صرفا به آمارهای مربوط به تعداد اعضا توجه کرد. علاوه بر این میزان بازدید از مطالب مربوط به کسب وکار در هیچ پلتفرمی با لینکدین قابل مقایسه نیست.
6- حضور در پادکست های دیگر کسب وکارها
به منظور دستیابی به بهترین کانال ارتباطی با مخاطب ها، جست وجوی میان پلتفرم های مختلف ضروری است. با این اقدام در واقع شما به جست وجوی فضایی که بیشترین شمار مخاطب های مناسب برای برندتان وجود دارد، خواهید رفت. به عنوان مثال شاید برخی از مخاطب های شما استفاده از پادکست را به مطالعه مقاله ترجیح دهند. در این صورت نباید اجازه دهید عدم حضور در عرصه تولید پادکست شما را از این دسته مخاطب ها غافل سازد. به منظور دستیابی به اینگونه مخاطب ها لازم نیست حتما به فکر ضبط پادکست باشید. همکاری با دیگر کسب وکارهایی که به تولید این نوع محتوا مشغول هستند علاوه بر کاهش هزینه ها نتیجه تقریبا مشابه به همراه خواهد داشت.
7- جذب مخاطب با شخصی سازی ایمیل
باتوجه به اینکه هر کسب وکاری در طول روز ده ها ایمیل برای افراد مختلف ارسال می کند، ناآگاهی از نحوه به کارگیری تنظیمات سرویس ایمیل برای افزایش بازدید سایت رسمی شرکت خجالت آور خواهد بود. Email Signature یا امضای ایمیل امکان مناسبی در جهت انتقال پیام های کوتاه به کاربران می دهد. براین اساس با درج آدرس سایت تان به عنوان امضای ایمیل تا حد زیادی از مشاهده آن از سوی دریافت کنندگان پیام مطمئن خواهید شد. علاوه بر آدرس سایت امکان بارگذاری لینک اکانت توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی نیز در این بخش مهیاست.
8- ارسال ایمیل اخبار
ارسال ایمیل حاوی اخبار مهم در زمینه کسب وکار و برندتان امکان مناسبی برای بازاریابی برای شما فراهم خواهد کرد. به این ترتیب گام را فراتر از فرآیند معمول تبلیغات گذاشته و رابطه عمیق تری با مخاطب برقرار می کنید. خوشبختانه اکنون ابزارهای بسیار مفیدی در زمینه ایجاد و طراحی ایمیل های خبری در بازار وجود دارد. با استفاده از یک ابزار رایگان می توانید با حداقل تخصص در زمینه کار با برنامه های کامپیوتری به هدف تان دست یابید. فقط باید اندکی حوصله به خرج دهید و مقدار مناسبی زمان برای این کار اختصاص دهید. تأثیرگذاری این شیوه به طور عمده به دلیل ارائه محتوای مهم و ارزشمند به مخاطب است. در مورد مخاطب هدف نیز هم مشتریان ثابت و هم افرادی را که حداقل ارتباط و پیوند با برندمان دارند، باید مدنظر قرار داد.
9- بازاریابی در مناسبت های کسب وکار
برقراری ارتباط با افراد متخصص حوزه کسب وکارمان در مناسبت های مرتبط با کار یکی از فرصت های غیرقابل چشم پوشی است. همچنین در این نوع مراسم ها امکان گفت وگو با برخی مشتریان علاقه مند نیز وجود دارد. مزیت اصلی بازاریابی در مناسبت ها امکان دیدار و حتی مذاکره با افراد متخصص کسب وکارمان است. به عنوان مثال مراسم «بهترین استارت آپ های حوزه تکنولوژی در سال 2018» بی تردید پر از افراد علاقه مند و برندهای مشهور خواهد بود. بی تردید برای کسب وکارهای کوچکی که به دنبال برقراری نخستین ارتباط های شان هستند، بازاریابی در چنین مراسمی موقعیتی بی نظیر به حساب می آید. علاوه بر بازاریابی رودررو با مشتریان علاقه مند، امکان اقناع شرکت های دیگر برای همکاری های آتی از مزیت های اصلی استفاده از روش مورد بحث است.
10- سخنرانی در مراسم ها
به مانند مورد قبل، سخنرانی در مراسم هایی با موضوع مرتبط به کسب وکارمان راهکار دیگری برای تجربه بازاریابی موفق به صورت رایگان است. ارائه یک سخنرانی تامل برانگیز و عمیق همه نگاه ها را متوجه شما و برندتان خواهد کرد. همه ما از دریافت اطلاعات دقیق و شنیدن صحبت های منطقی لذت می بریم. اگر این مورد تأثیر مستقیمی روی کسب وکارمان هم داشته باشد، دیگر هیچکس کلمه ای از صحبت های تان را از دست نخواهد داد.
به منظور شروع فرآیند تهیه سخنرانی شاخص و درخور توجه ابتدا سراغ ایده های کمتر دیده شده بروید. معمولا دست اندرکاران مراسم ها از سخنرانی هایی با موضوعات غیرکلیشه ای و متفاوت استقبال می کنند. گام بعدی تمرین روی مهارت های سخنوری است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از سخنرانی عمومی وحشت دارند، دو راه پیش روی تان خواهد بود. نخست اینکه کار را با ارائه سخنرانی هایی در جمع های کوچک شروع کنید. دوم، تفویض مسئولیت سخنرانی به فردی با توانایی های تعاملی و اجتماعی بالا.
11- ارائه کالاهای تبلیغاتی رایگان و مقایسه محصولات
ارائه کالاهای تبلیغاتی به صورت رایگان در کنار تهیه ویدئوهای مقایسه محصولات شرکت با سایر نمونه های مشابه گامی تأثیرگذار در راستای جلب توجه مخاطب است. تحویل رایگان محصولاتی شبیه تی شرت و لیوان علاوه بر اینکه به طور روزانه مورد استفاده مخاطب است، از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه تمام می شود. بیشتر افراد گمان می کنند هیچکس از محصولات تبلیغاتی در زندگی روزمره اش استفاده نمی کند، به همین دلیل اغلب برندها از ارائه چنین محصولاتی چشم پوشی می کنند. با این حال اگر عمیق تر به ماجرا نگاه کنید، اغلب افراد اگرچه در مکان های عمومی از محصولات تبلیغاتی استفاده نمی کنند، اما در خانه تمایل بالایی به آنها دارند. براین اساس تولید و ارائه چنین محصولاتی به هیچ وجه خالی از فایده نخواهد بود.
12- طراحی بروشور فلیکر
طراحی و نصب بروشور و فلیکر (تبلیغات کاغذی کوچک) در مکان هایی نظیر کتابخانه، کافه، فروشگاه و مکان های تجاری راهکاری خلاقانه برای بازاریابی در مکان هایی است که افراد به جای گوشی های هوشمندشان توجه بیشتر به محیط اطراف دارند. خوشبختانه در پاورپوینت به راحتی امکان طراحی بروشور و فلیکر به صورت رایگان مهیاست. باتوجه به نوع کسب وکارتان استفاده از این شیوه شاید حتی منجر به دسترسی به مخاطب ایده آل تان شود. به عنوان مثال اگر شما یک دکتر فیزیوتراپ هستید، نصب بروشور و فلیکر در باشگاه های ورزشی به طور قطع منجر به افزایش تعداد مشتریان تان خواهد شد.
13- ایجاد ویدئو در یوتیوب
یوتیوب با داشتن بیش از یک میلیارد کاربر فعال به همراه بسیاری از آمارهای خیره کننده دیگر مکان مناسبی برای بازاریابی به صورت رایگان است. بی تردید تهیه فیلم های ارزشمند و بارگذاری شان در یوتیوب یکی از تأثیرگذارترین راهکارها برای جلب توجه مخاطب به برندها محسوب می شود. اگر مراحل تولید ویدئو را با کیفیت و صرف زمان کافی پشت سر بگذارید، محتوای شما در یوتیوب به اندازه کافی مخاطب را سرگرم و متقاعد به مشاهده وب سایت تان خواهد کرد.
نکته مهم هنگام ساخت چنین ویدئویی تأکید روی پیشگیری از اتلاف وقت مخاطب است. در حقیقت اغلب کاربران یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی میانه خوبی با مشاهده کلیپ های تبلیغاتی طولانی ندارند. برهمین اساس در راستای جلب رضایت مخاطب باید تمام تلاش مان را برای انتقال سریع، کوتاه و مفید پیام خود انجام دهیم.
مطلب مرتبط:۶ راهبرد تبلیغاتی عالی برای کسب و کار های کوچک
14- استفاده از مزیت همکاری ها
در دنیای کسب وکار همکاری با سایر برندها فرصتی برای استفاده از خدمات دور از دسترس شرکت مان است. به عنوان مثال یک شرکت طراحی وب و یک آژانس تبلیغاتی ممکن است تصمیم به همکاری با یکدیکر بگیرند. به این ترتیب هنگامی که یک مشتری برای وب سایت تازه طراحی شده خود به دنبال محتوای جذاب است، شرکت طراحی وب امکان ارائه خدمات همکارش را به مشتری موردنظر خواهد داشت. این رابطه همکاری علاوه بر افزایش رضایت خاطر مشتری سود هر دو شرکت همکار را نیز افزایش می دهد. همچنین فرصت بازاریابی که هر شرکت برای دیگری خلق می کند در هیچ جای دیگری با این کیفیت قابل بهره برداری نخواهد بود. این نوع همکاری ها علاوه بر صرفه جویی هنگفت در بودجه شرکت ها نیازمند صرف زمان قابل توجهی نیز نیست.