پنجشنبه, ۱۸ بهمن(۱۱) ۱۴۰۳ / Thu, 6 Feb(2) 2025 /
           
فرصت امروز

فرصت امروز: با شدت گرفتن تنش میان عربستان و قطر، دولت عربستان سعودی اعلام کرد که تمام دفاتر شرکت هواپیمایی قطر ایرویز را در این کشور تعطیل کرده است. همچنین مجوز شرکت هواپیمایی قطر ایرویز هم در عربستان سعودی باطل شده است. در همین حال با اجرای ممنوعیت سفر برای هواپیمایی قطر ایرویز از سوی عربستان سعودی، از دیروز بسیاری از پروازهای این شرکت هواپیمایی کنسل شدند، که از جمله نخستین اثرات ملموس شدت گرفتن بحران میان دو کشور است.

براساس گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت، بیش از ۳۰ پرواز به مقصد دوحه کنسل شدند و تصاویر ارسالی از فرودگاه بین المللی  «هماد» در قطر حاکی از خلوت بودن آن دارد. تمامی ۲۷ پرواز دوبی به دوحه قطر هم کنسل شدند. همچنین قطر ایرویز نیز تمامی پروازهای خود به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس را به حالت تعلیق درآورده است و پرواز به مصر هم تا اطلاع ثانوی انجام نمی شود.

100 تا 150 پرواز در آسمان ایران افزایش یافت

در همین زمینه مدیرعامل  «شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران» از افزایش جریان ترافیکی 100 تا 150 پروازی در آسمان ایران خبر داد و گفت: از حدود ساعت 4:30 دقیقه بامداد سه شنبه، جریان ترافیکی جدید مورد پذیرش کشور ما قرار گرفت و عملیاتی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، رحمت الله مه آبادی ادامه داد: پیش از این به طور میانگین روزانه بیش از 950 پرواز از آسمان ایران عبور می کرد و با انتقال برخی از پروازهای هواپیمایی قطر ایرویز به آسمان ایران روزانه به طور متوسط پروازهای عبوری از فضای ایران به 1050 تا 1100 پرواز افزایش یافت.

وی افزود: پیشتر سه جریان عمده ترافیکی از قطر انجام می شد که یکی از این جریان ها از دوحه به اروپا و آتلانتیک شمالی و بالعکس است و این جریان که شامل غالب پروازهای قطری است تقریباً بدون تغییر باقی مانده است و فقط حدود 30 پرواز به سمت اروپای جنوبی در مسیر کشورهای بحرین، عربستان و مصر وارد جنوب اروپا می شد که از جنوب شیراز وارد ایران شده و از مسیر اصلی خلیج فارس به اروپا وارد جریان ترافیکی ما خواهد شد. 

مه آبادی افزود: در جریان دوم که جریان ترافیکی مسیر آفریقاست قبلا از طریق بحرین، عربستان و مصر وارد آفریقا می شد، ولی الان از جنوب شیراز به سمت بندرعباس وارد شده و تحویل کشور عمان می شود و با دور زدن شبه جزیره عربستان وارد آفریقا می شود.

وی گفت: این جریان ترافیکی که حدود 50 ترافیک است حدود 30 دقیقه در فضای آسمان ما پرواز می کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در جریان سوم که جریان هند و خاور دور است بخشی از آن از مسیر کشور ما عبور می کرد و بخشی از طریق امارات، مسقط، پاکستان بود که در شرایط کنونی تعدادی نیز در آسمان کشور ما پرواز می کند.

وی افزود: از حدود ساعت 4:30 دقیقه بامداد سه شنبه جریان ترافیکی جدید عملیاتی شد و با درخواست کشور قطر و سازمان بین المللی  ایکائو و پایبندی به تعهدات بین المللی این درخواست مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیرعامل  «شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران» افزود: پس از ایجاد 15هزار کیلومتر راه هوایی در قالب فاز اول طرح مدیریت آسمان ایران شهر، ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده است و می توانیم به تقاضاهای بین المللی پاسخ بدهیم و با تکمیل فازهای بعدی می توانیم ترافیک های سنگین تری را هم پاسخگو باشیم.

رشد ۲۰۰ سورتی پروازهای عبوری از آسمان ایران

همچنین یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه های کشور اعلام کرد که تمام پروازهای ایرلاین های قطری برای تردد به آفریقا و اروپا از آسمان ایران عبور خواهند کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت ایرلاین های قطری پس از چالش های اخیر این کشور با تعدادی از کشورهای عربی که منجر به تحریم عبور هواپیماهای این کشور از آسمان کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر شده، بیان کرد: این چهار کشور مهم حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا اعلام کرده اند آسمان خود را روی هواپیماهای متعلق به شرکت های هواپیمایی قطر به خصوص قطرایرویز به عنوان شرکت حامل پرچم این کشور مسدود خواهند کرد.

این مقام مسئول در  «شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران» ادامه داد: با این وضع، تنها راه عبور پروازهای قطری، از آسمان ایران خواهد بود. 

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر در هر شبانه روز ۹۵۵ پرواز عبوری از آسمان ایران تردد می کنند که در صورت تحریم شدن ایرلاین های قطری و عبور هواپیماهای آنها از آسمان ایران، احتمالا روزانه ۲۰۰ پرواز به این تعداد افزوده می شود.

این منبع آگاه در شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات قطری ها، سفر به شاخ آفریقا پس از تحریم ایرلاین های این کشور از سوی هواپیمایی مصر خواهد بود، تصریح کرد: در این صورت ایرلاین های قطری می بایست با عبور از آسمان عمان و جنوب ایران، از آسمان عراق به شاخ آفریقا تردد کنند. این موضوع مسیر آنها را طولانی تر خواهد کرد؛ چون قبلا با عبور از آسمان کویت و مصر، به راحتی وارد آفریقا می شدند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان درآمد شرکت فرودگاه ها از پروازهای عبوری خارجی از آسمان ایران گفت: این درآمدها به دلایل امنیتی قابل ذکر نیست چون کشورهای همسایه با اطلاع از رقم ایران، نرخ عبور از آسمان خود را به صورت رقابتی با ایران کاهش می دهند که منجر به کاهش درآمدهای کشور می شود.

درآمد ۵۱ میلیارد تومانی ماهانه ایران از پروازهای عبوری قطر

«شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران» می تواند در یک ماه آتی از پروازهای عبوری قطر از آسمان ایران، بیش از ۵۱ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

براساس دستورالعملی که  «شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران» به زبان انگلیسی در سایت خود قرار داده است، شرکت های هواپیمایی دنیا برای عبور از ایران باید به ازای وزن هواپیما و میزان مسافتی که در آسمان ایران طی می کنند، ماهانه به این شرکت شارژ پرداخت کنند.

براساس این دستورالعمل، شرکت فرودگاه ها از ایرلاین های خارجی به ازای هر هزار کیلوگرم از وزن آنها در هنگام تیک آف ۴ هزارم دلار در هر کیلومتر اخذ می کند. به عبارت دیگر، تقریباً به ازای هر هزار کیلوگرم از وزن هواپیما، ایران از آنها ۱۶ تومان (با احتساب هر دلار تقریباً ۴ هزار تومان) در هر کیلومتر طی مسافت از آسمان کشورمان، به عنوان حق شارژ ماهانه شرکت فرودگاه ها اخذ می کند. 

در این دستورالعمل آمده که ایرلاین متقاضی عبور از آسمان ایران، می بایست هزینه تردد را به صورت دلار آمریکا، یورو یا اعتباری به بانک های ایرانی پرداخت کند. همچنین براساس دستورالعمل شرکت فرودگاه ها، ایرلاین هایی که می خواهند به صورت موقتی یا صرفاً برای یک بار از ایران رد شوند، می بایست معادل همین مقدار را به صورت اعتباری و پیش از برخاستن از فرودگاه مبدأ به بانک های ایرانی واریز کنند. 

بنابراین اگر بخواهیم به طور تقریبی میزان درآمد شرکت فرودگاه ها از هواپیماهای عبوری از آسمان ایران را محاسبه کنیم، با توجه به اینکه بیشتر هواپیماهای متعلق به قطر ایرویز، بوئینگ ۷۷۷ (۴۳ فروند) و ایرباس ۳۲۰ (۳۵ فروند) از مجموع ۱۷۵ فروند هواپیمای متعلق به قطر ایرویز هستند و همچنین وزن این دو مدل هواپیما در هنگام برخاستن از باند در صورت پر بودن، به ترتیب ۳۵۱ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم و همچنین ۳۶۲ هزار و ۸۷۳ کیلوگرم است (که به طور میانگین ۳۵۵ هزار کیلوگرم منظور می شود) و نیز با توجه به اینکه مسافت جنوب خلیج فارس تا شمال غرب ایران و ورود هواپیماهای قطری به آسمان ترکیه، کمی بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر برآورد می شود، به طور تقریبی و میانگین، درآمد شرکت فرودگاه های ایران از هر سورت پروازی، ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر هواپیما خواهد بود.

با توجه به اینکه در صورت انتقال مسیر پروازی ایرلاین های قطری به آسمان ایران، روزانه ۲۰۰ سورت پروازی به آسمان ایران منتقل می شود، درآمد شرکت فرودگاه ها از این انتقال مسیر، در هر ۲۴ ساعت، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. بر این اساس، شارژ ماهانه ای که قطری ها بابت تردد از آسمان ایران می پردازند، ۵۱ میلیارد تومان برآورد می شود.

البته با توجه به اینکه کشورهایی همچون عراق، اردن و کویت حاضرند بابت انتقال پروازهای قطری به آسمان کشورهایشان، مبالغ کمتری از ایرلاین های قطری اخذ کنند، لازم است شرکت فرودگاه ها نیز رقم پیشنهادی خود را کاهش دهد تا این درآمد نصیب همسایگان ایران نشود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CTqpD4kH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکسirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5مبلمان اداریقیمت طلای آبشدهنرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیکوچینگ فراکوچتعمیر اینورترکناف سقف کناف سقف کاذبخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چین
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه