به قلم: جان هاگز
مدیر بازاریابی دیجیتال در شرکت Storm ID
اکثر راهکارهای بازاریابی دیجیتال B2B یک پیش فرض ساده دارند: برای اتصال به مخاطب باید از فناوری استفاده کنید تا بتوانید در فضای شلوغ رسانه ای صدای تان را به گوش مشتری برسانید.
بازاریاب ها می دانند که با استفاده از شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها می توانند پیام شان را مستقیما به بازار هدف برسانند و توجه مشتریان بالقوه را جلب کنند.
وسیله با پیام متفاوت است
نکته ای که بعضی اوقات مورد غفلت قرار می گیرد این است که اگر محتوای مناسب و مفیدی برای عرضه ندارید، صرف تماس برقرار کردن بی هدف با مخاطب، سودی ندارد و حتی می تواند به کسب و کار شما آسیب برساند.
با دنیایی از اطلاعات و اخبار و محتوای دیجیتال که در دسترس همه است، استفاده کنندگان از اینترنت مجبور نیستند هر مطلبی را بخوانند، همان طور که شما یک نان خشک و مانده را تنها به دلیل مجانی بودنش نمی خورید.
فضای مجازی انتخاب های زیادی را در اختیار افراد قرار می دهد و تنها قوی ترین و باهوش ترین تولیدکنندگان محتوا می توانند توجه خواننده را به دفعات متوالی جلب کنند.
مصرف کننده به دنبال ایجاد گفت وگوست
ایده پردازان بزرگ می دانند که صرف به اشتراک گذاشتن ایده ها با خوانندگان فایده ای ندارد.
خریداران عصر مدرن می خواهند با برند محبوب شان ارتباط برقرار کنند و تولیدکنندگان محتوا باید بتوانند بازدیدکننده ها را وارد گفت وگو کنند و به آنها این امکان را بدهند که با برند شما ارتباطی عمیق و معنادار برقرار کنند.
ارتباطات ناشی از این گفت وگوها یک وضعیت برد- برد به وجود می آورد. نمانام (برند)ها مشتریان و طرفداران وفادار را جذب می کنند و مشتریان در شکل دهی فرهنگ کاری و محصولات یک برند، نقش آفرینی می کنند.
هنر گفت وگو می تواند با روش های علمی ارتقا پیدا کند
گفت وگو یکی از چیزهایی است که آمار و ارقام را شکست می دهد، پس ممکن است فکر کنید چیزی فراتر از علم است، اما اشتباه می کنید.
میزان اثر و کارآمدی یک پیام، کاملا قابل اندازه گیری است. به عنوان مثال، بسیاری از معیارهای بازاریابی B2B دیجیتال را در نظر بگیرید. تقریبا تمام این معیارها، میزان پاسخ به یک سؤال یا یک پیام هستند.
البته اغلب اوقات، خوانندگان به صورت مستقیم با شما وارد گفت وگو نمی شوند، اما هر بار که یک لینک یا ایمیل را باز می کنند، درباره علایق و سلایق شان چیزی به شما می گویند. ابزارهایی نظیر هاب اسپات (HubSpot) به شما کمک می کنند که عکس العمل های خوانندگان یک مطلب را ثبت و ارزیابی کنید و میزان تأثیر و کیفیت محتوا را بسنجید.
اگر یاد بگیرید که این پاسخ ها و عکس العمل ها را ثبت و ارزیابی کنید، می توانید روند تعاملی را به نحو مؤثرتری ادامه دهید. برای بهینه سازی عناصر مختلف دخیل در گفت وگو، شما تنها باید بدانید کدام معیارها را در نظر بگیرید و چگونه آنها را تحلیل کنید.
موفق ترین نمانام ها، خلاقیت را با فناوری پیوند می دهند
خلاقیت به دو دلیل بسیار مهم است؛
اول؛ برای تولید محتوایی که بتواند به تعامل پویا با مخاطب منجر شود، به خلاقیت نیاز است.
دوم؛ با استفاده خلاقانه از فناوری می توان پیام ها را با حوزه تأثیر بزرگ تر و پویایی بیشتر به دست مخاطبان بیشتری رسانده و میزان موفقیت تعاملات را به نحو دقیق تری ارزیابی کرد.
ازاین جهت، هنر و علم در حوزه راهکارهای بازاریابی B2B به هم پیوند می خورند.
فرهنگ خلاقیت و ابتکارات فناورانه را توسعه دهید
بازاریاب های حوزه معاملات بین کسب وکارها (B2B) باید هم دارای خلاقیت و هم دارای علم استفاده از فناوری باشند. با دارا بودن این دو ویژگی، بزرگ ترین پیشرفت ها در حوزه بازاریابی B2B حاصل می شود.
بسیاری از عاملان تجاری و بازاریاب ها خود را خلاق می دانند و بسیاری دیگر نیز بر بازاریابی دیجیتال متمرکز هستند و خود را به عنوان متخصصان تحلیل داده های بازار معرفی می کنند.
هردوی این ویژگی ها مهم است، اما بازاریاب های موفق آنهایی هستند که بتوانند به خوبی از هر دو بخش مغزشان استفاده کنند.