شکست در کسب و کار و تجارت، پایان دنیا نیست، بلکه می تواند آغازی برای موفقیت در کسب و کارمان باشد. در این مقاله 10مورد وجود دارد که می توانیم با استفاده از آنها متوجه شویم که کسب و کارمان شکست می خورد یا خیر!
اگر تفکر ما سنتی باشد، متوجه می شویم که کسی شکست خود را جشن نمی گیرد و مردم شکست را پایان راه و نابود شدن غرور خود می دانند و در ذهن خود تکرار می کنند که چرا باید گامی دوباره در این راه بردارم؟ چرا دوباره امتحان کنم؟
اگر توماس ادیسون شکست را می پذیرفت، چه چیزی رخ می داد؟ ادیسون می گوید «بعد از بارها شکست، ۱۰۰۰۰ روش اشتباه را یافتم که از آنها کناره گیری کردم».
اگر به پشت سر خودمان نگاه کنیم و اشتباهات خود را مشاهده کنیم، ممکن است دیگر این اشتباهات را تکرار نکنیم.
آیا هر کدام از این اشتباهات، سبب شکست ما در گذشته بوده است؟
۱-خود را سرزنش نکنیم
بسیار سخت است به اشتباهات خودمان اعتراف کنیم، اما باید واقعیت گذشته را قبول کنیم. این اشتباه ما بود نه اشتباه اقتصاد و نه اشتباه شریک زندگی ما، شهری که در آن زندگی می کنیم، مردم، محصولات یا موضوعات خانوادگی که درگیر آن بودیم، هیچ کدام مقصر نیستند. مقصر خودمان هستیم، زیرا ما رهبر کسب و کار خود بوده ایم، هر رهبر کسب و کار موفقی، تمام این موارد را شکست داده تا موفق شده به این مقام برسد. زمانی که می گوییم، خودمان سبب شکست خود بوده ایم ذهن ما برای تغییر و تحولی دیگر بازتر خواهد شد.
۲-خود را شکست ندهیم
چون مرتکب اشتباه شدیم خود را فرد بدی نخوانیم. موسس شرکت اپل، استیو جابز شرکت Next کامپیوتر را در سال ۱۹۸۵ تاسیس کرد و بعد مجبور به خروج از آن شرکت شد. با اینکه شرکت از موفقیت دور بود اپل آن را خرید. استیو تنها فردی نبود که شرکت را ترک کرد بلکه می توان گفت ذهن متفکر استیو را که در دنیای نوین کسب و کار بسیار خلاق بود شرکت از دست داد. اما این مراحل سخت باعث نشد او ناامید شود. او عظمت و قدرت خود را دوباره به دست آورد. استیو تمام مراحل شکست را تجربه اما از آنها به شکل مثبتی استفاده کرد.
۳-شکست خود را دوبرابر نبینیم
با صحبت کردن با افراد موفق، حتما به ما خواهند گفت که شکست خود را چند برابر نبینیم، زیرا این کار ما را به شکستی دوباره راهنمایی می کند. سعی کنیم شرکتی بزرگ تر و بهتر تاسیس کنیم. از خطاهای گذشته خود استفاده کنیم تا بتوانیم از آنها به نفع خودمان بهره ببریم.
۴-به کارمندان خود هر آنچه دوست دارند بدهیم
ممکن است که ما ایده خوبی در سر داشته باشیم. اما چرا نباید کارمندان ما این ایده ها را ارائه و عملی کنند؟ در مراحل کار خود مطمئن شویم که مشتریان ما، علاقه ای به شنیدن ایده های کارمندان ما دارند یا خیر! آنها می توانند مبلغ قابل توجهی را در مقابل ایده های جالب برای محصولات به ما ارائه دهند.
۵-آمادگی این را داشته باشیم که از ایده های خود دست بکشیم
ممکن است خیلی برای ایده خود تلاش کرده باشیم اما ایده ما عملی نشده باشد و ما به جای دست کشیدن از آن، باز هم به جلو حرکت کرده ایم. بهترین کارآفرینان می دانند که ما پرشور و شوق هستیم اما این مورد شور و شوق باعث شکست ما خواهد شد. کارآفرینان و همکاران ما می دانند شور و شوق ما به معنای بستن چشمان ما به روی حقیقت است. سعی کنیم ایده ای را انتخاب کنیم که هم ما و هم کارمندان مان آن را دوست داشته باشیم.
۶-از کارشناسان استفاده کنیم
ما کارشناس هر چیزی نیستیم مخصوصا در این دنیای کسب و کار که همه با هم در حال رقابت هستند. سعی می کنیم کارشناس بازاریابی باشیم، طراح سایت های مختلف، مدیر، دستیار فروش و … سعی کنیم برای هر کدام از این کارها شخصی را به کار بگیریم و یک گروه حرفه ای را تشکیل دهیم. هیچ انسانی وجود ندارد که همه چیز را با هم بلد باشد.
۷-دست کشیدن از تلاش
بزرگ ترین اشتباهی که کارآفرینان مرتکب می شوند این است که، با رسیدن به موفقیت دست از تلاش می کشند. همیشه به دنبال راه هایی باشیم که کسب و کار ما را بهتر کند. دست کشیدن از تلاش و کار باعث شکست ما خواهد بود.
۸-به اندازه کافی پول جمع آوری کنیم
برخی شرکت ها برای آغاز کار خود به پول کمی نیازمندند. اگر کار خود را آغاز کرده باشیم مبلغ کمی را به علت شروع و استارت کار به دست می آوریم اما این امر برای همه شرکت ها یکسان نیست. آیا ایده ای خوبی داریم و پول لازم برای این کار را نداریم؟ در آینده سعی کنیم مقداری پول را پس انداز کنیم.
9-ما پروژه خود را به اندازه کافی دوست نداریم
فرصت های تجاری فراوانی وجود دارد که می تواند باعث ثروتمند شدن ما باشد. اگر برای به دست آوردن این فرصت ها شور و شوق نداشته باشیم پس ما موفقیت خود را از دست داده ایم. باید آنچه را که انجام می دهیم، دوست داشته باشیم. اگر فرصت پیش آمد و شرایط لازم برای قبول آن را داشتیم، اما آن کسب و کار را دوست نداشتیم همچنین تخصص لازم را هم نداریم آنچه را که دوست داریم دنبال کنیم.
۱۰-به هرچه که می گویند گوش ندهیم
شرکت های کسب و کار فراوانی وجود دارد که می خواهند مشتریان ما را بگیرند. اگر کار خود را آغاز کرده ایم و پول زیادی به دست نیاوردیم این امر قابل پیش بینی بوده پس ناراحت نباشیم، نوع دیگری از شرکت ها از ما به شکل غیر مستقیم یا مستقیم می خواهند که کسب و کار خود را جمع کنیم، آیا ما این کار را می کنیم؟ ما با افرادی رقابت خواهیم کرد که بدون توقف کار می کنند اگر این زمان را نداریم که مانند آنها باشیم پس توقع تغییرات را در کسب و کار خود نداشته باشیم.