جمال رازقی ، رئیس اتاق شیراز در خصوص تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با شرکت های خارجی و اخذ نمایندگی محصولات خارجی در کشور معتقد است این قبیل قراردادها می تواند علاوه بر ارتقای تکنولوژی در داخل کشور به بهبود کیفیت تولیدات ایرانی تا ممانعت از ورود قاچاق کالا در کشور منجر شود.
* از نظر شما به عنوان تولید کننده و فعال بخش خصوصی، مشارکت ایران و تولید کنندگان ایرانی با شرکت های خارجی و اخذ نمایندگی از کمپانی های بزرگ خارجی نظیر شرکت بوش که چندی پیش با شرکت بوتان در ایران به توافق رسید چه تبعات اقتصادی برای کشور دارد؟
این موضوع از سویی یقینا باعث اشتغال زایی در کشور و از سویی دیگر باعث رشد سرمایه گذاری خارجی می شود، همچنین این قبیل قراردادها می تواند در ادامه منجر به تداوم سرمایه گذاری خارجی در داخل کشور شود. ما نباید از این واقعیت حذر کنیم که هر گونه مشارکت خارجی یعنی ورود برندهای معتبر خارجی به کشور.
به عبارتی ورود سرمایه گذار خارجی یا هر شرکت خارجی به ایران در قالب مشارکت اقتصادی یعنی بهره گیری از توان تکنولوژی آن در تولیدات داخلی، از این رو به هر اندازه که مشارکت خارجی در کشور افزایش یابد منجر به افزایش کیفیت محصولات ایرانی در کشور نیز می شود. باید یادآور شد در ایران ما هنوز یک برند معتبر جهانی نداریم و شرکت های داخلی ما و تولید کنندگان ما هنوز نتوانسته اند دست به تولید یک برند جهانی بزنند، لذا این قبیل مشارکت ها می تواند در ادامه منجر به انتقال تکنولوژی و افزایش کیفیت کالا شود و از ورود هر گونه کالای خارجی یا قاچاق به کشور جلوگیری کند.
لذا در ادامه تداوم رویه مشارکت و ورود سرمایه گذار خارجی به تداوم اشتغال زایی در کشور و منع ورود کالای قاچاق و افزایش کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات منجر می شود.
از نظر شما این قبیل سرمایه گذاری ها در ادامه می تواند به رشد کدام صنایع منجر شود؟
اگر قراردادها درست باشد، می تواند به رشد کیفیت تولیدات منجر شود. یادمان باشد که در گذشته در خصوص تولید خودرو و بالاخص مشارکت با سرمایه گذاران خارجی در بخش تولید خودروی پژو می توانستیم توفیقات بهتر و بیشتری داشته باشیم که در ادامه به دلیل تنزل کیفیت در تولید خودروی پژو بازار رقابتی را ضعیف تر کردیم.
از سویی دیگر با یک قرارداد مشخص می توان در انتقال تکنولوژی در این بخش موفق تر از گذشته عمل کرد، در ضمن وقتی با یک برند معتبر در دنیا وارد قرارداد می شویم یا دست به تولید می زنیم می دانیم که این قبیل برندها یک طبقه مصرف کننده مشخصی در دنیا دارند که می توان علاوه بر افزایش اعتبار برند در افزایش تولیدات کالای مشترک و همچنین افزایش کیفیت و اعتبار حضور در بازار های بین المللی و جذب مشتری، بهره لازم را نیز برد.
آیا در داخل کشور ظرفیت های لازم برای حضور این قبیل شرکت ها فراهم است؟
ایران ظرفیت 80 میلیونی دارد که می تواند بهترین بازار برای این قبیل تولیدات باشد. وقتی کالایی با یک برند جهانی در کشور برای افزایش تولیدات به توافق می رسد باعث افزایش صادرات آن کالا نیز می شود.