معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن ایران با تأکید بر توسعه خطوط ریلی به ویژه در مناطق مرزی گفت: حمل هر تن بار ترانزیت در ایران 50 فرانک سوییس برای کشورمان درآمد ایجاد می کند که به اندازه یک بشکه نفت است.
ابراهیم محمدی در مراسم ورود نخستین قطار کانتینری چین به ایران از طریق کریدور ریلی اینچه برون افزود: توسعه خطوط ریلی به ویژه در مناطق مرزی فرصت خوبی برای ترانزیت کالا و توجه به این مهم در درآمدزایی و ایجاد اشتغال تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی ایران و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب آن و نیز راه داشتن به دریا می تواند درآمد اقتصادی بالایی نصیب ایران کند.
محمدی تصریح کرد: بهترین مسیر ترانزیت کالا از کشور هند و چین و نیز روسیه به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی، از خاک ایران و کریدورهای ریلی آن است که مجلس می تواند با تخصص بودجه های لازم به توسعه خطوط ریلی به ویژه در مناطق مرزی کمک کند.
وی اضافه کرد: توسعه خطوط ریلی در اسناد بالادستی چشم انداز توسعه کشور، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی آمده است که می توان از آن استفاده کرد.
محمدی با اشاره به جایگاه راهبردی راه آهن اینچه برون گنبدکاووس اضافه کرد: درصورت توجه به این خط ریلی و ترانزیت کالا، علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ناخالص در این منطقه نیز از دیگر نتایج آن خواهد بود.
وی تصریح کرد: وصل بودن این خط ریلی به کریدور شمال و جنوب و نیز راه آهن ترکمنستان و قزاقستان و در ادامه به چین، یک مزیت است.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی به حجم مبادلات کشور هند به روسیه و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: این کشور، سالانه 7میلیون تن کالا از خلیج فارس و از خاک ایران به روسیه ارسال می کند.
محمدی گفت: علاوه بر این، حجم مبادلات کشور هند سالانه 70 تا 80میلیارد دلار از طریق ایران به کشورهای اروپایی است.
وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشور چین نیز سالانه 530 تا 800 میلیارد دلار است، افزود: اگر بخشی از این مبادلات کالا از طریق کریدور های ریلی ایران انجام شود، درآمد زیادی برای کشور خواهد داشت.