امروزه حوزه مدیریت بیش از آنکه یک مهارت محسوب شود، نوعی دانش به حساب می آید، به همین خاطر لازم است افرادی که قصد دارند در این رابطه اقدام کنند، به دنبال افزایش سطح دانش خود باشند. بدون تردید مدیریت مهم ترین بخش هر شرکتی محسوب می شود و به همین خاطر همواره این امر برای مدیران تازه وارد، ترسناک به نظر می رسد. با این حال هنگامی که بخش تئوری کار را به خوبی فرا گرفته باشید، قادر خواهید بود آن را در عمل نیز پیاده ساخته و شرکت را به سوی موفقیت سوق دهید.
در همین راستا در ادامه به معرفی و بررسی 10 کتابی که مدیران تازه وارد باید مورد مطالعه قرار دهند، خواهیم پرداخت.
1- «انگیزه» اثر دانیل ایچ پینک
این کتاب راهکارهایی نو برای خلق دنیایی نو ارائه کرده است. درواقع همه افراد ذاتا تمایل دارند کنترل زندگی خود را در دست گرفته و چیزهای جدیدی را خلق کنند. همین دو تمایل در حقیقت عامل حرکت و انگیزه است. جالب است بدانید که سیاست رایج «چماق و هویج» که توسط بیشتر سازمان ها برای برانگیختن مردم استفاده می شود عملکرد یا نتایج بالایی را به همراه نخواهد داشت. علت این امر نیز به این خاطر است که در این رابطه مهم ترین عامل یعنی انگیزش درونی مورد توجه قرار نمی گیرد.
به هیمن خاطر این کتاب به معرفی راهکارهایی در این رابطه می پردازد که مطالعه آن بدون شک روی هر مدیر تازه کاری تأثیر گذار خواهد بود. همچنین نویسنده در کتاب خود بیان می کند که راز بهبود عملکرد کارکنان در برقراری ارتباط با انگیزه های درونی آنها نهفته است. این امر ضمن افزایش انگیزه و میزان رضایت شغلی، به افراد توانایی اعمال تغییرات مدنظر خود را خواهد داد. از نکات جالب این کتاب این است که بیان می کند که پول همواره نمی تواند مشوق خوبی باشد و بهتر است در راستای موفقیت گزینه های دیگری مانند اعطای اختیار به کارمندان را در راستای بهبود اوضاع شرکت مدنظر قرار دهید.
2- «تنها چیزی که باید بدانید» اثر مارکوس باکینگهام
نویسنده این کتاب بر این عقیده است که بهتر است مدیران به دنبال تقویت نقاط قوت افراد باشند. درواقع این امر در حالی است که رویکرد رایج در این رابطه این است که تمرکز را روی اصلاح نقاط ضعف کارمندان بگذارید. با این حال وی بیان می کند که هر فردی از توانایی های خاصی برخوردار است و به این خاطر که قدم نهادن در راستای توانایی های افراد امری به مراتب راحت تر خواهد بود و واکنش های بهتری را به همراه خواهد داشت، پس در رابطه با نتایج این امر نیز باید توقع موارد بهتر و کارآمدتری را داشت. این امر به مدیران کمک خواهد کرد از زاویه ای متفاوت به یکی از وظایف خود نگریسته و به راهکاری نوین در حوزه کاری خود دست پیدا کنند. به طور خلاصه این کتاب به مدیران نشان می دهد که چگونه روی استعدادهای افراد دیگر سرمایه گذاری کرده و سازمان خود را حول محور استعداد کارمندان بنا کنند.
3- «تفکر سریع و آهسته» اثر دانیل کانمن
اگر بخواهیم دو یا سه کتاب تصمیم گیری مطرح در سطح جهان را نام ببریم، بی تردید کتاب تفکر سریع و آهسته (Thinking Fast and Slow) نوشته دانیل کانمن یکی از آنهاست.
این کتاب جزو پرفروش ترین های سال 2011 میلادی بوده و در صدر کتاب های مورد علاقه مدیرعامل های شرکت Zenger/Folkman آقایان جک زنگر و جوزف فولکمن قرار دارد. دانیل کانمن، که تخصص اولیه اش روان شناسی بوده است، جایزه نوبل در رشته اقتصاد را در سال ۲۰۰۲ دریافت کرده که این مسئله، خود به جذابیت آکادمیک او می افزاید.
وی در این کتای دو سیستم را توضیح می دهد که روش فکر کردن ما را تحریک می کند؛ سیستم اول سریع، شهودی و عاطفی است. سیستم دوم آهسته تر، مشورتی و منطقی است. Kahneman قابلیت های فوق العاده و تعصبات فکری و نفوذ فراگیر برداشت های بصری روی افکار و رفتار ما را نشان می دهد. کاهش انگیزه به خاطر نفرت داشتن یا اطمینان بیش از حد روی استراتژی های شرکت های بزرگ، مشکلات به وجود آمده به دلیل پیش بینی آنچه در آینده ما را خوشحال می کند، چالش های طبقه بندی مناسب ریسک در محل کار و خانه و… تنها با دانستن اینکه چگونه این دو سیستم تفکر با هم کار می کنند برای شکل دادن به قضاوت ها و تصمیم گیری های ما قابل درک خواهد بود.
جالب است بدانید که وی دریافت کننده جایزه نوبل در علوم اقتصاد -که مدل منطقی قضاوت و تصمیم گیری را به چالش کشید- و یکی از مهم ترین متفکران دوره ما است. اندیشه های او تأثیر عمیق و گسترده ای در بسیاری از زمینه های اقتصاد و همچنین سیاست داشته است. به طور خلاصه اگر بخواهیم یک موضوع کلی برای کتاب تفکر، سریع و کند انتخاب کنیم، این موضوع رفتارهای غیرعقلایی انسان ها (Human Irrationality) است. البته کانمن این مسئله را الزاما ضعف انسان ها نمی داند، بلکه بیشتر به این مسئله توجه دارد که آنچه اقتصاددان ها به عنوان انسان عقلایی (Rational Human) در نظر می گیرند، وجود خارجی ندارد.
4- «مانند یک مدیر فکر و اقدام کنید» اثر هرمینیا ایبارا
این کتاب بیان می کند که در راستای رهبری تیم خود، لازم است اقدامات خود را به مدیران موفق نزدیک کنید. در همین راستا به معرفی و بررسی رفتارهای درست مدیران موفق می پردازد و راهکارهای دستیابی به آن را نیز معرفی می کند که بدون شک خواندن آن برای هر فردی می تواند حاوی نکات ارزشمند و کلیدی باشد. درواقع این کتاب یک راهنمای عمل جامع مدیریتی محسوب شده و به همین خاطر بهتر است مورد توجه جدی قرار گیرد.
5-کتاب چگونه در جذب دوست و تأثیرگذاری بر افراد موفق ظاهر شویم اثر دیل کارنگی
پیام کلی این کتاب بر پایه آموزش نکاتی است که به افراد در راستای ایجاد ارتباطات قوی و درست کمک خواهد کرد. این کتاب شامل چهار بخش کلی است؛
1-شیوه های اساسی رفتار با دیگران
2- روش های کسب محبوبیت
3- چگونه عقاید دیگران را به خود نزدیک کنید
4-چگونه بدون رنجاندن افراد در آنها تغییرات مدنظر را اعمال کنیم.
بدون تردید یک مدیر باید از توانایی جذب سایرین برخوردار باشد که این کتاب کمکی شایان در این رابطه خواهد بود. در رابطه با این کتاب جالب است بدانید که پس از گذشت 80 سال از انتشار اولین نسخه آن که به عنوان آیین دوست یابی نیز یاد می شود، همچنان پرفروش بوده و از جمله کتاب های مورد پسند و توصیه شده توسط سرمایه گذار افسانه ای وارن بافت است. اگرچه افراد تمایل به محدود سازی روابط خود دارند با این حال آقای دیل بر این باور است که در راستای موفقیت لازم است دایره ارتباطات خود را افزایش دهید و به حد معینی محدود نباشید.
6-کتاب طرز فکر اثر کارول دوک
دکتر کارول دووک در سال ۱۹۴۶ در آمریکا به دنیا آمد. تحصیلات خود را در روان شناسی به پایان رساند و پیش از 30سالگی توانست مدرک دکترای خود را از دانشگاه ییل دریافت کند. بعد از آن و تا به امروز دکتر دووک با بهترین دانشگاه های آمریکا از جمله هاروارد، کلمبیا و استنفورد همکاری داشته است. او صاحب نظریه در زمینه روان شناسی موفقیت است. در واقع وی معتقد است انسان در زمان تولد تمایلی ذاتی برای یادگیری دارد.در واقع نوزاد بدون اینکه فکر کند آیا با یادگیری راه رفتن و یا صحبت کردن، ارزش دارد یا خیر، شروع به یاد گرفتن می کند.
او حتی به این هم فکر نمی کند که آیا این کار دشوار است یا خیر. او بارها شکست را تجربه می کند، بارها زمین می خورد، اما باز بلند شده و به تلاش خود ادامه می دهد، پرسش اینجاست که به راستی چه اتفاقی می افتد که انسان با تمایلی ذاتی نسبت به یادگیری، آرام آرام و با افزایش سن به بهانه های مختلف از یادگیری فرار می کند؟ چه می شود که انسان در برخی موقعیت ها با بهانه ای چون دشواری کار، دست از تلاش می کشد؟
پاسخ چنین پرسش هایی از نظر کارول دووک یک چیز است؛ «چارچوب ذهنی بسته!» افراد دارای چارچوب ذهنی بسته معتقدند کیفیت های اساسی در ذات انسان مانند هوش و یا دیگر توانایی ها از آغاز تولد ثابت بوده و در طول عمر تغییری نمی کنند. در نتیجه همین باور نیز آنها به کشف استعدادهای خود اهمیت می دهند، اما برنامه ای برای پرورش آن ندارند.
به همین خاطر و در راستای موفقیت لازم است در تمامی جنبه ها در اندیشه پیشرفت و ترقی بوده و با این کار شرایط موفقیت را برای خود هموار سازید. توجه داشته باشید که این امر به سادگی و با تغییر طرز فکر شما میسر خواهد بود. با این حال در قالب یک مدیر لازم است که توجه کافی به رشد و ترقی کارکنان خود نیز داشته باشید.
7-کتاب تاملات اثر مارکوس اورلیوس
کتاب تأملات حاصل اندیشه ها و تفکرات یکی از نامدارترین فیلسوفان در باب مسائل بنیادین حیات آدمی است. در رابطه با نویسنده این کتاب جالب است بدانید که وی از جمله امپراطوران روم باستان بوده و میزان محبویت و دانش وی به حدی بالا بوده است که افلاطون او را شاه فیلسوف نامیده است. وی هنگامی قدرت را به دست گرفت که کشورش دچار بدهی بسیار بوده و وی با تلاشی مثال زدنی توانست اوضاع را به شرایط مطلوب برساند.
این امر بیانگر آن است که وی علاوه بر دانش سیاسی خود، از اطلاعات کافی در زمینه اقتصاد برخوردار بوده و همین امر باعث شده است تا کتاب وی الهام بخش بزرگانی نظیر ناپلئون بناپارت، آبراهام لینکلن، وینستون چرچیل و نلسون ماندلا قرار گیرد. در واقع این کتاب را تقربا تمامی رهبران بزرگ دنیا مطالعه کرده اند و شما نیز در راستای موفقیت لازم است اصول آن را فرا گیرید. درواقع وی برای راهبران 10 قانون جاودانه مطرح کرده است که در ادامه به معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.
1- تنها زمانی افراد می توانند منجر به آزار تو شوند که خود به آنها این اختیار را داده باشی.
2- هدف از زندگی کمک به یکدیگر است
3- انسانیت را در خود و دیگران شناسایی کن
4- هر اشتباهی در هر ابعادی تنها ناشی از جهل و نادانی است.
5- هرگز دچار غرور و خود بزرگ بینی نشوید
6- قضاوت زودهنگام را کنار بگذارید
7- اختیار زندگی خود را در دست بگیرید
8- بدبینی آفت زندگی و عمل شما خواهد بود
9- مهربانی را تمرین کنید
10- در مقابل افراد نادرست ایستادگی کنید
اگرچه از انتشار این کتاب سالیان درازی می گذرد، با این حال حاوی نکاتی فوق العاده در امر مدیریت بوده که ضروری است تا مورد توجه قرارگیرد.
8-همه چیز فرو می پاشد اثر چینوا آچیبی
همه چیز فرو می پاشد داستانی است درباره وضعیت کشورهای استعمار شده آفریقایی. این روایت یک نمونه از موقعیت جوامع آفریقایی را به نمایش می گذارد که در هنگام ورود مبلغان مسیحی و استعمارگران اروپایی دچار بحران و فروپاشی شدند. «چینوا آ چه بی» خود اهل نیجریه است و وضعیت کشورش را در هنگامه این هجوم خانمانسوز به نگارش در آورده است. نویسنده در لا به لای روایت اصلی خود، نگاه جزیی نگری به آداب و سنن جامعه اش می اندازد و از این طریق البته نقد خود را نیز به رویکردهای بدوی مردمانش وارد می کند. همه چیز فرو می پاشد اولین اثر این نویسنده است که در سال 1950 منتشر شد و با موفقیت بی نظیری روبه رو شد و بیش از 10میلیون از این نسخه در سراسر دنیا به فروش رسید.
این اثر یکی از پرفروش های ادبیات شد و علاوه بر آن توانست جایزه بین المللی «من بوکر» و جایزه ملی «نیجریه» را به دست آورد و همچنین نامزد دریافت جایزه نوبل در سال 2009 نیز شد. این کتاب در قالب داستان بیان می کند که چگونه می توان به مدیری موفق و تأثیر گذار تبدیل شد. این کتاب خصوصا به دلیل داستانی بودن خود می تواند جذابیت بیشتری به نسبت سایرین برای خوانندگان داشته باشد.
9-کتاب کشف توانمندی ها اثر مارکوس باکینگهام و دونالد کلیفتون
این کتاب با این مقدمه آغاز می شود که در سازمان ها بسیار شاهد حضور کارکنانی هستیم که از دانش و تخصص ارزشمندی برخوردارند، ولی سازمان بهره زیادی از دانش آنان نمی برد. چنین مشاهداتی یک مدیر را به این اندیشه فرو می برد که ملاک ارزیابی سازمان در جذب و آموزش کارکنان چه باید باشد. بدون تردید افراد دارای مهارت ها و استعدادهای متعددی هستند که باید به مرحله ظهور رساند.
این کتاب در فصل دوم خود با ارائه راهکارهایی در این رابطه کمک به یافتن و تقویت آنها می کند. چیزی که این کتاب را برجسته می سازد این است که گفته های آن براساس نتایج آزمایش ها و پژوهش های متعدد بوده و خبری از باورهای نویسنده وجود ندارد که خود آن را به منبعی قابل اعتماد تبدیل می سازد.
این کتاب از آن جهت برای مدیران ازرشمند است که نشان می دهد چگونه باید از کارمندان استفاده کنید تا از حداکثر توانایی های آنها در راستای اهداف خود سود برید. در فصل یک این کتاب زندگی های نیرومند و قوی موجود در جهان را مثال می زند و در آخر به بررسی معنی نیرومند می پردازد. در فصل دوم راهکارهای رسیدن یه این مرحله را تبیین می کند.
در فصل سوم در تلاش برای کسف توانایی ها قدم برداشته و راهکارهای شناسایی آن را معرفی می کند. در فصل چهارم انواع مختلف رفتارهای مدیران را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در فصل های آخر به مقوله خودشناسی و مدیریت توانمندی ها پرداخته که خود حاوی نکات ارزشمندی است. به طور خلاصه این کتاب برای مدیران این امر را بیان می کند که باید توانایی های کارکنان را شناسایی و با توجه به آن توقعات خود را از هریک مشخص کنند. این امر باعث خواهد شد تا افراد کاری را انجام دهند که مناسب آنها بوده و کسب مهارت به مراتب بهتری را داشته باشند.
10-کتاب از خوب به عالی اثر جیم کالینز
کتاب با این پرسش شروع می شود که چرا برخی شرکت ها پیشرفت می کنند و برخی دیگر خیر. درواقع مطالب این کتاب حاصل تحقیق پنج ساله روی شرکت های موفق بوده که نتیجه آن دستیابی به نتایج و راهکارهایی در این رابطه است. درواقع نویسنده بر این باور است که تقریبا هر سازمانی میتواند به شرط رعایت و به کارگیری آگاهانه چارچوب باورهای به دست آمده از این تحقیق به طور بنیادین سطح و عملکرد خود را ارتقا بخشد و حتی به سطح عالی برساند.