زمانی که شخصیت های مختلفی در تیم داشته باشید، کار در تیم ها می تواند چالش برانگیز باشد، اما کار مشترک هم برای شرکت و هم برای کارکنان مفید است. کارکنان ممکن است نیاز به تمرین و آموزش در کار داشته باشند که کار تیمی می تواند بستر مناسبی در این زمینه باشد. کار تیمی به طورمعمول به عنوان مفهومی مثبت به شمار می رود، زیرا درنهایت گروهی از کارکنان را ایجاد می کند که به نفع کسب وکار کار می کنند. درحالی که کار تیمی مزایای مختلفی را به همراه دارد، اجرای پروژه ای تیمی در محل کار معایب بالقوه ای نیز به همراه دارد.
در این مقاله به نقل از مدیر اینفو ابتدا به بررسی مزایا و سپس معایب کار تیمی می پردازیم.
مزایا
- دانش و تجربیات مشترک: هر کارمند با مجموعه خاصی از مهارت ها و دانش مرتبط به شرکت می آید. بعضی از این تجربیات باهم همپوشانی دارند درحالی که برخی از تجربیات یا دانش های دیگر کاملا با هم متفاوت هستند. هنگامی که کارکنان را برای پروژه های کاری گروه بندی می کنید، همه از مزایای دانش و تجربه مشترک استفاده می کنند. این تجربه کاری تقسیم شده باعث می شود که با مقیاس های مختلفی از مشکلات و چالش ها مقابله کنید. اگر کارمندی به طور جداگانه روی پروژه ای کار کند، ممکن است به دلیل کم تجربه گی با برخی از جنبه های آن پروژه دچار مشکل شود، درحالی که در گروه می تواند بر تخصص همکارانش تکیه کند و دانش خود را به طور بالقوه گسترش دهد.
- ایده زایی: محیط تیمی نیازمند کارکنانی است که در مورد پروژه بحث و ایده های بیشتری خلق کنند. این بحث و تبادل نظر می تواند خلاقیت بیشتری را در میان کارکنان برانگیزاند و آنها را به فکر کردن درباره ایده های جدید ترغیب کند. همچنین بحث در مورد پروژه راه حل های بهتری را برای مشکلات پیش روی ما خواهد گذاشت. هنگامی که به صورت فردی کار می کنید، انجام پروژه را با بینش خاصی که دارید محدود خواهید کرد، درحالی که همکاران تان می توانند رویکردهای جدیدی را نسبت به کار شما پیدا کنند.
- بررسی واقعیت: در پروژه های فردی به یک کارمند تکیه می شود تا حقایق را بدون هیچ گونه اشتباهی دریافت کنند. زمانی که چندین نفر روی پروژه ای کار می کنند، سیستمی ایجاد می شود که موجب بررسی و تبادل اطلاعات خواهد شد. زمانی که همه اعضای تیم به طور فعال در پروژه ای مشغول به کار هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که مسئله را قبل از تبدیل شدن به مشکلی بزرگ، شناسایی کنند.
- حمایت: احساس امنیت و حمایت حاصل از یک تیم می تواند موجب ترغیب کارمندان به ریسک بیشتر شود. وقتی کارمند روی پروژه ای به صورت فردی کار می کند ممکن است محافظه کار باشد. کار فردی گاهی احساس انزوا ایجاد می کند و باعث می شود کارکنان احساس کنند که هیچ کس دیگری پشت سر آنها نیست. حمایت از محیط تیمی، به بعضی کارکنان کمک می کند تا بهره وری را افزایش دهند و انگیزه بیشتری در کار پیدا کنند.
معایب
- مشارکت نابرابر: د ر برخی تیم ها، اعضا ممکن است تماشاگر باشند و دیگران کار بیشتری انجام دهند. این امر می تواند باعث ناراحتی در محل کار شود، به ویژه اگر شما به عنوان صاحب کسب وکار فقط تلاش های تیم و نه رهبران آن را تشخیص دهید. چنین وضعیتی می تواند به مناقشه منتج شود و تأثیر مخربی بر روحیه افراد در محل کار داشته باشد.
- بازیکنان گروهی کار نمی کنند: بعضی از کارمندان ممکن است به عنوان بخشی از تیم فعالیت کنند، اما ترجیح می دهند کار خودشان را انجام دهند. اگر محیط کاری تان نیازمند فعالیت گروهی است، باید مطمئن شوید که در هنگام فرآیند استخدامی، افراد «غافلگیرکننده» را جدا می کنید. درحالی که این افراد ممکن است کارمندانی عالی در محیط مناسب باشند، احتمالا با فرهنگ کاری تان سازگاری ندارند و منجر به نارضایتی می شوند.
- محدودشدن خلاقیت: کار تیمی ممکن است تفکر خلاق را محدود کند. کارکنان ممکن است تا حد زیادی برای خوب کارکردن در گروه نظرات شان را بیان نکنند تا خود را با دیگران همسو نشان دهند. این کمبود تفکر نوآورانه می تواند شرکت تان را از حرکت به جلو بازداشته و باعث رکود شود.
- فرآیند طولانی تر: گاهی اوقات ممکن است تیم فرآیند را طولانی کند تا به نتیجه دلخواه برسد. تیم ها معمولا باید از طریق فرآیندهای مختلف مانند انتخاب عضو، سازمان دهی و اجتماعی شدن وظایف شان را تکمیل کنند.
- تعارضات ذاتی: هرگاه گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی دورهم جمع می شوند، احتمال برخی درگیری ها وجود دارد. سبک های شخصیتی متقابل می توانند تعارض ایجاد کنند و بعضی از اعضا ممکن است مشکلاتی را در پذیرش ایده هایی که با نظرات شان متفاوت است، داشته باشند. فشار افراد در تیم می تواند دیگران را با ترس از قضاوت مواجه کرده و بدین ترتیب آنها را محدود کند.
کارشناس ارشد کارآفرینی