علاوه بر سر جان هاروی جونز، برند تویوتا نیز در اصول چهارده گانه ای که تحت عنوان «راه تویوتا» منشتر شده است، در 13 اصل به اهمیت همکاری و اجماع اشاره کرده و آن را مهم ترین بخش کار معرفی می کند.
در ادامه به عنوان قسمت پایانی ایده حاضر، نگاهی مختصر به بخشی از این اصول خواهیم انداخت: «تصمیمات خود را به آرامی، پس از مشورت با افراد مناسب و با در نظر گرفتن گزینه های جایگزین آن اتخاذ کنید. هرگز دست به اجرای برنامه ای نزنید، مگر آنکه چندین طرح جایگزین برای آن در اختیار داشته باشید.
به چنین فرآیندی در زبان ژاپنی «نماواشی» گفته می شود. بر این اساس پیش از اجرای هر تصمیم به دقت آرای محتلف گردآوری شده و مورد تحلیل قرار می گیرند. توجه داشته باشید که در شیوه نماواشی هدف صرفاً اتخاذ تصمیم نیست؛ هدف اصلی اتخاذ راه درست است.»
بر این اساس بهتر است فکر اتخاذ تصمیمات به صورت یک جانبه را از سرتان بیرون کنید. در واقع دنیای امروز به قدری پیچیده و چندبعدی است که تسلط بر همه ابعاد یک کسب وکار غیر ممکن می نماید. بر همین اساس روش هایی مانند نماواشی و سایر شیوه های موجود می تواند به مثابه عنصر جایگرین مدنظر قرار گیرد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- مدیران و رهبران تجاری تمایل غیرقابل کنترلی به اتخاذ تصیمات به صورت مستقل دارند. با این حال براساس آنچه در ایده حاضر بیان شد، چنین روش هایی باتوجه به سرعت رو به افزایش تکنولوژی و سایر جنبه های کسب وکارها چندان معقول به نظر نمی رسد.
- در شیوه مبتنی بر نماواشی مشکلات به صورت بهتر و عمیق مورد بررسی قرار گرفته و به تبع آن تصمیم نهایی از کمترین میزان ریسک برخوردار خواهد بود.
- هنگامی که تصمیم تان را براساس اصلاحات وارد شده در مرحله نماواشی گرفتید، تردید به خود راه ندهید. در واقع هیچ تصمیمی خالی از ایراد نیست. با این حال آنچه برخی تصمیات را بدل به شاهکارهای دنیای کسب وکار می کند، اعتماد افراد به آن تصمیم هاست.