به قلم: کلیفورد چی
زمانی که 14 سال داشتم، رویای من بازی در تیم بیسبال دانشگاه بود. در این میان یک مشکل کوچک وجود داشت: من تنها 100 پوند وزن داشتم. اگرچه هنوز چهار سال برای تقویت مهارت های خود در بیسبال فرصت داشتم، اما به خوبی از دشواری مسیر پیش رو مطلع بودم. خوشبختانه در آن زمان مربی ام شیوه تقویت روحیه و بهبود عملکرد من را به خوبی می دانست.
پس از تمرین وی همیشه در تبیین برنامه های بلندمدت آنها را مجموع برنامه های کوتاه مدت قلمداد می کرد. تأثیر روانی گفته های وی به تدریج در ذهن تمام اعضای تیم بیسبال جای گرفت. برنامه همیشگی مربی تدوین برنامه یک ساله برای هر بازیکن بود. با این حال برنامه ارائه شده هرگز خشک و ایستا تدوین نمی شد. در حقیقت مربی تیم به هر بازیکنی امکان شخصی سازی برنامه اش را می داد.
علاوه بر نحوه شخصی سازی بازیکنان ملزم به ارائه گزارش منظم نیز بودند. براین اساس گزارش مدنظر فقط شامل تعداد تمرین های طول هفته نبود، بلکه مجموعه ای کامل از نوع حرکات به علاوه جزئی ترین اطلاعات را تشکیل می داد.
از زمان حضور در تیم بیسبال همیشه برنامه سالانه منعطف برای خودم طراحی می کنم. به عنوان مثال هنگام تحصیل در دبیرستان با برنامه ای منظم و دقیق موفق به افزایش 70 پوندی وزن و حضور در تیم ورزشی بیسبال شدم.
هنگامی که برای نخستین بار با هدف گذاری های هوشمندانه آشنا شدم، دلیل موفقیت های خود در تیم بیسبال را پیدا کردم. در واقع دلیل موفقیت های ورزشی من تعیین هدف های هوشمندانه بود. درست همانطور که موفقیت های تیم های بازاریابی در دستیابی به آمارهای فروش پیش بینی شده نتیجه همین امر است.
علاقه من به ورزش به دلیل امکان ارتقای جایگاه و یادگیری مهارت های هرچه بیشتر است. این امر دقیقا در خصوص دنیای بازاریابی نیز صادق است. به این ترتیب با تعیین اهداف هوشمندانه امکان دستیابی به اهداف مدنظر مهیا خواهد شد. همچنین این امر ما را به بازاریاب هایی بهتر نیز تبدیل می کند.
اهداف هوشمندانه چیست؟
هدف هوشمند به خواسته هایی اطلاق می شود که به راحتی قابل انتخاب و هدف گذاری هستند. آنها واقع گرایانه، قابل مقایسه کمیتی و دقیق اند. بر همین اساس شما دقیقا از نحوه دستیابی به آنها مطلع خواهید بود.
اگر در مورد واژه هوشمند کنجکاوی بیشتری دارید، کارکرد آن به هنگام هدف گذاری کمک به تعریف دقیق موضوع در کنار اعمال فشار برای حرکت رو به جلوی شماست.
ویژگی های هدف هوشمند
- خاص بودن هدف: در زمینه بازاریابی باید معیارهایی را برگزید که امکان سنجش میزان پیشرفت شان مهیا باشد. بهترین مثال در این زمینه مقدار لایک دریافتی در شبکه های اجتماعی، جذب مشتری و اعمال استراتژی های نوین است. همچنین در این زمینه باید توانایی روشنگری هدف برای تیم های کارمندان را نیز در نظر داشت.
- قابلیت اندازه گیری: اگر به دنبال سنجش میزان پیشرفت هستید، باید از معیارهای قابل سنجش و اندازه گیری کمی استفاده کنید. به عنوان مثال هدف شما می تواند دستیابی به X تعداد مخاطب جدید در شبکه های اجتماعی باشد.
- قابلیت دستیابی: پس از تعیین مقدار کمیت موردنظر به عنوان هدف باید از امکان دستیابی بدان نیز مطمئن شد. در واقع تعیین مقدار هدف موردنظر به صورتی که توانایی دستیابی بدان وجود نداشته باشد، خارج از حوزه هدف گذاری هوشمند خواهد بود.
- ارتباط و هماهنگی: هدف شما باید در ارتباط با شرکت و برندتان باشد. همچنین این هدف یا مجموعه اهداف نباید در تضاد آشکار با الزامات کسب و کار شما به سر ببرد. به عنوان مثال تعیین هدف «افزایش فالوور فیس بوک» باید در ارتباط با تغییر الگوریتم نمایش مطالب فیس بوک و ارتباط آن با سطح جذب مخاطب سنجیده شود. به این ترتیب بسیاری از اقدامات بازاریابی تان پیش از اجرا عیب یابی خواهد شد.
- زمان بندی منسجم: افزودن ضرب الاجل به اهداف برای دستیابی شکل نهایی و منسجمی به برنامه تان خواهد داد. همچنین این اقدام نیروی محرکه ای برای تیم کارمندان خواهد بود تا در زمان مدنظر کار را به پایان برسانند. اگر به برنامه مان ضرب الاجل اضافه نکنیم، فرآیند دستیابی بدان بیش از اندازه طول خواهد کشید.
اگر به دنبال درک بهتر از فرآیند هدف گذاری هوشمندانه در عرصه بازاریابی هستید، توجه به مثال هایی که در ادامه بیان شده به شما در دستیابی به خواسته تان کمک شایانی خواهد کرد. در جمع آوری مثال ها تلاش شده تا بهترین نمونه ها در اختیار خواننده قرار گیرد.
1- هدف: افزایش ترافیک سایت
خاص بودن هدف: من می خواهم ترافیک وبلاگ خود را به وسیله افزایش تعداد انتشار پست ها از پنج به هشت در طول هفته افزایش دهم. به این ترتیب دو نویسنده سایت حجم کاری شان را از دو پست در هفته به نزدیک سه پست خواهند رساند. همچنین ویراستار سایت نیز در هفته به جای یک مقاله دو مقاله را مطالعه می کند و در بخش توصیه ها قرار خواهد داد.
قابلیت اندازه گیری: در اینجا افزایش 8درصدی هدف ما خواهد بود.
قابلیت دستیابی: ترافیک وبلاگ ما در ماه گذشته و پس از انجام اقدامات برنامه ریزی شده با 5درصد رشد مواجه شد.
ارتباط و هماهنگی: با افزایش ترافیک سایت، میزان آگاهی افراد از برندمان افزایش خواهد یافت. به تبع این امر میزان جذب مشتری و فروش محصولات نیز رشد می کند.
زمان بندی منسجم: زمان بندی در این برنامه یک ماهه است. برهمین اساس در پایان ماه میزان دستیابی به اهداف سنجیده خواهد شد.
2- هدف: افزایش بازدید از ویدئوها در فیس بوک
خاص بودن هدف: من قصد افزایش میزان مشاهده ویدئوهای فیس بوک اکانت شرکت از طریق کاهش موضوع آنها از هشت مورد به پنج مورد جذاب و پرمخاطب را دارم.
قابلیت اندازه گیری: هدف اصلی در اینجا افزایش 25 درصدی بازدید ویدئوهاست.
قابلیت دستیابی: هنگامی که تغییرات مدنظر در ساختار مدیریت اکانت فیس بوک شرکت اعمال شد، تعداد بازدید از ویدئوها 20درصد افزایش یافت. در اینجا اگرچه سطح دستیابی برنامه 5درصد از مقدار پیش بینی شده کمتر است، اما این به عنوان یک خطای کوچک محاسباتی کاملا طبیعی محسوب می شود.
ارتباط و هماهنگی: با افزایش میزان بازدید از ویدئوهای شرکت در فیس بوک دامنه مخاطب های برندمان نیز افزایش خواهد یافت. همچنین در زمینه برندسازی، آگاهی مخاطب از ماهیت شرکت و جذب مشتری نیز با افزایش چشمگیری روبه رو خواهیم شد.
زمان بندی منسجم: دستیابی به هدف در طول شش ماه.
3- هدف: افزایش اعضای خبرنامه ایمیلی
خاص بودن هدف: هدف من در اینجا افزایش اعضای خبرنامه ایمیلی سایت شرکت از طریق افزایش بودجه تبلیغات و بازاریابی در فیس بوک است.
قابلیت اندازه گیری: پیشرفت 50 درصدی در زمینه جذب عضو هدف این بخش است.
قابلیت دستیابی: از زمان شروع این برنامه میزان افزایش جذب مخاطب ما در خبرنامه 40 درصد افزایش خواهد یافت.
ارتباط و هماهنگی: با افزایش تعداد اعضای خبرنامه ترافیک سایت مان نیز افزایش خواهد یافت. این امر به طور طبیعی باعث افزایش آگاهی افراد از برند ما و همچنین افزایش شانس خرید بازدیدکنندگان می شود.
زمان بندی منسجم: دستیابی به هدف در حداکثر سه ماه
4- هدف: افزایش ثبت نام در سمینار اینترنتی
خاص بودن هدف: من قصد افزایش تعداد درخواست های عضویت در سمینار اینترنتی شرکت را داشتم. این سمینار از طریق مسنجر فیس بوک برگزار شده و در صورت افزایش مخاطب های آن تأثیر مستقیمی روی بهبود شرایط مالی شرکت خواهد داشت.
قابلیت اندازه گیری: افزایش 15درصدی درخواست عضویت در کنفرانس های اینترنتی شرکت.
قابلیت دستیابی: آخرین سمینار اینترنتی شرکت از طریق فیس بوک رشدی 10درصدی در تعداد اعضای بازدیدکننده داشت. شیوه تبلیغاتی ما برای دستیابی به این هدف بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های پرمخاطب بود.
ارتباط و هماهنگی: هنگامی که سمینارهای ما با اقبال مواجه شد، شانس شرکت برای فروش محصولات نیز بیشتر شد.
زمان بندی منسجم: زمان مدنظر برای دستیابی به هدف تعیین شده 10 آپریل (زمان برگزاری سمینار اینترنتی) بود.
5- هدف: جذب مخاطب با تغییر شیوه ستون بندی مطلب
خاص بودن هدف: قصد من در اینجا تغییر شیوه نگارش یک ستونی به قالب دارای دو ستون به منظور جلب مخاطب بیشتر است. در این میان آمارهای مربوط به علاقه بیشتر کاربران به مطالعه متن هایی با فرمت دو ستون در تصمیم من تأثیر مستقیمی داشته است.
قابلیت اندازه گیری: هدف اصلی افزایش 30درصدی مخاطب هاست.
قابلیت دستیابی: هنگامی که فرمت دو ستونی را به کار بستیم، میزان افزایش مخاطب 27درصد را نشان می داد. به این ترتیب سطح پیش بینی ما از اهداف با توانایی مان هماهنگی لازم را داشت.
ارتباط و هماهنگی: اگر ما قادر به تولید محتوای پرمخاطب تر باشیم، شانس بیشتری برای معرفی محصولات به مشتریان خواهیم داشت.
محدودیت زمانی: یک سال از زمان شروع پروژه.