هرچند در طول سالهای گذشته آزادراه قزوین -رشت بهعنوان یکی از پرترددترین محورهای اتصال شهرهای مرکزی کشور به استانهای شمالی مطرح بوده و حتی نامش چند باری نیز در فهرست افزایش عوارض آزادراهی قرار گرفته اما هنوز به پیشرفت کامل نرسیده است، پیشرفتی که شاید سرانجام در سال آینده نهایی شود. به گزارش ایسنا، آزاد راه قزوین - رشت در سال 1380 و در حاشیه سفر مقام معظم رهبری به استان گیلان در دستور کار قرار گرفت و پس از نزدیک به هشت سال از سوی محمود احمدینژاد افتتاح شد.
این آزاد راه 127 کیلومتری اما از زمان افتتاح تاکنون بدون نهایی شدن 11 کیلومتر کار خود را آغاز کرده و هرچند در طول سالهای گذشته بارها صحبت از آغاز کار اجرایی در آن مطرح شده اما بهنظر میرسد طلسم ساخت آن در طول شش سال گذشته هرگز شکسته نشده است. این 11کیلومتر اما در دولت یازدهم بار دیگر و این بار با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و بنا شد در کوتاهترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسد.
قرار گرفتن بخشی از مسیر این آزادراه در اراضی شخصی مردم و البته نیاز به ساخت تونلهای جدید دو دلیل عمده تأخیر در نهایی شدن این طرح بوده و البته هزینه ساخت آن را تا 900 میلیارد تومان بالا برده است. با وجود این اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده فاز نخست این پروژه در ماههای ابتدایی سال 95 نهایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور گفته این پروژه اکنون با سرعت در حال اجراست و حدود ۳ کیلومتر و ۱۸۰ متر از 11 کیلومتر باقیمانده را با پیمانکار قرارداد بستیم و پیمانکار در شش جبهه کاری مشغول است و طبق قولی که دادیم سعی میکنیم تا اوایل سال آینده قطعه ۳ کیلومتر و ۱۸۰ متری تکمیل شود و مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
با وجود این افتتاح اما باز تکلیف 8 کیلومتر باقی مانده از این راه نامشخص است. هرچند نورزاد اعلام کرده مذاکرات با یک بانک برای تکمیل قسمت باقیمانده آزاد راه قزوین- رشت ادامه دارد اما با توجه به هزینه بالایی که برای تعیینتکلیف اراضی شخصی باقی مانده در این مسیر وجود دارد شاید کار روی این محور طولانیتر از حد تصور شود، هرچند افتتاح سه کیلومتر از 11 کیلومتر باقی مانده نیز در نوع خود میتواند به نهایی شدن این آزادراه که وارد هفتمین سال از حیاتش میشود خبری امیدوارکننده خواهد بود.