به قلم: حمیدرضا یعقوبی آوینی
کارشناس ارشد کسب و کار (MBA)
با وجود آنکه مبحث بازاریابی سبز چند سالی است که توسط برخی از شرکت های بزرگ تولیدی- خدماتی و آژانس های تبلیغاتی در سطح دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، ولی به دلایل گوناگونی، مسائل و مشکلات زیست محیطی که امروزه نسل بشر را به خود گرفتار کرده است (حفاظت از منابع طبیعی و حیوانات، جلوگیری از گرم شدن زمین، استفاده پایدار از منابع، کاهش آلودگی های صوتی و زیستی)، آنگونه که باید مورد توجه و استفاده از این روش بازاریابی قرار نگرفته است.
در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت ها در برابر محیط زیست که به عنوان «بازاریابی سازگار با محیط زیست» یا «بازاریابی سبز» نام برده می شود، تبدیل به یکی از استراتژی های شرکت ها در بازار رقابتی امروز شده است. بازاریابی سبز فرآیندی اجتماعی است که افراد و گروه ها از طریق فرآیند مبادله محصولات و ارزش آنها، نیاز و خواسته خود را از طریق یک روش اخلاقی که اثرات منفی بر محیط زیست را حداقل کند، برآورده می کنند. به عبارتی دیگر، در بازاریابی سبز، تقاضای مصرف کنندگان در رابطه با ترویج فرهنگ محافظت از محیط زیست از طریق استفاده از محصولات یک شرکت، مورد توجه قرار می گیرد.
نمونه های فراوانی از شرکت هایی در سطح جهان وجود دارند که تلاش دارند در مقابل حفاظت از محیط زیست، بیشتر مسئولیت پذیر باشند و بتوانند بهتر نیازهای مصرف کنندگان را ارضا کنند. از این رو کمپانی تولید پوشاک و البسه Lacoste در اقدامی 10 گونه خزندگان، پرندگان و پستانداران نادر و در مرحله تهدید به انقراض را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است تا با تشویق مردم در مشارکت خرید از این پیراهن ها از طریق فروشگاه آنلاین این شرکت و به اشتراک گذاری فیلم و عکس در رسانه های اجتماعی تحت هشتگ زیر اقدام می کند.
در حقیقت این شرکت از طریق این برنامه بازاریابی سبز نه تنها در رسیدن به ماموریت کسب و کار خود اقدام می کند، بلکه مجموعه ای از جامعه مدنی را به عنوان مشتریان بالقوه خود به پشتیبانی از این کمپین بازاریابی به منظور افزایش مبارزه با انقراض این دسته از گونه های جانوری ترغیب می کند.