مدیرعامل شرکت پارس آریان در واکنش به توقیف تابلوهای این شرکت از سوی فرهنگستان هنر گفت: «اگر این موضوع به درستی تعیین تکلیف نشود، می تواند به مثابه ترمزی عمل کند که جلوی ورود بخش خصوصی را به ساحت هنر و رونق آن بگیرد و در این صورت، ضربه سنگینی به هنرمندان و اقتصاد هنر وارد می آید.»
به گزارش ایرنا، دهم مردادماه امسال علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر در نوشتاری اعلام کرد که «بیش از 500 تابلو از آثار نقاشان ایرانی که با تطمیع تأثیرگذاری در مدیران و بعضی کارمندان به بهانه نمایشگاه، بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده، در اختیار این نهاد فرهنگی است. شرکت پارس آریان به سرپرستی آقای امین تفرشی مدعی مالکیت آن است که ادعاست و باید اثبات شود. عجالتا مال، مال الله است و متعلق به مردم و میهن اسلامی.»
هرچند در هفته های گذشته هنرمندانی که آثار آنها در فهرست آثار هنری متعلق به شرکت پارس آریان دیده می شود، اعلام کرده اند که این آثار را طبق قراردادهای روشن فروخته اند، اما اختلاف فرهنگستان هنر و این شرکت به قوت خود باقی مانده و به گفته علی اکبر امین تفرشی، مدیرعامل این شرکت، پیگیری قضایی آن در دستور کار است. «شرکت سرمایه گذاری پارس آریان» از شرکت های مادرتخصصی وابسته به بانک پاسارگاد است که از سال 1387به بخش اقتصاد هنر ورود کرد و در تولید آثار سینمایی مانند «جدایی نادر از سیمین» فعال بوده است.
مسئولیت اجتماعی و اقتصاد هنر
علی اکبر امین تفرشی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارس آریان و عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد در گفت وگو با ایرنا گفت: «شاید اختلاف نظر میان این شرکت و فرهنگستان هنر بر سر رقم تمدید اجاره سالن مؤسسه صبا برای امسال و انصراف این شرکت از تمدید آن، علت بروز این بحث باشد.» او گفت: «همه آثار هنری متعلق به این شرکت طبق قراردادهای روشن و مشخص از هنرمندان یا گالری ها و حراجی ها خریداری شده و طرح موضوعاتی چون مجهول الهویه بودن یا فریب دادن هنرمندان برای فروش اثر بی اساس است و پیگیری قضایی می شود.»
امین تفرشی با بیان اینکه «امور هنری کمتر از پنج درصد فعالیت های شرکت سرمایه گذاری پارس آریان را تشکیل می دهد» افزود: «در بسیاری از کشورهای جهان، بنگاه های بزرگ اقتصادی با توجه به مسئولیت اجتماعی خود به عرصه های هنری، ورزشی، علمی و فرهنگی ورود و از آنها پشتیبانی می کنند؛ از این رو، با توجه به تقاضاهایی که به بانک پاسارگاد برای حمایت از هنرمندان و خرید آثار آنها ارائه می شد، این بانک تصمیم گرفت به طور جدی به حوزه هنر معاصر ورود کند.»
وی گفت: «با افزایش تدریجی ورود این شرکت به خرید آثار هنری، چشم انداز ایجاد موزه ای برای هنر معاصر ایران که حدود 90 سال عمر دارد، شکل گرفت و مقرر شد از هر هنرمند، عکاس و مجسمه ساز دست کم دو اثر برای این موزه خریداری شود و بر همین روال، موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد توانست آثار هنرمندان را جمع آوری کند؛ اما از آنجا که در آغاز، ساختمان مشخصی در اختیار نداشتیم که استانداردهای موزه ای را داشته باشد، در قراردادهایی که همه ساله تمدید و با شرایط و ارقام جدید امضا می شد، یکی از سالن های مؤسسه صبا از سال 1387 یعنی یک سال پیش از تصدی ریاست فرهنگستان هنر از سوی آقای معلم به اجاره شرکت پارس آریان درآمد.»
امین تفرشی گفت: «در همه این سال ها مبلغ اجاره به طور کامل به مؤسسه صبا پرداخت شده بود و انتظار داشتیم برای امسال نیز قرارداد جدید با افزایش 10 تا 15درصدی دوباره منعقد شود، اما فرهنگستان هنر رقم های غیرقابل توجهی را برای اجاره سالن پیشنهاد کرد که سبب شد بر سر قرارداد اجاره به توافق نرسیم و تیرماه گذشته انصراف شرکت پارس آریان از تمدید قرارداد اجاره به طور مکتوب به مؤسسه صبا اعلام شد، اما وقتی اعلام کردیم قصد داریم موزه را تخلیه و آثار خود را خارج کنیم، رئیس فرهنگستان هنر با انتشار اطلاعیه و انجام مصاحبه های تند علیه این شرکت، از انجام تعهدات خود مبنی بر بازگرداندن اموال سر باز زد.»
عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد، شمار دقیق آثار موجود شرکت پارس آریان در گالری مؤسسه صبا را 466 تابلو برشمرد و گفت: «قصد ما فروش این آثار نبود. در هشت سال گذشته فقط 18 تابلو به فروش رفته است و می خواستیم مجموعه ای از آثار هنرمندان معاصر ایران را گردآوری کنیم. در این مدت اتهام ها و دروغ های بسیاری درباره خرید این آثار هنری از سوی فرهنگستان هنر به شرکت پارس آریان وارد شده که همگی کذب است، زیرا این شرکت به تدریج و در هشت سال این آثار را خرید یا به هنرمندان سفارش داد.»
امین تفرشی تأکید کرد: «در این سال ها همه مدیران عرصه هنری و هنرمندان از روال کار شرکت پارس آریان اطلاع داشتند. نمایشگاه های این شرکت در مؤسسه صبا با حضور مسئولان درجه یک عرصه هنر مانند علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از کتاب آثار موزه بانک پاسارگاد برگزار شد و این طور نبود که هیچ کس در جریان کار نباشد.»
برخی هنرمندان به سفارش ما اثر تولید کردند
او درباره وجود آثار هنرمندانی چون آیدین آغداشلو در مجموعه این شرکت گفت: «در برخی موارد سفارش کار به هنرمندان دادیم و پس از تحویل کار، مبلغ قرارداد را به طور کامل و با رضایت هنرمند پرداخت کردیم که برای نمونه به آغداشلو که در سه سبک هنری فعال است، سه سفارش دادیم و آثار اکنون جزو اموال این شرکت است.»
امین تفرشی درباره اینکه گفته شد مشخص نیست آثار هنرمندانی که در قید حیات نیستند اصالت دارد یا جعلی است یا اینکه ممکن است این آثار مسروقه باشند، توضیح داد: «به طور مشخص، تابلوهای سهراب سپهری را از حراجی ها و گالری های مشهور خریداری کردیم و همه امور در چارچوب شناسنامه هنری مشخص و قرارداد رسمی و با اخذ نظر کارشناس هنری که اصالت آنها را تأیید کرده، انجام شده است.»
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارس آریان در پایان با تأکید بر اینکه در هفته های گذشته اتهامات، دروغ ها و افتراهای بسیاری از جانب مدیریت فرهنگستان هنر متوجه این شرکت شده است، گفت: «طبق قانون مجازات اسلامی و قانون اساسی، بیان این اتهامات ناروا بدون داشتن ادله برای اثبات، جرم است. هرچند آقای معلم هشت سال است که بر مسند ریاست فرهنگستان هنر تکیه زده اما در یک ماه اخیر به اندازه همه این هشت سال مصاحبه کرده است.»
او گفت: «اتهام سرقتی بودن آثار به این شرکت زده شده درحالی که کسی که اثر سرقتی می خرد، کتاب آن را چاپ نمی کند که با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شود. بهتر است رئیس فرهنگستان هنر به جای مصاحبه و اتهام زنی، مستندات خود را درباره سرقتی بودن یا جعلی بودن آثار ارائه کند، زیرا تاکنون حتی یک خط هم سند ارائه نشده است.»