به قلم : Eran Halevy
میزان توجه، هرگز کم نبوده و مصرف کنندگان هرگز این همه گزینه نداشته اند. برای دیده شدن، به یک راهبرد هوشمندانه احتیاج دارید.
تبلیغات، صنعت بزرگی است. در واقع، زمانی که آمار سال ۲۰۱۷ مشخص شود، پیش بینی می شود هزینه تبلیغات در ایالات متحده به ۲۰۷میلیارد دلار برسد. به هر حال، تحقیقات نشان می دهد که ۶۴درصد مردم، تبلیغات را آزاردهنده و مزاحم می دانند. ۹۲درصد تبلیغات آنلاین، اصلا مورد توجه قرار نمی گیرند.
اگر می خواهید در سال ۲۰۱۸، از تبلیغات خود نتیجه بگیرید، باید به برخی اصول و قوانین پایبند باشید. هنگامی که راهبرد خود برای سال جدید را تعیین می کنید، ۹ اصل زیر را به خاطر بسپارید.
۱. تبلیغات خود را برای دوران کاهش میزان توجه، بهینه سازی کنید
کاهش مداوم میزان توجه، یکی از بزرگ ترین چالش های تبلیغات است. آمار زیر را در نظر بگیرید:
- مایکروسافت در یک مطالعه جدید، اعلام کرد که متوسط میزان توجه از ۱۲ ثانیه در سال ۲۰۰۰ به حدود ۸ ثانیه کاهش یافته است.
- مطالعه انجام شده توسط Jampp، کاهش سالانه ۸۸درصدی میزان توجه را نشان می دهد، به ویژه به دلیل تکنولوژی و اپلیکیشن های گوشی های همراه.
- برخی از منابع تخمین می زنند که ما روزانه با حدود ۵۰۰۰ تبلیغ مواجه هستیم؛ افزایشی ناگهانی از چند دهه گذشته.
مخاطبان به کاهش میزان توجه دچارند، اما بیشتر از قبل با تبلیغات مواجه می شوند. با دانستن این مسئله، لازم است این اصل را بپذیرید: سخت نگیر، رفیق! (اصل KISS).
۲. از «قانون هفت» پیروی کنید
یکی از قوانین طلایی تبلیغات، «قانون هفت» است: اکثر مشتریان، قبل از اینکه پیشنهادتان را در نظر بگیرند، باید پیام شما را حداقل هفت بار ببینند. انتظار نداشته باشید که اکثر افراد، اولین باری که پیشنهاد شما را می بینند، متقاعد شوند. در عوض، از راه ها و کانال های مختلف برای رساندن پیام تان به آنها استفاده کنید. با این کار، احتمال پاسخ آنها به پیشنهادتان را بالا می برید.
۳. افرادی را که با برندتان آشنایی دارند هدف تبلیغات خود قرار دهید
با توجه به استانداردهای بازاریابی، احتمال فروش به یک مشتری جدید حدود ۵ تا ۲۰درصد است درحالی که احتمال فروش به یک مشتری قدیمی، ۶۰ تا ۷۰درصد است. بازاریابی برای افرادی که با برندتان آشنایی دارند یا کسانی که مشتری قدیمی شما هستند، آسان تر از کسانی است که در حال آشنا شدن با برند شما هستند. تحقیقات نشان می دهد که اگر افرادی را که قبلا از وبسایت تان دیدن کرده اند هدف پیام خود قرار بدهید، این کار می تواند باعث ۱۰ برابر شدن تعداد کلیک ها و افزایش ۷۰درصدی مکالمات شود.
مطلب مرتبط:3 عنصر مشترک میان به یادماندنی ترین کمپین های تبلیغاتی
4. سازگاری حسی، بر رنگ CTA غلبه می کند
HubSpot، سال ها پیش در یکی از مقالات خود ادعا کرد که در مورد عملکرد دکمه های رنگی، «قرمز، بر سبز غلبه می کند». متخصصان، مدت زیادی، قرمز را بهترین رنگ برای عبارت call to action (فراخوانی به عمل) یا همان CTA می دانستند. از سوی دیگر، Unbouncy می گوید رنگ نارنجی، به نرخ تبدیل بیشتری می انجامد. دیگران، سبز، زرد یا آبی را بهترین می دانند.
خب، کدام رنگ، بهترین نتیجه را می دهد؟ هیچکدام از رنگ های بالا! روان شناسی رنگ ها اهمیت کمتری به این مسئله داده و اصل قوی تر سازگاری حسی را در نظر می گیرد. به طور کلی، مغز ما هر چیزی را که با پیرامون آن ترکیب شود نادیده می گیرد. در صفحه ای که از طرح قرمز استفاده کرده است، دکمه سبز، بیشتر جلوه می کند و برعکس. CTAهای شما باید مشخص و برجسته باشند. این کار را که انجام دهید، تمام رنگ ها به خوبی عمل می کنند.
۵. تقسیم بندی و تعیین هدف
Marketing Sherpa یک مطالعه انجام داده که در آن، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ایمیل های هدفدار (بر اساس علایق برای کاربران فرستاده شدند) و ایمیل های بی هدف (برای هر کسی که در فهرست است فرستاده شدند) را مقایسه کرده است. ایمیل های دسته بندی شده، ۲۰۸درصد بیشتر از ایمیل هایی که هدفی نداشتند، به مکالمه و گفت وگو ختم شدند. تحقیقات در زمینه تبلیغات، بر اهمیت تقسیم بندی و تعیین هدف تأکید می کند. اخیرا، متخصصان بازاریابی به منظور ایجاد انتخاب های پیچیده برای هدف قرار دادن کاربران، از هوش مصنوعی استفاده می کنند.
۶. تمرکز بر حفظ و نگهداری
مطالعه اخیر انجام شده توسط Adobe Digital Insights به این نتیجه رسیده است که قیمت تبلیغات در حال افزایش است، درحالی که به دست مصرف کنندگان کمتری می رسند. متخصصان انتظار دارند این مسئله کماکان ادامه دار باشد، زیرا کاربران روش های بیشتری را برای مسدود کردن تبلیغات پیدا می کنند. بسترهای تبلیغاتی در تلاش برای افزایش درآمد هستند، لذا برای کسب درآمد بیشتر از تبلیغات خود، باید روش هایی برای حفظ و نگهداری کاربران در نظر بگیرید. حفظ و نگهداری کاربران نسبت به دستیابی مجدد و بازگرداندن آنها، اقتصادی تر است. فهرستی از کابران بسازید که بتوانید آنها را به گروه هایی تقسیم کنید؛ یک فهرست ایمیل ها، یک فهرست اعلان ها و...
۷. تلفن همراه را نادیده نگیرید
امروزه نادیده گرفتن کاربران تلفن های همراه بزرگ ترین اشتباه یک تبلیغ کننده است. تعداد کاربرانی که فقط از اینترنت تلفن همراه استفاده می کنند از کاربرانی که فقط از اینترنت کامپیوتر استفاده می کنند، بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه بیشتر از استفاده از کامپیوتر است. اگر راهبرد تبلیغ تلفن همراه نداشته باشید، بیش از نیمی از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد.
۸. اصل «کار کمتر، بازدهی بیشتر» را بپذیرید
تصور اینکه دادن انتخاب های بیشتر به مردم، به بازگشت سرمایه بهتری می انجامد بدیهی به نظر می رسد، اما در همه موارد صدق نمی کند. در واقع بری شوارتز- روان شناس- در کتاب خود به نام تناقض انتخاب، با این مسئله مخالفت می کند. وی به مطالعه انجام شده توسط شینا ینگر و مارک لپر اشاره می کند. این دو محقق، مشتریان را به دو گروه تقسیم کردند. به اولین گروه از مشتریان، میزی را که حاوی شش نوع مربا بود نشان دادند. به گروه دوم، میزی با ۲۴ نوع مربا نشان داده شد. اکثر افراد از میزی که گزینه های بیشتر داشت دیدن کردند، اما تعداد افرادی که از میز با انتخاب های کمتر خرید کردند، ۱۰ برابر بیشتر بود. می توانید همین کار را انجام دهید: انتخاب های کمتری ایجاد کنید و شاهد افزایش مکالمات و گفت وگوها باشید.
۹. از متن، استفاده استراتژیک کنید
یک تصویر، بیشتر از هزار کلمه ارزش دارد، مگر اینکه تصویر با ارزشی نباشد. درمورد نقش تصاویر در عملی شدن و تقویت تبلیغ، صحبت های زیادی وجود دارد. اما تحقیقات نشان می دهد که اگر متن به درستی به کار رود، تأثیر آن از آثار بصری بیشتر است. Launchbit دریافت که بنرهای تبلیغاتی و متنی بزرگ، نسبت به بنرهای حاوی گرافیک و رنگ، به کلیک و مکالمه بیشتری منتج می شوند. یک هشدار مهم وجود دارد: متن شما دقیقا باید چیزی را منتقل کند که کاربران در زمان کلیک بر تبلیغات، می بینند.