دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هواپیماهای ATR خریداری شده از سوی ایران ایر دیروز در باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند. به گزارش«فرصت امروز» طبق قراردادی که از سوی ایران ایر با شرکت هواپیماساز اروپایی ATR بسته شده، بناست این شرکت ۲۰ فروند هواپیمای مسافرتی خود را تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ایران تحویل دهد که در مرحله نخست چهار فروند آن به ایران آمد. هواپیمای ATR72 که از سوی ایران ایر وارد ناوگان کشور خواهد شد، حدود ۷۰ نفر ظرفیت مسافرگیری دارد و می تواند ۱۵۰۰ کیلومتر بدون توقف پرواز کند. طبق پیش بینی های صورت گرفته این هواپیما در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

در همین زمینه معاون مدیرعامل شرکت ATR اعلام کرد: بعد از آن که شرایط برای انجام مذاکره با ایران فراهم شد ما اقدام به نهایی کردن یک قرارداد با ایران ایر کردیم و به آن متعهد هستیم، اما درباره قراردادهای دیگر، شرایط تعیین کننده نهایی شدن آن خواهد بود.

جیووانی دیروز در مراسم ورود نخستین هواپیماهای ATR به ایران اعلام کرد: امروز قطعا یک روز بزرگ برای صنعت هوایی ایران است، زیرا در طول سال هایی که در این حوزه فعالیت کردم به یاد ندارم که به طور همزمان در یک روز چهار فروند هواپیما به ناوگان یک شرکت اضافه شود. خوشبختانه پس از انجام حجم زیادی از فعالیت ها که در طول ماه های گذشته انجام شد امروز روز نخست آغاز اجرای قرارداد با ایران ایر است.

وی با بیان اینکه ATR با ۲۰۰ ایرلاین در ۱۰۰ کشور مختلف جهان قرارداد تجاری دارد، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۴۰۰ فروند از هواپیماهای این شرکت به ایرلاین های مختلف جهان تحویل داده شده است و ما خوشحالیم که از امروز اجرای قرارداد با ایران ایر نیز در دستور کار قرار می گیرد. ما معتقدیم این هواپیماها برای ناوگان ایران اهمیت بسیار زیادی دارد و از این رو ATR به بازار ایران نگاه جدی ای داشته است.

جیووانی در پاسخ به این سوال که شرایط اجرای قرارداد با ایران در صورت تغییر دولت در این کشور چگونه پیگیری خواهد شد؟ نیز توضیح داد: ما به ایران اطمینان داده ایم که در اجرای قرارداد فعلی پشتیبانی های لازم و اقداماتی را که برای ورود هواپیماها نیاز است انجام خواهیم داد، اما شرایط درباره قرارداد جدید در این حوزه منوط به عرضه و تقاضا در بازار ایران و شرایطی است که می تواند در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر قرارداد فعلی با ایران ایر در دستور کار است و ما در برنامه دو ساله آن را تکمیل می کنیم.

پنج فروند هواپیمای دیگر ATR وارد کشور می شود

همچنین فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر دیروز در حاشیه مراسم ورود چهار فروند هواپیمای ATR به فرودگاه مهرآباد، از ورود پنج فروند دیگر از این نوع هواپیماها به کشور تا پایان سال 2017 خبر داد.

پرورش گفت: ایران ایر برای خرید 20 فروند هواپیمای ATR با این شرکت سازنده قرارداد منعقد کرده و امید است بقیه این هواپیماها در سال 2018 به ایران ایر تحویل شود. پس از برجام و لغو تحریم ها، مذاکره برای خرید هواپیماهای نو با شرکت های سازنده به صورت مستقیم آغاز شد و پس از ورود  سه فروند هواپیمای ایرباس به کشور، امروز نیز شاهد ورود چهار فروند هواپیمای ATR به ایران هستیم.

پرورش افزود: ایران ایر از این هواپیماها در مسیرهای کوتاه و فرودگاه های کم برخوردار استفاده خواهد کرد، زیرا همواره نمایندگان مختلف و استانداران درخواست داشته اند پروازهای هوایی ما به این فرودگاه ها برقرار شود. ما مطالعات خود را درباره هواپیمای ATR که سابقه خوبی از آنها وجود دارد، آغاز کردیم تا بتوانیم از هواپیماهای مناسبی برای پروازهای کمتر از 100 نفر استفاده کنیم.

وی افزود: پس از 15 ماه، مذاکره ما با شرکت های سازنده به نتیجه رسید و امروز شاهد ورود چهار فروند از این هواپیماها به کشور بودیم و به همراه این هواپیماها دو تا سه تن قطعات یدکی به ایران منتقل شد تا بتوانیم از این قطعات در موارد مورد نیاز استفاده کنیم.

مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: پیش پرداخت اولیه خرید این هواپیماها از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است تا بتوانیم با استفاده از فاینانس خارجی هزینه های خرید این هواپیماها را به طور کامل پرداخت کنیم و به تدریج همه این هواپیماها وارد کشور شوند.

از تحویل در تولز تا فرود در مهرآباد

پس از امضای توافق هسته ای، خرید هواپیماهای نو در دستور کار ایران قرار گرفت و در گام اول، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست تفاهم نامه ای برای خرید 100فروند هواپیما با شرکت ایرباس به امضا برساند. همزمان در جریان مذاکرات با شرکت ایرباس، خرید ۲۰فروند هواپیمای ATR نیز در دستور کار ایران ایر قرار گرفت و پس از اینکه نخستین ایرباس های خریداری شده ایران به ناوگان اضافه شدند، ایران ایر موفق شد قرارداد خود با شرکت فرانسوی – ایتالیایی ATR را نیز نهایی کند. این در شرایطی است که ایران ایر به طور همزمان قرارداد خرید 80فروند هواپیما از شرکت بویینگ را نیز نهایی کرده بود.

عاقبت در 20 فروردین امسال، قرارداد ایران ایر و شرکت هواپیماسازی ATR، نهایی و مقرر شد که ایران 20 فروند هواپیمایی مورد قرار داد را تا پایان سال ۲۰۱۸ از این شرکت تحویل بگیرد، ضمن اینکه شرکت ATR مکلف شد نخستین فروند از این هواپیماها را ظرف چند هفته پس از نهایی شدن قرارداد و پنج فروند دیگر را نیز تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل دهد.

آنگونه که فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای این قرارداد، اعلام کرد، ایران در این قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای  ای تی آر دیگر را نیز به صورت آپشنال به این شرکت هواپیما سازی سفارش داده که در همین قرارداد، امکان اجرای آن دیده شده است.

با گذشت حدود یک ماه از امضای قرارداد خرید هواپیما از شرکتATR، مراسم تحویل چهار فروند هواپیمای ATR 72-600 با حضور فرهاد پرورش مدیرعامل هما در تولوز فرانسه برگزار شد و ایران نخستین گروه از هواپیماهای ATR خریداری شده را تحویل گرفت.

به گفته پرورش، این هواپیماها ظرفیت 70نفره دارند و در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند.

رویترز نیز به نقل از مقامات صنعت هواپیمایی ایران و اروپا نوشت: چهار فروند هواپیمای توربوپراپ که لوگوی ایران ایر روی آنها رنگ آمیزی شده است، روز سه شنبه در مقر ATR در تولوز تحویل داده شده و روز چهارشنبه وارد تهران خواهد شد.

شمار هواپیماهای پسابرجامی به 7 رسید

براساس این گزارش، با تحویل این هواپیماها تعداد هواپیماهای تحویل شده به ایران بعد از اجرایی شدن برجام به هفت فروند خواهد رسید. پیش از این ایرباس یک فروند ایرباس ۳۲۱ و دو فروند ایرباس ۳۳۰ به ایران ایر تحویل داده بود و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی روند تحویل هواپیماها به ایران ادامه داشته باشد.

ایران ایر تاکنون قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را نهایی کرده که ۱۰۰ فروند آن را ایرباس، ۸۰ فروند را بویینگ و ۲۰ فروند را  ای تی آر تحویل خواهند داد.

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ایران در طول 10 سال آینده به ۵۰۰ هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت و بناست در این مسیر شرکت های لیزینگ حمل و نقل و صندوق توسعه ملی در تأمین منابع مالی مورد نیاز به ایرلاین های ایرانی یاری برساند.

 جزییات هواپیماهای ATR

شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. ATR را می توان بزرگ ترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه ای تا سقف 90 صندلی برشمرد. این کمپانی در سال 1981 به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تأسیس شد.

هواپیمای ای تی آر 72 که ایران خریداری کرده است، هواپیمای دو موتوره توربوپراپ میان برد منطقه ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای تی آر تولید می شود. این هواپیما نوع تکامل یافته  ای تی آر 42 است که از سال 1989 تولیدش آغاز شد و معمولا برای حمل و نقل منطقه ای توسط شرکت های مسافربری انتخاب می شود.

ATR 72-600 نخستین بار در سال 1385 با نام تجاری  ای تی آر 212A-72 به بازار معرفی شد و تولیدکنندگانش تاریخ عرضه آن را سال 1388 اعلام کردند نخستین نمونه این مدل که مدل توسعه یافته  ای تی آر 500-72 بود و ای تی آر 600-72 با چندین ویژگی بهبود یافت. این مدل مجهز به موتور کانادایی PW127M است که با 5درصد افزایش توان به برخاست راحت تر کمک می کند. تولیدکنندگان با اضافه کردن چندین صفحه نمایش کامپیوتر در کابین پرواز به امنیت پرواز اضافه کردند، همچنین با تغییر مدل صندلی ها و سبک تر کردن وزن آنها ظرفیت مسافران را به 74 تا 78 رساندند.

ATR 72 مناسب برای فرودگاه های کوچک ایران

هواپیماهای ATR 72-600 که برای خرید توسط ایران انتخاب شده توانایی طی کردن مسافت بین 1500 تا 1600 کیلومتر را دارد و می تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این هواپیما قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند a,n.

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می توان به سرعت کروز  (پیمایش طولانی) 509 کیلومتر در ساعت، برد پروازی 1500 کیلومتر و نیاز به مسافت 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیک آف) اشاره کرد که استفاده از این هواپیما را در مسیرهای درون شهری و فرودگاه های نسبتا کوچک شهرهای کشور امکان پذیر می کند.

سری 600 ای تی آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود 5درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک آف یا بلند شدن از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.

شاید با توجه به ساختار ملخی پیشرانه های توربوپراپ، ظاهر ATR 72 کمی قدیمی به نظر برسد، اما باید گفت که در طول قریب به 30 سال تولید سری 72 توسط ATR، تعداد اندک حوادث منجر به سقوط، این هواپیما را در زمره ساخته های ایمن و قابل اطمینان صنعت هوانوردی قرار داده است.

تغییرات اساسی که در این مدل وجود دارد یکی در مصرف سوخت بهتر و همچنین در مورد هزینه های نگهداری از این هواپیما بوده که به نسبت مدل قبلی آن، پیشرفت های محسوسی داشته باشد. این مورد باعث شده این هواپیما به مراتب ازنظر اقتصادی به صرفه تر شود و شرکت های هواپیمایی تمایل بیشتری برای به کارگیری این مدل هواپیما داشته باشند.

موتور ملخی؛ خوب یا بد

یکی از تصورات اشتباهی که بین بخشی از مردم در مورد هواپیماها رایج است، این است که هواپیماهای با موتور ملخی، امنیت یا کیفیت پایین تری دارند،درصورتی که این تصور کاملاً اشتباه است.

موتور هواپیماهای ATR توسط یک غول کانادایی به نام Pratt and Whitney تولیدشده که یکی از معروف ترین، خوشنام ترین، اقتصادی ترین، ایمن ترین و مدرن ترین موتورهای هواپیما بوده که به خصوص در مدل PW127M آن، فناوری و طراحی را به حد اعلا رسانده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/32QpafSP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه