مطالعات جدید نشان می دهد که تغییرات جدیدی در الگوی رفتار مصرف کنندگان آفریقایی در حال وقوع است. براساس مطالعه ای که از سوی مؤسسه Kantar TNS انجام شده، طبقه متوسط در آفریقا طی دهه آتی رشد قابل توجهی خواهند داشت.
نتیجه این مطالعه در نشریه Abidjan منتشر شده و نشان می دهد ظهور چنین پدیده ای به نفع توزیع کنندگان کالا و محصولات است، چرا که این قشر مصرف کنندگان اصلی جامعه خواهند بود.
در پی افزایش بیش از پیش قدرت خرید در میان طبقه متوسط که از این مطالعه بر می آید، در کشور های سنگال، ساحل عاج و کامرون نیاز های جدید ظهور می کنند و در نتیجه الگوی مصرف تغییر می کند.
بانک های توسعه آفریقایی، ویژگی های این طبقه متوسط را جامعه ای جوان، تحصیلکرده، شهرنشین، دارای شغل های ثابت و درآمد نسبتا خوب توصیف می کنند که کالا و محصولات مصرفی و مورد نیاز آنها عمدتا پوشاک، لوازم الکترونیکی، خودرو، بیمه و خدمات سلامتی است.
به علاوه، مصرف کنندگان آفریقایی در انتخاب کالا و محصولات دقیق هستند. برای آنها کیفیت محصولات و نام تجاری اهمیت دارد که همین موضوع زمینه جذب سرمایه گذاران را مهیا کرده است.
به عنوان مثال سال 2015 فروشگاه زنجیره ای فرانسوی Carrefour در کشور آفریقای جنوبی راه اندازی شد و در چشم انداز توسعه آن قرار است تا پایان سال 2024 این فروشگاه در هشت کشور آفریقای غربی و مرکزی نیز افتتاح شود.
رقابت میان برند های تجاری معتبر دنیا در آفریقا به راه افتاده و هر کدام سهم خود را از این قاره مطالبه می کنند. فروشگاه های وال مارت و Sud-Africain Shoprite نیز رقبای حاضر در میدان هستند.
فرصتی برای سرمایه گذاران
به عقیده کارشناسان، ظهور طبقه متوسط در آفریقا می تواند به ایجاد تحرک و ثبات اجتماعی کشور های این منطقه به واسطه افزایش مهارت های اصلی، افزایش فرصت های شغلی و گسترش شبکه مالیاتی، کمک کند و در نتیجه رونق اقتصادی به همراه بیاورد که برای کشور ها حیاتی است. این مسئله موجب رشد سرمایه گذاری در آفریقا و افزایش صادرات کشورهای آفریقایی شده است.
براساس آمارهای مرکز بین المللی تجارت، درآمد صادراتی آفریقا از ۳۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۶۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ افزایش داشته که معادل رشد ۱۰۰ درصدی بوده است. البته این رقم در سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۵۶۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.
این مسئله موجب شده است رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی در این مدت به طور متوسط به بیش از ۳.۶درصد برسد، البته آمارهای بانک جهانی نشان می دهد رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه و نوظهور در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با کاهش روبه رو شده است. کاهش رشد اقتصادی آفریقا تا حد زیادی به علت کاهش درآمدهای صادراتی بوده است.
براساس طبقه بندی بانک جهانی مبتنی بر کشورهای وارد کننده و صادرکننده، از ۲۱ صادرکننده در این مطالعه (به غیر از بوتسوانا، بروندی، کنیا، لیبی، مالاوی و تانزانیا) ۱۵ کشور با افزایش فلاکت اقتصادی بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ روبه رو شده اند.
شاخص های فلاکت در کشور های آفریقایی
براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد نیز شاخص های جدید داستان اقتصادهای در حال رشد سریع آفریقا را بیان می کند که در اثر افزایش قیمت کالاها، تغییرات جمعیتی مطلوب، توسعه صنایع و اقتصادهای خدماتی، رشد سریع طبقه متوسط، شور و اشتیاق این قاره برای فناوری و همین طور شرایط سیاسی و امنیتی مطلوب تر به وجود آمده است.
به طور کلی آفریقا طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش فلاکت اقتصادی روبه رو شده است. به غیر از کشورهایی که مشکلات سیاسی داشتند، همه کشورهای منطقه با بهبود شرایط اقتصادی روبه رو شده اند.
از ۲۵ کشور مورد مطالعه، ۱۸ کشور طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ با بهبود وضعیت اقتصادی مواجه شدند، کشورهای کیپ ورده، مصر، گینه اریتره، گامبیا، لیبی، مالاوی و مراکش استثنا هستند.