به قلم: اران هالوی
رئیس بخش جذب کاربر شرکت PPG
بازاریابی دیجیتال، تا به اینجا تغییرات آنچنان عمده ای نداشته است. البته مطمئنا، همه ما مجبور بود ه ایم وب سایت مان را برای تجربه کاربری تلفن همراه بهینه سازی کنیم، تا جایی که لازم باشد الگوریتم های پایه SEO را کمی دستکاری کرده و چندین تغییر جزئی دیگر انجام دهیم. رسانه های اجتماعی نیز دستخوش چنین پیشرفتی بوده اند، اما نه آنچنان جاه طلبانه.
ولی در سال جدید، داستان متفاوتی در شرف وقوع است و ما نمی توانیم بنشینیم و صبر کنیم. به آنچه تاکنون اتفاق افتاده بنگرید: رسانه های اجتماعی در حال تغییرند، قانون در حال تغییر است و پیرامون اینکه چگونه خنثی بودن شبکه (یا عدم آن) چه تأثیری بر تبلیغات دیجیتال خواهد گذاشت، شایعات مختلفی وجود دارد. پیش بینی اینکه صنعت در سال 2018، با تغییرات چشمگیری مواجه شود آسان است.
در اینجا چهار جنبه کلیدی که دورنمای جدید را شکل خواهند داد، ارائه می شود.
1- حریم خصوصی
می توان با موفقیت استدلال کرد که اینترنت، غالبا از طریق تبلیغات تأمین می شود. وب سایت ها از کوکی هایی استفاده می کنند که به شرکت ها اجازه می دهد مشتریان خود را براساس آنچه مصرف کنندگان در مرورگرهای خویش مشاهده می کنند، مورد هدف قرار دهند، اما کاربران به طور مداوم در حال تغییر دستگاه خود هستند و این باعث می شود که رهگیری تمامی نقاط تماس با مصرف کننده، کار سختی باشد. حتی بازاریابان زبردست نیز به شدت در حال تلاش اند تا کانال هایی که بیشترین تأثیر را دارند، شناسایی کرده و روش های خود را برای مشتریان توجیه کنند.
با این حال، این کار شدنی است. ابزارهای بازاریابی مقاوم و پایدار می توانند به منظور هدف گیری افراد، اطلاعات کاربری شان را پیگیری کرده و به هم پیوند دهند. اما نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی، این کار را برای تبلیغات اینترنتی کمی سخت تر می کند.
مسدودکننده های آگهی، فقط یکی از این چالش هاست. بر اساس گزارش PaigeFair که در ژانویه منتشر شد، 11 درصد از کاربران اینترنت، از انواع مسدودکننده های آگهی استفاده می کنند که افزایش 30 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد. مصرف کنندگان می خواهند از حریم خصوصی، امنیت و زمان خود در مقابل وقفه تبلیغاتی محافظت کنند. برخی از وب سایت ها برای ممانعت از این کار، از دیوارهایی استفاده می کنند که به مرورگرهای مجهز به مسدودکننده های آگهی اجازه دیدن محتوایشان را نمی دهد. این سایت ها از کاربران می خواهند مسدودکننده را به صورت دستی غیرفعال کنند، اما گزارش PaigeFair نشان می دهد 74درصد از افراد، خیلی راحت چنین سایت هایی را به حال خود رها می کنند.
2- ویدئوهای زنده
محتوای بصری در اینترنت محبوب تر شده است و بسیاری از شرکت ها در نظر دارند تا در سال 2018، این ابزار ارتباطی اولیه را تدارک ببینند. به این معنی که رسانه های غنی، ویدئوهای خلاقانه، گیف ها (GIFs)، الگوهای رفتاری (Memes) و. . . در سال جاری بسیار رایج خواهد شد و دلیل خوبی برای آن وجود دارد: کاربران با تصاویر، تعامل بهتری برقرار می کنند.
از بین همه گزینه های ذکر شده، ویدئوی زنده پرطرفدارتر است. بررسی سایت Buffer در سال 2016 نشان داد که بیش از 80درصد بازاریاب ها به دنبال خلق ویدئوی بیشتری بودند. در آن زمان، 42درصد قابل توجه از آن ها، قصد داشتند ویدئوی زنده را هدف قرار دهند. در همان سال، فیس بوک گزارش کرد که ویدئوهای زنده، به میزان سه برابر بیشتر از زمان تماشای ویدئوهای سنتی و مرسوم، مشاهده و همچنین 10 برابر نظرات بیشتری برای آنها ثبت شده است. تأثیرگذاری بسیار زیاد ویدئوی زنده، به دلیل موثق بودن و اجرای زنده (با اشتباهات احتمالی) آن است.
این موضوع، تنها به معنی تقابل ویدئوی زنده با ویدئوی ضبط شده نیست، بلکه تقابل ویدئوی زنده با هر چیزی است که فکرش را بکنید. طبق گفته لایو استریم (Livestream)، 82 درصد از کاربران، تماشای ویدئوی زنده یک برند را به خواندن پست های همان شرکت در رسانه های اجتماعی ترجیح می دهند و همچنین نزدیک به 80 درصد افراد ترجیح می دهند به جای خواندن یک پست وبلاگ، یک ویدئوی زنده را تماشا کنند.
3- هوش مصنوعی (AI)
اگر فکر می کنید که برای صحبت از تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی و تبلیغات خیلی زود است، سخت در اشتباهید! هوش مصنوعی در حال حاضر در زندگی روزمره ما تثبیت شده و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ضلع مهم در بازاریابی است. 58درصد از مدیران ارشد بازاریابی در سرتاسر جهان معتقدند که شرکت ها باید به منظور کسب موفقیت در پنج سال آینده، در زمینه هوش مصنوعی رقابت کنند.
ورود بازاریابی هوش مصنوعی، شکاف بین علم داده و بازاریابی را پر می کند. این فناوری، بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق گزینش هوشمند از میان انبوه داده هایی که به سرعت در حال گسترش هستند، بتوانند به بینش بیشتری دست یابند، که این امر ضمن بیشینه کردن سود حاصل از سرمایه گذاری، به آنها در ارائه ارزش به مشتریان هدف خود کمک می کند.
حتی بهتر از آن، این نوع از بازاریابی باعث می شود بازاریابان مجبور نباشند تمام وقت خود را برای بازاریابی صرف کنند؛ آنها می توانند بسیاری از وظایف را به صورت خودکار در پس زمینه اجرا کنند. با این همه مزایا، چرا نباید AI در راهبردهای بازاریابی گنجانده شود؟
تصمیم با شماست
اینکه آیا سال 2018، سال خوبی برای صنعت است یا خیر، به طور کامل به ذی نفعان این حوزه (تبلیغات) بستگی دارد. متخصصان، اگر تاکنون این روند را مورد مطالعه قرار نداده اند، باید این کار را شروع کرده و راهبردهای فعلی خود را منطبق با آن تنظیم کنند. زیرا ممکن است با راهبردهای فعلی شان، آن نتیجه ای که از سه ماهه اول [مالی] امسال -که مطمئنا سالی بسیار رقابتی است- انتظار می رود، به دست نیاید.