یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز


  به قلم: کاترین پالجاگ

بدون شک تعامل ضعیف با طرف های مقابل در مصاحبه کاری شانس ما برای تصاحب شغل مور علاقه مان را به شدت کاهش می دهد. در این میان حتی اگر مهارت و کیفیت بالایی نیز داشته باشیم، بدون توانایی ارتباطی مناسب احتمال موفقیت مان بسیار پایین خواهد بود. از طرف دیگر، حضور در یک مصاحبه کاری با اعتماد به نفس بالا و تسلط بر جریان گفت وگو به هیچ وجه کار ساده ای نیست. 

در این مقاله هفت مدیرعامل و مسئول بخش منابع انسانی از تجربه های خود در مورد رفتارهای مخرب در مصاحبه های کاری صحبت کرده اند. اگر قصد ارائه نمایشی بی نظیر در مصاحبه های تان را دارید از هفت رفتار مخرب زیر پرهیز کنید.

حضور در زمان نادرست

هنگامی که صحبت از حضور به موقع می شود، اغلب کاندیداهای تصاحب شغل نگران تأخیر خود در حضور بر سر جلسه هستند. با این حال رودث شاونسی، مسئول سابق بخش مناسبع انسانی مؤسسه Copy My Resume حضور پیش از موعد را نیز به اندازه تأخیر مخرب می داند: «درحالی که حضور 5 تا 15 دقیقه زودتر از موعد در جلسه معمولا از سوی مسئول مصاحبه مورد استقبال قرار می گیرد، افراط در این موضوع و حضور زودتر از 15 دقیقه کاندیدای شغل موردنظر را در شرایط سختی قرار خواهد داد. در این شرایط احتمال عدم آمادگی مسئول مصاحبه به منظور شروع گفت وگو وجود دارد. بدین ترتیب شرایط نامناسبی را در همان ابتدای کار بر طرف مقابل تحمیل خواهیم کرد. درست مانند حضور بسیار زودهنگام در خانه یک فرد برای مهمانی، افراط زیاد در مورد زمان بندی مصاحبه های کاری نیز همه چیز را برهم خواهد زد.»

هدف شما در اینجا باید حضور در محل مصاحبه در یک بازه 15 دقیقه ای باشد. در واقع حداکثر 15 دقیقه زودتر از زمان رسمی شروع مصاحبه در محل حاضر شوید. اگر به هر دلیلی قادر به رعایت این زمان بندی نیستید، حداقل احترام را برای طرف مقابل قایل شده و به وی در مورد زمان حضورتان اطلاع دهید.

صحبت با یک نفر

نادیده گرفتن افراد مشخصی در مصاحبه شغلی به احتمال زیاد سرنوشت بدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در واقع بسیاری از داوطلب ها دقیقا همین کار را انجام می دهند: تمرکز صرف بر روی مهم ترین فرد حاضر در اتاق.

جسی وست، موسس آژانس مشاوره West Coaching and Consulting، در مورد چنین مسئله ای اینگونه اظهارنظر می کند: «اگر مصاحبه از سوی یک کمیته مرکب از تعداد مشخصی افراد مدیریت می شود، تصمیم نهایی در مورد استخدام نیز به طور مشترک اتخاذ خواهد شد. برهمین اساس برقراری ارتباط مطلوب و متعادل به همه افراد حاضر در جلسه به منظور افزایش شانس دستیابی به شغل موردنظر ضروری به نظر می رسد.»

مطلب مرتبط: چگونه یک مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم؟

انتخاب لباس نامناسب

استفاده از لباس های نامناسب به طور غیرمستقیم پیامی مبنی بر عدم توجه و احترام شما نسبت به جریان مصاحبه را منتقل می کند. به این ترتیب مصاحبه گر عزم شما در راستای دستیابی به موقعیت شغلی مدنظر را ناکافی ارزیابی خواهد کرد.

اغلب مسئولان مصاحبه مشاهده فردی با لباس رسمی را بر لباس غیررسمی ترجیح می دهند، اگرچه افراط در زمینه استفاده از لباس های رسمی نیز نتیجه معکوسی به بار خواهد آورد. در این میان بدترین نوع آرایش برای کاندیدای تصاحب شغل استفاده بیش از حد از عطر است.

با توجه به گفته پاملا شاند، مدیرعامل Offer Stage Consulting و مشاور حرفه ای کسب و کار استفاده زیاد از عطر فرآیند موفقیت مان در مصاحبه را تحت تأثیر قرار می دهد: «بیشتر مصاحبه های شغلی همچنان به صورت سنتی در دفتر شرکت ها صورت می پذیرد. این مکان معمولا پنجره یا تهویه هوای فعالی ندارد. این بدان معناست که استفاده زیاد از عطر طرف مقابل را تحت تأثیر قرار خواهد داد. البته این تأثیر در جهت منفی روی می دهد. براین اساس توجه طرف مقابل از بحث بر روی کیفیت رزومه تان روی موضوعی فرعی قرار خواهد گرفت.»

رفتار عامیانه در مصاحبه های تلفنی یا ویدئویی

امروزه بسیاری از مصاحبه های شغلی از طریق تلفن یا ارتباط ویدئویی صورت می پذیرد. باید توجه داشت که این به معنای توجه کمتر به چنین موقعیت هایی نیست. همان نکاتی که در مصاحبه های رودررو باعث توقف فرآیند موفقیت ما می شوند، در این مصاحبه ها نیز تأثیر خود را حفظ می کنند.

پیش از شروع مصاحبه از عملکرد صحیح میکروفن یا دوربین تان اطمینان حاصل کنید. همچنین مکانی ساکت را برای صحبت انتخاب کنید. در طول مصاحبه نیز از کارهایی نظیر قطع ناگهانی تماس، صحبت با دیگران و همچنین ترک محل (در مصاحبه ویدئویی) به شدت پرهیز کنید.

آشنایی با محیط نرم افزار برقراری ارتباط اهمیت خاصی دارد. در واقع نباید هنگام مصاحبه مشکلی در زمینه کار با نرم افزاری نظیر اسکایپ داشته باشید. جان برادسکی مدیر سایت Finder. com نکات مناسبی را در این زمینه گوشزد می کند: «بدون شک تأخیر در برقراری ارتباط تصویری برای مصاحبه به هیچ وجه قابل توجیه نیست. به ویژه اگر علت این تأخیر ناتوانی مان در کار با اسکایپ، زوم یا هر نرم افزار مشابه دیگری باشد. به عنوان یک مسئول مصاحبه شغلی هیچگاه فردی را که توانایی اولیه در زمینه مدیریت نرم افزارهای ارتباطی ندارد، استخدام نمی کنم.

رفتار خودخواهانه و غیرمنطقی

در یک مصاحبه شغلی مسئول موردنظر تنها به دنبال فردی با توانایی های مناسب نیست، بلکه در جست وجوی فردی معقول و منطقی نیز هست. براین اساس هرگونه رفتار عجیب و خارج از عرفی نظر آنها در موردتان را به شدت تغییر می دهد.

حضور در جلسه مصاحبه همراه با لیوان قهوه آماده یا باقی مانده ناهارمان ذهنیت منفی در نگاه طرف های مقابل ایجاد می کند. همچنین پاسخگویی به پیام ها و تماس های دریافتی نیز عدم احترام و اهمیت شغل موردنظر در ذهن مان را به طرف مقابل مخابره می کند. به همین ترتیب هنگام گفت وگو تأکید بیش از حد روی خواسته های تان به جای منافع عمومی شرکت ظاهری خودخواه از شما به نمایش خواهد گذاشت.

کریتین انگل، یکی از نائب رئیس های دانشگاه آگوستا، در این زمینه معتقد است اگر کاندیدای تصاحب شغل روی مواردی نظیر علاقه شخصی اش و هماهنگی این علاقه با موقیعت شغلی تأکید کند، به احتمال زیاد برای کسب آن موقعیت شغلی گزینه مطلوبی خواهد بود: «در واقع این شخص به طور غیرمستقیم نسبت به منافع شرکت حساس است.»

توانایی ارتباطی ضعیف

صرف نظر از آنچه در مصاحبه بیان می کنید، ضعف در برقراری ارتباط شما را در دستیابی به هدف تان ناکام خواهد گذاشت. در این زمینه حتی اگر پاسخ پرسش طرف مقابل را به طور کامل می دانید، هرگز پیش از پایان صحبتش شروع به بیان پاسخ نکنید. چنین رفتارهایی بیانگر ضعف روانی تان در کنترل هیجانات برداشت می شود. بدون شک هیچ شرکتی مایل به همکاری با چنین شخصیتی نخواهد بود.

توجه به سیگنال های ارسالی از طریق زبان بدن نیز یکی دیگر از نکات مهم محسوب می شود. ضربه زدن مداوم به میز یا صندلی با انگشت ها، گردش نگاه و ناتوانی در برقراری ارتباط بصری استرس قبال توجهی را به طرف مقابل منتقل می کند.

جیسن پاتل، موسس مرکز آموزشی و مشاوره ای Transizion، معتقد است 93درصد نتیجه نهایی مصابه کاری را توانایی ما در برقراری ارتباط مؤثر تعیین می کند:«تمام ماجرا معطوف به آنچه می گویید است. استحکام شانه ها، دست دادن پرقدرت با طرف های مقابل و حفظ ارتباط بصری نیز اهمیت بالایی در کنار توانایی سخنوری دارد.»

عوقب اعتماد به نفس بیش از حد

والری استریف، مشاور ارشد برند Mentat که در سانفرانسیسکو و در زمینه ارائه مشاوره به جویندگان مشاغل فعالیت دارد، به داوطلب ها در مورد کنترل میزان شدت صدای شان هشدار جدی می دهد: «گاهی اوقات صحبت با تن صدای بسیار قدرتمند باعث ایجاد ذهنیت منفی در نگاه مسئول مصاحبه می شود. این امر به طور معمول تحت عنوان اعتماد به نفس بیش از حد بررسی می شود.»

درحالی که اعتماد به نفس و صحبت جانانه پیرامون علاقه تان به شغل موردنظر و توانایی منحصر به فردتان در زمینه بهبود شرایط شرکت امری مطلوب تلقی می شود، اما مرز بسیار واضحی میان اعتماد به نفس مطلوب و کاذب وجود دارد. رفتار به گونه ای که انگار از قبل نسبت به کسب جایگاه موردنظر مطمئن هستیم، نوعی توهین به تیم مسئول مصاحبه محسوب می شود. برهمین اساس اگر در زمینه ای مشخص توانایی لازم را ندارید، هرگز اطلاعات غلط به طرف مقابل ندهید. راستگویی یکی از مهم ترین ویژگی های مدنظر هر شرکتی برای استخدام کارمندان است.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WwxzdfPv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه