اگر محتوا پادشاه دنیای آنلاین باشد، ویدئو گوهر گرانبهای تاجش خواهد بود. براساس پیش بینی پایگاه تحلیل داده های بصری Cisco تا سال 2021 در هر دقیقه یک میلیون دقیقه کلیپ به اشتراک گذاشته خواهد شد. همچنین تا آن زمان 82درصد حجم ترافیک دنیای مجازی را ویدئوها به خود اختصاص می دهند.
از آنجا که کارکرد ویدئوها در وجوه مختلف زندگی ما متفاوت است، توییتر نیز شیوه مخصوص خود را برای استفاده از هنر هفتم در پلتفرمش انتخاب کرده است. این شبکه اجتماعی محبوب یکی از بهترین محیط ها برای بارگذاری، مشاهده و گفت وگوی پیرامون ویدئوهای مختلف محسوب می شود. از ابتدای سال 2016 استفاده از توییت به همراه ویدئو افزایشی 50درصدی داشته است. برهمین اساس شاید زمان تغییر استراتژی بازاریابی مان در توییتر فرا رسیده باشد. در این مقاله «راب متیسون» به بررسی راهکارهای تولید ویدئوی مناسب در توییتر پرداخته است.
چرا استفاده از ویدئو در توییتر؟
آگاهی نسبت به دلیل محبوبیت ویدئوها چه در اینترنت و چه در محیط واقعی چندان دشوار نیست. کلیپ ها توانایی جذب مخاطب، اطلاع رسانی، سرگرم ساختن و همچنین راه اندازی بحث های مختلف در میان مردم را دارند.
براساس گزارش مرکز بازاریابی ویدئویی Wyzowl در سال 2017 حدود 79درصد کاربران برای آگاهی از جزییات یک محصول تماشای ویدئو را بر مطالعه متن ترجیح داده اند. همچنین میزان علاقه افراد به خرید محصول در میان کسانی که ویدئوی محصولات را مشاهده کرده اند 84درصد بیشتر از سایر کاربران بوده است. برهمین اساس از چند سال گذشته استفاده از ویدئوهای تبلیغاتی، اشتراک گذاری اتفاق های مهم به صورت آنلاین و همچنین بهره برداری از قابلیت استوری در برخی از شبکه های اجتماعی در میان بازاریاب ها و طراح های تبلیغات رواج گسترده ای یافته است. برای فعالیت در توییتر و بارگذاری ویدئوهای جذاب باید چند نکته مهم را مدنظر داشت:
- 93درصد مشاهده های ویدئو در توییتر با استفاده از گوشی های همراه رخ می دهد، بنابراین امکان شکار مخاطب در تمام طول روز فراهم خواهد بود.
- برخلاف بسیاری از شبکه های اجتماعی در توییتر ویدئوهای تبلیغاتی از سوی کاربران نادیده گرفته نمی شوند. در واقع کاربران توییتر 28 درصد بیشتر از کاربران سایر شبکه های اجتماعی مایل به خرید محصولات پس از مشاهده کلیپ های تبلیغاتی شان هستند.
- در توییتر ویدئوها شش برابر بیشتر از عکس ها و سه برابر بیشتر از توییت ها و گیف ها بازنشر می شوند.
- 37 درصد کاربران توییتر مایل به مشاهده ویدئو از سوی برندهای محبوب شان هستند.
انواع ویدئوها در توییتر
ایجاد و بارگذاری ویدئو در توییتر به چند روش مختلف امکان پذیر است. نخستین راهکار ضبط ویدئو با استفاده از دوربین داخلی اپ توییتر است. این دوربین اختصاصی امکان ویرایش و بارگذاری ویدئوی تهیه شده را به آسانی برای کاربران فراهم می کند. راهکار دیگر ضبط فیلم موردنظر با استفاده از دوربین های باکیفیت و سپس بارگذاری آن از طریق اپ یا سایت توییتر است. اگر اتفاق مهمی در کسب وکارتان در حال روی دادن است، استفاده از سیستم ویدئوی آنلاین توییتر گزینه جذابی به نظر می رسد. به این ترتیب کاربران امکان مشاهده زنده اتفاقات کسب وکارتان را خواهند داشت.
آخرین شیوه بارگذاری ویدئو استفاده از امکان ویژه توییتر تحت عنوان Promoted Videos یا ویدئوهای ترویج شونده است. این نوع از ویدئوها به صورت ویژه برای کاربران به نمایش در می آید. به این ترتیب هرکدام از فالوورهای شما پیام رسمی مبنی بر بارگذاری کلیپ تان از سوی توییتر دریافت خواهند کرد.
نکات مهم در ساخت ویدئو توییتری
به هنگام ساخت ویدئو در توییتر باید به چند نکته مهم توجه کنید:
- ویدئو شما به طور معمول باید بین 0.5 تا 140 ثانیه باشد. البته ویدئوهای ترویجی امکان استفاده از زمان بندی 10 دقیقه ای را دارند.
- فرمت ویدئوی شما برای موبایل باید MP4 و MOV باشد. در وب نیز فرمت های MP4، H264 و AAC مجاز هستند.
- باتوجه به محدودیت زمانی شما امکان بارگذاری ویدئوهایی بین 15 تا 512 مگابایت را خواهید داشت. در مورد ویدئوهای ترویجی نیز حداکثر حجم باید یک گیگابایت باشد.
- وضوح تصاویر در توییتر حداقل 32*32 و حداکثر 1024*1280 است.
توصیه ها و ایده هایی برای کسب وکار
در اینجا برخی ایده های و توصیه های مناسب برای ساخت ویدئو مرتبط با کسب وکار را ارائه خواهم کرد. با این حال توجه داشته باشید که اینجا آموزشگاه فیلمسازی نیست. همچنین در پایان کار شما تبدیل به استیون اسپیلبرگ نخواهید شد. این بخش از مقاله تنها به بیان نکات و ایده های مهم و تاثیرگذار در بازاریابی ویدئویی مبتنی بر توییتر می پردازد.
توییت ها را ریپلای کنید
پاسخ به توییت های کاربران بیانگر فعالیت مداوم و توجه کسب وکارتان به مشتریان و تحولات عرصه توییتر است. همچنین این کار توجه تان به فالوورهای صفحه رسمی شرکت را نشان می دهد و احتمال علاقه سایر افراد به دنبال کردن پیج تان را افزایش خواهد داد.
پاسخ به یک توییت با ویدئو راهکار بسیار خلاقانه ای برای برقراری رابطه پایدار با دیگران است. کلیپ سازی فرصت مناسب برای غافلگیری، تزریق هیجان و جذب مخاطب محسوب می شود. این استراتژی به ویژه در زمینه خدمات مشتریان کاربرد بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال پاسخ به توییت یکی از کاربران در مورد نحوه استفاده از یکی از محصولات تان با ویدئویی آموزشی یک پاسخ برای خیل عظیمی از کاربران محسوب می شود. به این ترتیب علاوه بر توجه به مخاطب از پرسش های تکراری نیز جلوگیری خواهید کرد.
ایجاد اتاق پرسش و پاسخ
تا مدت ها تنها امکان پرسش و پاسخ میان کاربران و مسئولان شرکت ها ملاقات مستقیم یا ارتباط از طریق تلفن بود. با این حال پیشرفت تکنولوژی امکان های جدیدی را بر روی ما گشوده است. با توجه به آمار بالای کاربران توییتر اجرای زنده یک برنامه از طریق سیستم پخش آنلاین آن به منظور پاسخگویی مستقیم به پرسش های کاربران انتخاب جذابی به نظر می رسد. به این ترتیب هر کاربر به ویدئوی زنده شما وارد شده و پرسش اش را مطرح می کند.
توجه داشته باشید که اطلاع رسانی در مورد زمان و نحوه پخش آنلاین ویدئو اهمیت بالایی دارد. به این ترتیب احتمال ورود هرچه بیشتر کاربران به سرویس پخش زنده تان افزایش خواهد یافت.
بهترین ابزار آموزش و اطلاع رسانی
ساخت ویدئویی برای اطلاع رسانی در مورد برندتان یا ارائه اطلاعات دقیق پیرامون یکی از ویژگی های منحصر به فرد محصول جدید شرکت راهکار هیجان انگیزی برای جلب نظر مخاطب است. ترکیب مناسب اطلاعات با سرگرمی نقش مؤثری در موفقیت مان در این مرحله دارد. به این ترتیب شاید استفاده از کپشن مناسب به منظور جلب نظر کاربرانی که قصد قبلی مبنی بر مشاهده ویدئوی تان نداشته باشد، اهمیت یابد.
همچنین تهیه ویدئوهای بی صدا راهکار مناسب دیگری برای جلب نظر کاربران به ویدئوهای آموزشی است. به این ترتیب باید از جلوه های بصری در ساخت ویدئوهای مان استفاده کنیم تا نیاز کاربران به استفاده از اسپیکر یا هدفون برای درک ویدئوی مان از بین برود. در این زمینه مشاهده نحوه مدیریت اکانت جنرال الکتریک در توییتر منبع مناسبی برای الگوبرداری محسوب می شود.
نمایش پشت صحنه کسب وکار
نمایش آنچه در پشت ظاهر شیک و جذاب برندتان در جریان است برای بسیاری از مخاطب ها برانگیزنده خواهد بود. توجه داشته باشید که این نوع از کلیپ ها باید از الگوی رایج فیلمسازی تبلیغاتی به دور باشد. به این ترتیب فضایی خودمانی و احساسی را ایجاد خواهید کرد. این شیوه کاربرد بسیار زیادی در میان رستوران ها دارد. به عنوان مثال، مؤسسه بازاریابی غذایی کانادا در اکانت های رسمی اش در شبکه های مجازی پشت صحنه تهیه غذای بسیاری از کسب وکارها را به نمایش می گذارد.