در امر مدیریت بدون شک نحوه استفاده از احساسات از جمله مهارت هایی است که می تواند شما را در ارتباط با کارمندان به فردی حرفه ای تبدیل کند. با این حال نقطه شروع برای انجام این کار بدون تردید خودآگاهی است. درواقع شما باید شناخت درستی از ویژگی های خود نظیر نقاط قوت و ضعف های موجود داشته باشید تا بتوانید موارد مدنظر را در شرکت به عنوان یک سیاست مطرح کنید. در این رابطه لازم است تا خصوصیت های شما به اندازه ای خوب باشد که سایرین بتوانند شما را به عنوان الگوی خود انتخاب کنند.
توجه به این امر ضروری است که امروزه دیگر نمی توانید با یک سیاست ثابت در زمینه مدیریت شرکت خود موفق ظاهر شوید. در همین راستا همسو بودن با جدیدترین روش های مدیریتی گامی سودمند محسوب می شود. افراد هنگامی که در شما صفات پسندیده بیشتری را حس کنند، در محیط کار احساس آرامش بیشتری داشته و به کار خود علاقه مند تر خواهند شد.
در همین راستا و در ادامه به بررسی چهار راهکار برای موفقیت در این زمینه خواهیم پرداخت.
1- به سطح دانش خود بیفزایید
برای ایجاد انگیزه لازم است مواردی را بیابید که می تواند به این امر کمک کند. یکی از اقدامات رایج در این رابطه افزایش سطح دانش مدیریتی است. در واقع به هر میزان که شما نسبت به کار خود دانش بیشتری داشته باشید، در زمینه تعامل با تیم کاری نیز موفق تر ظاهر خواهید شد و به همین خاطر بسیار ضروری است که مطالعاتی مداوم داشته باشید.
همچنین افزایش سطح ارتباط شما با کارمندان در نهایت به شناخت بیشتر آنها منتج خواهد شد که شما را در انتخاب شیوه های مدیریتی راهنمایی خواهد کرد. با این حال توجه داشته باشید که نباید از اهمیت سخنان خود غافل شوید. درواقع توصیه می شود در زمان هایی مشخص تمامی افراد حاضر در شرکت را جمع کرده و سخنرانی ای انگیزشی برای آنان داشته باشید.البته حتما نباید موضوع جلسه در این اقدام شما خلاصه شود، بلکه می توانید آن را به عنوان بخشی از یک جلسه کاملا مفید در نظر بگیرید. با این حال تأثیر سخنان شما تنها هنگامی در سطح مطلوب قرار خواهد گرفت که متنی پربار را وضع کنید.
همچنین توجه داشته باشید که تیم کاری همواره با سؤالاتی مواجه خواهند شد که در صورت عدم پاسخگویی سریع از جانب شما، مشکلات بسیاری در زمینه راندمان کاری و سرعت بخشی به امور پیش خواهد آمد. توجه داشته باشید شما تنها هنگامی می توانید به عنوان یک الگو خود را مطرح کنید که افراد به خوبی بتوانند با موارد مثبت شما ارتباط برقرار سازند که کلید موفقیت در این امر بدون تردید آگاهی نسبت به خود است.
2- حافظه خود را تقویت کنید
حواس پرتی از جمله ویژگی های نسبتا مشترک مدیران محسوب می شود و علت عمده آن در حجم کاری بالای این افراد است. با این حال این امر خصوصا در رابطه با وعده های شما می تواند زمینه ساز نارضایتی های بسیاری باشد. به همین خاطر همواره در اوقات فراغت خود از ورزش های فکری غافل نشده و تا حدامکان در تلفن همراه خود هشدار دهنده ای برای کارها تعیین کنید. امروزه با رشد همه جانبه تلفن های همراه و همچنین امکانات متنوعی که آنها در اختیار ما قرار می دهند، بهتر است از این وسیله برای سروسامان دادن به کارهای خود به جای استفاده از چند وسیله مختلف و حجیم استفاده کنید.
همچنین یک حافظه قوی به شما کمک خواهد کرد تا در مواقع اضطراری حضور ذهنی مناسب برای پاسخگویی به نیازهای متنوع داشته باشید که خود به شخصیت شما به عنوان مدیر و راهنمای شرکت خواهد افزود. همچنین این امر که کارمندان خود را به خاطر آورید و به محض دیدن آنها بتوانید با نام کوچک آنها را صدا بزنید در ذهن تیم کاری تأثیری مثبت خواهد گذاشت و به نوعی اهمیت آنها را برای شما روایت گر خواهد بود.
3- به احساسات دیگران احترام بگذارید
امروزه موفق ترین رهبران که به عنوان الگوهای سایر مدیران محسوب می شود به این باور رسیده اند که احساسات افراد نیز می تواند یکی از منابع مهم تصمیم گیری مدنظر قرار گیرد. با این حال در این رابطه عقل نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا از بروز خطا جلوگیری شود. در ارتباط با تیم کاری لازم است به این امر توجه داشته باشید که مخاطب شما از انسان ها و نه روبات ها تشکیل یافته است و به همین خاطر در صورتی که رفتار شما با آنها الگویی کاملا انسانی و با بها دادن به احساسات سایرین باشد، در زمینه مدیریتی حرفه ای بازنده خواهید بود.
همچنین در این رابطه لازم است تا با حدس زدن واکنش احتمالی افراد نسبت به سیاست های کاری جدید خود از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. هنگامی که افراد در شرایطی سخت قرار گیرند، حجم استرس بالا در کنار سختی های کاری که به واسطه رفتار نادرست شما شکل گرفته است، تیم کاری شما را که بازوی شما برای رسیدن به اهداف مدنظر محسوب می شوند با فرسودگی شدید مواجه خواهد ساخت.
4- روحیه بخش و مشوق سایرین باشید
خلاقیت به عنوان یکی از عنصرهای حیاتی موفقیت در کسب و کار تنها در شرکت هایی شکوفا خواهد شد که افراد از روحیه و شرایط مناسبی برخوردار باشند. درواقع تیم شما باید همواره انگیزه ای بسیار بالا برای انجام کارهای خود داشته باشد. به همین خاطر هم است که توصیه می شود مدیران تا حد امکان از بیان مشکلات به تمامی اعضا خودداری کنند. با این حال این امر به معنای پنهانکاری نیست و تنها به این امر اشاره دارد که کارمندان از دید و تجربه شما نسبت به امور مختلف آگاهی نداشته و به همین خاطر مشکلاتی را که قادر به برطرف کردن آن در زمانی کوتاه هستید بهتر است با تیم خود در میان نگذارید. در پایان توجه داشته باشید که مهم ترین فردی که می تواند روحیه تمام اعضای تیم را بالا ببرد تنها مدیر شرکت است.