یکی از راه هایی که یک کسب و کار را به موفقیت می رساند، گسترش فرهنگ درست در سازمان با رعایت مجموعه ای از قواعد است.
به گزارش زومیت،یک کارآفرین هوشمند با ایجاد فرهنگ در کسب و کار خود، می تواند شاهد تحولاتی اساسی در تیم خود باشد. شاید این کار به ظاهر کمی زمان بر به نظر برسد؛ ولی نتیجه ی آن بسیار مفید و تأثیرگذار خواهد بود. مثل اینکه شما ابتدا یک ماشین را هل بدهید تا روشن شود و پس از روشن شدن، فقط سوار آن شوید. در ابتدا کمی ایجاد فرهنگ سخت خواهد بود؛ ولی پس از اجرایی شدن آن فرهنگ موفقیت، به شما لبخند خواهد زد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
فرهنگ سازمان به معنای گذاشتن یک نشان افتخار روی دیوار، قرار دادن یک اظهارنامه در سایت یا پاداش دادن آخر سال نیست. فرهنگ یعنی انگیزه ای که مانند یک انرژی هرروز به کارمندان سازمان تزریق شود تا آن ها به بهترین نحو کارهای خود را انجام دهند و این انرژی را با ایجاد یک ارتباط واقعی به مشتریان نیز انتقال دهند.
امروزه غول های کسب و کار، این فرهنگ ارتباط محور را در سازمان خود چگونه می سازند؟ قرار دادن افراد سازمان در اولویت اول، درک اینکه چه مواردی به آن ها انگیزه و قدرت می دهد و هماهنگ شدن با فاکتورهایی که کارمندان به آن ها اهمیت می دهند از مواردی هستند که می توانند به ساخت و گسترش این فرهنگ کمک کنند.
افراد سازمان را در درجه اول بگذارید
یکی از کارآفرینان موفق در این باره می گوید:
افراد سازمان، مهم ترین دارایی آن هستند. اگر در یک سازمان مقام ها و درجات بیش ازحد سلسله مراتبی باشند، در مقابل تغییرات مقاومت شود، افراد به خاطر شکست تنبیه شوند و جایگاهی برای رهبران آینده سازمان وجود نداشته باشد، چیزی جز یک انرژی منفی جو سازمان را فرانمی گیرد و آن سازمان محکوم به شکست خواهد بود. صرف نظر از تعداد کارمندان شرکت، داشتن قواعد صحیح پرسنلی و احترام به آن ها، فاکتور غیر قابل اجتناب برای ایجاد این فرهنگ است.
اول از خود شروع کنید
لازمه ی ایجاد یک فرهنگ عالی، شناسایی و نهادینه کردن عادت هایی است که می خواهید در افراد سازمان خود مشاهده کنید. برای شروع، باید ابتدا افراد بالای سازمان به آن قوانین پایبند شوند. آشر رافائل، مدیر اجرایی Power Home Remodeling، در این باره می گوید:
ما برای بهتر کردن تیم خود می توانیم عادات خوبی مثل مراقبت، قدردانی یا حتی عادات شخصی مانند کتاب خواندن را در افراد سازمان نهادینه سازیم؛ ولی اگر می خواهیم تیم به نحوی خاص عمل کند و یک راه را با اراده و انگیزه ادامه دهد، باید ابتدا از رهبران بالادستی سازمان شروع کنیم.
این رویکرد برای کارمندان جوان هم بسیار مهم است؛ کارمندانی که با توجه به تجربه ی کم، با مواردی مثل قربانی کردن خود برای سازمان آشنایی ندارند و فقط مسائل را از دید شخصی می بینند. رافائل دراین باره می گوید:
شما باید به کارمندان خود نشان دهید که برایشان ارزش قائلید و صرفا به عنوان پایین دستی به آن ها نگاه نمی کنید، وقتی آن ها چنین مواردی را ببینند، خودبه خود بیشتر از حالت عادی برای سازمان و اهداف سازمان زحمت می کشند.
دلیل یک رفتار خاص را شناسایی کنید
بر اساس نظرسنجی اخیر دیل کارنگی، ۷۱ درصد از نیروی کار امروز، «ازکارافتاده است» و همین امر، هزینه ای برابر با ۱۱ میلیارد دلار در سال برای شرکت ها در برداشته است. کلی مکس، مدیرعامل شرکت Haufe ایالات متحده آمریکا، دراین باره می گوید:
فهمیدن اینکه چرا افراد باهدف سازمان ارتباط برقرار می کنند یا ارتباطشان از بین می رود و فهمیدن اینکه چگونه می توان در نسل بعدی نیروی کار به حداقل کارایی موردنظر رسید، می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با سرعت بیشتری پیشرفت کنند و با تغییر سیاست های، خود بازدهی بیشتری را تجربه کنند.
مکس در جایی دیگر می گوید:
مهم است که همه ی افراد را درگیر کنید و به آن ها اجازه بدهید تا همه چیز را کشف و آزمایش کنند. اکثر مردم کارآفرین هستند؛ آن ها می خواهند بیشتر از مرزهای تعیین شده تفکر و نفوذ کنند و خود را به چالش بکشند. وظیفه ی شما این است که به این نوع افراد اختیاراتی بدهید تا به کمک کسب و کار شما بیایند. این کار را می توانید با دادن آزادی عمل به آن ها انجام دهید؛ آزادی برای شکست خوردن همان آزادی برای موفقیت خواهد بود.
تجربه ی افراد سازمان روی تجربه ی مشتری ها تأثیر می گذارد
همان طور که گفتیم، در اولویت قرار دادن افراد صرفاً در مورد جبران خسارت، مزایا یا حتی یادآوری جشن گرفتن دستاوردها و تولدها نیست. کارکنان شما دارای نیازهای جسمی و حتی احساسی هستند که فراتر از مبلغ حقوق آن هاست. هنگامی که این موارد برآورده نمی شوند، روی تجربه ی مشتری تأثیر می گذارند.
جاسپر ویر، مدیر اجرایی TaskUs، در این باره می گوید:
بزرگ ترین تفاوت کسب و کارها، افراد سازمان آن ها هستند. پس ما مجبوریم بهترین کارمندان را جذب و در تیم خود حفظ کنیم. برای انجام دادن این امر، ما باید به تجربه ی تیم خود دقت کنیم؛ چون تجربه ی آن ها مستقیماً بر تجربه ی مشتریان ما تأثیر خواهد گذاشت. ما سعی می کنیم فضای بیشتری برای درگیر شدن کارمندان بسازیم و برای سلامت روانی و جسمی آن ها هم تدابیری اندیشیده ایم. ما مواردی مثل دوشنبه های همراه با مدیتیشن، پیاده روی سالم و اتاق های آرامش را برای افراد کسب و کار خود ارائه می کنیم. ما در سازمان خود با بررسی کیفیت کار، تعهد و عملکرد افرادی را که به ارزش های سازمان پایبند هستند شناسایی می کنیم. ارزش ها باعث ایجاد فرهنگ بهتر می شوند و فرهنگ بهتر، کسب و کارهای بهتر را ایجاد می کند.