ایده این شماره شاید ساده، تکراری و غیرکاربردی به نظر برسد، با این حال باور داشته باشید یا خیر بسیاری از پژوهش ها در مورد تأثیر نوع ظاهر و انتخاب لباس افراد صورت گرفته است. فشار و رقابت موجود در کسب وکارهای حاضر تا حدود زیادی کارآفرینان را از توجه به مسائل ریز و در عین حال تأثیرگذار محروم ساخته است.
در بسیاری از موارد، مدیران و کارمندان توجه به مسائلی مانند ظاهر و نوع انتخاب لباس را یا مورد توجه قرار نمی دهند یا جزئی از آخرین اولویت های شان است. در این ایده قصد داریم اندکی به تأثیر ظاهر مناسب در فضای کسب وکار پرداخته و از این طریق اهمیت این موضوع را روشن سازیم.
نیکول ویلیامز، مجری مشهور کانادایی، در مورد اهمیت ظاهر و لباس مناسب اظهارنظر جالبی دارد: «در اغلب موارد نوع لباس شما نه تنها شخصیت تان را بیان می کند، بلکه تصویر دقیق کیفیت عملکردتان را نیز منتقل خواهد کرد.» اگر اندکی به عقب برگردیم، تا حدود دو دهه پیش هیچ خبری از اهمیت چنین موضوعی در حوزه کسب وکار یافت نمی شود.
در واقع هنوز هم شرکت هایی با لباس های فرم یکسان را به یاد دارم. نکته منفی این است که بسیاری از فروشگاه ها نیز از لباس فرم یکسان برای کارکنان شان استفاده می کنند. البته این عامل به تنهایی باعث ایجاد مشکل در فضای کاری نخواهد شد، بلکه انتخاب طرح نامناسب است که همه برنامه و امیدها را بر باد می دهد.
تصور کنید وارد یک شرکت مخابراتی برای دریافت خدمتی خاص می شوید. به سراغ مسئول اطلاعات می روید و با وضعیت ظاهری و لباس نامناسب وی مواجه می شوید. در واقع شاید این امر به دلیل سهل انگاری فرد موردنظر باشد، با این حال شما وی را به عنوان نخستین کارمند آن شرکت مشاهده کرده اید. نتیجه چه خواهد بود؟ شکل گیری ذهنیت منفی در قبال تمام کارکنان و کارمندان آن شرکت. در واقع این ماجرا هنگامی که در یک شرکت مخابراتی در لندن مشغول به کار بودم، اتفاق افتاد. من به آن شرکت رفته بودم تا در مصاحبه استخدامی شرکت کنم. نکته ناامید کننده این بود که علاوه بر مسئول اطلاعات، سایر کارمندان آن شرکت نیز چندان به نوع لباس شان اهمیت نمی دادند. تجربه ای که از مشاهداتم در آن شرکت به دست آوردم، باعث شد در سایر موسسات به این نکته توجه زیادی کنم.
در این بخش قصد دارم چند نکته مهم در خصوص انتخاب لباس مناسب را بیان کنم.
1-توجه داشته باشید که شما هرگز نباید مانند سایر افراد به نظر برسید. نخستین نکته ای که افراد در برخورد با شما به آن توجه خواهند کرد، ظاهرتان است. با این حال چنین نکته ای به معنای استفاده از لباس های غیرمتعارف نیست. دقت کنید که در هر کسب وکاری یک طیف مشخص از لباس ها معمول است. خلاقیت شما در انتخاب مناسب میان این طیف است، نه خارج از آن.
2-موضوع تنها به لباس ختم نمی شود. در واقع نکته مهم دیگری که در برخورد با هر شخصی در محیط کار باید مورد توجه قرار گیرد، موی شماست. اغلب توصیه می شود که هیچ گاه با موهای خیس منزل را به سمت محل کار ترک نکنید. با توجه به ظاهر شخصی می توان این احساس را در مخاطب ایجاد کرد که فرد به شغل خود مانند ظاهرش اهمیت می دهد.
3-اصلاح صورت به صورت روزانه امری است که در بسیاری از شرکت ها تا اواخر دهه 90میلادی مرسوم بوده است. با این حال اکنون لازم نیست از این سنت پیروی کنید. تنها توجه داشته باشید که ریش تان باید منظم باشد. قرار نیست مخاطب تان هنگام مواجهه با شما یک صورت درهم و نامرتب را مشاهده کنند.
4-انتخاب رنگ لباس یکی از مواردی است که تأثیر روان شناختی غیرقابل انکاری را روی طرف مقابل خواهد داشت. بر همین اساس توصیه من استفاده از رنگ های متعادل است. در واقع طیف های رنگی پررنگ و براق به هیچ وجه ایده مناسبی برای استفاده در فضای کار نیست.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
لرد کالین مارشال یکی از موفق ترین و در عین حال خوش لباس ترین افراد حاضر در کسب وکار معاصر است. مارشال در یکی از سخنرانی های خود اظهارنظر جالبی را مطرح ساخت که اشاره به آن در این بخش مناسب به نظر می رسد:« هنگامی که صبح قصد حاضر شدن در محل کار را دارم، در خانه تنها به یک نکته فکر می کنم و آن این است که چگونه می توانم با ظاهر خود حداقل باعث رنجش دیگران نشوم.انتظار من از هر فعال حوزه کسب وکار و تجارت همین است. من درک می کنم که قرار نیست با بازیگران هالیوود و مدل های مشهور در دنیای کسب وکار سروکار داشته باشم، با این حال تحمل چهره های نامرتب با لباس های معمولی برای من قابل تحمل و درک نیست.»