در زمینه سرمایه گذاری همیشه خبرگزاری ها و برنامه های تلویزیونی علاقه مند به بیان شیوه های به اصطلاج طلایی هستند. این باور که می توان با به کاربستن یک الگوی مشخص در عرض مدتی کوتاه به موفقیت در سرمایه گذاری رسید، مدت ها به عنوان سوژه داغ رسانه ای مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال در اینجا قصد نداریم متن های کلیشه ای را تکرار کنیم. از نقطه نظر آکادمیک سرمایه گذاری یک فرآیند طولانی مدت است.
این ویژگی در کنار خصوصیت تاثیرپذیری از شرایط متغیر پیرامون باعث شده این فرآیند پیچیدگی خاصی پیدا کند. مجلات تخصصی، منبع مناسبی برای درک چگونگی شیوه سرمایه گذاری استاندارد است. در اغلب مصاحبه های چنین مجلاتی با سرمایه گذاران موفق، عامل زمان اهمیت به خصوصی دارد. اصولا پروسه سرمایه گذاری در حداقل بازه زمانی پنج سال تعریف می شود. این نکته به معنای ضرورت زیر نظر داشتن شرایط بازار، مشتریان و سهام ها برای مدت زمان نسبتا طولانی است.
اروتونل(Eurotunnel) یکی از غول های حمل ونقل ریلی فرانسه است. عمده شهرت این برند به دلیل تاسیس تونل مانش میان فرانسه و بریتانیاست. این پروژه عظیم پس از تلاش های فراوان در سال 1994 به بهره برداری رسید و در این سال سران دو کشور رسما این تونل را افتتاح کردند. ظاهر ماجرا بسیار روشن و دقیق است. با این حال اگر اندکی بر روی فرآیند تصدی پروژه توسط اروتونل و سپس راه دشوار پیش روی این برند تمرکز کنیم، تا حد زیادی فرآیند دشوار و پیچیده سرمایه گذاری را درک خواهیم کرد.
بر این اساس در ابتدا اروتونل در رقابت با سایر برندها و پس از کش وقوس های فراوان توانست انحصار تاسیس چنین تونل عظیمی را به دست آورد. گام بعدی طراحی تونل و محاسبه ویژگی های ساختاری اش بود. میان گام نخست که تصدی امتیاز تاسیس تونل و مرحله اخیر که طراحی اش است، فاصله زمانی معناداری وجود دارد. اصولا یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت ها به دنبال تصدی پروژه های بزرگ نمی روند، مدت زمان طولانی است که شرکت ها باید هزینه های مختلف را پرداخت کنند تا در نهایت به سود مورد نظرشان برسند.
اوضاع در مورد غول حمل ونقل فرانسوی نیز بر همین منوال بود. بررسی حسابرسی های این شرکت در چهار سال منتهی به تاسیس این تونل نشان دهنده ضرر فوق العاده شرکت است. به این فشارها باید سقوط ناگهانی قیمت سهام اروتونل را نیز اضافه کرد. در چنین شرایطی ادامه فعالیت و مشارکت در پروژه ای عظیم مانند تونل مانش عملا غیرممکن می شود.
با این حال همیشه استثناهایی در دنیای کسب وکار وجود دارد؛ اروتونل یکی از این استثناهاست. بازه زمانی که در آن این برند فرانسوی تحت فشار فراوان به فعالیت ادامه داد، یکی از دشوارترین بازه های زمانی ممکن بود. در واقع تعداد زیادی از مهندسان و دست اندرکاران اروتونل در طول این مدت و به دلیل مشکلات گوناگون همکاری شان را با شرکت قطع کردند. با این حال اگر گمان می کنید پس از تاسیس تونل در سال 1994 اوضاع شرکت رو به بهبود گذاشت، تا حد زیادی در اشتباه هستید. سقوط قیمت سهام و شرایط دشوار اقتصادی تا سال 1998 ادامه داشت. در این سال بود که قسط نهایی طرف قرارداد اروتونل پرداخت شد و اوضاع شرکت سروسامانی به خود گرفت.
همان طور که در مثال اروتونل مشاهده می کنید، یک سرمایه گذاری طولانی مدت که در اینجا به صورت اجرای یک طرح عظیم حمل ونقلی نمود پیدا کرد، نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و در اختیار داشتن یک طرح منسجم برای سال های آتی است. بسیاری از شکست ها در عرصه پروژه های سرمایه گذاری طولانی مدت به دلیل عدم آگاهی کافی شرکت ها نسبت به ضرورت های سرمایه گذاری است. بر همین اساس در بخش پایانی چند توصیه کاربردی دیگر در زمینه ورود و فعالیت در عرصه سرمایه گذاری بیان خواهیم کرد.
پرسش هایی برای پیشرفت
- برنامه ریزی بلندمدت در یک شرکت نیازمند توجه به مولفه های گوناونی است. در این زمینه پیش بینی شما از چشم انداز آتی برندتان و همچنین توانایی مالی شرکت در راستای تحمل هزنیه های اولیه گزاف تعیین کننده خواهد بود. بر همین اساس شاید مناسب باشد بپرسیم که برنامه شما و شرکت تان برای سال های آتی به چه شکل است یا اصولا برنامه بلندمدتی را برای خود تعریف کرده اید؟
- معمولا برای شرکت های کوچک و تازه کار تصدی پروژه های بزرگ یک دیوانگی محض به حساب می آید. با این حال اگرچه به تنهایی قادر به عرض اندام در مقابل برند و هلدینگ های بزرگ نیستید، با این حال ائتلافی از برندهای کوچک توانایی بیشتری برای تصدی پروژه هایی با سوددهی مناسب خواهد داشت.