مردم علاقه شدیدی به پرسش از عقایدشان دارند. در واقع تنها کافی است از یک فرد در مورد یک مسئله چنین سوالی بپرسید: «نظر شما در مورد مسئله X چیست؟» بعد از این پرسش احتمالا باید با استدلال های متعدد فرد موردنظر مواجه شوید. شاید به همین خاطر است که شرکت های تحقیقاتی بخش مهمی از انرژی خود را صرف جمع آوری اطلاعات شهروندان کرده و در برخی مواقع نظر افراد را در حال عبور از خیابان نیز جویا می شوند. قصد دارم ادامه بحث را با طرح یک سوال ادامه دهم: «آخرین باری که یک تست شخصیتی یا هر تست دیگری را در یک مجله مشاهده کردید، واکنش تان چه بود؟» تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد علاقه مند هستند این تست ها را انجام دهند.
بر همین اساس شاید بتوان از چنین علاقه ای در تبلیغات تجاری نیز استفاده کرد. راحت ترین روش برای استفاده بهینه از این علاقه مردم در نگارش آگهی ها، به کارگیری یک پرسشنامه در متن آگهی است. تنها کاری که در این میان باید انجام دهید، طراحی پرسشنامه به گونه ای است که در نهایت به مقصد موردنظرتان (نشان دادن مزیت محصول یا ترغیب مشتری برای خرید) منجر شود. در این راستا می توان از تصاویر و زمینه گرافیکی مناسب نیز استفاده کرد تا ظاهر آگهی کاملاً شبیه به نمونه های واقعی و غیرتجاری شود.
ایده
ایده این شماره براساس طرح یک مجله حوزه کامپیوتر نوشته شده است. صفحات تبلیغاتی مجلات به طور معمول به یک شیوه مشخص پر می شوند. در اینجا منظور من از شیوه مشخص، اشاره به ایده طراحان آگهی های موردنظر است. بگذارید مروری بر المان های ثابت این آگهی ها داشته باشیم.
1- یک تصویر بزرگ از محصول موردنظر که با فوتوشاپ پررنگ شده باشد
2- تصویر یک مجری که صورتش به دلیل استفاده بیش از حد لوازم آرایشی از حالت معمولی خارج شده و احساس بیگانگی را به مخاطب منتقل خواهد کرد
3- پیراهن هایی با لوگوی شرکت که بر تن افراد حاضر در آگهی است
4- گاز پیک نیک (در مورد آگهی های خرید خانه)
5- در نهایت هم یک تیتر بسیار بزرگ که حاوی جمله ای شبیه به این است: «با خرید محصول X زندگی راحت تری را تجربه کرده و از تخفیف ویژه ما نیز بهره مند شوید.»
در مورد مجله کامپیوتری موردنظر اوضاع اندکی متفاوت بود. در واقع سردبیر مجله قصد ایجاد تغییر در فضای تبلیغات متنی برندش را داشت. بر همین اساس از من خواسته شد یک تبلیغ خلاقانه را طراحی کنم. پیشنهاد اولیه من استفاده از یک پرسشنامه به عنوان تبلیغات مجله بود. شیوه طراحی آگهی را نیز به صورت کلاسیک در نظر گرفتم. بر این اساس ابتدا به سوالات طرح شده پاسخ داده و سپس با بررسی تعداد جواب ها تیپ موردنظر را پیدا می کردید.
تیتر آگهی نیز به این صورت طراحی شده بود: «آیا ممکن است چند سوال کوتاه از شما بپرسم؟»
سوالات به این صورت طراحی شده بود که نخست از برنامه روزانه مخاطب سوال پرسیده می شد و به صورت غیرمحسوس بحث به سمت تکنولوژی و به طور مشخص کامپیوتر هدایت می شد. در نهایت نیز پرسش مبنی بر مطالعه مجله مورد نظر طرح شده بود که ضربه آخر را به مخاطب وارد کرده و او را متوجه وجود چنین مجله ای می کرد.
اگر دقت کرده باشید، اغلب تبلیغات موجود در مجلات و روزنامه ها بدون کمترین خلاقیتی درج شده اند. در همین راستا در آگهی خود سعی در شکستن فضای موجود کردم. در واقع پرسش های آگهی ام به شیوه ای متفاوت از دیگر نمونه های موجود طراحی شده بود. شاید برای همین موفقیت نسبتا مطلوبی را از طراحی چنین آگهی روزنامه ای کسب کردم.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- هنگام طراحی سوال های پرسشنامه توجه داشته باشید که محدودیت اندازه را رعایت کنید. در واقع بهتر است برای درج پرسشنامه در مجلات یا روزنامه ها از سوالات کوتاه استفاده کنید (اگرچه ایمیل های تبلیغاتی فضای بیشتری را به شما خواهد داد).
- دقت داشته باشید که پرسشنامه شما در نهایت یک هدف مشخص را دنبال کند. به عبارت بهتر، شما به دنبال عقاید مخاطب نیستید، بلکه فقط تلاش کرده اید افراد را به خرید محصولی خاص ترغیب کنید.