به یاد دارم هنگامی که در دانشگاه در حال تحصیل بودم، دو تن از همکلاس ها و دوستان نزدیکم با یکدیگر قرار جالبی گذاشتند؛ «با نخستین افرادی که در دنیای کسب و کار آشنا شدیم، شراکت خواهیم کرد.» این ایده در وهله نخست می تواند خنده دار یا حاکی از جسارت افراد باشد.
با این حال نتیجه کار آن شد که هر دو دوست من اکنون از مدیران موفق هستند. با این حال شاید شانسی که این دو نفر از آن برخوردار بودند، جلوی راه هر کارآفرینی قرار نگیرد.
در این ایده قصد دارم اهمیت انتخاب شرکا و دوستان در فضای کسب وکار را مورد واکاوی قرار دهم.
توصیه ابتدایی در زمینه انتخاب شرکای تجاری یا به طور کلی ورود به بازارهای جدید آن است که از منطقه خطر دوری کنیم. در واقع چنین ایده ای بر این اصل استوار است که می توان ریسک هر کسب وکاری را با دقت اندازه گیری و در یکی از مناطق پرخطر، نیمه پرخطر و امن قرار داد. با این حال شاید در واقعیت چنین تمایزهایی چندان مشهود نباشد.
به عبارت بهتر، بسیاری از این مرزبندی ها در عرصه عمل باعث کند شدن عملکرد افراد خواهد شد.
در این میان راهکار بهتری وجود دارد و آن استفاده از اطلاعات و تجربیات دوستان و همکاران است.
باید توجه داشت که این امر بستگی به میزان وسعت ارتباطات شما در حوزه های مختلف کسب وکار دارد.
بر این اساس می توانید اطلاعات دست اول را از افراد فعال در بازارهای ناشناخته پیدا کنید.
درست در همین نقطه است که اهمیت استفاده از تحلیل و توصیه های دوستان و همکاران قابل اعتماد مطرح می شود. در ادامه به بیان چند نکته مهم در زمینه انتخاب دوستان مناسب در دنیای کسب وکار اشاره خواهم کرد.
1- ارتباطات بدون شک باعث قدرتمند شدن افراد می شود. در واقع آنچه یک فروشنده خرده پا را از تجار خوش نام و موفق متمایز می کند (صرف نظر از تجربه و اطلاعات شان) لینک های ارتباطی است که با سایر همتایان خود برقرار کرده اند.
این نظریه که در کسب وکار ارتباط حرف اول را می زند، با توجه به رویه معاصر کاملا توجیه پذیر است. نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت، ماهیت شکل گیری ارتباطات دوستان در فضای کسب وکار است.
به عبارت ساده، چنین پیوندهایی در مدت زمان کوتاه و با صرف گفت وگوهای روزمره شکل نخواهند گرفت. هر فردی در تجارت خود به دنبال کسب سود است و تمایل شما به حضور در بازار وی بدون شک به معنای کاهش درآمدش تلقی خواهد شد. بر همین اساس هیچ فردی از ورود دیگران به حوزه تخصصی اش حمایت نخواهد کرد. البته این امر یک استثنا دارد و آن کمک شما به افزایش درآمد فرد مقابل است. اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم، اغلب توصیه های دقیق و درست بر همین اساس ارائه می شوند.
2- ارتباطات وسیع بدون هزینه شکل نخواهند گرفت. در واقع اغلب دوستی های صمیمی در دنیای کسب وکار بر پایه همکاری مشترک افراد و درهم تنیدگی منافع برندهاست، در غیر این صورت و در حالت طبیعی هر شرکتی رقیب دیگری به حساب می آید. به این ترتیب در استفاده از توصیه های دوستان تان باید نهایت دقت را به خرج دهید، زیرا ممکن است این اطلاعات با هدف حذف شما از گردونه رقابت عرضه شده باشد.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
ریچارد هامفریس، یکی از نیکوکاران بزرگی است که هرگز از یاد آمریکایی ها نخواهد رفت.
وی بنیانگذار دانشگاه پنسیلوانیاست و در طول دوران زندگی خود مبلغی در حدود 10میلیون دلار را صرف امور انسان دوستانه کرده است.
گمان می کنم استناد به اظهارنظر وی در مورد روابط دوستانه می تواند حسن ختام خوبی برای پایان این ایده باشد.
کمک به دیگران لزوما به معنای اعطای کمک های بلاعوض نیست. در واقع در طول دوران فعالیتم همیشه سعی کرده ام در قبال کارکنان خود نهایت نوع دوستی را به جا بیاورم.
با این حال باید به یاد داشته باشیم که نوع دوستی و بخشندگی ما نباید باعث به خطر افتادن موقعیت مان شود. شما الزامی به فدا کردن خود برای دیگران ندارید، اگرچه بسیاری از افراد در میدان نبرد این کار را می کنند، نکته مهم در حفظ حصار امنیت نهفته است.