هنگامی که صحبت از حوزه تکنولوژی و تاثیرش روی کسب وکارهای گوناگون می شود، ذهن افراد سراغ نمونه های کلاسیکی مانند مایکروسافت خواهد رفت. اگر اندکی جلوتر بیاییم، برند اپل نیز انقلابی مانند رقیب دیرینه اش به پا کرده است. با این حال در دنیای تکنولوژی کارآفرینان خلاق بسیاری دست به خلاقیت و ابداع تکنولوژی های جدید زده اند و هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته هستند. در این مقاله «اِما بازیلیان» به بررسی تاثیرگذارترین کارآفرینان حوزه تکنولوژی پرداخته است.
اندرو کاسال، رئیس و مدیر عامل Index Exchange
در حوزه کارآفرینی و ابداعات تکنولوژی بسیاری از افراد پس از طی تحصیلات دانشگاهی یا کسب تجربه طولانی مدت به موفقیت نایل شده اند. با این حال اندرو کاسال یکی از معدود کارآفرینان این حوزه است که از دوره نوجوانی مشغول به فعالیت حرفه ای است.
هنگامی که اندرو 15 سال داشت، شروع به همکاری و کمک به پدرش در راه اندازی رسانه کاسال کرد. طراحی وب سایت، تبلیغات اینترنتی و طراحی الگوی بازاریابی رسانه شان بخشی از کارهای کاسال نوجوان در آن مقطع بود. هنگامی که در سال 2015 این رسانه با نام Index Exchange بازسازی شد، اندرو فعالیت اصلی اش در زمینه بهبود شیوه های برندسازی و تبلیغات با تمرکز بر ارتقای امکانات تکنولوژی های موجود را شروع کرد.
همکاری با برندهایی نظیر تایمز و کُند نَست بخشی از کارنامه موفق اندرو را تشکیل می دهد. اندرو در مورد نحوه فعالیت برندش در زمینه تبلیغات معتقد است که تعهد به وظایف عامل مهمی در موفقیت های اخیرش است: «به عنوان یک توسعه دهنده کسب وکار در زمینه تبلیغات و بازاریابی نباید فراموش کنید که وظیفه اصلی تان چیست. این نکته معمولا مورد بی توجهی برندهای فعال در این حوزه واقع می شود. وقتی هدف توسعه کسب وکار مشتریان باشد، استفاده از هر ابزار و امکانات موجودی کافی نیست، گاهی نیازمند ابداع یا ارتقای ابزارهای موجود نیز هستی.»
ارائه خدمات با کمترین قیمت ممکن عامل موفقیت Index Exchange در مناقصه های مختلف بوده است. کسب سود 100درصد در سه سال گذشته تنها بخشی از عملکرد عجیب وغریب این برند در حوزه بازاریابی محسوب می شود. استفاده از شیوه تبلیغات تبادلی در فضای مجازی عامل اصلی موفقیت این برند است. در واقع هر تبلیغی که به Index Exchange سپرده شود، وارد سرورهای عظیم شرکت شده و براساس دسته بندی پایگاه های اطلاعاتی در فضاهای مرتبط به نمایش گذاشته می شود.
آندا گانسکا، مدیرعامل و موسس Knotch
توانایی حل مسئله یکی از ویژگی های کاربردی در زمینه برندسازی و تبلیغات است. آندا گاسنکا علاقه اش به این حوزه را از همان سال های دبیرستان کشف کرد و در کلاس های حل مسئله کسب وکار شرکت می کرد.
آندا در زمینه تبلیغات بیشتر به عنوان یک اصلاح گر شناخته می شود. آنچه وی تبلیغات تعاملی می نامد بر مبنای طراحی تبلیغات و اصلاح شان براساس پیشنهادها و واکنش های مخاطبان است: «اینکه پشت میز نشسته و شروع به طراحی تبلیغی برای مخاطب کنیم، مدل کهنه و منسوخ قرن 20 است. امروزه باید به هوش مخاطب احترام گذاشت. کسب آگاهی از مخاطب به معنای ضعف حرفه ای ما نیست. در میان مخاطبان یک آگهی افراد تحصیلکرده زیادی هستند که نظرات شان به بهبود جریان تبلیغات کمک شایانی خواهد کرد.»
علاوه بر خدمات طراحی آگهی و بازاریابی Knotch در زمینه نظرسنجی از مخاطب های یک آگهی و ارائه آمار دقیق و تحلیل های رسمی از میزان موفقیت فعالیت تبلیغاتی شرکت ها نیز تخصص دارد. امکان مقایسه عملکرد برندهای مختلف در بازه های زمانی مختلف خدمت نوینی است که سود سرشاری را برای آندا و تیم اش به ارمغان آورده است: «فکر می کنم مقایسه فعالیت برندهای مختلف در حوزه تبلیغات یکی از راحت ترین کارهای صنعت بازاریابی و تبلیغات است. در هر صورت شما با انسان های مختلفی در این حوزه سروکار دارید و معیار موفقیت تبلیغات نیز روشن است. هر شرکتی که بازخوردهای فعالیتش را بهتر جامه عمل بپوشاند، موفقیت های آتی بیشتری را به دست خواهد آورد.»
آلن شاعف، موسس و مدیرعامل ایمگور
اپلیکیشن ایمگور نقطه عطفی در خلاقیت تبلیغاتی محسوب می شود. تیم آلن شاعف با ترکیب گیف های مشهور با امکان ارسال دیدگاه و لایک موارد بارگذاری شده امکان نوینی برای محک تبلیغات برندها ایجاد کرده است.
شاید شما هم اموجی و گیف های مختلفی را با پس زمینه نیچه، فیلسوف مشهور قرن 19، در فضای مجازی دیده باشید. این ایده نخستین بار از سوی ایمگور به دنیای مجازی ارائه شد و به سرعت مورد استقبال کاربران قرار گرفت. اگرچه این اپ از سال 2009 وارد عرصه تبلیغات شده است، با این حال هم اکنون یکی از پرکاربرترین تکنولوژی های نوین کسب وکار را شکل داده است. به خصوص پس از آپدیت سال 2016 که امکانات جدید از جمله بارگذاری ویدئوهای کوتاه و گیف نیز به آن اضافه شد. در اختیار داشتن 150میلیون کاربر و 6 میلیارد بازدیدکننده در هر ماه عامل اصلی مزیت ایمگور در حوزه تبلیغات است. اگر قصد دارید از نظر کاربران نسبت به آگهی تان آگاه شوید، استفاده از این اپ گزینه مناسبی به نظر می رسد.
شاعف در مورد ایده ایمگور این گونه اظهارنظر کرده است: «شرکت ما در حال حاضر 150 میلیون کاربر دارد اما نکته مهم تاثیر این افراد روی اطرافیان شان است. تمام تلاش تیم ایمگور روی انتقال تبلیغات مستقیم به غیرمستقیم بوده است. به این ترتیب که با اثرگذاری روی یک مخاطب وی را ترغیب به توصیه محصول موردنظر به دوستانش کنیم. این پروژه ای است که آینده حوزه تبلیغات به سوی آن در حرکت خواهد بود.»
نیتیا تادانی، مدیرعامل Rain
به طور معمول استخدام به عنوان یک کارمند معمولی و کسب جایگاه مدیریتی در یک شرکت نیازمند صبر و پشتکار زیادی است. این فرآیند معمولا چند سال طول می کشد و در نهایت هنگامی که فرد تجربه و مهارت لازم را کسب کند، به آرزوی خود خواهد رسید. همه این توضیحات برای نیتیا تادانی در عرض چند ماه رخ داد. سپتامبر 2016 بود که وی در موسسه Rain مشغول به کار شد و ژانویه سال جاری به مقام مدیرعاملی ارتقا یافت. هنگامی که دلیل این ارتقای سریع را از هیأت رییسه شرکت جویا شدیم، پاسخ کاملا کوتاه و روشن بود: «خلاقیت و توانایی توسعه کسب وکار وی عامل اصلی در این انتخاب بوده است». پرسش اینجاست که خلاقیت و توانایی تادانی دقیقا چیست؟
شاید تا به حال فیلم های سه بعدی را در سینما مشاهده کرده باشید، احساسی که تماشای این قبیل فیلم ها به افراد منتقل می کند بسیار شبیه به واقعیت است. حال تصور کنید که از همین تکنولوژی در راستای تبلیغات سود برده شود. این فکر هیجان انگیز دقیقا همان کاری بود که نیتیا در حوزه تبلیغات دنبال کرد. تبلیغات سه بعدی در سالن های سینما یا فضای مجازی با توجه به معرفی سیستم اجرای فایل های سه بعدی بدون نیاز به عینک های مخصوص محبوبیت بسیار زیادی در میان شرکت ها پیدا کرده است.
تیفانی ژونگ، موسس آژانس زِبرا
کسب جایگاه برترین کارآفرین جوان در 19 سالگی شاید در رویای بسیاری از نوجوانان نیز نگنجد. با این حال تیفانی ژونگ سال گذشته این عنوان را به خود اختصاص داد. شاید تصور بسیاری از افراد از یک طراح حوزه تبلیغات آن هم در سن 20 سالگی ارائه آگهی های شلوغ، پرهزینه و رنگارنگ باشد. با این حال ژونگ دقیقا برعکس این رویه را در پیش گرفته است. تاکید روی تبلیغات ساده و کم هزینه عامل جذب مشتریان بالا برای این کارآفرین 20ساله بوده است.
تیفانی نسل خود را با ویژگی های نظیر هوش فراوان و توانایی نادیده گرفتن تبلیغات محیطی توصیف می کند. برهمین اساس برای جلب توجه شان به تبلیغی خاص نیازمند استفاده از المان های نوآورانه هستیم. در واقع ژونگ هیچ تکنولوژی جدید را به عرصه تبلیغات معرفی نکرده است، بلکه تنها بر استفاده هرچه بهتر از امکانات موجود تاکید دارد. برای مثال در تبلیغ اخیر وی برای یک موسسه خیریه در چین، وی از پس زمینه کاملا سیاه و سفید استفاده کرده است. در این خصوص ژونگ معتقد است در دنیای پر از رنگ های گوناگون استفاده از دو رنگ ساده و متضاد تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.