به قلم: کایلین چُنگ
آیا به دنبال راهکارهای جدید برای مدیریت و هدایت گفت وگو در ارائه پیش نمایش محصولات، سایت ها، صفحه های ثبت نام در شبکه های اجتماعی هستید؟ بدون شک هر بازاریاب و صاحب کسب وکاری به دنبال چنین موضوعی است. به همین دلیل من با آماندا وود، مدیر بخش بازاریابی در شبکه های اجتماعیHootsuite، به گفت وگو نشستم. آماندا در گفت وگو بر روی نکات کاربردی و پرهیز از ذکر موارد پیچیده تأکید داشت.
برهمین اساس در این مقاله شش راهبرد مورد تأکید آماندا وود را با هم مطالعه خواهیم کرد.
1- اهمیت نگارش واضح و مختصر
امروزه در دنیای اینترنت و شبکه های مجازی شاهد خیل عظیمی از اطلاعات و تبلیغات هستیم. در چنین فضایی که معمولا مورد شکایت اکثر کاربران است، باید به منظور جلب توجه مخاطب پیام تان را به واضح ترین شیوه بیان کنید: «تبلیغ واضح و کوتاه همیشه هدف اصلی ماست».
شما تنها ثانیه های اندکی فرصت برای جلب نظر مخاطب و متقاعدسازی وی در اختیار دارید. توجه به توصیه های زیر به منظور پیروی از نخستین توصیه وودز مفید خواهد بود:
- سادگی: واژه ها و جملات اضافی را از عبارت تان حذف کنید. همچنین به جای لغات طولانی از نمونه های کوتاه تر استفاده کنید. در این زمینه استفاده از اپ Hemingway به منظور اطمینان از انتخاب کوتاه ترین عبارت ها ضروری به نظر می رسد.
- ویراش (حداقل دوبار): فرقی ندارد بازاریاب حرفه ای یا مبتدی باشید، همه افراد اشتباه می کنند. خطاهای افراد در زمینه نگارش با مطالعه مجدد متن به سادگی قابل رفع است. برهمین اساس متن خود را حداقل دوبار ویرایش کنید. اگر زمان کافی برای ویرایش ندارید از همکاران تان درخواست کمک کنید.
- پرهیز از اصطلاحات خاص: استفاده از اصطلاحات خاص متن مان را دشوار و پیچیده خواهد کرد. برهمین اساس اصطلاح های خاص یک کسب وکار را به هنگام نگارش متن یا پیشبرد گفت وگو کنار بگذارید و از زبان محاوره ای بهره بگیرید.
- برای مخاطب ها بنویسید: هنگامی که بدانیم مخاطب مان کیست، برقراری ارتباط از طریق متن ساده تر خواهد شد. به این شکل فرآیند برقراری ارتباط با مخاطب هدف تسریع می شود.
- توجه به پیش بینی امور: در پایان این بخش باید نسبت به پیش بینی حوادث احتمالی توجه کافی داشت. به بیان وود: «مخاطب همیشه باید نسبت به آنچه از متن تان دریافت می کند آگاهی کاملی داشته باشد». این آگاهی با مطالعه اجمالی تیتر مطلب به دست خواهد آمد. بنابراین توجه به تیتر و انتخاب هوشمندانه آن ضرورت دارد.
2- سرمایه گذاری روی بخش تولید محتوا
بازاریاب های حوزه شبکه های اجتماعی به طور معمول در یک زمان چند کمپین را پیش می برند. بدون شک مدیریت مطلوب چندین پروژه در یک بازه زمانی محدود دشواری های خاص خود را دارد. به منظور صرفه جویی در زمان آماندا از ابزار توسعه خودکار پست های AdEspresso استفاده می کند. این ابزار به صورت کاملا خودکار محتوایی که بازدید، لایک و کامنت بالایی در شبکه های اجتماعی مختلف دریافت می کنند، مدیریت و توسعه می دهد.
شما قادر به انتخاب پست های ویژه به منظور توسعه، مدت زمان مدیریت شان و محاسبه هزینه های اضافی ناشی از این فرآیند هستید. به عنوان مثال می توان تنها پست های دارای لینک پیوست را در AdEspresso مدیریت و توسعه داد.
تیم متخصص شبکه های اجتماعی Hootsuite میزان اشتراک گذاری پست ها را معیار مناسبی برای انتخاب شان به منظور توسعه از طریق نرم افزارها می دانند. با این حال آماندا وود معتقد است میزان مشاهده و لایک پست ها عیار به مراتب بهتری نسبت به میزان اشتراک گذاری محسوب می شود.
3- امتحان تبلیغات در استوری اینستاگرام
پس از امتحان تبلیغ در استوری اینستاگرام تیم ویژه شبکه های اجتماعی Hootsuite شگفت زده شد. این امر به دلیل نتایج خارج از تصور بود. در واقع هیچ کس انتظار چنین تأثیرگذاری از بخش استوری اینستاگرام را نداشت.
4- قدرت ویدئوها را دست کم نگیرید
به جای استفاده از حجم زیادی متن برای توضیح کارکردهای محصول تان از ویدئو بهره ببرید. این شیوه راهکاری مناسب به منظور بیان مطالب در مدتی کوتاه است. همچنین مطالعات نیز بیانگر تأثیرگذاری به مراتب بیشتر ویدئوها در شبکه های اجتماعی در مقایسه با سایر فرمت هاست.
وود در این باره اینگونه توضیح می دهد: «هنگامی که از ویدئوهای جذاب به جای متن صحبت می کنیم، نگاهی کوتاه به وبلاگ Hootsuite کمک شایانی در فهم منظورمان از صفت جذاب خواهد کرد. بدون شک اگر یک پست به وسیله فرمتی واحد به خوبی قادر به جذب مخاطب باشد، آن فرمت ویدئو است.»
5- استفاده از ویژگی های بصری چشم نواز
اگر مردم متوجه محتوای شما نشوند، نباید انتظار مطالعه و فهم متن را داشت. هنگامی که صحبت از ایجاد محتوای قابل توجه می شود، تصویر، ویدئو و GIF مناسب تأثیر انکارناپذیری از خود نشان می دهند. برهمین اساس توجه به نکات زیر مطلوب خواهد بود:
- استمرار در کاربرد رنگ ها: استفاده از طیف رنگ های یکسان در محتوای تولیدی اهمیت بالایی دارد. به گفته وود، این شیوه باعث پیش بینی پذیری نسبی مطلب تان از سوی مخاطب می شود. به عنوان مثال اگر شما در ویدئوی آموزشی تان از رنگ سبز به عنوان پس زمینه استفاده کنید، کاربران پس از آن با مشاهده رنگ سبز نسبت به ماهیت آموزشی ویدئوی تان آگاهی پیدا خواهند کرد. این امر به هنگام جست وجوی مخاطب برای دستیابی به مطلبی خاص در اکانت تان بسیار کاربردی خواهد بود.
- پرهیز از تصاویر خام بی کیفیت: استفاده از تصاویر خام کسل کننده در مطالب میزان توجه مخاطب را به صورت محسوسی کاهش می دهد. اگر تصاویر پایه تان را طراحی نمی کنید، دست کم نسبت به کیفیت آن حساسیت به خرج دهید.
- بهره گیری از ویدئو یاGIF: به منظور جلب توجه مخاطب استفاده از فایل پیوستی مطلوب به نظر می رسد. در این زمینه وود علاقه خاصی به استفاده از ویدئو یا GIF دارد. اگر در کنار مطلب تان از ویدئو یا GIF مناسب استفاده کنید، شانس مشاهده بیشتر پست تان افزایش چشمگیری خواهد یافت.
6- ایجاد اینفوگرافی کوچک
اینفوگرافی یکی از گونه های ساده تصویرسازی به منظور انتقال سریع اطلاعات است. تیم ویژه شبکه های اجتماعی Hootsuite تجربه بسیار موفقی در زمینه استفاده از اینفوگرافی دارد.
این نوع جلوه های بصری نقش پر رنگی در ترغیب مخاطب دارد. همچنین کاربران با مشاهده اینفوگرافی ها تمایل بیشتری نسبت به مطالعه بیشتر پیدا می کنند.
وود توضیح می دهد که مطلب تکمیلی می تواند بدون فاصله پس از اینفوگرافی یا پس از آن در اختیار مخاطب قرار گیرد: «اگر به وسیله اینفوگرافی توان جلب نظر مخاطب وجود داشته باشد، این امر حداقل خدمت ما بدان ها خواهد بود. خوشبختانه به طور معمول مخاطب پس از مشاهده اینفوگرافی علاقه دوچندانی نسبت به مطالعه ادامه مطلب خواهد داشت. بنابراین افزودن متن پس از اینفوگرافی حرکت نامناسبی محسوب نمی شود.»
تیم طراحی Hootsuite از Adobe illustrator برای طراحی اینفوگرافی ها استفاده می کند. با این حال ابزارهای رایگانی نظیر Canva Infographic Maker و Visme نیز برای انجام این کار مناسب است.
درحالی که هیچ توصیه یا فرمول جادویی برای مدیریت بحث و نحوه آماده سازی مطالب در شبکه های مجازی وجود ندارد، توجه به نکات این مقاله می تواند گامی برای پیشرفت شما در کسب و کار تان باشد.