به قلم: دیلالن سلبرگ
بدون شک در چند وقت اخیر خبرهای زیادی در مورد مسنجر فیس بوک شنیده اید. خبرگزاری ها در مورد نحو استفاده مناسب از این ابزار صحبت های زیادی می کنند. در عرصه کسب و کار نیز بحث ها پیرامون کارایی شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است. با این حال هنوز هم بسیاری از صاحبان کسب وکار نسبت به چگونگی استفاده از مسنجر فیس بوک اطلاع کامل و دقیقی ندارند. باتوجه به آمار 2.4 میلیارد پیام ارسالی میان کاربران و تیم های پشتیبانی شرکت ها اکنون زمان آشنایی با یکی از مهم ترین شبکه های اجتماعی و مسنجر محبوبش فرا رسیده است. در هر صورت 53درصد افرادی که در شبکه های اجتماعی به اکانت شرکت ها پیام می دهند مایل به خرید از برندی هستند که تیم پشتیبانی آنلاین داشته باشد.
همچنین 67درصد افراد اعلام کرده اند که در دو سال آینده برنامه جامعی برای حضوری پررنگ تر در فضای مجازی دارند. این حضور پررنگ شامل برقراری ارتباط با شرکت ها از طریق شبکه های اجتماعی به جای شیوه های سنتی می شود. باتوجه به اینکه پیام های ارسالی در شبکه های اجتماعی روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند کاربران به نمایش در می آید، شانس طرفین برای برقراری ارتباط سریع و ساده را افزایش می دهد.
پرسش اصلی در اینجا نحوه فعالیت صحیح در فیس بوک و به تبع آن کسب بهترین خروجی ممکن است. دیلان سلبرگ در این مقاله پنج راهکار مؤثر در این رابطه را مورد بررسی قرار داده است.
1- تنظیم صفحه مان برای دریافت پیام
نخستین گام در این میان ایجاد صفحه ای جذاب و ترغیب کاربران به ارسال پیام است. این گام اول و در عین حال راحت تری بخش زنجیره جذب مخاطب است. با این حال باید به یاد داشت که هدف و ماموریت اصلی در این مرحله ایجاد فضایی مطابق با خواست و سلیقه کاربران خواهد بود. اگر این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذاریم، تأثیر آشکاری روی شمار پیام های دریافتی مان مشاهده خواهیم کرد. کارهایی که باید انجام دهیم به شرح زیر است:
- تنظیم حالت پیشرفت صفحه فیس بوک مان به منظور دریافت پیام کاربران. نکته مهم در این میان برقراری امکان دریافت پیام از سوی کسانی است که حتی شما را دنبال نمی کنند.
- ترغیب کاربران به ارسال پیام از طریق ارائه اطلاعات جانبی در بخش معرفی صفحه تان یا به وسیله بارگذاری مطلبی توجیهی.
2- تنظیم دستیار پاسخگویی
دستیار پاسخگویی روبات مخصوص فیس بوک است که توسط خود شرکت راه اندازی شده است. کاربرد اصلی این روبات کمک به افراد در زمینه مدیریت پیام های دریافتی شان محسوب می شود. به این ترتیب حتی زمانی که به اینترنت وصل نیستید، از پاسخگویی به کاربران مطمئن خواهید بود.
دستیار پاسخگویی به شما امکانات زیر را می دهد:
- ارسال پاسخ های سریع به کاربران
- عدم توقف فرآیند پاسخگویی به مخاطب در زمانی که دسترسی چندانی به منابع اطلاعاتی مان داریم
- تنظیم پیام خوشامدگویی به کاربران به صورت پیش فرض
در هرکدام از این بخش ها شما امکان شخصی سازی سرویس را خواهید داشت. همچنین امکان افزودن لینک وب سایت، سامانه خبررسانی و شماره های تماس ضروری نیز وجود دارد.
3- ارسال کامنت روی پست های حاوی لینک های تان
به لطف آپدیت جدید فیس بوک اکانت های تجاری امکان ارسال کامنت روی پست های حاوی لینک صفحه شان را دارند. به این ترتیب اگر یکی از مشتریان لینک شما را به پستش اضافه کند، شما به سرعت از این اتفاق آگاه خواهید شد. اگر از طریق فیس بوک در حال توسعه تبلیغ یا مدیریت کمپین بازاریابی تان هستید، با ارائه لینک صفحه تان از ادامه گفت وگوها حتی خارج از بخش کامنت پست های خود مطمئن شوید. به این ترتیب با ساده ترین ابزار و روش ممکن توانایی پاسخگویی تان به مخاطب را افزایش خواهید داد. این لینک ها معمولا چنین شکلی دارند: m. me. ایجاد چنین لینک هایی نیز کاملا رایگان است.
4- راه اندازی تبلیغ «به من پیام بده»
تازه ترین نمونه امکانات فیس بوک در زمینه تبلیغات Messenger Ads (تبلیغات مبتنی بر پیام رسان فیس بوک) است. این سرویس به شما امکان انتخاب دقیق مخاطب هدف را می دهد. سپس از طریق ارسال پیام می توان آنها را تشویق به پاسخگویی و شروع مکالمه کرد. به یاد داشته باشید که باید نسبت به مدیریت صندوق دریافت پیام توجه کافی داشت. این امر از آنجایی اهمیت دارد که سرویس تبلیغی جدید فیس بوک رایگان نیست. براین اساس برای اطمینان از ثمربخشی هزینه های خرج شده باید هوشمندانه عمل کرد.
مشاوران حوزه تبلیغات همیشه برندها را به استفاده از سرویس های جدید در اسرع وقت توصیه می کنند. این امر از آنجایی اهمیت دارد که حضور در عرصه ای خاص از تبلیغات به عنوان نخستین برند همیشه در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. به این ترتیب فرصت را برای راه اندازی سرویس تبلیغاتی جدیدتان از دست ندهید.
5- تعهد به استمرار برنامه
بهترین راه برای دریافت بهترین نتیجه از بخش پیام رسان فیس بوک مدیریت و مشاهده مداوم شرایط آن است. درست همانطور که صندوق دریافتی ایمیل مان را به طور روزانه کنترل می کنیم، اکنون باید نگاهی مداوم و روزانه به صفحه فیس بوک شرکت داشته باشیم. در واقع طبیعت تلاش برای برقراری مکالمه ای دوطرفه چنین مراقبتی را طلب می کند. هنگامی که طرف مقابل نسبت به پایداری و کوشش شما در برقراری رابطه متقابل آگاه شود، واکنش بهتری نسبت به اقدام تان خواهد داشت. به این ترتیب شانس مان برای جذب هرچه بیشتر مخاطب افزایش چشمگیری می یابد.
مطلب مرتبط : برندهای بزرگ چگونه در شبکه های اجتماعی مخاطب جذب می کنند / 6 راهکار استفاده از مسنجرها برای دستیابی به مخاطب
در نهایت نیز به یاد داشته باشید که در مسنجرها فقط متن اهمیت ندارد. در واقع با ورود استیکرها و گیف های مختلف به دنیای مسنجرها امکان های جدیدی برای برقراری ارتباط با دیگران فراهم شده است. خلق استیکر، اموجی و گیف اختصاصی برندتان راهکاری مناسب برای جذب نگاه مخاطب محسوب می شود. با این حال باید به طور مداوم بازخورد مخاطب را دریافت و اشکالات جاری را رفع کرد.