همانطور که کسب وکارها در دنیای واقعی به منظور موفقیت در کسب مشتریان و سود بیشتر نیازمند برنامه ای دقیق هستند، دنیای مجازی شبکه های اجتماعی نیز ماجرای پیچیده ای برای کسب وکارها به منظور دستیابی به اهداف شان دارد. به عنوان یک کاربر عادی شبکه های مجازی شاید هدف اصلی ما اشتراک گذاری اتفاقات روزمره و مخاطب هدف مان نیز دوستان و همکاران مان باشد. با این حال در عرصه کسب وکار ماجرا از حالت تفریحی خارج می شود. حضور حجم گسترده ای از شرکت ها در شبکه های اجتماعی مختلف از اهمیت این حوزه به منظور بازاریابی و کسب مشتریان بیشتر حکایت دارد.
بنابر گزارش سرویس مدیریتی آنلاین Hootsuite، در سال 2016 بیش از 72.5 درصد اکانت های تجاری تازه تأسیس در اینستاگرام و اسنپ چت در پایان سال کاملا غیرفعال شده اند. این گزارش حاکی از فشار بالای موجود در این حوزه بازاریابی است. برهمین اساس بدون آگاهی از وجوه مختلف شبکه های اجتماعی و چگونگی طراحی برنامه ای منسجم باید موفقیت و جذب مخاطب را به دست فراموشی سپرد.
جویسی گریس، روزنامه نگار و مقاله نویسHootsuite، به عنوان کارشناس حوزه بازاریابی اینترنتی معتقد است که شبکه های مجازی امروزه تفاوت آشکاری با یکدیگر پیدا کرده اند. به عنوان مثال ماهیت اسنپ چت و فیس بوک شاید برای کاربران عادی هم محسوس باشد. اسنپ چت اپ موبایل محور و مبتنی بر عکس و فیلم های کوتاه است و فیس بوک بیشتر بر متن و چت کاربران تمرکز دارد.
بنابر آنچه در مورد تفاوت های ماهوی شبکه های اجتماعی بیان شد، جویسی گریس در این مقاله به بررسی راهکارهای راه اندازی اکانت تجاری مناسب و فعالیت تجاری موفق در اسنپ چت پرداخته است.
اولویت استراتژی واضح
هنگامی که ابزار تازه ای را برای بازاریابی مورد استفاده قرار می دهیم، باید نسبت به توانایی های آن آگاهی یابیم. اگر بدون اطلاعات کافی از اسنپ چت اقدام به طراحی برنامه مخصوص کنیم، در عمل با مشکلاتی در اعمال طرح های مان مواجه خواهیم شد. نکته مهمی که باید در مورد اسنپ چت مدنظر داشت، عکس محوری آن است. این بدان معناست که طراحی فیلم های تبلیغاتی در این پلتفرم موفقیت آمیز نخواهد بود.
به منظور طراحی یک برنامه منسجم باید چند مورد را در خاطر داشت؛ نخست اینکه در درون شرکت مسئولیت اداره اکانت رسمی برندتان را بر عهده چه فرد یا افرادی قرار خواهید داد. پس از تعیین افراد مسئول دوره آموزشی به منظور مهارت افزایی آنها پیش از شروع به کارشان برگزار کنید. هدف این همایش ارتقای توان بهره وری کارمندان در استفاده از اسنپ چت یا هر اپ دیگری به عنوان ابزار بازاریابی است. پس از این گام نگاهی به حساب رسمی رقبای خود بیندازید. این کار باتوجه به اینکه طراحی مستقل یک برنامه دشوار به نظر می رسد، به شما کمک خواهد کرد.
به عبارت دقیق تر، هدف در اینجا تقلید الگوی مدیریت اکانت از دیگر شرکت هاست. پس از تعیین این موارد وارد مرحله اصلی کار خواهیم شد. در اینجا باید پای اصلی شرکت تان در اسنپ چت را مشخص کرده و همچنین مخاطب هدف تان را تعیین کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا خوراک محتوایی اکانت تان را با سهولت بیشتری تهیه کنید.
اشتراک گذاری اکانت
اسنپ کد یک کد قابل اسکن به منظور سهولت دسترسی سایر کاربران به اکانت شماست. استفاده از این کد در تبلیغات مختلف میزان مخاطب های شما را افزایش خواهد داد. به منظور دسترسی به کد خود تنها کافی است در صفحه اصلی اکانت تان روی لوگوی روح مانند اسنپ چت کلیک کنید. این کد علاوه بر دوربین اصلی برنامه از سوی دیگر دوربین های گوشی های مبتنی بر اندروید و IOS قابل دسترسی است.
به منظور سهولت دسترسی به این کد از سوی سایر کاربران بارگذاری آن روی دیگر اکانت های تان در شبکه های اجتماعی گوناگون ضروری به نظر می رسد. همچنین برای شبکه های عکس محور دیگر مانند اینستاگرام و Pinterest استفاده از مطالب یکسان توصیه می شود. در گام پایانی نیز علاوه بر اکانت اسنپ چت، دیگر حساب های رسمی تان را نیز در وب سایت شرکت به اشتراک بگذارید.
داستان سرایی، عامل موفقیت در شبکه های عکس محور
حفظ مخاطب های فعلی و جذب کاربران بیشتر بدون خلق محتوای خلاقانه امکان پذیر نیست. در شبکه های عکس محور این محتوا شامل تصاویر و فیلم های کوتاه است. خوراک محتوایی عمده در اسنپ چت شامل استوری ها خواهد بود. برهمین اساس هدف اصلی شما باید تهیه تصاویر مناسب به پیام استوری های تان باشد. توجه به این نکته که هر استوری پس از 24 ساعت از بین خواهد رفت ضروری است. این بدان معنا خواهد بود که استوری های شما ماهیتی آنی دارد.
این نکته برخلاف شبکه های دیگر مانند فیس بوک به شما امکان مانور کمتری خواهد داد. از این محدودیت می توان به منظور نمایش دقیق تر پشت صحنه کسب وکار استفاده کرد. به این ترتیب که باتوجه به عدم امکان داستان سرایی های معمولی باید به سوی داستان های کوتاه و روزانه حرکت کرد. استفاده مطلوب از بخش استوری اسنپ چت بستگی به مخاطب هدف ما دارد.
به عنوان مثال برند MEC که در زمینه تولید وسایل کوهنوردی فعالیت دارد، به جای استفاده از شیوه های معمولی در تهیه استوری های حساب های تجاری از کاربران درخوست ارسال تصویر کرده است. به این ترتیب اکانت MEC پر از استوری مشهورترین کوهنوردان دنیا شده است. این امر هم به کوهنوردان کمک می کند تا تصاویر کوه های مختلف را به نمایش عمومی بگذارند و هم شرکت را از هزینه های تهیه مطالب مستقل رها می سازد. به علاوه تصاویر کوهنوردان مشهور از محصولات شرکت بیانگر کیفیت مناسب آنهاست زیرا بهترین های هر رشته همیشه از عالی ترین محصولات موجود در آن عرصه استفاده می کنند.
نمایش آنچه مخاطب می خواهد ببیند
گاهی اوقات شرکت ها آنقدر درگیر تهیه مطالب گوناگون می شوند که از نظرات کاربران غافل می مانند. به منظور پرهیز از چنین حوادثی باید کانال های ارتباطی تان را با مخاطبان حفظ کرده و توسعه دهید. علاوه بر پیام های خصوصی در اسنپ چت، استفاده از سایر شبکه های اجتماعی و همچنین وب سایت اصلی شرکت به منظور دریافت پیام های کاربران مناسب به نظر می رسد. همچنین گاهی اوقات ماهیت استوری های خود را تغییر داده و از کاربران نظر خواهی کنید. در این مدل دیگر نگرانی ناشی از مشاهده واکنش های منفی برخی کاربران از سوی کاربران دیگر وجود ندارد.
خواسته کاربران از صفحه رسمی یک برند بنابر حوزه فعالیت آن متفاوت است. به عنوان مثال اگر نگاهی به صفحه اینستاگرام باشگاه فوتبال رئال مادرید بیندازید، نمایش جزییات کمتر دیده شده این باشگاه مانند رختکن، اتاق های مجهز تمرین و مصاحبه های کوتاه با بازیکنان مورد تأکید قرار گرفته است. این موضوعات برای یک برند اتومبیل سازی به نحو دیگری خواهد بود. به عنوان مثال برن مک لارن به پوشش اخبار مربوط به مسابقاتی که محصولاتش در آنها حضور دارد، می پردازد. به همین ترتیب برند ورزشی مانند آدیداس روی برگزاری مراسم های مناسبتی برای معرفی محصولات جدیدش روی حضور ورزشکاران مشهور تمرکز کرده است.
شاید یافتن موضوع اصلی پست های یک شرکت کار سختی نباشد، با این حال تهیه آنها به گونه ای که مورد پسند مخاطب قرار گیرد یکی از دشوارترین کارهای حوزه بازاریابی مجازی است. به طور معمول شرکت ها پیش از شروع به کار رسمی اکانت شان در شبکه های مجازی از مشتریان نظرسنجی می کنند. به این ترتیب شما نیز پیش از شروع فعالیت خود در اسنپ چت از مشتریان تان نظرخواهی کنید. البته در این میان گفت وگو با کارشناسان بازاریابی مجازی را نیز نباید فراموش کرد.
ضرورت استفاده از فیلترهای جغرافیایی
همه ما تجربه گشت وگذار در شبکه های اجتماعی و مشاهده تصاویر زیبایی از نقاط مختلف جهان را داریم. آنچه در برخی موارد این تجربه لذت بخش شبکه های اجتماعی را تلخ می کند، نامعلومی مکان ثبت این تصاویر است. برهمین اساس استفاده از فیلتر جغرافیایی اسنپ چت به منظور ارائه اطلاعات دقیق از مکان ثبت تصاویر ضروری است. این نکته بیشتر برای شرکت هایی ضرورت دارد که کمپین هایی در سطح ملی یا جهان برگزار می کنند.
به این ترتیب مخاطب به گونه ای دقیق تر از محل هایی که کمپین های شما برگزار می شود آگاه خواهد شد. علاوه بر این در مورد گردهمایی ها و جشن ها نیز اشتراک گذاری مکان برگزاری ضروری است. با استفاده از این ویژگی اسنپ چت و بسیاری از شبکه های اجتماعی، دیگر نیازی به اختصاص یک پست ویژه برای معرفی مکان برگزاری جشن ها نیست.