موفقیت یک سازمان به عنوان یک مجموعه منسجم بستگی به توانایی سطوح مدیریتی در ایجاد ارتباط مناسب با کارمندان دارد. در واقع آنچه انسجام داخلی سازمان نامیده می شود، معطوف به انجام فعالیت های مختلفی از قبیل تقویت انگیزه کارمندان، بهبود روابط متقابل، خلق محیط باز به منظور دریافت ایده های کارمندان و بسیاری امور دیگر است. در ایده حاضر قصد داریم به بررسی شیوه تعامل مناسب با کارمندان در محیط کار بپردازیم.
کارمندان به طور معمول از نقطه نظرهای متفاوتی به وضعیت شرکت نگاه می کنند. آنچه مدیران از جایگاه بالا مشاهده می کنند، کارمندان از درون حس خواهند کرد. بر این اساس یکی از گام های مؤثر در راستای بهبود شرایط شرکت ایجاد فضای باز برای کارمندان جهت ارائه نظرات و ایده های شان است. اگرچه ایده های ارائه شده لزوما دارای کیفیت مطلوب و دقت یک تحلیلگر حرفه ای نیست، با این حال همین ایده های سطحی می تواند جرقه شکل گیری ایده ای بزرگ تر در ذهن شما باشد. کارمندان جوان گزینه مطلوبی برای سرمایه گذاری هستند. این گروه انگیزه و توانایی انجام کارهای متفاوت را دارند.
تنها فعالیتی که باید انجام دهید، تقویت انگیزه کارمندان جوان است. هنگامی که در طول دوران تحصیل برای یک روزنامه محلی کار می کردم، سردبیر پیشنهاد بازاریابی روزنامه را به من و چند دانشجوی دیگر داد. نکته وسوسه برانگیز در این میان دریافت سهم 20درصدی از مبلغ قرارداد بود. اگرچه من در انجام این پروژه شکست خوردم، با این حال تکاپویی که در ان مقطع میان نویسندگان جوان روزنامه حاکم بود، هیچ گاه در زندگی ام دوباره تجربه نکردم.
نکته بعدی اندکی سطحی تر از توصیه قبل است. اگر به تئوری های افزایش کارایی کارمندان دقت کرده باشید، اغلب آن ها نقش امنیت شغلی را برجسته کرده اند. این امر بیانگر اهمیت تداوم اشتغال برای کارمندان است. بدون شک نمی توان پیش بینی کرد که یک کارمند را چه مدت می توان در شرکت نگه داشت. با این حال انعقاد قراردادهای بیش از یک سال می تواند زمینه جلب اطمینان کارمندان را فراهم آورد.
لازم به یادآوری است که تأمین امینت شغلی کارمندان به معنای کاهش بار مسئولیت و فعالیت های روزانه شان نیست. در واقع آنچه شکایت از عدم امنیت شغلی تلقی شده و اغلب کارمندان نسبت به آن حساسیت نشان می دهند، بیشتر ناشی از گستردگی فعالیت های روزانه برخی مشاغل است. چنین امری بدون شک کارمندان ناراضی را به سوی ترک شرکت سوق خواهد داد. در چنین مواردی بحث امنیت شغلی کاربردی در بهبود شرایط ندارد، بلکه راهکار را باید در بحث تقسیم مناسب وظایف که در ایده های قبل مطرح شد جست وجو کرد.
تعامل با کارمندان لزوما یک طرفه نیست. مدیران با استفاده از بازخوردهای دریافتی از کارمندان قادر به شناسایی نقاط ضعف و بهبود مهارت های خود هستند. این امر در وهله نخست نیازمند ایجاد نوعی فضای دوستانه که در ابتدا به آن اشاره شد، است. مدیران برای دریافت نظر کارمندان از شیوه های مختلفی استفاده می کنند.
برای مثال در شرکت فیس بوک انتقاد از مدیران به صورت کاملا واضح صورت می گیرد. با این حال برخی از شرکت ها مانند IBM از سیستم نظردهی ناشناس استفاده می کنند. انتخاب چنین شیوه هایی به طور کلی بستگی به شناخت شما از کارمندان خواهد داشت.
ایجاد تعادل میان فعالیت کارمندان و زمان مناسب استراحت شان نکته دیگری است که در راستای افزایش بهره وری کارمندان و به تبع آن انسجام درونی شرکت باید مدنظر قرار داد. شرکت نایکی امکان استراحت کارمندان در محل کار را فراهم کرده است. همچنین برند فیس بوک امکانات تفریحی نیز برای کارمندان پیش بینی کرده است.
با این حال اغلب شرکت های تازه تأسیس یا معمولی امکان اجرای چنین طرح هایی را ندارند. ایده جایگزینی که قصد معرفی آن را داریم، تقویت علاقه کارمندان به فعالیت شان از طریق نیروگماری افراد براساس علاقه مندی شان است. به این ترتیب بدون تغییر ساعت کاری افراد کیفیت عملکردشان را بهبود خواهید بخشید.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
برند نایک شیوه خلاقانه ای برای تقویت روحیه و کیفیت عملکرد کارمندانش دارد. بر این اساس ساعت کاری کارمندان براساس دو مدل و به انتخاب خودشان صورت می گیرد. همچنین امکان اقامت در محل کار به منظور اضافه کاری نیز وجود دارد.
سالن های ورزشی و تفریحات مختلف هم از جمله امکانات رفاهی است که این برند برای کارمندانش تدارک دیده است. اگر چنین فعالیتی به نظر زیاده روی در جلب نظر کارمندان می رسد، کافی است نگاهی به اطراف تان بیندازید. اغلب ما حداقل چند محصول این شرکت را در میان وسایل ورزشی مان پیدا خواهیم کرد. این فعالیت نوعی سرمایه گذاری روی نیروی انسانی است که نتیجه اش به وسیله فعالیت مؤثر کارمندان در ابعاد مختلف نمایان خواهد شد.