امروزه بسیاری از مدیران بهترین سرمایه گذاری را وقت گذاشتن برای خود در راستای کسب مهارت های بیشتر می دانند. با این حال این اقدام اگر به صورت درست صورت نگیرد، تنها زمان افراد را تلف خواهد کرد. برای مثال در صورتی که زمان خود را صرف فرا گرفتن مهارتی کنید که کارایی ندارد، اگرچه به حجم مهارت های خود افزوده اید، با این حال اقدام شما نتیجه بخش و تأثیرگذار نخواهد بود. به همین خاطر نخستین گام در این راستا شناسایی و انتخاب مهارت های موردنیاز است.
بدون تردید با توجه به زمان محدود و حجم بالای انواع مختلف مهارت ها، امکان به دست آوردن همه آنها حداقل در حد مطلوب وجود ندارد. به همین خاطر لازم است تنها مواردی را انتخاب کنید که اطمینان دارید به کار شما خواهند آمد. با این حال با توجه به این امر که تنها انتخاب مهارت منجر به نتیجه نخواهد شد، لازم است برای به ثمر رسیدن آن نیز برنامه ریزی داشته باشید. در همین راستا در ادامه به معرفی 15 مهارت اصلی مدیران در سال 2017 خواهیم پرداخت.
1-ارتباط
این امر از جمله مهارت های پایه برای هر فرد بدون توجه به جایگاهی که دارد، محسوب می شود. با این حال با توجه به این امر که یک مدیر باید رهبری گروه را نیز برعهده بگیرد، تنها زمانی موفق به این امر خواهد بود که بتواند با سایرین ارتباط مناسب برقرار سازد. این امر چیزی نیست که خود به خود روی دهد و اگر فرد نسبت به اصول آن آگاهی لازم را نداشته باشد، با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال لازم است برای ارتباطات خود هدف یا اهدافی را مشخص سازید. در غیر این صورت با توجه به این امر که به شکل روزانه با انواع انتخاب ها در این رابطه مواجه خواهید شد، اگر فیلتری وجود نداشته باشد تنها زمان خود را هدر داده اید.
استیو جابز، نه تنها یک مخترع و کارآفرین نمونه به شمار می رود، بلکه اصول ارتباط برقرار کردن وی نیز همواره مورد تحسین قرار گرفته است. درواقع او به خوبی می دانست با هر کسی چگونه باید رفتار کند و اصول خاصی را در سخنرانی های خود پیاده می کرد. با توجه به چنین مدیر قابلی دیگر چندان تعجب برانگیز نیست که چگونه اپل توانسته است به جایگاه نخست در حوزه کاری خود دست پیدا کند.
2- کار تیمی و همگام شدن با دیگران
همواره برقراری ارتباط منجر به موفقیت نمی شود. بدون تردید هنگامی که نتوانید از ارتباطات خود استفاده کنید، به موفقیت کامل دست پیدا نخواهید کرد. در همین راستا لازم است با نحوه کار تیمی آشنا شوید. این امر اگرچه به نظر در هر فرد به شکل ذاتی وجود دارد، با این حال از ظرافت هایی برخوردار است که بدون آموزش و تمرین نمی توانید آن را به خوبی به مرحله اجرایی برسانید. همچنین لازم است به نحوی خود را به محیطی که در آن مشغول فعالیت هستید همگام سازید.
برای مثال بدون درک مشتریان بسیار سخت است که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کرده و در بازار حرفی برای گفتن داشته باشید. به همین خاطر لازم است خود را به بهترین نحو ممکن با شرایط و ویژگی های محیطی سازگار کنید. در این رابطه وجود یک مشاور باتجربه می تواند کمک شایانی محسوب شود.
3- برند شخصی
امروزه همه چیز در حال شخصی شدن است و اگر همگام با شرایط جلو نروید، بدون شک بازنده خواهید بود. در همین راستا توجه به این نکته ضروری است که امروزه افراد به جای توجه به پارامترهایی نظیر کیفیت و نحوه انجام کار، به برند توجه می کنند و حتی حاضرند برای این امر مبالغ بیشتری را نیز پرداخت کنند. به همین خاطر لازم است با اصول برندسازی آشنا شده و پس از ایجاد آن در راستای به شهرت رساندن آن گام بردارید.
4- استراتژی
برای سامان دادن به کارهای تیم کاری و شرکت لازم است استراتژی ای را مشخص کنید. این امر با توجه به اینکه سیاست کاری شما را مشخص خواهد ساخت، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و نباید بدون دانش در این مسیر گام بردارید. با توجه به بازار رقابتی حال حاضر حتی یک اقدام نا بجای شما می تواند با نتایج بسیار بدی همراه باشد. به همین خاطر لازم است در این رابطه به دانش کافی دست پیدا کرده و با آمادگی لازم استراتژی خود را مشخص کنید. درواقع لازم است راهبردهای دستیابی به اهداف بلندمدت را فرا گرفته و خود را آماده رسیدن به موفقیت های بزرگ کنید.
5- صداقت
همواره این جمله را شنیده ایم که در حوزه کسب و کار باید با سیاست عمل کرد و این امر نمی تواند در کنار صداقت مورد استفاده قرار گیرد. با این حال امروزه دیگر این گونه اقدامات تنها نتایج کوتاه مدت در پی خواهند داشت. با این حال در صورتی که خواهان حضوری طولانی مدت در حوزه کاری خود هستید، لازم است صداقت را به عنوان یکی از مصداق های مهم این امر در نظر داشته باشید. درواقع صداقت شما با کارمندان و مشتری است که منجر به شکل گیری اعتبار شما خواهد شد و همه ما به خوبی می دانیم که این امر گاهی می تواند حتی با یک اقدام نیز به طور کلی از بین برود. به همین خاطر لازم است سیاست خود را در راستای فریب دیگران قرار ندهید. درواقع در این رابطه منظور این نیست که سیاست نداشته باشید، بلکه منظور این است سیاست های درستی را پیاده سازی کنید.
6- مدیریت مالی
یکی از مواردی که باعث می شود میزان فعالیت شما مشخص شود، بودجه است. به هر میزان هم که از نظر اقتصادی قوی باشید، تا زمانی که از مدیریت خوبی برخوردار نباشید، در موضع خطر قرار خواهید داشت. اگرچه هر شرکت مسئول مالی دارد، با این حال در جایگاه مدیر یک شرکت لازم است خود شما نیز با اصول آن آشنایی لازم را داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که مدیریت مالی مناسب نه تنها منجر به حفظ بهتر سرمایه خواهد شد، بلکه بر میزان درآمد نیز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.
7- نوشتن
بسیاری از افراد از توانایی نوشتن محروم هستند؛ این امر به این معنا نیست که خواندن و نوشتن بلد نیستند، بلکه به این منظور است که نمی توانند میان نوشته های خود تمییز قائل شوند و همین امر باعث به وجود آمدن یک الگوی تکراری خواهد شد. بدون تردید موقعیت ها و جایگاه افراد با یکدیگر متفاوت بوده و به یک شکل نامه نگاری، تنها نتایج منفی به دنبال خواهد داشت. برای مثال شما نمی توانید به همان نحو که با پیامی برای کارمند خود می فرستید، به همان شیوه نامه ای برای رئیس شرکت دیگر ارسال کنید. در همین راستا لازم است زمانی را برای فراگیری این فن اختصاص دهید. همواره این نکته را مدنظر داشته باشید که شما باید به سطحی از توانایی در این رابطه دست پیدا کنید که نوشته های شما در مخاطب مدنظر تأثیرگذار باشد و شما را به خواسته ای که دارید نزدیک کند.
8- فروش
ابتدا ذکر این نکته ضروری است که پرداختن به مهارت های معرفی شده به ترتیب اهمیت بوده و بهتر است که به ترتیب به یادگیری هر یک بپردازید. از جمله مهارت هایی که هر مدیری باید از آن برخوردار باشد این است که توانایی فروش را داشته باشد. تصور مدیری که بخواهد سیاست هایی در راستای افزایش فروش کالا اتخاذ کند، بدون آنکه در این حوزه دانش و مهارت کافی داشته باشد، کاملا غیرمعقول به نظر می رسد.
بدون تردید هدف از تولید هر محصول به فروش رساندن آن بوده و شرکتی که نتواند در این رابطه به خوبی عمل کند، خیلی زود از عرصه بازار و رقابت خارج خواهد شد. در این رابطه نوع فعالیت شما تغییری را ایجاد نکرده و در هر عرصه ای لازم است از این مهارت برخوردار باشید. درواقع با یک نگاه واقع بینانه به این حقیقت پی خواهید برد که مشتری در هر صنعت و کسب وکاری مشتری بوده تنها نوع خواسته آنها تفاوت خواهد داشت.
در همین راستا بهتر است علاوه بر کسب دانش تئوری، به شکل عملی نیز آن را تجربه کنید. بدون تردید هنگامی که خود وارد عرصه فروش شوید، پی به نکاتی خواهید برد که در هیچ کجا قادر به آموختن آن نخواهید بود. همواره به خاطر داشته باشید برای رسیدن به جایگاهی که تا به حال نداشته اید باید کاری را انجام دهید که تاکنون به هر دلیلی از انجام آن غافل بوده اید، به همین خاطر لازم است در این رابطه همواره خلاقیت هایی را داشته باشید تا بتوانید به شکلی منحصر به فرد عمل کنید.
9- دوستی
اگرچه قرار دادن این مورد در فهرست مطالب ما کمی عجیب و غیرمعمول به نظر می رسد با این حال واقعیت این است که شما تنها زمانی خواهید توانست به خوبی عمل کنید که همراهان درستی را در کنار خود داشته باشید. بدون تردید به تنهایی قادر به انجام خیلی از کارها نخواهید بود و بسیاری از مدیران نقطه قوت خود را داشتن ارتباطات بسیار با افراد متعدد می دانند. بدون تردید این دسته از افراد در کارهای خود با مشکلات کمتری مواجه شده و قادر خواهند بود تا با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کنند. با این حال فراموش نکنید که ساختن روابطی مستحکم و خوب با سایر افراد امری یک شبه نبوده و لازم است تا در ابتدا دایره افرادی را که همسو با اهداف شما هستند مشخص کنید. همچنین فراموش نکنید که دوستی به معنی سوءاستفاده از طرف مقابل نبوده و لازم است در ازای هر خواسته خود انتظار انجام کاری برای هر یک را داشته باشید.
10- مدیریت استرس
امروزه شرایط زندگی افراد به سمتی رفته که فشار افراد در طول روز در معرض انواع فشارهای روحی و جسمی قرار دارند. این امر خصوصا در محیط های کاری تشدید شده و در صورتی که برنامه ای برای کنترل یا دفع آن نداشته باشید، خیلی زود از پا درخواهید آمد. بدون تردید در راستای این امر که شغل شما وسیله معیشت بوده و به همین خاطر باید برای سال های زیاد خود را سرپا نگه دارید، لازم است تا با مهارت مدیریت استرس آشنا شده و با توجه به این امر که همواره مطالب و روش های جدیدی در این رابطه معرفی می شود، خود را همواره به روز نگه دارید. با این حال این امر در رابطه با مدیران به دو دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ نخست آنکه آنها از در مهم ترین جایگاه شرکت قرار دارند و لازم است همواره در بهترین وضعیت قرار داشته باشند.
مورد دیگر که این امر را برای مدیران ضروری می سازد این است که آنها وظیفه رهبری و هدایت تیم کاری خود را برعهده دارند و باید اشتباهات تیم کاری خود را به خوبی پوشش دهند. در واقع ممکن است فردی از کارکنان شرکت متحمل استرس زیادی شود و با این حال اقدامی در راستای کاهش آن انجام ندهند. در این گونه مواقع بهتر است مدیریت برای تمامی اعضای شرکت برنامه ای در راستای کاهش سطح استرس داشته باشد.
همچنین وجود یک مشاور باتجربه در شرکت می تواند به بهبود اوضاع کمک کند. در آخر توجه به این نکته ضروری است که برخی اقدامات صرفا باعث کاهش استرس افراد خواهد شد با این حال در صورتی که ریشه موارد تنش زا را شناسایی کنید، قادر خواهید بود به طور کامل آن را حذف کنید که بدون شک اقدامی مناسب تر و سودمندتر خواهد بود.
11-تجربه و آزمایش
یکی از عوامل تمایز مدیران از یکدیگر بدون تردید تجربه است. این امر به قدری مهم محسوب می شود که همواره جدالی بر سر اینکه دانش مهم تر است یا تجربه، میان صاحب نظران وجود دارد. با این حال رسیدن به آن امری زمانبر خواهد بود و تنها می توانید با انجام کارهای متنوع بیشتر، به یادگیری آن سرعت بخشید. همچنین فراموش نکنید که همه چیز در شرکت باید به صورت مداوم مورد آزمایش قرار بگیرد تا بتوانید از درستی هر بخش اطمینان حاصل کنید.
در این رابطه استثنایی وجود ندارد و حتی کارمندان نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند تا مطمئن شوید همچنان برای شرکت مفید هستند. با این حال آزمایش ها شما باید در مرحله بعد از مطالعات صورت گرفته باشد تا کاری علمی انجام گیرد در غیر این صورت ممکن است نتایج مورد نظر را در پی نداشته باشد.
12-استعدادیابی
همواره افراد زیادی را می توان یافت که از استعداد های متنوع و خوبی برخوردار هستند، با این حال به علت کشف نشدن آن ها، به بدترین شکل توانایی هایشان به مرحله ظهور نرسیده و هدر می روند. بدون تردید جذب افراد ستاره و مشهور با سطخح توانایی های بالا برای هر شرکتی هزینه های بسیاری را در پی خواهد داشت. به همین خاطر ضروری است مدیران بتوانند افراد آینده دار را شناسایی کرده و برای موفقیت آنها برنامه ریزی کنند.
13- مدیریت بحران
در بهترین حالت ممکن نیز احتمال وقوع شکست وجود دارد. بدون تردید هیچ فردی را نمی توان پیدا کرد که حداقل یک بار شکست را تجربه نکرده باشد. درواقع این امر بخشی طبیعی در هر کسب وکاری محسوب می شود، با این حال نوع واکنش شما پس از وقوع آن است که تفاوت بین یک درس مفید و فاجعه را رقم می زند. در همین راستا لازم است همواره خود و در نهایت کل شرکت را برای بدترین شرایط ممکن آماده نگه دارید تا در صورت در زمانی اندک بتوانید خود را احیا سازید. همچنین لازم است همواره نگاهی به گذشته داشته باشید تا از تجربیات آن برای اقدامات بعدی خود استفاده کنید.
14-اشتراک گذاری دانش و همکاری
در این امر هیچ تردیدی وجود ندارد که مدیران در هر شرکتی از سطح دانش و اطلاعات بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. این امر که دانش خود را با سایر اعضای تیم در میان بگذارید تا آنها نیز بتوانند جایگاه خود را بهبود بخشند، بدون تردید با توجه به این امر که منجر به پیشرفت شرکت خواهد شد، مطلوب هر مدیری خواهد بود. با این حال بسیاری از آنها در رابطه با نحوه انجام آن با مشکل مواجه هستند و همین امر باعث می شود تا نسبت به این امر مهم تمایلی نشان ندهند. درواقع لازم است شبکه ای را ایجاد کنید تا تمامی افراد بتوانند مهارت های خود را به اشتراک بگذارند. در این رابطه مقالات و کتاب های متعددی به چاپ رسیده است که مطالعه آن می تواند شما را در مسیر درست برای انجام این کار قرار دهد.
15-تفکر طراحی
از شیوه های نوین در امر مدیریت محسوب می شود، که روشی خلاق برای حل مشکلات، با رویکردی انسان گرایانه است. هدف از این امر، تطبیق الزامات فنی و تکنیکی با نیازهای مردم و همچنین با استراتژی های کسب وکار است. درواقع الزامی وجود ندارد ا شما حتما طراح گرافیک باشید تا از این مهارت استفاده کنید. در هر حوزه ای این امر می تواند کمک شایانی محسوب شود. درواقع شما باید مهارت های خود را در زمینه حل مسئله بهبود بخشید تا راهکارهای بهتر و بیشتری را پیش روی چشم خود احساس کنید.