به قلم: یوآ تورل (Yoav Tourel)
پژوهشگر و نویسنده حوزه بازاریابی
به این تصویر نگاه کنید. چه می بینید؟ پل گلدن گیت (Golden Gate). اما چه چیز دیگری می بینید؟ دقیق تر نگاه کنید. . . برای برند بتنلی، داستان این تصویر از آن چیزی شروع می شود که شما نمی بینید.
اگر به وب سایت بنتلی سری بزنید و این عکس را بزرگ کنید، مردی را می بینید که در حال رانندگی با یک ماشین بنتلی مولسان (Bentley Mulsanne) متالیک است. حتی می توانید تصویر را بزرگ تر کرده و لوگوی بنتلی را روی صندلی عقب به وضوح ببینید. توضیح زیر عکس این است: «از بزرگ ترین حرکات تا کوچک ترین جزییات!». داستانی از تعهد کمپانی خودروسازی بنتلی به لاکچری و ایجاد تجربه ای بی عیب و نقص.
البته بنتلی در این مورد کاملا صادق است. برای ایجاد این تجربه بی عیب و نقص، این برند لوکس از همان فناوری ای استفاده کرده که توسط سازمان تحقیقات فضایی آمریکا (NASA) برای تصویربرداری 360 درجه از مریخ توسط کاوشگر Curiosity استفاده شده است. تصویر بالا که در صفحه اول وب سایت این کمپانی قرار داده شده، حاوی 35 میلیون پیکسل است (برای درک عظمت این عدد، در نظر بگیرید که دوربین آیفون 6 تصاویر 8 هزار پیکسلی خلق می کند). کمپانی بنتلی مدعی است که اگر این تصویر با وضوح واقعی آن چاپ شود، به اندازه یک زمین فوتبال خواهد بود.
با خلق این تصویر بی نظیر، بنتلی در واقع دقتی را که در جزییات محصولاتش به کار می برد به رخ کشیده است.
کوین روز (Kevin Rose)، عضو هیأت مدیره گروه فروش و بازاریابی این کمپانی اعلام می کند که هدف از خلق این تصویر، همین بوده است: «ما با خلق این تصویر می خواستیم جزییات بی نظیر ماشین مولسان و میزان انگیزه و تعهد شرکت را نشان دهیم».
استراتژی صحیح کمپانی بنتلی
بهتر است بازاریاب ها از این حرکت درست بنتلی درس بگیرند
به جای ساختن یک تبلیغ پر زرق و برق و مجلل، گروه تبلیغاتی بنتلی سعی کرد از زاویه جدیدی به کار کمپانی نگاه کند. آنها یک داستان خلق کردند. مثل صحنه های فیلم های هالیووی، یک پل را می بینیم که منظره زیبایی خلق کرده است. این روشی هوشمندانه است چون مناظر زیبا معمولا جذاب هستند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و توجه را جلب می کنند.
فقط کافی است در گوگل عبارت «توجه بنتلی به جزییات» یا «بنتلی ناسا» را جست وجو کنید تا به صدها مطلبی که در نشریات، وبلاگ ها و سایر وب سایت ها در ستایش بنتلی منتشر شده، برسید (البته داستان این عکس اولین بار در یکی از ستون های مجله اینترنتی آوت برین (Outbrain) منتشر شد).
مطلب مرتبط: چهار روش ساده برای جذب مشتری
مهم تر از همه اینکه با به تصویر کشیدن این منظره زیبا، کمپانی بنتلی به خوبی توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
5 درسی که می توان از این داستان گرفت
پس اگر در صنعت خودروسازی هستید بهتر است دفعه بعدی که می خواهید محتوای تبلیغاتی تولید کنید این نکات را به خاطر داشته باشید.
1- نیازی نیست برای پیدا کردن یک زاویه دید جدید به کارهای عجیب و غریب دست بزنید. به جای پرداختن به ویژگی های خاص، به مزایای رقابتی ماشین تولیدی تان فکر کنید (بیشتر مردم به موتور راهبر نیسان اهمیتی نمی دهند. اما نکته ای که باعث شد من یک نیسان بخرم این بود که دلال ماشین به من گفت که سه صندلی بچه را می توان در صندلی عقب این ماشین جا داد.)
2- سعی کنید راهی پیدا کنید که بتوانید پوشش خبری مناسبی برای کارتان داشته باشید و محصول تولیدی را از زاویه جدیدی بررسی و به مخاطبان جدیدی معرفی کنید. این پوشش خبری مناسب می تواند یک مقاله منتشر شده در یک وب سایت خبری یا یک ویدئو از تست رانندگی خودرو باشد که در یوتیوب منتشر می شود.
3- به این نکته فکر کنید که چطور می توانید افراد بیشتری را به تماشا یا خواندن داستان جالبی که در مورد محصول شما نوشته شده جلب کنید؟
4. محتوای تبلیغاتی تان را تقویت کنید. این محتوای مثبت را به منبعی پایان ناپذیر تبدیل کنید. مانند کاری که بنتلی انجام داد، در مردم علاقه ایجاد و توجه مخاطب را جلب کنید. باعث شوید که مخاطبان به سایر محصولات برندتان توجه کنند و بخواهند چیزهای بیشتری را در مورد محصولات و برند شما کشف کنند.
5- حلقه ها را به هم متصل کنید و محتوای تولیدی را به سایر کانال های بازاریابی تان متصل کنید. برای مثال می توانید این محتوای تبلیغاتی جدید را برای مخاطبان قبلی ارسال و توجه آنها را به محصول جدید معطوف کنید و از این طریق، شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را بهینه سازی کنید.